Wat houdt mij tegen? Ga niet terug het gevang in.

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Peter v

Wat houdt mij tegen? Ga niet terug het gevang in.

Bericht door Peter v »

Wat is het dat het moeilijk maakt om die eerste stap de deur uit te doen?

Ik denk dat het erg veel meet te maken heeft met wat je er zelf van vindt. Als je een zelf beeld hebt, van "ik ben als een travestiet" bezig, ga je ook met die gedachte de deur uit. Dat straal je vervolgens uit en dat valt weer anderen op. :? :(

Praat je absoluut geen schuld gevoel aan. Alleen anderen hebben schuld, wanneer wij van schuld spreken, jij niet, wanneer zij het niet kunnen of willen begrijpen.

( Overigens, je kunt gerust als travestiet de straat op, niets mis mee, als je zo voelt, want dan is het alleen maar goed om je zelf te kunnen zijn. Maar doe het dan wel goed ;) :) :) )

Je bent nog dezelfde man als voorheen, nee nog beter dan voorheen, nu NOG ruimer denkend, een vernieuwd mens.

Echte, gegronde bezwaren tegen het rok dragen ( tegen het eigen individualistische, respectvolle vrije denken en handelen) zitten alleen in jou hoofd. Andere bezwaren bestaan gewoon niet.
Je kan wel daar mee het te kort schieten van anderen aan het licht brengen, wat die mensen niet waarderen. Er zijn ook mensen die de waarheid niet kunnen waarderen... :roll:

Maar dat kan met van alles in het leven. Daarvoor kun je echt je eigen leven niet voor stil zetten. Ga vooral niet weer terug het gevang in, waar je jezelf net van hebt ontslagen, de vrijheid in.
Er is maar één mens die jou kan tegen houden, je terug duwen die schulp in, dat ben jij zelf. Mocht jou partner bezwaren hebben, zijn het niet die bezwaren die jou tegen houden, het is jou eigen verloochening van jezelf die er voor zorgt dat jij je pas gewonnen vrijheid opgeeft. Het onvermogen van de ander gebruiken als excuus je zelf als gevangene, onderdaan van de ander op te werpen. Vergeet niet dat als je niet draagt omdat de ander dat niet wil of kan goed vinden, je verder leeft onder een leugen. Wat voor leven is het dan, als de ander wilt dat je verder gaat een leugen te leven. Een schets vertoning, ten koste van jou vrijheid. Je kunt hier ook zeggen, besef waar je aan begint, met het rok dragen, en met een problematische partner, maar trek geen schuld aan je zelf, want beseft JOU PARTNER waar zij aan begonnen is bij het voltrekken van een verband met jou? Zij is dan schuldig aan het niet mee kunnen gaan. Food for thought. :? :( :o :oops: :cry: :roll: :!:

Rok dragen is geen carnavals stunt. "Om je zelf te kunnen zijn". Daar gaat het om, niet om het voldoen aan de geijkte en beperkende beeld waar mannen aan moeten voldoen volgens het beeld wat ons is voorgehouden. Want vergeet niet, er is niemand die ons iets oplegt, wij zeggen "aan moeten voldoen" omdat je dat nu eenmaal zo uitspreekt, maar van het "moeten" is geen enkele sprake. Het beeld waar wij voelen ons aan te moeten houden is een soort brainwashing, waar wij van los breken, getuige het willen rok dragen. Zo zie je weer, rok dragen is meer dan dat alleen.

Ik praat hier verder over gewoon mannen die rokken willen dragen, en een evt uitbundiger ruimer kleding keus willen. Wat heel ver kan gaan. Maar echte travestie hoort hier niet thuis en er zijn genoeg goede sites daar voor.

Dus heb een zelf beeld net als voorheen, maar met die verschil, dat je nu in een rok loopt. Nou dat is niet een wereld van verschil, en het is helemaal niet iets bijzonders. Niet alledaags dat wel. Probeer je gewone weg te volgen. Schichtige gedrag valt op, en dan niet om wat je aan hebt, maar om die gedrag zul je opvallen, net als aangeschoten wild. :shock: :? ;)

Voor dat je van plan bent die deur uit te stappen, is er al heel wat voorbereiding geweest, eerst het idee het te doen, het inwinnen van informatie, mee lezen van de ervaringen van anderen. Wij, die ervaring hebben, en ACTIEF in het OPENBAAR dragen, staan klaar je met woord te helpen, en in daad, door actief te dragen, er voor te zorgen dat het niet helemaal een ongewoon aangezicht is, een man in een rok op straat. Waardoor het weer gemakkelijker is om "aan te schuiven"

De stap om daadwerkelijk door te zetten en een rok te kopen, ondertussen steeds verzekerde aan het worden, en binnen huis te oefenen, met de rok, zo dat het net zo normaal aan voelt als je broeken, alleen wel luchtiger. Dan staat je niets meer in de weg. Je bent er geestelijk klaar daar voor. Want door het lezen, van tips en ervaringen van anderen die jou voor zijn gegaan, heb je gerealiseerd, dat het niet iets raars, ziekelijk of afstotend is, dat zijn meer de mensen die dat van het rok dragen denken. Pas wel op, niet te schokeren, mensen worden dan even op het verkeerde been gezet, al kan je het soms niet voorkomen. En tenslotte is het dan HUN probleem. Immers ieder die de straat op gaat, kan van alles mee maken, en dan daardoor geschokeerd raken van wat die ziet, wat dan aangeeft dat hij tekort schiet. Om dan de ander het kwalijk te nemen, dat hij b.v. een verkeers ongeluk heeft gehad is vanzelf onzin. Dus ook jou rok dragen, is gewoon iets wat een ander, wanneer die zich in het openbaar begeeft, iets wat hij dan kan tegen komen, en is helemaal GEEN reden voor jou om het te laten!!!!!!!!!!!!!! :shock: 8-) 8-) 8-)

Wanneer je oprecht en zonder bij bedoelingen de straat op gaat, netjes gekleed is er niets aan het handje. verreweg de meeste mensen gaat het echt om wie in die lichaam zit, wie jij bent, niet wat je draagt of hoe je er uit ziet. Om jou persoonlijkheid, om jou. En dat zal je snel merken. Gedraag je net als voorheen, even netjes, respectvol, en complimenten is je lot.

Er zullen altijd mensen zijn die de pik op alles hebben wat op de aarde bestaat, hunzelf incl. :shock: ;)
Zoek ze niet op, maar blijf je niet opsluiten, letterlijk, in je huis, en ook niet geestelijk!!, Want vergeet niet, rok dragen is een stap in de vrijheid, van zowel fysiek kleding, als eigen keuzes, kleding EN levens stijl. Anderen hebben daar NIETS over te zeggen. Wij praten hier natuurlijk NIET over het verwerpelijke opzettelijk aanstoot geven gekleed gaan, en opzettelijk anderen op welke manier iets aan doen. Eenvoudigweg omdat daar geen sprake van is bij het normaal omgaan met het rok dragen.
Voel je dus ook daar NIET aan schuldig! Die gevoel is een hersen spinsel, en iets wat een zeer kleine groep mensen misschien jou aan zou willen praten. Laat hun er zelf maar in smoren in zulke gedachten gang. Wij doen daar niet aan mee.

In verreweg de meeste gevallen van mannen die rokken dragen denk ik dat ze gewoon hun broek voor een rok willen verruilen, met dien verstande, dat het ook nog meer inhoudt, namelijk het daarmee kleur bekennen, ofte wijl dat je daar mee ook onlosmakelijk open staat (t.o.v. de mannen mode) voor de haast oneindige variaties en mogelijkheden in kleding dat andere mode met zich mee brengt. Daar voor wordt zo lang als daar niet specifiek voor mannen in wordt voorzien, van de dames rekken geleend. Er staat je nu niets meer in de weg je creatiever te gaan kleden, en evt ook uiten!

Wanneer je jezelf ziet als een volbloed man, die echt niets verkeerd doet, en dat doe je ook niet wanneer je en rok gaat dragen, en je hebt bij je eigen handelen geen twijfels over waarom je dat doet, dan stap je vol vertrouwen de deur uit. En dan kan het alleen nog me vallen. Stap die deur niet uit wanneer je helemaal nog niet klaar voor bent. Je zult er sneller klaar voor zijn wanneer je beseft dat het willen dragen van een rok, als je eenmaal aan het idee dat in jou is gegroeid, gewend bent, heel gewoon is. Over fetisch e.d. wordt HIER niet gepraat. Wel kan het erg helpen, wanneer je goed mee leest op diverse forums, eventueel andere al rok dragend mannen ontmoet, en zelf mee praat over jou bedoelingen, dat daarmee je een idee krijgt hoe je jezelf zeker in het begin, in weinig opvallend maar vooral netjes, goed samengesteld kleding de straat op gaat. zodat al is het dan de eerste keer voor jou, je dan al trots op je zelf bent. Niet wegsluipen in stille hoeken, loop recht op, heb een natuurlijk houding. Al deze zaken kun je van tevoren oefenen, als je daar maar van bewust bent. Dat scheelt verlegenheid in het begin.

Peter v
Schuif maar aan tafel, je hebt de uitnodiging en bent van harte welkom. Word ook een van de vele actieve openbaar rok dragers.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Wat houdt mij tegen? Ga niet terug het gevang in.

Bericht door RokSterNL »

Ja Peter wat jij hier nu opschrijft hebben wij afgelopen zaterdag tijdens onze ontmoeting ook besproken. Goed dat je het hier ook nog even uitgebreid op het forum neerzet.

Groetjes van RokSterNL
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Wat houdt mij tegen? Ga niet terug het gevang in.

Bericht door rokwens »

Een heel betoog Peter. Ik meen dat je groot gelijk hebt. Maar je weet, de theorie en de praktijk, dat wil nogal eens verschillen. De sociale situatie waar ieder in zit maakt dat het toepassen van al die waarheden toch niet zo evident is. Hoe dan ook zijn er waarden in het leven die bepalen hoe ver je kan gaan om jezelf niet te schaden. Ik kan bv. de durf hebben om van de ene dag op de andere in rok naar mijn werk te gaan, maar ik geloof niet dat de directeur van een winkelketen als V&D me zo zal ontvangen. Ik zal dan vermoedelijk ook van de ene dag op de andere aan de deur staan. Aan de buitenkant dan. Maar om niet al te pessimistisch af te sluiten kan ik hier melden dat ik al eens een speech gegeven heb op een personeelsfeest met de tittel : "Schots en scheef" in aangepaste kledij natuurlijk.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: Wat houdt mij tegen? Ga niet terug het gevang in.

Bericht door Peter v »

Hee Rokwens, wel kool, die speech. en, ik zeg het ook meestal, ieder moet zijn eigen weg vinden in onze wereld, maar een beetje wegwijs maken door levens ervaring van anderen kan geen kwaad.

In ieder geval moet je als rok dragend man niet schuldig voelen. Het is de ander partij, de vrouw, of de baas, die het niet willen of kunnen begrijpen welke zelf tekort schieten. En dat is heel belangrijk, jij wordt een kleurrijker, creatiever persoon, en het wordt niet altijd in dank afgenomen, je niet altijd gegund. Wat jij daar zelf vervolgens mee doet, is geheel aan jou. Wat ik nooit zal zeggen, is dat wij, mannen die rokken dragen ergens zelf aan schuldig zijn, ook niet als er een breuk in een relatie ontstaat, want het is misschien de laatste druppel, vergeet niet al de druppels van andere zaken die er voor waren. Ik hoop dat alle rok dragers hun vrijheden niet beperkt worden door een ander, ook de vrouw niet. Dar heeft in ieder geval de partner ( vrouw) niet het recht toe an doet daar geen goed aan. Nogmaals, als je verder wil, met je vrijheid beperkt, ga je gang, ik ben de laatste die en ander zoiets zou opleggen, en dan nog is het aan jou om dat te accepteren, of er niets van aan te trekken.

Wat werkgevers betreft, het is ieder voor zich persoonlijk om te bepalen hoe belangrijk iets is voor hem, en hoe ver hij daar in wil gaan. Is het rok dragen voor jou alleen iets wat je na werk doet, dan speelt dat niet, is het hoe jij bent, dan is het een heel ander verhaal. Denk maar aan de buddisten in Burma, nu....
Als je een vrijheid hebt, en een ander je dat niet gunt, wie denkt hij dat hij is eigenlijk? GOD? :shock: Sommigen wel. Opkomen voor je rechten kan gevolgen hebben, er niet voor opkomen heeft zonder meer altijd gevolgen, meestal in de vorm van onderdrukking, het feit dat je er voor op moet komen geeft dat al aan.

Zoals ik al zei, rok dragen is een van de vele ontwikkelingen in het leven, net als zo vele andere zaken, en zeker in een huwelijk dient elke partner de ander te respecteren, dus de vrouw dient de ontwikkelingen van de man te respecteren, welk een gedachte is dat ik denk weinig door beperkte mannen uitgesproken wordt.

Het valt niet mee, soms, het leven.. :( ;) :? :) :) :D
Maar het leven kan ook mooi zijn. :P

Peter v.
ps ik schrijf dit al weer om dat ik probeer duidelijk te maken dat de belemmeringen waar velen blijken mee te zitten onterecht zijn, en ze dat alleen pas zullen kunnen zien wanneer ze zulke stukken lezen, wat hun zal doen nadenken, en mogelijk trekken ze dan de zelfde conclusies. Zeker omdat op dit moment de forum het enige contact met andere rok dragers op een enkele na is. Een daadwerkelijk mens op mens contact is erg sporadisch, helaas.

Moet stoppen, alweer een hele verhaal neer gezet, maar met twee woorden zeg je niets.
Plaats reactie