De kledingsindustrie wakker schudden !!

Plaats hier je berichtje als je ergens een rok voor mannen te koop hebt gezien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

De kledingsindustrie wakker schudden !!

Bericht door Ludwigcw »

Hallo iedereen,

Hoe meer we ons buitenshuis vertonen hoe beter. Maar ik denk dat we uiteindelijk nog steeds met een te kleine groep zijn, om door de kledingsindustrie als commercieel interessant bestempeld te worden. :cry:
Als ze overtuig zijn dat iets zal verkopen, zullen ze wel de zotste dingen op de markt brengen voor ons.
Jaarlijks mail ik wel eens naar verschillende ketens, postorder bedrijven met een overzicht van de laatste mode, en mijn bedenkingen daarover. Van de meeste krijg ik een beleefde mail terug met ontvangst bevestiging, en dat ze de info zullen doorsturen naar de bevoegde afdeling.

Een enkele keer krijg ik dan een meer persoonlijk antwoord, zoals van het schoenmerk Brako.
Die jaren terug zeer modieuze mannenschoenen maakte, ze werden uiteindelijk meer gekocht door de dames dan heren ( mij uitgezonderd ) Ze zijn dan uiteindelijk begonnen met diezelfde modellen voor dames te maken, met uiteindelijk een heel palet van modellen. De mannen schoenen werden met de tijd meer en meer saai, totdat op het laatste er enkel nog sneakers te krijgen waren.
Uiteindelijk is er nu bij Brako geen mannenlijn meer. Het antwoord van de ontwerpen naar mij was, dat hij mijn wens om meer afwisseling in de mannenschoenen goed begrijp, en dat hij dat ook wenst. Maar dat als je wilt dat je commercie blijft draaien, je de “economische realiteit” moet volgen. Dus voor mannen zijn dat nu vooral maar sneaker modellen en dan hoefde het voor hem ook niet meer.

Dus uiteindelijk, is dat vooral onze ( mannen ) schuld dat het aanbod verminderd. :oops:
Willen we dat er verandering komt moeten we durven op nieuwe dingen en trends te springen. En het is niet enkel met voor de rok te streven dat het gaat lukken. Schoenen, kousen, bovenkledij zelf nieuwe modellen van broeken, het hangt allemaal samen. Het volledig plaatje moet passen.
Een rok met kostuumschoenen, of sportschoenen eronder is totaal geen zicht, om maar één voorbeeld te geven.

Dus vind ik dat we, los van elkaar, regelmatig de kledingsindustrie moeten wakker schudden, en erop wijzen dat er mannen bestaan, met uitgebreider wensen dan dat er nu aangenomen wordt.

Hieronder een schrijven van mijn vorig jaar naar verschillende kledingsmerken.

De huidige mannenmode is niet meer van deze tijd !!

Deze uitspraak is niet van mijzelf afkomstig, maar heb ik gevonden op één van de talrijke websites/forums, die over mannenmode en aanverwanten zaken gaan.
Maar het is een uitspraak waar ik mij kan achter plaatsen, en die duidelijk de malaise, bloedarmoede, onwil, vastgeroeste ideeën, enz betreffende de mannenmode, in de huidige kledingsindustrie weergeeft.
Bij de modeontwerpers zijn er reeds enkele die het al begrepen hebben, en zodoende al een paar jaren mooie vernieuwende mannenkledij op de catwalk brengen, die ook nog best draagbaar is.
Maar vinden we daar iets van terug in de winkels… noppes !!

Ik keer even terug in de tijd . Toen in de jaren zestig mijn moeder en twee zussen begonnen broeken te dragen, vond ik dat maar een raar zicht om hen in broek te zien.
Dat waren toen nog effen broeken zonder zakken en een ritssluiting opzij.
Halverwege de jaren zeventig keek niemand nog vreemd op, bij het zien van een vrouw in broek, maar toen hadden de vrouwen ook al keuze uit meer variatie van broeken, dan dat wij mannen al ooit gehad hebben.
Met de jaren hebben ze zich meer en meer op het mannelijke kledijgebied begeven .
Met het gevolg dat het aanbod mannenkledij, dat nog echt als mannelijk aanvaard wordt, steeds beperkter werd. Met het uiteindelijke gevolg dat de mannenmode nu geweldig beperkt en oersaai geworden is.

De mode industrie zal nu wel zeggen, dat de reden van het beperkte aanbod komt doordat de mannen niet echt geïnteresseerd zijn in kledij . Het is waar dat een deel niet wakker ligt, maar waarom komt dat?
Waarom zou je als man naar een kledingswinkel gaan, als je toch op voorhand weet dat je er terug hetzelfde aanbod zal aantreffen. Dan kan je evengoed je moeder of vrouwlief je kledij laten kopen. Als er dan toch iets nieuws op mannengebied aangeboden wordt, zal dat dan ook niet door de man opgemerkt worden en moeder de vrouw zal op zeker spelen en het oude gekende kopen. Waaruit de kledingswinkels besluiten dat het nieuwe niet aanslaat.
Er is natuurlijk ook een groep van mannen, die er gewoon de ballen niet voor hebben om zich modieus te kleden, voor die kan het saaie aanbod gewoon blijven bestaan. Heb ik ook geen enkel probleem mee.

Een tweetal jaren terug hadden we het geluk, dat we ineens ook meerder kleuren mochten dragen, zodat we eindelijk van die grauwe kleuren verlost waren, hopelijk blijft dat een vast gegeven in de mannenmode.
Een paar jaar ervoor werd de ¾ broek voor mannen ook mogelijk, mooie evolutie.
Ik was één van de eerste in mijn omgeving die er droeg, had in het begin nogal eens bekrompen reacties van vooral andere mannen, die nu ondertussen ook ¾ broeken dragen .
Maar blijkbaar mogen wij enkel maar van die “baggy” oversize modellen met zware naden en zakken erop dragen. Een wat fijner gekleed model vind je niet, en het is blijkbaar maar voor de zomer periode dat er ¾ broeken voor de mannen aangeboden wordt.
Als je de reclame van de winkelketens en postorderbedrijven leest, krijg je bij het combineren van een ¾ - of kniebroek met stoere mannelijke laarzen de ultieme ‘jongenslook’. Als dat dan toch al zo mannelijk is, waarom vinden we daar dan niets van terug bij de mannenmode.


Van laarzen gesproken, in september van 2006 kreeg ik een folder van LaRedoute in de bus met hun overzicht van stoere mannelijke laarzen voor winter 2006-2007. Alhoewel zeker de helft van de aangeboden modellen draagbaar waren voor mannen, bleken ze allemaal maar voor de dames bestemd te zijn.
Enkele jaren terug had ik al eens mannenlaarzen gekocht (tot aan de kuit), hebben mijn behoorlijk veel geld gekost wel volledig leder, maar te breed aan mijn voeten en te smal aan mijn kuit. Deze herfst heb ik terug laarzen gekocht, maar deze keer kocht ik een mannelijke stoere dameslaars van Brako. Past mij perfect, en is 3 maal goedkoper dan de enkele mannenlaarzen dat ik deze winter gevonden heb.
Drie jaar terug heb ik mijn laatste mannenschoenen gekocht, in Rome, modellen die echt met de mode meegingen. Heb toen zelfs een valies moeten bijkopen om mijn gekochte schoenen te kunnen meebrengen. Vanaf toen, wetende dat er voor mannenschoenen wel echt andere dingen mogelijk zijn dan het aanbod dat jullie hier presteren, lukt het mij niet maar om in die, meestal al dertig jaren onveranderde aanbod van lompe mannenschoenen nog mijn smaak te vinden.
Hier wordt er totaal geen moeite gedaan van de kledingsindustrie uit, om enige variatie
in de mannenschoen aanbod te steken.
Als je in een schoenenzaak (keten) navraag doet naar mannenlaarzen, krijg je ofwel bottines en enkellaarzen voorgeschoteld, oftewel (zoals bij Brantano ) een cowboy en motorlaarsmodel die ze nog eens van onder het stof gehaald hebben .
Winter = gesloten lage schoenen, bottines.
Zomer = dezelfde lage gesloten schoenen met sandalen ( met van die dikke klittenband sluitingen zodat ze er echt lomp uitzien)
Echte modieuze lange laarzen voor in de winter of geklede leren schoenen die hier en daar opengewerkt zijn voor in de zomer, vind je niet meer.
Ik heb een tweetal lederen geklede lage mannenschoenen, ene met open hiel en de ander met open wreef. De tweede is van Brako, toen ik die kocht was dat model enkel te vinden bij de mannen, nu vind je meerdere variaties bij de dames, maar niets meer bij de mannen.

Als je op internet rond surft met het onderwerp mannenmode, kom je onvermijdelijk op de steeds aangroeiende logs, forums, sites enz, die gaan over de huidige saaie mannenmode en de wens van een steeds grotere groep van mannen (dat zijn dan nog maar diegene, die er al over durven praten ) om meer afwisseling. Vooral de mannenrok en mannenpanty zijn daarbij groot gewenste kledingsstukken. Ondanks dat deze items al enkele jaren de catwalk passeren en reeds enkel kleinschalige fabrikanten aan deze groeide vraag tegemoet komen, presteren de grote winkelketens het nog altijd om deze trend straal te negeren.
Toen enkele jaren terug de ¾ broek voor mannen uitkwam, waren er nochtans naar mijn weten geen logs, forums enz op internet met mannen die daar om vroegen. Toch heeft de kledingsindustrie het ergens doenbaar gevonden om dat ook voor mannen te verkopen.
Doordat het algemeen voorgesteld werd als mode voor mannen in de reclame en folders, werd het op twee jaar tijd gemeengoed voor ons.
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan betreffende andere kledingsstukken zoals de mannenrok, shorts, laarzen, panty enz.
Nu zullen er ongetwijfeld mensen in mode industrie zijn, die zullen beweren dat dit commercieel oninteressant is. Ja, als je doet zoals H&M enkel jaren terug die toen een mannenrok uitbracht, enkel maar in drie steden, en er totaal geen reclame rond maakt . Ik heb het bestaan ervan moeten lezen in het vrouwenblad Libelle. Was nog net op tijd om er één te kopen, want toen een maand later en collega er ook één wilde bleken ze al uitverkocht. Bij de vraag aan H&M via mail of er nog zoiets zou volgen, antwoordde ze van niet omdat het geen succes had …begrijp daar maar iets van, onwil, dat ja !!!!
Mij maak je niet wijs dat die 300 pagina’s dameskleding tegen 94 mannenkleding in bvb de LaRedoute catalogus, of de 80% winkelruimte voor de dames vol uiteenlopende kledij, allemaal even groot succes hebben. Er zullen daar ook wel dingen zijn die niet aanslaan.
Maar ieder jaar wordt er toch opnieuw voor de dames een brede keuze aangeboden, terwijl men voor de man er gewoon niet aan begint.

Het wordt tijd dat de mode industrie begint te beseffen dat wij mannen ook bestaan, en ook in mooie afwisselende mode geïnteresseerd zijn.



Groeten Ludwigcw
Peter v

Re: De kledingsindustrie wakker schudden !!

Bericht door Peter v »

Hallo ludwigcw, WOW!!!!!!!!!!!!!!! Ik dacht even een stuk van mijn zelf te lezen, zo gelijk opgaand zijn jou ideeën.
Er zijn natuurlijk enkel belangrijke zaken die de mode bepalen, naar mijn oordeel,
Mannen zijn over het algemeen niet erg geïnteresseerd in de mode.
Dit betreft vast het GROS van de mannen populatie.
En voor die groep is de mode industrie wel geïnteresseerd.
Van die gros mannen geven zij niet graag geld uit aan kleding.
Wanneer mannen meer geld aan kleding uit geven, zal de vrouw ter financieel compensatie misschien minder moeten besteden.
Al het bovenstaande is heel normaal en is er niets mis mee.
Echter als je bij de ander mannen behoort, dan ben je wel onder de invloed van die groep want zij als GROS bepalen de invloed op de mode.

Essentieel is dat er een brede keuze komt, waar ieder soort man wat van zijn gading kan vinden, van super mannelijk tot super vrouwelijk man. Iets anders is gewoon niet realistisch.

Rest de ander minderheid groep.
Die minderheid is ook weer opgesplitst, tussen uitbundige jongeren die op zich wel mode bewust zijn, samen met de jonge meiden, maar na de begin twintig zijn worden ze steeds minder geïnteresseerd en sukkelen inslaap wat de mode betreft. Dat komt ook door veranderende verantwoordelijkheden en vooral waar de financieel aandacht naar uit gaat. Dat is een niet onbelangrijk gegeven wat mannen betreft. Vrouwen hebben daar iets minder moeite mee, en i.p.v. auto's of andere zaken ( daar zorgt weer de man voor ) hebben zij doorgaans doorlopend aandacht voor hun uiterlijk en investeren dan ook wanneer het inkomen het toelaat, regelmatig in kleding.

En groepen mannen zoals wij, zowel jong als ouderen! Immers er moet vaak een lange weg bewandeld worden eer je zo ver bent om rokken en zelfs pantys te dragen, om maar niet van meer niet man eigen kleding te spreken.

Die groepen zijn voor wat de verkoop betreft zo klein dat er amper financieel interesse voor bestaat, al zou het wel een kleine goudmijn kunnen zijn als het eenmaal loopt.

Rokken, wat rokken betreft, zie ik echte mannen rokken niet zitten. Te weinig vraag. En ik wil niet één rok hebben om van te kiezen. Dus dat werkt al niet. Wat wel werkt is zoals het nu gaat, enkele ondernemend mensen hebben o.a. de Ultikilt in het leven geroepen, en dat is heel erg mooi, maar die paar speciaal op de man gerichte rokken maken alleen DEEL uit van het gehele aanbod.

trouwens hoe ziet een echt mannen rok eruit?
Zeker niet weer zo'n stomme vakantie broek model maar dan in rok vorm toch? Er is geen Mannen rok, maar wel rokken die als het nodig is, gesneden zijn op de mannelijke leest. ( ik vind dat nu veel rokken al op die leest gemaakt zijn. )

Die gehele aanbod, ook met elke mode aanpassing mee gaan is vanzelf de "neutrale" rokken aanbod voor de vrouw bestemd. Vrouwen net als mannen willen ook gewoon neutrale kleding dragen, net als de mogelijkheid om iets uitbundig of speciaal voor een bijzonder moment te kunnen kopen. Wij kunnen nu nog veel rokken uit die neutrale aanbod ook gewoon aantrekken. Dat ze ook mee gaan met de mode is ook mee genomen. Ben je altijd bij de tijd.

Wat wij soms vergeten als man, is dat mee doen met de mode ontzettend veel geld kan kosten. Dat is vaak niet beschikbaar, met als resultaat dat de mannelijke eigenschap weer boven komt en er wordt bezuinigt op de garderobe. Als je het niet hebt kun je het niet uitgeven.
Dus als we wat willen kopen moeten wij het vaak hebben van b.v. C & A, Bristol, Scapino V & D en andere zaken die wel heel leuke mode aanbidden maar voor een wat meer betaalbare prijs.
Vergeet ook niet dat als je pantys gaat dragen je een vermogen aan de kant moet leggen want pantys kunnen behoorlijk duur zijn en gaan bij het geringste kapot. Dat is wat anders dan eenvoudige heren sokken die niets kosten en jaren mee gaan. Ook weer hier heeft het financieel platje een belangrijk invloed op het koop gedrag, het wel of niet dragen van de man en dus zijn aandeel in het beïnvloeden van de mode markt.

Want om te zeggen dat je de rok ( en andere bijpassende kleding!!!) van dit jaar ook volgend jaar weer aan wilt, ja dat zouden wij wel willen, maar als wij een maal er aan zijn begonnen met rokken, pantys, schoenen laarzen ....pumps..........ander truien vesten bloezen enz., in navolging van wat de vrouwen ook hebben ( best leuk) dan moet er weer geïnvesteerd worden. Het draait niet alleen om geld, maar dat gaat ook een aanmerkelijke rol spelen in de investering patroon van mannen die wat anders willen, o.a. rokken. Dus wanneer het geld niet overduidelijk over de toonbank komt voor mannen rokken, zal ook niemand daar heil in zien.

Schoenen, daar zou wat meer variatie in kunnen. Waarom niet een kleine assorti laarzen ook voor de man? En zeker waarom niet wat schoenen met een knipoog naar de vrouwen mode? Niet mannelijk genoeg? Dat is nu juist waar wij over praten! Stap daar nu eens van af! Bied de man die eindelijk er voor uit is gekomen dat hij ook een mens is en niet een kloon van een man ideaal beeld is en daar mee ook ander gevoelens heeft en er voor uit durft te komen wat anders aan dan het geijkte MANNEN schoen. Maar dat zeg ik vanuit mijzelf, en ik behoor tot een zeer kleine minderheid die net wat tussen in tussen de vrouw en de man smaak in zit. Voor veel mannen rok dragers is het puur en alleen om de rok en echt niets anders. Ook prima. De groep wordt alsmaar meer versnipperd.

Waar ik wel heil in zie is inderdaad initiatieven zoals Ultilkilt, specifieke modellen rokken voor de man, maar verder voor het leeuwendeel een bewust wording en samenwerking van het mode wereld om meer unisex rokken en zo mogelijk schoenen, pumps e.d. ( leuk ). Die unisex rokken zijn er nu al, maar er staat alleen geen unisex op de label, en wanneer het de grote deel neutrale rokken betreft, zou je net die knopen met bling steentje erin kunnen weg laten, of de zakken gewoon normaal functioneel diep laten, geen bloemetjes borduursel er op maar een leuke neutrale fantasy borduursel. Zo creëer je met de bestaande aanbod en productie aantallen rokken die geschikt moeten zijn voor vrouwen ( het over over grote meerderheid van kopers ) en tevens zijn ook alle neutrale rokken geschikt voor mannen. Ik heb het natuurlijk over de volledig geëmancipeerde man die daarbij ook teven waarschijnlijk een zachtere ( vrouwelijk neigend ) gevoel heeft en wat meer wil dan alleen een """"Mannen """" rok. Ik ben bijna zo ver dat ik vrijwel alle rokken draag. Ze zijn gewoon zo mooi. Ook met zebra print enzo. Dan maar ook met een kanten randje. Eenmaal uit het MANNELIJKE hokje gestapt ga je heel anders kijken en zie je alleen wat mooi is en niet wat van het mannen hokje afwijkt. Eerst vond ik dat sommige mooie rokken, geschikt als mannen rok verpest werden voor die doel door b.v. een kanten randje aan de zoom. Die rokken draag ik NOG niet, maar al doende heb ik zoiets van ze zijn ook wel mooi. Kant is tenslotte gewoon een verfraaiing, verfijning van de kleding. De race stripe / spoiler op de auto. Op die opmerking zal ik veel reacties krijgen bij de puur mannelijke dragers, maar ook weer hier is het zo dat de man persoon alle soorten gevoelens mag hebben en tonen, wij mensen in mannen vorm zin niet meer opgesloten in het kooi dat ons heel het leven angstvallig om ons heen werd gehouden.

Rokken zijn voor alle mannen rok dragers en mannen rok dragers kunnen zeer vele rokken dragen.
Rokken zijn voor alle mannen rok dragers en mannen rok dragers kunnen zeer vele rokken dragen.

Dat is de enige "Rok voor mannen doel" die nagestreefd moet worden. Anders komt er helemaal niets van. En de man die puur mannelijk zoekt in rokken kan uit de gehele aanbod altijd één vinden. Anders om werkt absoluut niet. Want onder de mannen die rokken ( en andere aanvullende kleding voor bij een rok ) willen dragen zijn er niet alleen stoere mannen types maar is er ook van alle soorten en smaken. Tot aan net geen travestie toe. Dit moet allemaal kunnen. dat is dan ook alleen te bereiken door uit het dames aanbod te plukken.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: De kledingsindustrie wakker schudden !!

Bericht door rokwens »

http://lifestyle.be.msn.com/fashion/art ... id=6161959

Zo kan je alle dagen artikels vinden over leuke dingen maar als man sta je altijd aan de zijlijn te kijken. 99.99 % van dergelijke artikels worden geschreven vanuit het gezichtspunt van de vrouw.
Mannen komen hier niet aan bod. In het Frans zeggen ze " quantité négligable " of " te verwaarlozen massa " Hoe kunnen we toch de juiste personen vinden die hier vat op hebben ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: De kledingsindustrie wakker schudden !!

Bericht door Peter v »

He maatje, dat zijn wij zelf :shock: :shock: :? :( :P :P :P :P :P :P :P

Het gaat ons aan, dus WIJ moeten het doen. Dat zeg ik steeds, maar voor de overgrote meerderheid is het door allerlei redenen moeilijk om door te breken en actief drager te zijn, en ze wachten dan maar af op....ONS denk ik, dat WIJ "HET" allemaal voor elkaar maken, zodat zij DAN pas openlijk kunnen gaan dragen. Het is dat ik op het moment niet beperkende zaken heb aangaande wanneer ik een rok wil dragen, dat ik het nu kan doen. Als ook WIJ op anderen die er niet zijn wachten, komt er niets van.

Op de een of ander manier gat de heren mode niet helemaal mee met de dames mode, het zou eigenlijk alleen "mode "moeten heten. Niet het een of de ander. Mar vrouwen geven nu eenmaal graag veel geld uit aan kleding, dus zijn zij de melk kooien. Wij nu de rokken dragers zijn op dit moment een druppel water op de grote bak plaat, even daar, ssssis en weg, niet belangrijk. Alleen door mode ontwerpers, grote namen die zelf rokken gaan dragen zal het aandacht gaan trekken. Als bekende persoonlijkheden rokken gaan dragen, als super blits, moeten alle schapen dat ook doen, dan gebeurt er misschien iets. verder in het algemeen, is er al veel mooie mannen mode, als je het zoekt, en ook niet naar de prijzen kijkt, maar het kan veel en veel beter. Helaas zien maar een kleine deel van de mannen dat zo. en daar maken wij deel van uit.

Hoog tijd dat wij, de actieve rok dragers bij elkaar komen, (als het maar niet al te veel reis kosten bedraagt.)

Vr gr.
Peter v
Plaats reactie