"... en hij staat je goed"

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Henry-L
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 mar 2011 15:09
Locatie: Brugge

"... en hij staat je goed"

Bericht door Henry-L »

Eindelijk ... eindelijk ...

't is hier vandaag 'papier en karton'. Dit wil zeggen: morgen wordt papier en karton als gescheiden afval opgehaald. Het was vanavond dus nogal druk aan de voordeur, toen iedereen kort na 8 uur papier en karton op de stoep plaatste. Ik had nogal wat opgespaard en moest dus meerdere keren naar de voordeur ... in kilt.

Jawel, ik vertik het nog langer me om te kleden om snel even buiten mijn apartement te komen. Deze keer kreeg ik de reacties waar ik al zolang op wacht. Tot nu bleven alle reacties uit; zowel de positieve als de negatieve. Deze avond heb ik met 3 mensen een praatje gemaakt. Telkens zag ik hen gemaakt nonchalant omlaag kijken om mijn kilt beter te bekijken. Tot mijn grote verbazing werd ook telkens mijn kilt ter sprake gebracht en drie keer kreeg ik uiteindelijk het complement "Hij staat je goed."
Toen ik zei dat ik nog had getwijfeld of ik een broek zou aantrekken, reageerde mijn bovenbuur: "Waarom zou je? Je bent toch deftig gekleed?" Dit vond ik er wat over. Ik had een versleten T-shirt aan en liep op pantoffels. Maar zijn reactie was goedbedoeld, zag ik.
Eén man had blijkbaar in zijn jonge jaren een sarong gedragen. Die komt eerstdaags een kilt passen, want hij denkt er sterk aan om ook een kilt aan te schaffen.

Ik moet niet vertellen zeker dat ik hier zowat aan het zweven ben? Ik voel me zo bevrijd.

;) Henry L
...
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door musa »

Ik ben blij voor je,zo zie je maar "de aanhouder wint" :)
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door jan »

En daar was je nou zo bang voor geweest.........................
Dit soort dingen vallen altijd weer mee............................
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door willi »

Het zou me verwonderen als er al trammelant rond een kilt of een sarong zou ontstaan. Dit zijn immers rokken die hun ‘mannelijke en unisex waarde’ al lang geleden hebben aangetoond.
Nee, de nog niet algemeen geaccepteerde 'modieuze' mannenrok, daar zal nog wel wat water voor naar de zee moeten stromen aleer alle problemen zijn opgelost.

Maar evengoed fijn dat je opgelucht bent. Het blijft natuurlijk een hele overwinning.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door treintje »

Dat is zeker een stap voorwaarts.
Maar pas op voor al teveel euforie; er kan een verschil zitten tussen wat mensen tegen je zeggen en wat ze echt van je denken. Bekijk de reacties van anderen dus altijd kritisch. Maar uit je verhaal blijkt dat je dat ook al doet. Verder ligt een kilt zoals Willi al zegt waarschijnlijk minder problematisch dan een rok, omdat een kilt in de perceptie al 'mannelijk' is.
Ga zo door, zou ik zeggen!
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door Jos »

Heerlijk Henry, dit soort reacties en wat Jan al zegt, daar sluit ik me volledig bij aan.

Veel mensen zien, of willen het verschil niet zien, tussen een kilt en een rok. Ik krijg nu nog steeds regelmatig de vraag of ik een kilt draag (en wat ik eronder aan heb :? ), terwijl ik toch duidelijk rokken draag, die van de damesafdeling komen.
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door mikvanes »

Jos:
terwijl ik toch duidelijk rokken draag, die van de damesafdeling komen
Hoe kun je dat dan zien? Ik zou het niet weten.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door mikvanes »

Henry:
drie keer kreeg ik uiteindelijk het complement "Hij staat je goed."
Dat is fijn om te horen, maar ze bevestigen daarmee wat ik ook al gezegd/beweerd had, denk ik.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door willi »

Jos schrijft:
. . . Ik krijg nu nog steeds regelmatig de vraag of ik een kilt draag (en wat ik eronder aan heb ), terwijl ik toch duidelijk rokken draag, die van de damesafdeling komen

Je hebt natuurlijk damesrokken en damesrokken.
Ze variëren van eenvoudige recht toe recht aan modellen van stevige textiel en in tamelijk sobere kleuren en Schotsachtige ruiten, tot parmantige, luchtige niemendalletjes van tere stofjes en in opvallende kleuren en dessins.

Het maakt dus nogal een verschil welk type rok je draagt. Sommige rokken lijken wel wat op een Schotse kilt; andere staan daar mijlenver vanaf.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: "... en hij staat je goed"

Bericht door Jos »

we raken nogal off-topic, maar zal toch reageren.

De meeste rokken, die ik draag, zijn:
- ribcord rokken, altijd naar onder toe uitlopend, soms met plooien; lengte kan tot op de kuit zin
- linnen rokken, ook uitlopend, soms met heel veel plooien
- een enkele jeans rok, soms vrij sterk geplooid, zoals ik er laatst nog een op het forum heb gezet
De kleur is meestal effen, van wit tot zwart variërend
zij komen dus meestal niet in de buurt van het model of de bekende ruit van een kilt

Daarop baseer ik mijn opmerking, dat ze van de damesafdeling komen.

Bovendien zijn natuurlijk de meeste mensen niet op de hoogte van mannenrokken, dus waar zouden ze anders vandaan kunnen komen ??

Nu weer on-topic:
ik ben op dezelfde manier begonnen, Henry; ik heb mijn containers voor de diverse soorten afval aan de straatkant naast mijn oprit staan en liep dan altijd in rok via de garage naar buiten (kon ik eventueel weer snel naar binnen vluchten :? )
een fervent rokdrager
Plaats reactie