Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Museum

Informatie over bijeenkomsten van mannen in rok
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Museum

Bericht door RokSterNL »

Zaterdag avond heeft Viqueen telefonisch kontakt met mij gehad over ons te plannen uitje naar Amsterdam in het kader van een tentoonstelling waarvan ik op voorhand nog niet wist wat deze exact voor inhoud had.

Zijn plan was, en ik vind dat zelf ook een heel goed plan om dat eventueel in het kader van een rok voor mannenforum bijeenkomst te houden. Amsterdam is al eens eerder genoemd bij de planning via de poll voor onze bijeenkomst op 26 juni jongstleden. Alleen waren de stemmen toen voor Antwerpen. Terecht, want onze Belgische medeforumleden zijn hier al meerdere malen naar ons land getogen voor een bijeenkomst, dat het op zijn plaats was dat wij ze ook met een bezoek zouden vereren.

Nu echte dat deze tentoonstelling in het Amsterdams Historisch Museum staat te gebeuren. Ik denk dat wij daar echt een statement maken als we daar veelal als rokdragende mannen (niet verplicht overigens) maar wordt wel op prijs gesteld met een nog veel grotere groep daar gezamenlijk naar toe gaan. Dat zou dan op een zaterdag gehouden worden.

Lees onderstaande tekst rustig door, deze heb ik gekopieerd van de website die hier bij ook als bronvermelding staat.

Ik heb inmiddels een poll geplaatst. Hier kun je aangeven welke datum/data voor jou geen probleem zijn om te komen. Hou dan wel die data vrij. Geef dan ook nog even via een aparte mededeling aan dat je komt.

Bron: http://ahm.nl/nl/Amsterdams-Historisch- ... M-man-mode

A'DAM, man & mode
1 oktober 2010 t/m 30 januari 2011

Nederlanders houden niet van extravagante kleding, mannen al helemaal niet. Welke man heeft het lef om op te vallen? Doe maar gewoon je spijkerbroek aan, dan doe je al gek genoeg, toch? Het Amsterdams Historisch Museum opent op 1 oktober de tentoonstelling, A'DAM, man & mode. Centraal in deze tentoonstelling staan Amsterdamse mannen en hun kleedgedrag door de eeuwen heen.

Traditioneel of vernieuwend
Kleding en verzorging dragen bij aan een eigen identiteit en status; hoe onderscheiden mannen zich van elkaar, wie volgt welke trends en wie wijkt daar bewust van af? Thematisch worden verschillende onderdelen uit de mannengarderobe toegelicht. Het mannenpak, ondergoed, dassen, hoeden, harnassen en sneakers komen allemaal aan bod.
Welke kledingstukken komen voort uit een oude traditie en welke zijn vernieuwend? In welke onderdelen van de mannenkleding is durf en lef te zien? Een tentoonstelling waar heden en verleden elkaar treffen. Prachtige 18e eeuwse huisjassen worden afgewisseld met jeans, mannenrokken en chique pakken.

Spraakmakende outfits
Het museum werkt in deze tentoonstelling samen met studenten van de modeopleidingen Artez en AMFI. Daarnaast creëerden op uitnodiging van het museum zes jonge modeontwerpers - waaronder Huyn Yeu, Sjaak Hullekes en NONbyKIM –spraakmakende outfits voor de man van de 21ste eeuw.
De moderne man kan in de tentoonstelling ook zelf model worden. Aan het begin van A’DAM kun je je laten fotograferen, om aan het eind te ontdekken welk type man je bent c.q. op welk type man je valt. Wie durft?

------------einde persbericht---------------

Noot voor de redactie:
Interactie, het web en nieuwe vormen van informatieoverdracht spelen een belangrijke rol in de tentoonstelling. Naast de tentoonstelling wordt in het najaar een speciale website gelanceerd.

Voor meer informatie: Lizzy Ondaatje, persvoorlichter Amsterdams Historisch Museum Persvoorbezichtiging woensdag 29 september 2010
pers@ahm.nl | 06 30260574
Bijlagen
Amsterdams Historisch Museum.png
Amsterdams Historisch Museum.png (18.22 KiB) 12486 keer bekeken
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Mus

Bericht door Viqueen »

Ik kijk hier echt naar uit.Mijn zus wil ook mee,nou maar hopen dat we een gezamenlijke datum kunnen prikken.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Mus

Bericht door RokSterNL »

Viqueen schreef:Ik kijk hier echt naar uit.Mijn zus wil ook mee,nou maar hopen dat we een gezamenlijke datum kunnen prikken.
Ik heb al een datum opgegeven die ruim aan de marche is.

Zaterdag 8 oktober, alleen de tijd moet nog bepaald worden, want ik weet 1. Niet of ze zaterdag open zijn, 2. Niet vanaf hoe laat ze open zijn, en 3. Dat de tijd wel voor iedereen qua reistijd te halen is.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Mus

Bericht door Jos »

Ga vanuit de link naar bezoek (boven in beeld) en klik op openingstijden en het volgende rolt eruit.

openingstijden
Maandag t/m vrijdag van 10.00-17.00 uur
Zaterdag en zondag en feestdagen van 11.00-17.00 uur

Op 1 januari, 30 april en 25 december is het museum gesloten.
Op 5 mei opent het museum om 11.00 uur.
Op 5, 24, en 31 december sluit het museum om 16.00 uur.

Het Museum bevindt zich midden in het winkelcentrum van Amsterdam met vier bezoekersingangen:
- Kalverstraat 92
- Sint Luciënsteeg 27
- Nieuwezijds Voorburgwal 357
- Begijnslootsteeg

als extra de entreeprijzen toegevoegd:

Bezoekers Prijs
Kind t/m 5 jaar gratis
Kind 6 t/m 18 jaar €5,-
Volwassene €10,-
65+ €7,50

Cards €7.50
ANWB ledenvoordeel, Show your card!, Holland Pass

Cards €5,-
CJP, Cultuurpas, UvA Studentenkaart, ISIC, ITIC, IYTC

Cards gratis
Stadspas, I amsterdam Congress Card, I amsterdam Card, Vereniging Rembrandt, ICOM, Museumkaart, XXXs Card

Groepen 25%
Groepskorting vanaf 15 personen

Audiotours
Highlight Audiotour €4,50

Bovenstaande prijzen gelden vanaf 1 januari 2010

Is het misschien slim een pol te starten en dan een datum vast te stellen net als vorige keer naar Antwerpen?
een fervent rokdrager
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Mus

Bericht door RokSterNL »

Bedankt Jos, dat je even de moeite genomen hebt het neer te zetten.

Dan mag ik er gratis in 'Kind t/m 5 jaar gratis' :lol:
jan

Re: Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Mus

Bericht door jan »

Daarstraks was de tentoonstelling een item in het NOS-journaal. Duidelijk was te zien dat de H&M mannenrok ook tentoon was gesteld. Als deze voor de consument niet verkrijgbaar is geweest ben ik wel benieuwd hoe ze eraan gekomen zijn.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Mus

Bericht door RokSterNL »

Nou dat vraag ik mij dan nu ook af, hoe ze daar aan zijn gekomen. Zeker het enigste exemplaar. :D
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Mus

Bericht door Viqueen »

En ook grappig om te zien hoe de directeur er zelf bij liep,om de tentoonstelling te promoten....
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Tentoonstelling Man en Mode in Amsterdams Historisch Mus

Bericht door RokSterNL »

Ja zeg dat wel.

We gaan echt de blitz maken daar, omdat ze het er ook over hadden wanneer mannen eens iets anders gaan dragen.

@Willi, het zou leuk zijn als jij ook van de partij zou zijn op 6 november in het Amsterdams Historisch Museum, want ik vind jou ook een goed voorbeeld van hoe het kan en moet worden/zijn. Qua lokatie is het voor jou vanuit Almere lijkt mij toch behoorlijk te bereiken als ik mij niet vergis.
Plaats reactie