kilts op het waterlooplein, 06-08-2008

Plaats hier je berichtje als je ergens een rok voor mannen te koop hebt gezien
Plaats reactie
jan

kilts op het waterlooplein, 06-08-2008

Bericht door jan »

Zojuist gezien op het Waterlooplein te Amsterdam een kraam met veel mannenkilts. Allerlei kleuren en maten. Voor slechts een paar tientjes loop je er weer luchtig bij.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: kilts op het waterlooplein, 06-08-2008

Bericht door RokSterNL »

Wist dat er weleens een kraam was met kilts. Ik ben 2 jaar geleden op een zaterdag met Roktom daar geweest op zoek naar een Tweedehands kilt, maar die kraam was er toen niet.

Inmiddels heb ik wel een echte originele kilt. En het draagt fantastisch. Alleen is het voor mij niet het uitgangspunt. Het gevaar zit hem er juist in, als wij alleen maar inzetten op de kilt, en er is ooit een mode-ontwerper die toch gat er in ziet om voor de man een rok te maken, wij weer zoals nu met de kostuums vastgeroest zitten aan alleen maar een kilt. Mijn insteek is naast de kilt moeten er ook rokken komen. En deze hoeven niet per definitie puur stoer of supermannelijk te zijn. Veel damesmodellen zijn goed gangbaar voor ons.

We moeten laten zien hoe we het willen hebben. Als we dus alleen maar op de kilt inzetten kost het ons mannen die meer keuze willen hebben weer een lange weg te gaan voordat er een evolutie op gang komt. Eerst dacht ik daar anders over, om eerst alleen maar in te zetten op de mannenrok, maar ben die mening al niet meer toegedaan.

Dus draag naast de kilt ook een gewone rok, en dat hoeft echt geen manenrok te zijn.
Peter v

Re: kilts op het waterlooplein, 06-08-2008

Bericht door Peter v »

Kilts halen op het waterloo plein, een leuke dag uit. alleen jammer dat het een eind weg is voor zo velen.
Aansluitend op wat RoksterNL zei, dat "mannen rok" term is ook voor velen verschillend. Feitelijk heeft de aanduiding "mannen" te maken met het pas vorm. Denk nu maar wat is een "mannen" broek? Die is er niet. Alle broeken door mannen gedragen, zwart, wit, wijd, strak, etc etc, zijn allemaal mannen broeken. Zo ook de rokken. Wat nu een rok is dat door vrouwen gedragen wordt, is na het dragen door mannen ook een "mannen" rok. Mannen rokken zijn in feite rokken die door mannen gedragen worden. Rokken die mannen passen. Rokken die op de mannen leest ( figuur) gemaakt zijn zijn in principe "mannen" rokken, maar die rokken kunnen ook gedragen worden door vrouwen, dan zijn dat rokken die vrouwen dragen. Of te wel een kleding stuk dat door beide gedragen kan worden, wat ook het geval nu is met vele rokken die op de markt zijn gericht op vrouwen, maar niet een uitgesproken zandloper model hebben, of over de top "vrouwelijke versieringen en door vele mannen worden gedragen.

De meeste mannen houden niet van versieringen aan hun kleding, maar sommigen wel. Dan kunnen die de rokken die wat meer vrolijke en uitbundige versieringen hebben ook dragen. Die zijn dan ook mannen rokken, maar van een fleuriger soort dan wat de meesten zullen dragen. Dat dat niet voorkomt bij broeken is gewoon omdat het tegengehouden wordt, in de mannen macho wereld van angst voor het verliezen van hun mannelijkheid en niet onder doen voor elkaar, dat kennen wij wel. :roll: :roll: :( De meeste mannen willen niet, houden niet van opvallen. En dat de rok een toch wel andere sprekende kleding stuk is dan de broek, waarbij de rok zo veel meer biedt in uiting mogelijkheden dan de broek.

De mannen rok. Voor de meeste zal dat waarschijnlijk betekenen een niet opvallend eenvoudige rok, welk als de normale mannen broek gemaakt is maar dan als rok. Met zakken, gulp enz. Dat die dan ook gemaakt is qua vormgeving om gedragen te worden zoals de mannen hun broeken dragen, en op de maat verhoudingen van de mannelijk lichaam. Bij rokken is het verschil met dames rokken en heren rokken feitelijk gering.(Dames rokken; rokken gemaakt heel specifiek op het dames lichaam, en dat om het te accentueren, hier niets zeggend over stijl, kleur etc, ) Wanneer je met jurken begint, dan kan het met de insnoering, zandloper accentuering en de schouder partij wel veel maat problemen geven. Dat is bij een rok zelden het geval.

Dus zeg ik, de mannen rok is in principe een rok die door de man gedragen wordt, vergeet niet dat mannen ook niet allemaal de zelfde rechte lichaam vorm hebben, ongeacht wat voor aanduiding de fabrikant er op had gezet. Als de rok past, is ie van "mij" 8-) ;)

Voor diegene die niet willen opvallen, eenvoud willen is een eenvoudige rok, passend voor hun lichaam, de oplossing. Echter voor heel veel mannen blijkt dat ze meer willen, eindelijk zich kunnen uiten in hun kleding met een tot nu toe niet voor mogelijk gehouden keuze, met het kleding stuk onder de taille ook heel goed uiting te kunnen geven (eindelijk) aan hoe ze zich voelen en willen presenteren. Dat mannen van stoer onopvallend tot extravagant kunnen wisselen naar behoeven is mijn streven, en beslist ook van vele anderen, waardoor het niet een beperkte aanbod is. Dat men daar in kan wisselen naar wens, zonder zich opnieuw te hoeven verklaren. bv, door de week in het werk :shock: :D in een kilt, oid, en in het weekeind in een luchtige misschien zelfs gebloemde :? ;) rok. Dit alles naar persoonlijke behoefte. het zou allemaal moeten kunnen, sterker nog, het kan al. *

* (Wat op het werk dragen betreft is nog niet bekend hoe veel dat mogelijk is, want er is bijna geen man die dat heeft geprobeerd, naar wat bekend is)
Plaats reactie