verplicht in de openbaarheid?

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Willi:
Hmmm. Ik ben 18. Ik vind lange, dunne vrouwen met lang blond haar en lange benen het einde. Toevallig kan ik zo'n plaatje zelf ook heel aardig neerzetten. Vind ik leuk. Zie ik als bijzonder. Ik wist natuurlijk wel dat het voor andere mensen wel eens een brug te ver kon zijn, maar ik heb het zelf altijd als iets bijzonders gezien. Ik vond dat taboe gewoon onzin.

Alleen herken ik mezelf hier niet in. Op mijn 18e was ik nog met geheel andere dingen bezig; beslist niet met rokken.
Dat is ook precies de strekking van mijn opmerking. Ik had een bepaald idee over wat ik als een mooi uiterlijk zag. Het is dan dus vrij logisch dat je je naar de buitenwereld toe dat uiterlijk probeert te benaderen.

Maar voor jou lag dat heel anders. Jij wou gewoon man zijn. Als je dat zo graag wilt, ga je niet in rok lopen. Maar dan kom je een mooie rok tegen die je helemaal warm maakt. En tegelijkertijd heb je ook nog heel sterk het idee dat een rok voor een man niet kan. Even later heb je heel opgewonden die rok gekocht en vervolgens blijf je met allemaal ingewikkelde verhalen komen om je rok dragen goed te praten, terwijl je ook nog eens zegt dat je gewoon man wilt zijn. Hoe je het ook draait of keert, dat blijft gewoon wringen.

Aan de andere kant ben je op deze site bepaald geen uitzondering alleen blijven de meeste van die andere mannen wat beter bij hun van buiten geleerde lesje. Maar juist dat je dat niet doet, maakt je wel sympathiek.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Willi:
3. Inderdaad, deze rok had geen vrouwelijke uitstraling. Er zat namelijk geen vrouw in toen ik hem aantrok.
Op het moment dat jij die rok aan hebt, heeft het geheel wel degelijk een vrouwelijke uitstraling.

Persoonlijk vind ik dat geen probleem. Maar jij en andere mannenrokkers maken er een probleem van door die uitstraling te ontkennen. Ze moeten met alle geweld een rok aan, terwijl ze ook zo vreselijk graag gewoon man willen zijn. Dat is een beetje zielig, want dat wil natuurlijk niet.

Maar mannenrokkers zijn heel koppig, vermoedelijk in hun jeugd zwaar verwend geweest, en die zeggen: waarom zou dat niet kunnen? Kan prima hoor!

Het resultaat wat je dan krijgt, is Karli die gewoon man wil zijn, maar toch ook heel erg graag een behaatje aan wil. Hij vindt dat hij gewoon man is, maar andere mensen zien dat toch net even anders. 'Oh, wat zijn die mensen toch stom! Wat een bekrompen mensen! Dat ze daar problemen mee hebben! Wat een klootjesvolk!' Gelukkig begrijpt Karli dat het probleem niet bij hem zit, maar bij al die domme mensen.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Willi:
Waarom zou een man niet gewoon een bh mogen dragen? Bepaalt hij zelf wel.

Een bh-tje? Dát draag je niet als man. Dát heeft een vrouwelijke uitstraling en dient geen enkel nut!
En een rok wel?

Interessant. Waar ligt de grens? Mogen oorclips?
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Willi:
Een bh-tje? Dát draag je niet als man. Dát heeft een vrouwelijke uitstraling en dient geen enkel nut!
Al weer mis!

Ik draag wel een bh als dat zo uitkomt. En ja, dat heeft een vrouwelijke uitstraling. En nee, dat heeft wel degelijk een bepaald nut als ik het draag. Die functie is heel simpel en voor de hand liggend: het geeft een vrouwelijke uitstraling en omdat ik man ben (biologisch gezien) geeft dat een bijzonder effect.

En dat dat laatste zo is, blijkt ook uit het gegeven dat de Hema Andrej Pejic gebruikte als model voor haar push-up bh.

Wat je met de bovenstaande uitspraak vooral demonstreert is, zijn twee dingen.
1. Het taboe, dat mannen geen dameskleren behoren te dragen, bestaat voor jou nog steeds.
2. Dat je je helemaal niet realiseert dat die vrouwelijke uitstraling modisch gebruikt kan worden. Jij ziet die uitstraling maar als lastig, terwijl het mij juist gaat om die uitstraling.
Laatst gewijzigd door mikvanes op 10 feb 2012 17:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

In mijn idee moet je mannenrokkers zien als bestuurder van een auto die op een T-splitsing komt. Je kunt daar twee dingen doen: of je slaat linksaf, of je slaat rechtsaf.

Als je linksaf gaat dan accepteer je die vrouwelijke uitstraling en je accepteert dat andere mensen, vooral mannen, je niet meer als normale man zien en je probeert er het beste van te maken. Dat betekent dat je gaat voor het plaatje en dat je daar zelf niet langer iets mee kunt en wilt hebben. Je wordt dus een 'vrouwelijke' man en dat betekent dat veel banen voor je gesloten blijven en dat je sociaal in een moeilijke positie zit. Als je bij je volle verstand bent, kies je die optie niet. Tegenwoordig zijn de dingen wat aan het schuiven, maar tot nu toe lag de zaak ongeveer zo.

Als je rechtsaf gaat dan accepteer je dat je als man geen rokken behoort te dragen, tenminste niet openlijk. Andere mensen blijven je als normale man zien en je kunt een prachtig leven hebben met een mooi huis, een leuke vrouw, een goeie baan en leuke kinderen, terwijl je in je vrije tijd toch vaak die rok aan kunt. Dit is de optie die de meeste mannenrokkers vermoedelijk kiezen. Ze hebben iets met die rok, maar het blijft beperkt, en je kunt er prima mee leven.

Maar sommige mannen zijn koppig. Linksaf vinden ze geen goeie optie, want dat betekent sociale achteruitgang. Rechtsaf vinden ze te beperkt. Ze willen altijd die rok kunnen dragen. Dus ze gaan gewoon rechtdoor. Maar daar is geen weg, dus uiteindelijk lopen ze vast. Niet kiezen, is soms ook kiezen.

Strikt genomen is er ook nog een vierde route. Je wilt wel altijd die rok kunnen dragen, maar je zit ook heel erg met dat taboe. Je komt dus tot het inzicht dat je eigenlijk vrouw bent en voor jezelf is het probleem opgelost.
Laatst gewijzigd door mikvanes op 10 feb 2012 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
karel
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 feb 2011 14:08

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door karel »

Tja Mik,

ik begrijp geloof ik goed wat je zegt, er is geen woord Frans bij, en je hebt naar mijn gevoel gelijk. Maar dat hoeft niet in elk individueel geval op te gaan. De kans is groot dat Willi een puttertje is. Hij heeft een rood hoofd, en hij gedraagt zich als een puttertje, zoveel is zeker. Maar zoals je weet, geven puttertjes dat niet graag toe.

Mag de waarheid hier in het midden liggen: Willi is waarschijnlijk een puttertje, maar we zullen het nooit zeker weten. Ik kan daar wel mee leven. Ik vind het erger dat hij mij met een fascist vergelijkt en dat niet terugneemt na er nog eens een nachtje over geslapen te hebben.

Ik vind dat er op dit forum, na het dreigement dat het T woord tot een kabinetscrisis en onmiddellijk ingrijpen van de moderator zal leiden, merkwaardig veel eerlijkheid naar boven komt: verschillende leden maken er melding van dat ze hun neiging tot rokdragen matigen als gevolg van een afspraak met hun partner. Daar heeft dus een gesprek plaatsgehad en een compromis is het resultaat. Verschillende leden melden vervolgens dat de situatie daarmee voor hen stabiel en harmonisch is.

Ik lees bovendien dat verschillende van hen -onder wie Willie - spreken van een zekere worsteling met de rok die op die manier tot een goed einde gebracht lijkt te zijn. Dat is eerlijk en ik hoop dat het beklijft.

Dat is toch mooi ?

Ik ben deze draad ooit begonnen omdat ik mij wilde verzetten tegen de toenmalige ondertoon op dit forum waar van leden verwacht leek te worden dat ze zoveel mogelijk moesten rokken, ongeacht wat de omgeving er van vond. Als een aspirant lid meldde dat hij zijn grootmoeder of een nietsvermoedende winkeljuffrouw met zijn drang had geconfronteerd, riep iedereen in koor: 'goed zo, ga zo door in het belang van de goede zaak'. Ik zie nu dat veel leden zich uitspreken voor rokken voor zover dat in hun situatie en in hun relatie past. Dat vind ik in korte tijd veel vooruitgang. Ik ga er een borrel op drinken.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Karel:
Ik vind het erger dat hij mij met een fascist vergelijkt en dat niet terugneemt na er nog eens een nachtje over geslapen te hebben.
Ach, ik zag Merkel vandaag ook al in SS-uniform in de krant staan, dus je bevindt je vandaag de dag in vrij fatsoenlijk gezelschap. :)

Willi, waar wacht je op? Dat is toch niet te veel moeite?
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Karel:
Mag de waarheid hier in het midden liggen: Willi is waarschijnlijk een puttertje, maar we zullen het nooit zeker weten. Ik kan daar wel mee leven.
Ik ook wel. Bovendien ben ik ook een puttertje.

Belangrijker nog is dat Willi er mee kan leven en dat schijnt goed te lukken.

Wat ik interessant vind, is dat hij niet net als Karli rechtdoor gaat, terwijl hij ook niet helemaal rechtsaf is geslagen. Hij heeft een soort compromis gevonden tussen die twee uitersten in. En tegelijkertijd zie je uit zijn reacties ook een heel stel van die Karli-achtige problemen.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door willi »

Willi beweerde:
Ik wist het nu zeker, je kunt er als man uitstekend uitzien in een rok.
Mik vroeg:
En hoe wist je dat zeker?
Omdat de verkoopster dat zegt.
Omdat je dat graag gelooft.
Omdat je dat zelf vindt.


Vier stuks, deze keer. Je gaat vooruit.
Ligt het boek psychologie voor beginners naast je; op de juiste pagina?
Nou, daar gaat ‘ie dan.

Ik wist het zeker omdat ik oogjes in mijn hoofd heb om dat te constateren.
En de verkoopster bevestigde wat ik intussen al wist.
Ik geloof altijd wat ik vind. (een goede gewoonte)
Ik vind altijd wat ik geloof. (ook een goede gewoonte)

Willi beweerde:
de begrippen mannelijk en vrouwelijk. Deze hebben betrekking op iemands wezenlijke ‘uitstraling’. Een uitstraling die wordt veroorzaakt door zaken zoals geestkracht, beweging of handelen.
Mik antwoordde:
Ik snap ook niet wat je bedoelt. Volgens mij klets je er omheen. Waarom?

Tsja, dat je ’t niet snapt, daar kan ‘ik’ niets aan doen.
Maar ‘waar’, beste Mik, klets ik omheen?
Als ik dat eenmaal weet, kan je antwoord geven op de vraag: ‘waarom’.

Omdat je kennelijk niet echt uit de kast bent. Tenminste niet voor jezelf

Waarvoor zou ik in of uit een kast moeten zitten/hangen/liggen.
Dit type kreten zijn voor mij niet van toepassing.
Ik weet wat ik wil, en doe dat dan ook gewoon. Leuk, samen met mijn vrouw.
Overigens hebben wij beiden engtevrees.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Karel:
Ik vind dat er op dit forum, na het dreigement dat het T woord tot een kabinetscrisis en onmiddellijk ingrijpen van de moderator zal leiden, merkwaardig veel eerlijkheid naar boven komt: verschillende leden maken er melding van dat ze hun neiging tot rokdragen matigen als gevolg van een afspraak met hun partner. Daar heeft dus een gesprek plaatsgehad en een compromis is het resultaat. Verschillende leden melden vervolgens dat de situatie daarmee voor hen stabiel en harmonisch is.

Ik lees bovendien dat verschillende van hen -onder wie Willie - spreken van een zekere worsteling met de rok die op die manier tot een goed einde gebracht lijkt te zijn. Dat is eerlijk en ik hoop dat het beklijft.

Dat is toch mooi ?
Ja, vind ik van wel. Ik merk ook dat een heel stel forumleden wat realistischer op rokgebied geworden is. Aan de andere kant zullen er ook veel forumleden zijn, die dit juist een heel slechte ontwikkeling vinden.
Plaats reactie