Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Informatie over bijeenkomsten van mannen in rok
Peter v

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Peter v »

RokSterNL, mooi dat je eindelijk weet waar je aan toe bent met de internet.

Verder moet ik nog van INUK terugkoppeling hebben, als hij akkoord gaat met de afspraken omtrent het roken.

Donderdag de 29ste lijkt mij op zich een geschikte dag, want het is dan winkel avond. Zou je nog na afloop even in het centrum willen kijken, dan zou dat mogelijkheden bieden. Er is een parkeer garage op loop afstand van het centrum, dat gemakkelijk te belopen is. Cost twee euro per dag. Verder geen vrij parkeren in de nabijheid.

http://www.parkeergaragesleeuwarden.nl/
Parkeergarage Hoeksterend
Ma t/m vr van €0,50 voor het eerste half uur tot max. €2,00 per dag.

Vroeg van huis, :( hopen dat je niet in de drukte opgehouden wordt, en kunnen wij dan veel bespreken.
Wat het verkeer betreft is de zondag vanzelf een betere dag. Mij maakt het niets uit.
Er moet dan nog de details uitgewerkt worden zoals middag en evt avond eten. Eventueel is hier in de dorp een Chinees restaurant, en in de binnenstad een Mac.

De bijeenkomst is ook voor andere leden die er dan vrij kan maken.

Peter v.
Inuk
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2007 08:13
Locatie: Almelo in Overijssel

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Inuk »

Hallo Peter V,
Wat zal jij het moeilijk hebben als je samen bent met mensen. Veel mensen roken en jij hebt al last van de reuk van hun kleding.
Toen ik bij Peet thuis werd uitgenodigt heeft hij het niet over wel of niet roken gehad en hij heeft geen last gehad van mij.
Net zo als jij kan en mag bepalen of er in jouw huis wel of niet wordt gerookt zo bepalen andere mensen dat ook en als ik bepaal dat er in mijn auto gerookt mag worden is dat mijn goed recht. De manier hoe jij probeert te bepalen of andere mensen wel of niet roken in hun auto staat mij tegen. Niemand bepaalt wat ik wel of niet doe.
Aangezien mijn kleding en ik heerlijk ruiken naar zware shag en jij daar een probleem mee hebt zal ik je terwille zijn en ga ik niet in op jouw uitnodiging voor een bijeenkomst.
Warme groet,
Walter
Peter v

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Peter v »

He sorry Walter, Ik bepaal niets, maar geef bepaalde zaken aan. Jij bepaalt altijd wat JIJ wilt. Als jij roken wilt, ga je gang. Maar je weet ook vast dat niet iedereen van die rook zelf gediend is.

Uit ervaring, weet ik dat het helpen kan, van te voren dingen aan te geven, die vaak uit beleefdheid niet worden gezegd, maar wel aangegeven dienen te worden, zodat het iedereen duidelijk is wat van elkaar verwacht mag worden.

Er zijn veel mensen die het niet willen om in een ander zijn rook te zitten, maar ter wille van vriendelijk over komen het maar na laten te zeggen. Ondertussen zitten zij ongewenst in de rook van een ander.

Ik heb het in het belang van al die mensen gezegd die het zelf niet durven te zeggen, bang zijnde voor een reactie zoals ik zojuist van jou heb gekregen. Het is ook jou volste recht zo te reageren, en dank daar voor.

Het is ook niet fatsoenlijk om iemand uit te nodigen en bij aankomst te vinden dat hij "stinkt"( raar woord ) dat hij sterk ruikt en dat je liever op een afstand van die persoon wilt zitten. Dat is een niet te hanteren situatie. Het is ook niet fatsoenlijk als je iemand uit nodigt, en hun pas bij de deur hun pret drukt door te zeggen dat ze niet binnen hun genot mogen genieten.

Niemand vertelt een roker dat hij stinkt, niemand vraagt een roker om rekening te houden met hun, anderen. Ik wil het liever ook niet niet zeggen, maar uit ervaring weet ik dat als er niets wordt gezegd, er gewoon van uit gegaan wordt dat roken overal is toegestaan. IK ZEG ER WEL WAT VAN, preventief, niet alleen voor mijzelf, maar voor alle anderen die dat wel willen maar niet durven, betreffende zij die mee lezen en ook weleens op een bijeenkomst willen komen.

Het is een kleine moeite rekening te houden met anderen, zo denk ik. Ook voor de roker zelf, die van te voren weet waar hij aan toe is, als hij niet uit zichzelf al rekening houdt met anderen, kan hij zich op de aan wijzigingen netjes aanpassen bij de anderen. Is van tevoren goed op de hoogte van wat de EERLIJK en open andere aanwezigen wensen.

Op die manier kunnen wij bijeenkomen. Zonder dat er mensen onbewust hun gang gaan, automatisch zoals zij dat gewend zijn, niets vermoedend daarbij de anderen er geen plezier mee doend. Ik heb ook gezegd, dat er voldoende gelegenheid geboden wordt aan de behoefte van in dit geval de roker, om zich te goed te doen, wanneer hij daar de behoefte toe heeft. Ik heb het hier over het roken zelf, en natuurlijk besef je dat een bijkomstigheid van het roken is dat je meestal er nogal naar "ruikt", dat "moet een ander maar voor lief nemen" denkt de roker, maar het kan echt zijn dat de anderen daar geen belang bij hebben, op zijn minst niet prettig kunnen vinden. Ook dat wordt veelal niet gezegd. Daar beroept de roker zich weer op, dat er niemand heeft aangegeven het onprettig te vinden.

Het kan ook anders, gewoon je gang gaan, wat je recht is, dat ontken ik niet, en bv in de auto roken, terwijl inzittenden daar geen belang bij hebben, en zij als gast in jou auto niets ervan willen zeggen. Want als je er iets van zegt, mag je gelijk uit stappen. Jij kun je realiseren dat je niet fris ruikend aankomt, en dat dat misschien niet prettig is voor anderen die vervolgens bezocht worden.

Ook bij anderen in huis, of in welke ruimte dan ook, waar meerdere mensen bijeen zijn, is het gewoonweg erg vervelend om als last-hebbende, een last-gevende er op te attenderen dat er last is, dat hij die last veroorzaakt, en of die er mee wil ophouden, sterker nog, dat een roker er niet "één opsteekt". Wat een constanatie voor een roker, die een op wil steken, en dan te horen krijgt dat dat hier niet gewenst is. "dat had je mij wel eerder kunnen vertellen" zal er vast als antwoord komen.
Je krijgt dan dikwijls de wind van voren, daarom zeggen vele mensen er niets van.

Uit beleefdheid, en om daar voor te zijn, heb ik het mee genomen in mijn "advies".
Uit jou antwoord blijkt dat het maar verstandig was, dit van te voren te vermelden.
Ik heb jou niets verboden, maar wel op de gevolgen gewezen, waar jij zelf misschien niet bij stil staat.

Uit persoonlijke ervaring, intense ervaring met rokers in dit geval, WEET ik wat voor moeilijkheden zich voor KUNNEN doen, en heb geprobeerd die op een zo fatsoenlijke manier te voorkomen.

Ik wil jou helemaal niet ten laste zijn, dus ben ik blij dat je van een bezoek afziet ter voorkomen van last voor jou zelf.
Niet om het afzeggen van het bezoek, dat vind ik erg jammer, maar het zij zo.
Beter eerlijk dan scheve gezichten.

Dat is het prachtige van internet, kun je van gedachten wisselen, zonder dat de persoonlijke omstandigheden aan elke zijde een invloed daar op hebben. Ieder in zijn eigen.

Hoogachtend,
Peter v.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Wiha »

Dit is NIET de plaats om een discussie te voeren over het wel of niet roken op een bijeenkomst. Aangeven wat de wens is kan, maar verder geen discussie. De discussie kan desnoods dmv een persoonlijk bericht of e-mail maar NIET hier.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Peter v

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Peter v »

Wiha schreef:Dit is NIET de plaats om een discussie te voeren over het wel of niet roken op een bijeenkomst. Aangeven wat de wens is kan, maar verder geen discussie. De discussie kan desnoods dmv een persoonlijk bericht of e-mail maar NIET hier.
Bedankt, dat je hier op ingegaan bent. Ja, normaal worden dit soort gesprekken inderdaad persoonlijk gevoerd, maar het betreft iets wat in het belang van vele leden is.
Ik heb het met opzet erop gezet niet om het wel of niet roken, dat maakt ieder voor zich uit, maar ter ondersteuning van leden die misschien niet zo mondig zijn als ik ben, en vanwege het roken, kans daar op, minder geneigd zijn naar een bijeenkomst te gaan. Het moet soms gewoon gezegd worden. En als je het niet onderbouwt, dan blijft het onduidelijk. Ik beschouw het als "huis regels " van een vereniging. Welke leden van de "vereniging" durven er nog meer daar openlijk over te praten?
Einde verhaal.
Peter v.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door rokwens »

Het is een vorm van beleefdheid om met een ander rekening te houden en een ander niet te storen.
Zo zal ik bv geen look eten voor ik ga dansen. Ik doe steeds zuivere kleding aan en gebruik soms een beetje parfum. Roken doe ik niet en ook bij mij gelden er huisregels. In mijn jeugdjaren werd er duchtig gerookt op de party's maar na enkele uren was voor mij de pret eraf omdat ik dan buiten moest gaan staan met zere ogen en ten slotte naar huis moest. Dus ik vind het nu wel leuk dat het de beurt is aan de rokers om buiten te gaan staan.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Arthur the Dutchman
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2007 23:55

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Arthur the Dutchman »

Nog even teruggrijpend op éen van de eerste berichten uit deze thread: als iemand er voor kiest om niet in rok op een bijeenkomst te komen, dan moet daar geen probleem over gemaakt worden. Het gaat tenslotte om de vrijheid om een rok te dragen, en dus ook om de vrijheid om dat niet te doen.
Onze Duitse collega's hebben de stelregel dat iedereen hierin vrij is bij hun bijeenkomsten. Mijns inziens gaat het om een bijeenkomst mét elkaar, en niet om een demonstratie naar buiten toe.

groeten,
Arthur.
Peter v

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Peter v »

Arthur the Dutchman schreef:Nog even teruggrijpend op éen van de eerste berichten uit deze thread: als iemand er voor kiest om niet in rok op een bijeenkomst te komen, dan moet daar geen probleem over gemaakt worden. Het gaat tenslotte om de vrijheid om een rok te dragen, en dus ook om de vrijheid om dat niet te doen.
Onze Duitse collega's hebben de stelregel dat iedereen hierin vrij is bij hun bijeenkomsten. Mijns inziens gaat het om een bijeenkomst mét elkaar, en niet om een demonstratie naar buiten toe.

groeten,
Arthur.
Hallo Arthur, je hebt gelijk. Maar als je echt een rok drager bent, wat is er bezwaarlijk aan om in een rok te komen? Het is al voor velen om praktische redenen al moeilijk genoeg om regelmatig te kunnen dragen, dus waarom dan ook niet? Enerzijds hoeft niemand in een rok te komen, anderzijds gaat het nu juist om zo veel mogelijk een rok te dragen, in het openbaar wel te verstaan. En daar mee draag je juist naar buiten wat wij willen, gewoon overal een rok te kunnen dragen wanneer wij willen. Wat is er nou mooier aan dan op een bijeenkomst rokken te dragen? Het blijft moeilijk, maar als er toch maar één keer in het jaar bijeengekomen wordt :( dan maar in een rok, dacht ik. Wanneer je elke week elkaar zou ontmoeten, hoeft dat niet elke keer in een rok. Ik besluit niet voor anderen, maar iemand moet een keer de voor touw nemen, al dat vrijblijvend heid leidt ook nergens naar toe. Ik heb voorgesteld dat het wel erg wenselijk is, ook daar mee bevestigend dat je één der daadwerkelijk in het openbaar rok dragend mannen bent, en als zodanig aanwezig bent.

Alle rok dragend mannen zijn welkom, maar zij die maar één keer per jaar een rok dragen in het openbaar of nooit in het openbaar vallen onder mijn idee niet onder de groep rok dragend mannen. Hoogstens kandidaat, in voorbereiding. Ongetwijfeld is het een feit dat een groot deel van de binnenshuis dragers nooit buiten zullen dragen. Die zijn dan een aparte categorie mannen die eigenlijk buiten onze groep vallen. Ik mag aannemen dat wat wij er over praten is het in het OPENBAAR dragen, en niets anders. Dat er een opbouwend fase is alvorens men er toe overgaat in het openbaar is wel bekend. Om als effectief rok dragend man erkend te worden moet je mijns inziens minstens um uh um één keer per maand in het openbaar dragen en het liefst nog veel vaker. Alles wat in de beslotenheid des huises geschiedt valt hier niet onder.

niemand heeft gezegd dat het gemakkelijk zou zijn. En wanneer je afspraken gaat maken met anderen ontkom je er niet aan om bepaalde dingen vast te stellen.

Het is dan ook heel erg prettig om te kunnen constateren dat de ingezonden stukken met interesse worden gelezen, en de meningen erover worden gegeven.

Peter v.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Wiha »

Is er nog een bijeenkomst geweest in Friesland? Ik heb er verder niets meer over gehoord. Ook van Peter v heb ik de laatste tijd weinig gehoord.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Peter v

Re: Bijeenkomst regio Friesland. te Leeuwarden

Bericht door Peter v »

Hallo Wiha, en natuurlijk alle anderen.
Nee, er is niets van gekomen. Er waren geen belangstellenden die konden of wilden komen.
Als je een paar honderd echt openlijk dragende als lid van de forum hebt, dan is het vast wel mogelijk een vergadering van meerdere mannen voor elkaar te krijgen. Van een handvol mannen kan niet verwacht worden dat het eenvoudig is een bijeenkomst te verwezenlijken. Alleen de afstanden al zijn vanzelf een belemmering.

Misschien in het nieuwe jaar, dat het lukt.
Ik zit nu de laatste tijd op Skirt cafe, Americaanse site, maar ondanks dat er zo'n 500 leden zouden zijn, er maar een stuk of tien waaronder ik de tijd hebben en de interesse om met elkaar te praten. Pas als er meerdere dragers in een geringe afstand van elkaar wonen, en lid zijn van de zelfde forum, zal een actievere deelneming kunnen worden bewerkstelligd.

Vr. Gr.
Peter v.
Plaats reactie