men's street in Brussel

Plaats hier je berichtje als je ergens een rok voor mannen te koop hebt gezien
Plaats reactie
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

men's street in Brussel

Bericht door rokwens »

Brussel opent eerste 'mannenstraat'
Reportage / Veel interesse voor herenwinkels vlak bij rosse buurt en 'feministische straat'

BRUSSEL - Handelaars staan te dringen om zich te installeren aan de Brusselse 'Men's street'. Die winkelstraat voor heren ligt vlak bij een prostitutiewijk en loopt over de Marie Popelinstraat, genoemd naar de eerste feministe van België.

De buurt aan en achter het Brusselse Rogierplein trekt helemaal bij met de tijd. Alle oude gebouwen -ook de fameuze Martinibuilding- zijn gesloopt. Nu verrijzen er nieuwe kantoortorens. 'Ongeveer tienduizend mensen zullen dagelijks in deze wijk komen werken. Dat zorgt dus voor een immense toename aan potentiële klanten', zegt Dany Nejman van de vastgoedconsulent CBRE.

'Onderzoek bracht aan het licht dat Brussel nood heeft aan een Men's street', zegt Olivier Dejong van Brussels Business Center. 'De mannenkledingzaken zitten verspreid over heel de stad. Je moet er echt naar op zoek gaan. Terwijl vrouwenkledingzaken of zelfs kinderwinkels veel makkelijker te vinden zijn. Met de mannenstraat hebben heren voortaan al hun winkels bijeen.'

Ook in Parijs

Met de installatie van een mannenstraat krijgt Brussel aansluiting met andere grootsteden. In een periode waarin mensen haast geen tijd meer hebben, is het belangrijk dat een stad zich duidelijk profileert en dat de klanten weten waar ze wat kunnen vinden. Ook in Parijs zijn ze overtuigd van dat idee. Daar openden de Galeries Lafayette in de Maraiswijk onlangs een complex van vierduizend vierkante meter met alleen mannenwinkels.

Tippelen na sluiting

De werken aan de Brusselse Men's street schieten goed op en dat voelen ze bij CBRE goed. Dany Nejman: 'Er is heel veel interesse van handelaars om hier te komen. Maar we blijven er wel over waken dat de kandidaten in het concept passen. Onlangs kregen we een vraag om hier een frietkot te mogen installeren. Dat aanbod past helemaal niet in het concept. Maar toen Brico zich meldde, zijn we daar meteen op ingegaan omdat die wel aansluiten bij het idee dat vooral mannen in deze straat aan hun gerief moeten geraken', zegt Dejong. Momenteel is al voor iets meer dan de helft van de panden een huurovereenkomst afgesloten.

De initiatiefnemers zijn niet echt bevreesd dat de nabije prostitutie hun mannenstraat zal insluipen. 'Wanneer tippelaarsters zich posteren op onze stoep, dan kunnen we daar niets tegen doen', zegt Dejong. 'Ze komen vooral 'savonds buiten, na sluitingstijd van de winkels. Zo is er hier dan toch een soort sociale controle, al is het niet de best denkbare.'

Vrouwenraad reageert

Straks komen er ook mannenwinkels in de nieuwe Marie Popelinstraat. Marie Popelin was in 1888 de eerste vrouw die afstudeerde als advocaat. Maar de Brusselse balie weigerde haar, met argumenten over de natuur van de vrouw en haar sociale rol. Popelin werd de eerste voorvechtster van de vrouwenrechten. In 1905 stichtte zij de Belgische Nationale Vrouwenraad.

Vandaag zit Ria Luyten die raad voor. 'Eerst doopte Sint-Joost de nieuwe straat als de Marie Popelinstraat. Nadien kwam het plan van de Men's street. Ik vind het ironisch. Niet alleen omdat mannen net in de Marie Popelinstraat hun nieuw kostuum komen kopen, maar ook omwille van de nabijheid van de hoerenbuurt.'


commentaar
Wel sterk hé. De vrouwenraad reageert al. En dit terwijl het gonst van de vrouwenwinkels die er 10 maal meer zijn. Terwijl vrouwen niets anders doen dan dingen voor hun eigen sekse inrichten waar mannen niet binnen mogen of niet gewenst zijn. Eigen party's, in Antwerpen een cafetaria waar de obers in kilt serveren op dinsdag en mannen niet toegelaten, films alleen voor vrouwen, optredens van zangers alleen voor vrouwen, alle soorten dansen en fitness alleen voor vrouwen. en zovoort.
Wie vult aan ?
En wij mannen vinden dat allemaal goed.
De berichtgever zegt het goed. Mannenzaken, je moet er echt naar op zoek gaan !
ps. tippelen na sluiting ? Dat zal wel, dan is hun geld al op !
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Jonas
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:09

Re: men's street in Brussel

Bericht door Jonas »

Wel, ik ben wel benieuwd, naar wat voor grijze-muizen kleren ze daar allemaal gaan verkopen. Een mens zou gaan kijken om te zien hoe triest de mannekleding is. Ramptoerisme ? Een hele straat mannenwinkels, daar kan je bijna niet anders dan gedeprimeerd uit komen. Zou er een winkel tussen zijn die iets meer durft ? Ik ga zeker ooit wel eens kijken, nieuwsgierig.
Ik heb wel de Marie Popelinstraat nog niet gevonden.

Jonas
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: men's street in Brussel

Bericht door rokwens »

Jonas, neem maar genoeg geld mee om je nadien van die gedeprimeerde bui te ontdoen in de Marie Poppelinstraat.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: men's street in Brussel

Bericht door Peter v »

Dat belooft wat, is het niet een truk om de mannen te lokken naar het vertier naderhand? Of wordt het alleen nog en gezellige straat voor de vrouwen, want kijk maar om je heen, wie pakt de kleding van de rekken, in mannen kleding zaken? de vrouwen, want de man "moet " eens wat nieuws aan, want hij komt daar niet zelf mee, en heeft zelf geen idee van wat hij zou moeten kopen.

Ik denk dat het veel beter zou zijn het winkel promenade uit te breiden, met een mengeling van heren en dames zaken. dat werkt veel beter, volgens mij, en zo zien ook de mannen wat voor mooi kleding mogelijkheden zij niet hebben, en wel kunnen hebben als ze zich er sterk voor maken. Het is voor mij wel ver weg, maar dat maakt niet uit. mijn gedachte erover is hetzelfde als dat het hier zou gebeuren.

Ik vraag mij af, wat voor mannen dat ze daar verwachten, er zijn vanzelf genoeg mannen die wat voor hunzelf kopen, maar vanuit onze verruimde blik, wordt de herenmode zelf er niets anders om.

Peter v.
Plaats reactie