Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Wat vind je van het dragen van laarzen in combinatie met je rok
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door rokwens »

Fijn dat daar ook wat beweging in komt. Nu vind ik die hele hoge dingen niet echt nodig en ook niet mooi passen eigenlijk
Maar het is toch altijd hetzelfde met die commentaren.
Alle nieuwigheden voor vrouwen worden op handen gedragen, maakt niet uit of ze er mannelijk of vrouwelijk uitzien. Wij mannen accepteren alles van hen en doen daar niet moeilijk over. We maken er geen bedenkingen of zinspelingen over in de zin van "mannelijk of lesbisch". Maar als wij voor onszelf eens iets nieuw hebben of willen dan is daar altijd negatief commentaar op. We worden dan zelfs door onze eigen sexe tegen gewerkt en logischerwijze is het altijd wel vrouwelijk te noemen want hun overgroot spectrum wordt steeds ruimer en het onze kleiner. Dit is toch "Godgeklaagd" oneerlijk en het druist in tegen gelijke rechten. Over de plichten zullen we nog maar zwijgen zeker.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door willi »

Ik meen eens ergens te hebben gelezen, dat de verhoogde hak ten tijde van de Franse barok (rococo) voor mannen in gebruik was. En wel om groter te lijken. (Net als de huidige Franse president)
Dus er is niets mis mee.
Maar naaldhakken vindt ik misschien net iets te ver gaan. (is wel erg mooi)
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
jan

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door jan »

Tegenwoordig kan alles (gelukkig) maar ik was toch wel verbaasd toen ik in Arnhem een jaartje of zo geleden een (prachtig bruine) jongen op pumps zag lopen. Maar eerder al had ik in Den Haag een man op hoge hakken zien lopen. En een paar weken geleden liep er een wat oudere man in Leiden op pumps maar dan met niet zo'n hoge hak.
Wie weet wat de modegoeroe's verder nog gaan voorschrijven.....
Als ik maar niet hoef met mijn arthroseknietjes....
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door RokSterNL »

Ludwigcw, ik krijg de indruk dat men op bepaalde terreinen in België verder is dan hier in ons suffe Nederland, of heb ik het mis ?
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door Ludwigcw »

Meer mogelijk, dat wel. Gewoon doordat men in België gewoon geen behoefte heeft, om zich met een ander zijn manier van leven te bemoeien. Wel verbaasde blikken maar daar blijft het bij.
Dus daardoor voel ik mij minder geremd. Maar toch heb ik nog altijd de indruk dat ik ( voor West-Vlaanderen dan toch, want daar is het voor de mannen saaiheid troef, boeren provincie hé ) de enige ben die zich soms modieuzer ( anders ) kleed.
Doch met mijn zwarte rok heb ik geen bekijks bij ons, was laatst in Hasselt ( limburg ) in mijn zwarte rok, en daar had ik dan wel veel bekijks, maar weerom geen verbale reacties.

Wat hakken betreft, tot nader orde draag ik die enkel onder broeken ( vooral om de rok zo mannelijk mogelijk over te brengen - promoten ), maar daarop krijg je zelfs geen verbaasde blikken, het wordt gewoon niet opgemerkt.
Nu, de hakhoogte waarop ik nog deftig loop is max 6 á 7 cm. En hoe raar het misschien klinkt, maar een fijne hak van 1 á 2 cm² oppervlakte loop aangenamer en vlotter dan een brede blokhak. Zolang je niet over de Brugse kasseiën moet hé. :D
Een stiletto met naaldhak is dan weer leren koorddansen, al enkel keren gepast en op gelopen ( vind ik echt mooie schoenen :oops: ) maar je sta daar zo onstabiel op dat je zich daardoor kwetsbaar gaat voelen, en je dus ook niet meer als een echte vent aanvoeld .
Natuurlijk zijn er ook veel verschillen tussen de schoenen, er zijn er waarbij je het na een tijd gewoon niet meer voelt dat je hoog loopt, even comfortabel als een platte schoen, terwijl er andere zijn die zelfs minder hoog zijn en totaal onstabiel zijn om er mee te stappen, of waar je goed de hiel door de voetzool voelt duwen.
Ook bij pumpmodellen moet de schoen bij het passen direct goed zitten en aanvoelen. Achteraf komt dat toch niet goed meer, ondanks men soms zegt van uitlopen of uitzetten.

Hakken heeft zijn onstaans geschiedenis bij de mannen ( ruiters ) in de middeleeuwen, zo bleven ze beter met hun schoenen in de stijlbeugels zitten bij het paardrijden. Later werd dat een mode item bij de mannelijke adel, ook om letterlijk groter te zijn en zo meer verheven ten opzichte van het gepeupel die zich geen zo'n schoenen konden veroorloven. In de renaisance tijd was het een echt modegegeven en kwam het ook in voor de dames. Met de industriële revolutie zowel bij mannen als dames in onbruik geraakt. Laatste dikke 100 jaar terug in fashion, maar dan enkel voor de dames. Jaren 70 even een opvlakkering blokhakken voor de mannen. Stileto hak bestaat nog maar een 50 jaar.( info van verschillende teksten op internet ).

Ik koop ook platte damesschoenen en éénmaal je gewend bent aan de mooiere modellen luk het echt niet meer om nog mannenschoenen te kopen. Mijn laatste gekochte mannenschoenen dateren van een vijf jaar terug, en dan nog vanuit Italië ( Rome ) omdat ze daar nog modellen hadden die mooi waren en modieuze.
Bij het zien van nieuwe modellen damesschoenen heb ik regelmatig een "wauw" reactie, en ik moet die dan echt eens kunnen passen. Bij mannenschoenen heb ik dat dus nu nooit ( vroeger een zeldzaam keer nog wel soms ). Mocht mij bankrekening ertegen kunnen, kocht ik zeker wekelijks een paar schoenen. Het is zoals mijn modeltrein verzameling. Steeds komen er nieuwe variaties of modellen uit die ik nog niet heb, maar zelfs van die laatste koop ik niet elke week een nieuwe lokomotief.
Maar het is voor mij gewoon dezelfde passie.

Ludwigcw
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door RokSterNL »

Ludwigcw, bedankt voor je duidelijke uitleg. Hier in Nederland kan je toch wel waar dan ook kritiek te verduren krijgen. Ik denk alleen in Noord Brabant en Limburg minder, maar ja, dan ga je ook al weer richting Vlaanderen. Hier in Nederland zijn ze kennelijk niets gewend, ja in Amsterdam kun je nog goed toeven.

We hebben het er nog wel over op 10 oktober.
jan

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door jan »

Het nadeel van pumps voor mannen is natuurlijk het veel te smal zijn. Zelfs voor vrouwen. Ik gruw ervan als ik de voeten zie van vrouwen die hun hele leven al op pumps lopen zoals mijn oudste zus. De kleine tenen groeien bijna over elkaar heen. Ook zie je dat in de zomer als de dames sandalets dragen. Allemaal kromme tenen! Hebben rokvoormannen leden die vrouwenschoenen dragen daar geen last van? Ik hou het toch maar bij CROC's.....
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door RokSterNL »

Het is inderdaad niet gezond voor je voeten om op te hoge hakken te lopen, maar ik vind een hak van zo'n 5 tot 6 centimeter nog wel gaan. Alleen geen naaldhak. Op een blokhak loop ikzelf persoonlijk het beste zonder te zwikken. Waarom denk je dat veel vrouwen klagen over rug en voetklachten. Niet voor niets. Er komt te veel druk op de tenen. Met gevolg dat de teengewrichten te veel belast worden. Aangezien een vrouwenvoet gemiddeld genomen ranker gebouwd is, kan die het al helemaal slecht hebben. Het geeft uiteraard wel een sexy look. Ik zou best wel op een schoen met een hoge hak willen lopen, maar geen pumps. Alhoewel ik wel een smalle voet heb, en er best wel in pas.
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Re: Hakken voor mannen worden stilaan gewoon !

Bericht door sam »

Gewoon heren instappers zijn voor mij voldoende.
Plaats reactie