Met sarong in het winkelcentrum

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door Wiha »

Afgelopen weekend liep ik door een winkelcentrum in Groningen en liep er een jongen in een sarong met een overhemd open en een soort leger kistjes aan. De sarong was zwart met blauw. Hij liep er samen met nog een jongen en een vriendin van 1 van beiden. Ik heb zo geen rare gezichten gezien van andere mensen. Het werd blijkbaar als normaal gezien. Zo zie je dat je soms toch jongens/mannen tegenkomt die een rok buiten dragen.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Peter v

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door Peter v »

Hallo iedereen, Heb vandaag 3 Augustus voor het eerst in mijn leven op straat een rok gedragen. ;) Had geen pantys aan.

Zo'n acht uren rond geslenterd op een jaar markt in Dokkum (kleine stad). Het was erg druk, er waren veel mensen. Heb geen enkele opmerking of vreemde blikken waar genomen. :P

Het was echt heel prettig, lopen in de rok. Het was een spijker rok van 52 cm lang, tot net boven de knie, en ik had een bloes aan, en blote voeten in sandalen. Eerst voel je erg opgelaten, al is het eigenlijk niets bijzonders. Maar dat is al heel snel voorbij. Ik ben ook in veel kleding winkels zowel dames als heren gewest, en gesnuffeld tussen al het moois. Het winkel personeel was overal even vriendelijk. Niets aan het handje.

Misschien waren de mensen daar allemaal nuchtere mensen.
Het is mij tenminste erg goed bevallen.

De vriendelijke groeten
peter v
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door Wiha »

Peter,

Hardstikke leuk voor je dat je in een rok buiten hebt gelopen. Zelf vind ik een spijkerrok tot net boven de knie het mooist. Op de wijze dat jij gekleed ging, valt ook het minste op. Zelf heb ik zo ook wel eens buiten gelopen met spijkerrok en sportschoenen aan. Vrijwel geen reactie. Hopelijk kun je er nog vaker van genieten om in rok buiten te lopen. Op deze wijze moeten we het toch geaccepteerd gaan krijgen.
Laat je het hier op het forum horen als je weer eens in rok buiten hebt gelopen? Wie weet kun je eens een foto plaatsen in het foto album.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Peter v

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door Peter v »

Ja, ik zal zeker vaker in rok naar buiten willen. :P

Wat ik jammer vind is dat ik een heren fiets heb, en daardoor niet kan fietsen met rok aan. Dus moet ik dan met de auto.

Ik wil ook binnen kort naar Groningen. Misschien zie ik jou ook. (niet bedoeld als afspraak)

Vriendelijke groeten,
Peter v
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door RokSterNL »

Hallo Peter,

Fantastisch, Peter. Een overwinning voor je. Nu is de deur geopend om het opnieuw te doen.

Ik weet nog toen ik voor de eerste keer naar buiten ging. Man, ik stond thuis achter de voordeur, met een kloppend hart in mijn keel. Allerlei negatieve reacties die zouden kunnen gebeuren flitsten door mijn hoofd. Toch ineens met een ruk die voordeur geopend, en gezegd bij mezelf, ik wil dit, ik ga ervoor. Ik herken dat je je in het begin niet bepaald op je gemak voelt, maar naar gelang je langer buiten loopt glijdt de spanning iets weg. Zeker als je eerste rokervaring positief is, doordat je geen negatieve reacties krijgt of vreemde blikken. Dit geeft dan power om het weer te doen.

Rokze en succes joh !

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door Peter v »

Bedankt Rockster NL, Het is nu alleeen de vraag wat ik doe hier waar ik woon, dat ligt ietwat gevoeliger dan elders waar onbekenden zijn. Wel grappig, ik heb mijn moeder er nog niets van verteld, en wat nu blijkt, zij was ook op de jaarmarkt! :oops:

Misschien wel jammer dat wij elkaar daar niet hebben gezien, was het tenminste bekend, :o maar ik heb ook geen idee hoe zij er mee om zou gaan, en ze woont ook nog in de zelfde straat!

De directe omgeving en mijn naasten vind ik het moeilijkst, niet om opstraat te gaan.

Peter v
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door RokSterNL »

Toen mijn ouders het al wisten, wisten de andere mensen het natuurlijk nog niet, uit mijn familie/kennissenkring. Dat is pas gekomen nadat mijn vader in 2003 Internet heeft genomen, en ik door te googlen er achter kwam dat er heel veel mannen om dit kledingstuk geven. Toen ben ik het tegen de mensen gaan zeggen, en wel met een beetje het gevoel, van :o hoe zullen ze reageren. Zo heb ik het gedaan, wat later zagen ze mij dan van zelf een keer op straat lopen in een rok. Dus het shockeffect was dan al minder, snap je. En nu heb ik al zoiets, als er nu nog nieuwe mensen bij komen, die zien het vanzelf wel. Als zij er moeite mee hebben, so what ! Ik draag het ook niet om hun te plezieren, ik doe het in eerste instantie voor mezelf. We hoeven ook niet allemaal hetzelfde mooi te vinden, als we elkaar maar respecteren, en in de waarde laten.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door Peter v »

Peter v schreef:Bedankt Rockster NL, Het is nu alleeen de vraag wat ik doe hier waar ik woon, dat ligt ietwat gevoeliger dan elders waar onbekenden zijn. Wel grappig, ik heb mijn moeder er nog niets van verteld, en wat nu blijkt, zij was ook op de jaarmarkt! :oops:

Misschien wel jammer dat wij elkaar daar niet hebben gezien, was het tenminste bekend, :o maar ik heb ook geen idee hoe zij er mee om zou gaan, en ze woont ook nog in de zelfde straat!

De directe omgeving en mijn naasten vind ik het moeilijkst, niet om opstraat te gaan.

Peter v

Vervolg:
Ik ben nu inmiddels vier dagen op stap geweest, in knie lange spijker rok en sandalen. Bijna elke dag de gehele dag, in steden.
Twee keer Dokkum, een keer Sneek, en een keer, vandaag Groningen. Geen vuiltje in de lucht. Iedereen was of neutraal of gewoon vriendelijk, net als of je daar liep in een spijker broek. Enkele mensen keken wel even zo van huh? oh -- wel een rok, en gingen gewoon verder.

Ik heb het gisteren aan mijn moeder ( 83 ) verteld, en geen enkele probleem, gelukkig heeft ze een helder kijk daar op. Zij was zelf er bij met de eersten die broeken gingen dragen, en heeft destijds zelf ook het een en ander daar over moeten aan horen.

Ik ben nog niet echt helemaal klaar met het dragen hier in mijn dorp, openlijk in mijn straat. Ik weet niet waarom, misschien omdat er veel mensen zijn die ik dagelijks of veel zie, zoals mijn buren, en winkel personeel. Raar eigenlijk, ik loop zo de gehele binnenstad van Groningen door, alsof het niets is, ( en al is het heerlijk, het is eigenlijk niets, positief bezien).

Vr. gr.
Peter v
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door rokwens »

Dat is ook mijn ervaring, hoe verder van huis hoe gemakkelijker, maar stilaan kom je ook thuis de deur uit in rok en worden de buren ermee geconfronteerd, eerst steeds met tartan-kilt , daarna effen kilts, daarna effen wikkelrokken, daarna gewone. Voor het fietsen heb ik me een vouwfietske aangeschaft, altijd handig in de auto mee te nemen en geen problemen met de rok. Overigens heb ik ervaren dat een sarong goed te doen is op de fiets omdat je wat plooien vooraan kan leggen. Daardoor valt de stof zwaarder en waait die niet open. Ook handig, zo'n, sarong omdat je die in elke gewenste lengte kan vouwen. Ik kocht er wel een brede riem bij met kleine zakjes erin voor autosleutel en wat geld. De sarong is ook wel leuk omdat er erg mooie en kleurrijke prints bij zijn. Er is ook een hele variëteit aan stoffen en stofdiktes. De prijs valt meestal wel mee.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: Met sarong in het winkelcentrum

Bericht door Peter v »

hallo rokwens,
Ja, klopt, wat je zegt. En zo leuk is dat, die fleurige kleuren en prints van de sarong. :P :P
Apart is het dat ik denk dat met een normale (dames) rok met dezelfde kleuren en prints je veel meer "durf" nodig hebt om je over de vermeende vooroordelen die je meent dat anderen hebben te overwinnen terwijl het dezelfde vrolijkheid en expressie uitstraalt. Het is allemaal gevoels matig. Ik heb nog geen echt fleurige rokken met floral prints of gewoon fleurige prints erop gekocht en dus niet gedragen. Ik vind ze wel heel mooi, fleurig, geven veel expressie. En er is geen enkele reden om ze niet te dragen. Ik draag nu elke dag allerlei rokken, en heb nog geen echt fleurige rok, maar ik ben er wel mee bezig ( geestelijk) om er binnenkort één te kopen en dragen. :P

Als je een leuke sarong kunt dragen kun je zonder meer een even fleurige rok dragen. Gewoon nog wat meer oude ingestampte vooroordelen weg poetsen. :? 8-) :lol:

vr. gr.
peter v
Plaats reactie