Een reactie om in te lijsten

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Een reactie om in te lijsten

Bericht door treintje »

Vanmiddag heb ik een paar korte rokjes opgehaald die ik via marktplaats had gekocht.
Voor de gelegenheid had ik een kort, soepel vallend plooirokje met een grijs/paars schots ruitje aan gedaan, met daarop een grijs dun truitje met lange mouwen, en de benen gestoken in zwarte panties en lange sierlijke laarzen met een spitse neus een een stoer blokhakje.

De verkoopster zag me al aankomen en deed de deur al voor me open terwijl ik kwam aanlopen.
"Ik heb veel reacties op die rokjes gekregen hoor," begon ze. "Maar jij was toch echt eerlijk de eerste."
"En nu ik zie waar ze naar toe gaan ben ik extra blij dat ik ze voor jou bewaard heb."
"Ik vind het echt hartstikke leuk!!"

De reactie was spontaan en gemeend. Om in te lijsten toch?
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
masker
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 nov 2009 13:13
Locatie: tilburg

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door masker »

wat een heerlijke reactie. inderdaad een om in te lijsten en af en toe even aan terug te denken.
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door mikvanes »

Treintje, dat is een heel leuke reactie.

Maar het is natuurlijk wel een situatie waarin jij haar klant bent.

Kun je die outfit uitproberen in een winkelcentrum?

En ga daar dan op een vergelijkbaar tijdstip naar toe in je 'gewone' kleren, zodat je kunt vergelijken.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door treintje »

mikvanes schreef:Treintje, dat is een heel leuke reactie.
Maar het is natuurlijk wel een situatie waarin jij haar klant bent.
Klopt, maar zoals ik al eerder meldde, meestal wordt er niet of nauwelijks op gereageerd. Dus daarom viel deze wel op, vooral ook omdat de reactie erg spontaan kwam. Haar dochtertje van een jaar of 3 vond het overigens wel wonderlijk. "Mama, die meneer ziet eruit als een meisje." :mrgreen:
mikvanes schreef: Kun je die outfit uitproberen in een winkelcentrum?
En ga daar dan op een vergelijkbaar tijdstip naar toe in je 'gewone' kleren, zodat je kunt vergelijken.
Heb ik gedaan, zie twitter reactie in het topic van Viqueen.
Meestal probeer ik bij zo'n gelegenheid altijd wel ergens een winkelcentrum in te lopen om de reacties te pijlen.
De meeste mensen reageerden er nauwelijks op, maar hier en daar heb ik wel een glimlach gezien.
De twitter reactie was volgens mij meer een verbaasde maar er sprak niet echt een hele duidelijke afkeuring uit. Behalve dan dat je weer in het hokje "travestiet" geduwd wordt. Maar verder gematigd positief dus zou ik zeggen.

Vergelijken met mijn gewone kleren doe ik doorgaans niet omdat ik
a) vaak éénmalig op zo'n plaats ben en er niet meer terug kom
b) toch wel weet hoe er op mijn normale kleren wordt gereageerd. Niet namelijk.
In mijn normale kleding val ik niet op en ga ik op in de massa. Niemand die erop let of iets zegt. Het interesseert de mensen geen barst wat je aan hebt, zolang je je "normaal" kleedt. Mensen gaan pas op je reageren als je je duidelijk afwijkend kleedt. De controlegroep is dus toch wel duidelijk.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Fries_rokje
Beheerder
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 aug 2007 01:08

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door Fries_rokje »

Hoi ,
deze week ook een rokje op marktplaats gekocht. Toen ik uitlegde dat het rokje voor mezelf was kreeg ik de volgende reactie:

"wat ontzettend leuk!!!!
ja, ik kreeg het idee inderdaad al
je hebt groot gelijk, daar zouden meer mannen een voorbeeld aan moeten nemen
veel plezier met het rokje

groetjes, ____"

Leuk he.

fries_rokje
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door mikvanes »

Leuk!
mrcsk
Berichten: 386
Lid geworden op: 30 okt 2010 17:20
Locatie: oost-vlaanderen,Lebbeke

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door mrcsk »

prachtige reacties
maar' loopt zeer graag in rok(je) dan in lange broek'
laat de vrouwen maar in broeken lopen, en wij mannen in rokken.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door treintje »

Kijk, ze bestaan wel, ruimdenkende mensen ! ;)
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door mikvanes »

Dit punt is zijdelings wel eens eerder aan de orde geweest. Is deze mevrouw echt ruimdenkend?

Wat ik in al die jaren gemerkt denk te hebben, is dat de opvatting over of een man wel of niet in een rok mag lopen, iets heel anders is dan de feitelijke reacties op die man zodra die een rok aanheeft.

Ik heb verschillende personen gekend die heel enthousiast reageerden als ik b.v. een rok droeg. En dan waren ze echt enthousiast op een manier die je niet kunt spelen en die je ook niet kon verklaren door de situatie. Maar tegelijkertijd hadden die mensen soms afschuwelijk veel last van het vooroordeel, waardoor een normale omgang soms niet langer mogelijk was.

Het omgekeerde blijkt ook voor te komen. Mensen die het vooroordeel bewust verwerpen, dat belachelijk vinden en vervolgens helemaal emotioneel dicht slaan zodra ze je echt in rok zien.

Dat onderscheid lijkt ook niet gebonden aan sekse, want ik heb het geconstateerd bij mannen en bij vrouwen.

De reactie op het plaatje dat je neerzet, is dus één ding. De reactie op de informatie dat je als man in rok loopt, kan een totaal andere zijn.

Op dat plaatje reageren ze als het ware heel direct met 'oh, wat mooi, wat leuk, wat gaaf' of natuurlijk met 'moet dit nu?, dit vind ik echt niks' .

Maar die reactie op het feit dat je als het ware een norm-overtreder bent, is als het ware beredeneerd. Ja, ik vind dit wel heel gaaf, maar dit hoort toch niet? Of: voor andere mensen gaat dit toch te ver?

Of je hebt het omgekeerde: ik vind dat een man ook een rok moet kunnen dragen. Natuurlijk moet dat kunnen. En dan als ze je zien: 'Eh, ja, ja...' Soms komt de afwijzing er dan pas een hele tijd later expliciet uit, maar die komt dan wel.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Een reactie om in te lijsten

Bericht door treintje »

Dat is wel interessant, want dat betekent dus dat mensen iets anders vinden dan uit hun reactie blijkt.
Ze reageren dus impulsief, maar laten zich daar dus niet door leiden.
Wat ze er werkelijk van vinden komt dan dus pas nadat ze as het ware hun impulsieve reactie corrigeren aan de hand van hun ingeprogrammeerde normen en waarden. Ik moet zeggen, ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Hoe dan ook: als iemand een leuke reactie geeft vind ik dat in ieder geval ruimer denkend dan wanneer ze het gelijk al afkeuren.
En echt ruimdenkend zijn er natuurlijk maar weinig. Veel mensen die het leuk vinden vinden dat zolang het op afstand is. Zolang het hun eigen vent maar niet is.

Ik heb nog een mailtje naar de verkoopster gestuurd om te bedanken voor haar spontane reactie.
Haar antwoord was dat ze het leuk vond, maar ook iets in de trant van: leven en laten leven.
Dat lijkt heel ruimdenkend, maar tussen de regels door lezend staat er dan: wat jij doet moet jij weten.

Maargoed: elke positieve reactie is er één en dat is altijd leuk.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Plaats reactie