Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 2010

Informatie over bijeenkomsten van mannen in rok
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door RokSterNL »

jan reijman schreef:Fijn dat het een geslaagde dag was.
Op de foto zijn de gezichten van Ecokilt en Masker niet zichtbaar. Ligt dat aan mijn computer?
Beste Jan, Dat heb ik bewust gedaan, omdat ik van eerdere bijeenkomsten weet en gevraagd heb wie er zichtbaar en onzichtbaar met zijn gezicht op de foto wil. Vandaar dat ik hun gezicht onherkenbaar heb gemaakt. Gelukkig ligt het dus niet aan je computer, je hebt het goed gezien. :D
Gebruikersavatar
masker
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 nov 2009 13:13
Locatie: tilburg

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door masker »

Ik heb een beroep waarbij ik met mensen werk die in een afhankelijke positie ten opzichte van mij staan. Veel van de mensen waar ik in mijn werk mee te maken heb, hebben last van psychische of emotionele klachten. Als ik onder patiënten bekend sta als iemand die op trekt met mannen in rok kan dat voor sommige patiënten aanleiding zijn om mij niet serieus te nemen of juist een bepaalde verwachting te hebben op het gebied van tolerantie (het geldt trouwens ook voor foto's van sommige fantasy kostuums waar ik niet herkenbaar wil zijn).
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
jan

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door jan »

Ik vroeg me toen ik de foto zag af waarom iemand zich onherkenbaar laat maken terwijl diezelfde persoon wél over straat gaat.
De uitleg van Masker is daar wel duidelijk over.
Jammer is, Masker, dat ik niet weet hoe je eruit ziet.....
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door RokSterNL »

Ik vond mijn uitleg in deze duidelijk genoeg.

Masker heeft het nog eens nader gemotiveerd. :D
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door mikvanes »

Viqueen heeft het over kleine stapjes zetten en zo is het inderdaad. Ook voor mij levert zo'n dag nieuwe ervaringen en inzichten op. En het is leuk om de mensen in levende lijve te ontmoeten zodat ik me beter een voorstelling van ze kan maken. Heel leuk ook dat Masker er was. Dat maakt het allemaal veel gevarieerder. Ik kan me nu Viqueen, Jos en RokSter veel beter voorstellen. Met Ecokilt zou ik een volgende keer graag wat meer willen praten.

Ik reisde met de trein en was in super kort mini. Een combinatie die ik dus ook niet iedere dag doe. Ach, het valt wel wat op, maar iedereen doet al snel alsof het heel normaal is. Bij het uitstappen in Amsterdam veranderde dat even. Mijn rokje was wat omhoog gekropen door het zitten en pas na een paar stappen trok ik het vrij automatisch naar beneden. Als je heel korte rokjes draagt, wordt dat een soort gewoonte, denk ik. Dat ontlokte een Nederlands sprekende man van buitenlandse origine de opmerking dat dat ook wel tijd werd en dat ik niet alles hoefde te laten zien. Ik schoot toen in de lach en merkte op, dat er nog drie broekjes onder zaten en dat er dus onmogelijk veel te zien kon zijn. Ik vroeg toen of hij er problemen mee had en volgens zijn zeggen, had hij dat. Zijn wat onderdanig overkomende vrouwtje haastte zich om daaraan wat verontschuldigend toe te voegen, dat iedereen natuurlijk zelf mocht weten wat hij droeg, maar dat het ook wel erg extreem was, wat ik droeg.

Hoewel ik er in eerste instantie wat lacherig op reageerde, heb ik de opmerking van die man wel serieus genomen. In het eerste geschikte toilet dat ik kon vinden, heb ik mijn ogen wat opgemaakt. Ik wilde ze niet al te zwaar opmaken, omdat het een bijeenkomst was van mannen-in-rok, maar ik wilde ook niet onnodig risico lopen met de verschillende subculturen in het Amsterdamse. Op die manier maak je het plaatje wat zachter en wat minder extreem. Het past dan beter bij het stereotiep dat mensen voor dat plaatje hebben.

Ik merk op zo'n dag toch dat ik volledig gefocust ben op mijn uiterlijk. Ieder fout détail kan er één te veel zijn. Zo kwam ik onderweg tot de conclusie dat mijn haklaarsjes er door alle nattigheid van de afgelopen dagen niet uitzagen. In de Kalverstraat heb ik daarom net zo lang gezocht tot ik een tube schoencreme gevonden had en vervolgens heb ik bij de Hema een washandje gekocht zodat ik op het toilet daar niet alleen mijn ogen kon doen, maar ook mijn laarsjes. In de trein had ik ook nog gemerkt dat er een sierriempje van mijn jack steeds los ging. Met een pincet kon ik dat in de trein nog verhelpen.

Ik denk ook dat ik in die zin geen echte mannenrokker (meer) ben. (Ik bedoel dat niet negatief.) De echte mannenrokker is erg gefixeerd op die rok, maar durft die in eerste instantie ook weer niet goed te dragen. En als hij dan tenslotte die rok aantrekt, dan moet dat als het ware op een mannelijke manier. Geen concessies: hup gewoon die rok aan en mensen moeten dat maar accepteren. Het moet er vooral niet te mooi en te modisch uitzien, want dan wordt het 'verwijfd'. Ondertussen is hij toch wel wat bezorgd over eventuele negatieve reacties.

Ik maak me niet meer druk over die rok, ik ben ook niet meer bang om 'verwijfd' te zijn. Maar ik maak me wel druk over of het totale plaatje goed en leuk is. Ik ben bang dat er ergens in mijn uiterlijk een kleinigheid, die ik vergeten ben, die niet klopt. Als dat uiterlijk klopt, hoef ik me over die mogelijke negatieve reacties niet meer druk te maken. Dat was ook zo. Ik ben later die dag toen het al donker was, verschillende groepen jongens tegen gekomen, maar dat heeft nooit weer problemen gegeven. Bij sommige vrouwen in winkels maakten mijn uiterlijk onvoorstelbaar enthousiaste reacties los. Dat is dan wel weer leuk om mee te maken en een opsteker om door te gaan.

Wat ik jammer vond, was dat de tv-opname zo veel tijd kostte, dat er weinig tijd overbleef om onderling te kletsen. Aan de andere kant was het ontzettend positief dat de programmamaker voor die opname echt de tijd nam. Heel benieuwd wat er tenslotte uit de bus is gekomen.

Kan ik nog iets over die tentoonstelling zeggen?

Ik denk dat kleding heel erg tijd en cultuur gebonden is. Ik draag op die foto hierboven een roze minirok. Voor ons is dat iets bijzonders omdat mannen dat normaal niet doen. Maar iemand uit een totaal andere tijd en cultuur heeft die associatie niet. Die ziet alleen maar een roze streepje en denkt: 'Nou, en?' Daardoor zegt die kleding uit andere tijden ons niets meer. Wij kennen daar geen betekenis aan toe. Wij zien alleen nog maar de kleren.

Een tweede punt dat de tentoonstelling mij duidelijk maakte via een paar schilderijen die er wat toevallig hingen, is dat kleding normaal ontzettend uniform is. Niemand van een groep durft echt af te wijken. Op het moment dat je qua uiterlijk afwijkt, lig je kennelijk ook uit de groep. We zagen dat op schilderijen waarop heel gezelschappen mannen stonden, maar ook op schilderijen met hele vrouwenclubs: iedereen is vrijwel gelijk gekleed.

Dat effect bestond dus vroeger al en bestaat dus nu kennelijk nog steeds. En dat is volgens mij ook precies de reden waarom mannen-in-rok en dergelijke het uiteindelijk moeilijk krijgen en in het buitenland soms systematisch vervolgd worden en hier ook problemen kunnen krijgen. Je wijkt qua uiterlijk af. En dan ben je dus niet langer een echt lid van de groep en loop je het risico uitgestoten te worden.

Hoe kun je je daar tegen wapenen? Wel, als een aantal van die afwijkende figuren samen dan weer een groepje vormen, is binnen dat groepje alles weer in orde en als groep sta je natuurlijk veel sterker. Dus organiseren, samen werken, elkaar steunen. Precies wat de opzet van dit forum was.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door RokSterNL »

Je hebt het prachtig verwoord.

Ik kan hier wederom niets aan toevoegen, jou verhaal is compleet. :D
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door john »

Ik heb de uitzending gisteravond op TV-NH bekeken en vond jullie erg dartelend door de stad lopen.
Zo te zien zijn jullie niet alleen op de Nieuwezijds Voorburgwal gebleven maar ook op het Spui geweest.
Het zag er leuk uit. Ook de reacties van het publiek vielen mij mee.

John

P.S. ook TV-NH heeft een "uitzending gemist", zoek op "van zuk dus"
overigens heb ik de uitzending op video. Bij voldoende belangstelling maak ik er een avi-bestandje van.

John
Gebruikersavatar
jptje
Berichten: 392
Lid geworden op: 01 jan 2008 11:42
Locatie: helmond,noord-brabant,nederland

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door jptje »

fijn dat jullie een geweldige dag hebben gehad,ik kon er helaas niet bij zijn omdat ik plotseling moest werken.
uitzending van van zuks dus werkt helaas niet.
gr jptje
Het leven is heel simpel, maar we dringen er op aan om het gecompliceerd te maken.
Confucius
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door mikvanes »

Hier is de link: http://www.rtvnh.nl/uitzending-gemist/t ... n+Zuks+Dus.

Ik vind dat Ron Flens mooi werk heeft geleverd. Het geeft een leuk en goed beeld zonder dat het vervelend of flauw of belerend wordt, vind ik.

Volgens mij kun je het filmpje afspelen als je ook You Tube filmpjes kunt afspelen.

Groet,

Mik
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Verslag bijeenkomst Amsterdam op zaterdag 6 november 201

Bericht door mikvanes »

mikvanes schreef:Hier is de link: http://www.rtvnh.nl/uitzending-gemist/t ... n+Zuks+Dus.

Volgens mij kun je het filmpje afspelen als je ook You Tube filmpjes kunt afspelen.

Groet,

Mik
Plaats reactie