Geen taille voor de man

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Geen taille voor de man

Bericht door willi »

Mik schreef:
Ik schijn afgaande op de reactie beide te kunnen

Sorry Mik, niet goed gelezen.

Vrouwen lijken op honden. Hm!
Dat in de wolvenmaatschappij een duidelijke hiërarchie bestaat is algemeen bekend. Maar ook hier is het lager geplaatste mannetje ondergeschikt aan het leidende vrouwtje.
De status bij wolven wordt bepaald door de rangorde; niet door het geslacht.

Dat de vrouw beïnvloed wordt door de status van de man is intussen achterhaald door de emancipatiegolf van de vorige eeuw. De vrouw heeft nu zelf status. Nu moet ze nog af zien te komen van die primitieve, ingeramde drang om de (hogere) status van de man te erkennen. Een proces dat wel enige tijd in beslag zal nemen.

Alles wat je hier zegt over de man zal meer en meer ook voor de vrouw gaan gelden.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Geen taille voor de man

Bericht door treintje »

mikvanes schreef:Ik had kort geleden een heel leuke ervaring. Treintje was er ook bij. Ik ben gekleed als man in een zwart colbertje en jeans. Een mevrouw zit naast me en begint: 'Oh, wat ben jij een leuke man.'

Na een tijdje valt het kwartje. En ze zegt iets in de trant van: 'Ben jij soms die vrouw waar ik vorige keer zo leuk mee op het bankje zat? Dat kan toch niet. Oh, is het echt... '
Dat was wel een leuk voorval, ja.
Maar ik wil je toch hoeden voor iets teveel optimisme; die mevrouw vond volgens mij iedereen wel erg leuk. Volgens mij vond ze het wel fijn om aandacht te krijgen. Ze heeft tegen mij ook uitgebreid verkondigd hoe mooi en leuk ze me wel niet vond. Leuk om te horen natuurlijk, maar ik neem haar complimenten aan mijn adres wel met een korreltje zout.

Het neemt natuurlijk niet weg dat het verrassingseffect erg leuk was om te zien. Was jij dat ook? Oooh... Nee!... Echt?... Wow!
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Geen taille voor de man

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Maar ik wil je toch hoeden voor iets teveel optimisme; die mevrouw vond volgens mij iedereen wel erg leuk.
Weer een illusie armer.

Ik hoop toch dat ze niet bij iedere man zegt: of was jij die vrouw waar ik vorige week...

Zag ze je als man of als vrouw? Of als iets tussenin? Ze houdt eigenlijk niet echt van mannen.

Het punt waar we het eigenlijk over hadden, was dat een vrouw een andere uitstraling moet hebben dan een man. En die uitstraling bestaat uit uiterlijk, maar ook uit gedrag.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Geen taille voor de man

Bericht door treintje »

<Off-Topic>
mikvanes schreef:Ik hoop toch dat ze niet bij iedere man zegt: of was jij die vrouw waar ik vorige week...
Nou, zo erg is het geloof ik nou ook weer niet. Tegen mij zei ze dat in ieder geval niet; alleen dat ze me leuk en bijzonder vond.
mikvanes schreef:Zag ze je als man of als vrouw? Of als iets tussenin? Ze houdt eigenlijk niet echt van mannen.
Ik geloof het laatste. Ze vroeg wat ik was, en vervolgens hield ze haar hoofd een beetje schuin en zei: hmm, jaa, volgens mij ben jij toch wel een man. Om vervolgens uitgebreid van wal te steken dat ik haar al even daarvoor was opgevallen en dat ze het mooi en gaaf vond en dat ze vooral vond dat iedereen zichzelf moest zijn.

</Off-Topic>

Excuses voor deze afdwaling. On topic maar weer.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
Wim Jansma
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:32

Re: Geen taille voor de man

Bericht door Wim Jansma »

mikvanes schreef:Wim Jansma:
Als je kijkt naar knappe mannen dan moet een man niet alleen knap zijn, maar dat ook durven en willen uitstralen.
Volgens mij klopt dat niet. Als man moet je gezag, status, betrouwbaarheid, vertrouwen uitstralen.
.
Laten we een voorbeeld nemen: Johan Heesters, kort geleden overleden, maar ik vind hem zo rond zijn dertigste tot zijn ruim vijftigste ontegenzeggelijk een mooie man, een knappe man, een Prince Charmant, een Jeune Premier, een charmeur á la lettre. En met veel Schmelz in zijn stem. En met een magnetische uitstraling in al zijn zijn films. Geen gezag, status en vertrouwen, alleen maarvluchtige flirt, charme, La dolce Vita. Genieten van het leven en de vrouwtjes in hun clichérol, Carpe Diem, een ware Bel Ami. Misschien was hij thuis bij het vrouwtje een zeurpiet, maar in zijn optredens had hij een schitterende uitstraling.

Off topic: begin me niet te zeuren over het feit dat hij in Duitsland "voor de Nazi's" zong. Dat deed de Franse Charles Trenet ook, maar de Fransen hebben het deze sublieme kunstenaar al in 1946 grootmoedig vergeven en hem weer in hun harten gesloten. Trenet was trouwens in 1948 alweer op de Nederlandse televisie (Avro, en hij zong zijn magnefieke "La douce France, Beau pays de mon enfance. Wij Nederlanders hebben bij Heesters in 65 jaar niet over het hart kunnen strijken.

On topic: Mikvanes: je zegt terecht: "volgens mij klopt dat niet " En dat zeg je goed: volgens jou. Ik vind, dat je als man in broek of rok moet uitstralern dat je gelukkig bent. Dat je lekker in je vel zit. Dat je geniet van de jouw gegeven tijd. Afijn, ga zo maar door. Gezag en status horen er voor mij niet bij. Er zit wel wat in de door jou genoemde kenmerken van vertrouwen en betrouwbaarheid. Daar ga ik graag mee.

Schüsz.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Geen taille voor de man

Bericht door mikvanes »

Iedereen mag uitstralen wat hij wil. Een soort vrijheid van meningsuiting.

Maar dat was niet helemaal wat ik bedoelde. Kijk, als man straal ik soms iets volledigs verkeerds uit, omdat ik er dan veel te vrouwelijk uitzie. Maar het mag wel, officieel dan. Er zijn vast ook wel genoeg mensen die het maar niks vinden.

Ik bedoelde meer op het moment dat je een echte man probeert neer te zetten. Dus een stereotype man. Ongeveer zoals Marilyn Monroe geldt als een stereotype vrouw. Het gaat er dus niet om, wat ik vind. Of wat jij vindt in dit verband. Het gaat om de vraag hoe je het beste een stereotype man kunt neerzetten in de ogen van andere mensen, die verder niks weten van je maatschappelijke positie.

Jij vindt dat je als man moet uitstralen dat je gelukkig bent, dat je lekker in je vel zit, maar gezag en status zitten er niet bij, wel vertrouwen en betrouwbaarheid. Kennelijk heb je het niet zo op gezag en status. Kan ik in komen. Als t heb ik dat natuurlijk ook niet zo.

Een bepaald geluk uitstralen is wel goed. Hoewel ik bij t's ook wel eens zo'n verliefde naar binnen gerichte glimlach gezien heb. Vind ikzelf niet zo sterk. Is humor uitstralen niet beter? Grapjes maken?

Maar het voorbeeld wat je dan noemt, vind ik niet zo sterk. Het was een knappe man. Met een bijzondere stem. Met een magnetische uitstraling. Kennelijk heel levenslustig.

Ik heb wat foto's van hem uit films bekeken. Staat hij er bepaald niet als sloeber bij. In de rollen die hij speelde heeft hij dus meestal echt wel een bepaalde status.

Heb je een voorbeeld van een man met een zichtbaar lage status die toch heel erg man is? Vast wel.

Groetjes.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Geen taille voor de man

Bericht door willi »

. . . een voorbeeld van een man met een zichtbaar lage status die toch heel erg man is?

Waaraan kun je dat zien, een lage status?
Aan kleding?
Of aan de taille?
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: Geen taille voor de man

Bericht door Viqueen »

@Willy

Het ontbreekt je aan nuance denk ik.Ik moest dit toch even kwijt ook al heb ik niet veel zin meer hier te posten over T en ' plaatjes ' geneuzel.

Ik wil dus dat een vrouw mij als man ziet,en niet als iets anders....dat is het hele vraagstuk.Vrije kledingkeuze ja,maar wel zo dat je partner en vriendin je wel als iemand van het andere geslacht herkent.Zo werkt de aantrekkingskracht nou 1 maal.Ik zie ook liever mijn vriendin als ' vrouw ' dan als halve man.

Het is niet anders....en de termen ' vrouwelijk en mannelijk ' zijn wel terdege steekhoudend,het zit gewoon in onze natuur en maakt de aantrekkingskracht nog mooier en spannender.

Waarom heb je daar zo'n probleem mee?

Hebben jullie wel eens van de gulden middenweg gehoord?Er is genoeg keuzemogelijkheid dus dat is het probleem niet.Als het ' je mooi voelen en kleden,en je gevoelsleven willen uitten ' nou eerst eens geaccepteerd werd door de samenleving zijn we al een stuk verder.

Want veel vrouwen zijn al lang zover...
Gebruikersavatar
Wim Jansma
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:32

Re: Geen taille voor de man

Bericht door Wim Jansma »

mikvanes schreef:Heb je een voorbeeld van een man met een zichtbaar lage status die toch heel erg man is? Vast wel.
Groetjes.
Ja, een man die even verderop hier in de buurt woont. Het is een lieve man voor zijn gezinnetje, want ik zie hem dikwijls met zijn kinderen, maar ik denk, dat jij hem iemand met een lage status zou noemen. Hij heeft een vrouw en twee kinderen, woont in een klein huurhuis en heeft kennelijk geen geld voor een auto. Ik zie hem iedere dag rond zeven uur s'morgens langskomen om met de bus naar het werk te gaan. Hij is niet knap en heeft rossig haar. Zijn vrouw is een dikkertje, maar heeft schattige kinderen, waarmee ze dagelijks veel optrekt. Ik heb veel respect voor hen, en hun opgewekte manier van omgaan met elkaar, maar ik ken ze niet bij naam. Ze zeggen iedereen vriendelijk gedag. En afgelopen kerst kregen wij zo maar, spontaan een kerstkaart van hen. Hij is heel erg man: aan zijn tred zie je, dat hij vastbesloten is alles eruit te halen wat erin zit. Samen met zijn gezinnetje. Ik hoop zo dat ze het redden !
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Geen taille voor de man

Bericht door mikvanes »

Viqueen:
Ik wil dus dat een vrouw mij als man ziet,en niet als iets anders....dat is het hele vraagstuk.Vrije kledingkeuze ja,maar wel zo dat je partner en vriendin je wel als iemand van het andere geslacht herkent.Zo werkt de aantrekkingskracht nou 1 maal.Ik zie ook liever mijn vriendin als ' vrouw ' dan als halve man.
. . .
Als het ' je mooi voelen en kleden,en je gevoelsleven willen uitten ' nou eerst eens geaccepteerd werd door de samenleving zijn we al een stuk verder.
Jij illustreert hier mooi het man-in-rok probleem. Je wilt overkomen als gewone man. Maar je wilt je of fijn voelen en die rok aan. En dat wringt dus. Alle twee tegelijk wil niet.

Op het moment dat je toch zegt "Ik ben een gewone man" en ook die rok aantrekt, hou je jezelf voor het lapje. Jouw omgeving ziet je namelijk niet meer als "gewone man", terwijl jij jezelf bij hoog en laag loopt te vertellen dat je toch echt een heel gewone man bent, die 'toevallig' het fijn vindt een rok te dragen.

Als je jezelf niet voor het lapje wilt houden, moet je kiezen. Je accepteert dat je voor je omgeving een afwijkende man bent, kun je toch fijn die rok dragen. Of je draagt die rok alleen in huis waar niemand het ziet.

Maar die laatste optie is gevaarlijk, want vaak gaat het na verloop van tijd groeien. Je wilt steeds langer die rok aan. En dus ten slotte ook buiten.
Plaats reactie