Rechtop lopen

Wat vind je van het dragen van laarzen in combinatie met je rok
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Rechtop lopen

Bericht door willi »

Platte schoenen? Schoenen met hakken? Schoenen met hoge hakken?
Wat loopt het lekkerst?
Tot mijn niet geringe verbazing loop ik ook uitstekend op hoge hakken en . . . ik loop ook rechter op; dat moet wel, omdat je anders naar voren kukelt.

Wat er volgens mij gebeurt is het volgende.
Als je voor het eerst opstaat, na het aantrekken van schoenen/laarzen met een hak, is ook het eerste wat je ‘volautomatisch’ doet: corrigeren. Je voelt namelijk onmiddellijk de druk op je hielen die je lichaam naar voren doet bewegen en je ter compensatie dwingt naar achteren gaat hangen; met het resultaat: zonder enige moeite een kaarsrechte houding.
Voor mij erg plezierig, want ik heb altijd de nijging gehad voorovergebogen te staan en lopen.

In het begin zal bij erg hoge hakken je wreef wat protesteren; door het oprekken van de pezen. Maar dat went snel.
Een bijkomend voordeel is het fraaier worden van je kuiten. Je krijgt op de (lange) duur zelfs vrouwenkuiten. Zegt men.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Rechtop lopen

Bericht door RokSterNL »

Ja Willi, Dat is top. Ik vind het juist prachtig hoge hakken. Maar het wordt mij vaak afgeraden, vanwege dat het mij dan nog langer maakt dan mijn 1.85 mtr. Alhoewel ik ook vaak vrouwen zie die toch lang zijn en op hoge hakken lopen. Dus wat maakt het dan nog uit. Als ik het maar mooi vind.

Je spieren worden op een andere manier gebruikt en belast dan met platte hakken. Dus wil je mooi gevormde kuiten hebben net als de dames, dan moet je op hoge/hogere hakken gaan lopen. Ik ben inmiddels aan het lopen op hoge hakken wel gewend. Maar toen ik voor het eerst daar op ging lopen, liep het net alsof je op eieren liep. Willi, jou bevindingen kloppen, dat je je in de beginfase moet corrigeren. Eigenlijk doe je dat al automatisch zodra je voelt. Je moet toch een beetje je evenwicht op hoge hakken vinden.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Rechtop lopen

Bericht door willi »

Om te wennen aan hoge hakken zijn sleehakken ideaal. Je hebt onder je hele voet steun.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Rechtop lopen

Bericht door RokSterNL »

Ja, omdat er geen uitholling onder hak zit. Dan heb je een betere steun omdat je over de hele lengte van de schoen/laars op de ondergrond rust. Dat kan voor mensen die niet direkt op hoge hakken kunnen lopen een mooie tussenvorm zijn. Bovendien, staat zo'n sleehak ook heel erg leuk.
Gebruikersavatar
masker
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 nov 2009 13:13
Locatie: tilburg

Re: Rechtop lopen

Bericht door masker »

Het klopt dat je van hogere hakken mooi rechtop gaat lopen. Er zit op de langere duur ook een nadeel aan dat je achillespees korter wordt. Het is daarom goed om na enkele dagen weer op platte schoenen te lopen zodat je je achillespees ook weer even op rekt.
Vroeger werd dit vaak niet gedaan en in het bejaardenhuis vind je dan ook veel vrouwen die niet meet op platte schoenen kunnen lopen terwijl dat als je zo oud geworden bent wel fijn is om het val risico te verkleinen.
Maar laat je niet ontmoedigen met verstand afwisselen voorkomt dit op latere leeftijd.
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Rechtop lopen

Bericht door RokSterNL »

Je voeten moeten ook weer tot rust komen, want vermoeiend is het bovendien ook.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Rechtop lopen

Bericht door willi »

Dat van die oude vrouwen wist ik niet, maar ik kan me dat wel voorstellen.
Ja Rokster, je benen moeten wel wat harder werken op hoge hakken. Tenzij je nooit anders doet; maar dat is niet aan te bevelen, zo blijkt uit het verhaal van Masker.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: Rechtop lopen

Bericht door ecokilt »

Wat ik me afvraag: Zijn hoge hakken geen risocoverhoging voor rugklachten?
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Rechtop lopen

Bericht door RokSterNL »

ecokilt schreef:Wat ik me afvraag: Zijn hoge hakken geen risocoverhoging voor rugklachten?
Dat is volgens mij wel waar.
Volgens mij komen die alleen maar voor bij vrouwen die altijd zowat hooggehakt voor het leven gaan, of je moet een genetisch bepaalde aanleg hebben vanwege een zwakke ruggegraat. Ik denk dat je knieën ook een opdonder krijgen als je altijd te veel op hoge hakken loopt. Vrouwen schijnen van oorsprong al altijd met overstrekte knieën te lopen. Ik weet dat omdat ik eens op een cursus heb gezeten. We moesten gaan staan maar wel in een ontspannen houding. Mannen staan van oorsprong al met wat lossere knieën. De cursusleider zei, dames let op jullie knieën dat jullie ze niet overstrekken, maar ook ontspannen houden. Vrouwen zo zei hij staan van nature eerder met overstrekte knieën. Wat daar nu exact de reden van is weet ik niet. Het kan komen door dat ze ook hoge hakken dragen, en dan gaan je knieën van zelf al strakker staan. Of dat echt de reden is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Rechtop lopen

Bericht door Jos »

ecokilt schreef:Wat ik me afvraag: Zijn hoge hakken geen risocoverhoging voor rugklachten?
Ik denk dat dat per persoon verschillend kan zijn.
Om met mezelf te beginnen: toen ik nog kind was, heb ik heb mijn vader steeds krommer en krommer zien lopen (vermoedelijk doordat hij een bureauman was). Ik heb mij toen voorgenomen te zorgen voor een rechte houding. Dit heeft erin geresulteerd, dat mijn bekken enigszins naar achteren is gekanteld. Door op hakken (geen hoge) te lopen, dwing ik mijn bekken enigszins naar voren. Praktijk heeft voor mij uitgewezen, dat ik, door het dragen van hakken van ca. 5 cm in ieder geen geval niet meer last van mijn rug krijg als op platte schoenen of zonder schoenen.
Iets dergelijks heb ik ook als eens van een vrouw gehoord met een vergelijkbaar probleem
een fervent rokdrager
Plaats reactie