verplicht in de openbaarheid?

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door willi »

Hm, ik heb me regelmatig afgevraagd wat er nou eigenlijk onder 'stoer' moet worden verstaan. Hoewel ik er niet echt uit kom, kan me ik toch niet aan de indruk onttrekken dat er iets van 'mannelijk' in doorklinkt.

‘Stoer’ wordt hoofdzakelijk gebruikt als bn om het zn een extra ‘push’ mee te geven
Een ‘stoere’ man en een ‘stoere’ vrouw zijn dus beide mogelijk. Het zegt iets over de vorm van presentatie; voornamelijk ‘krachtig’.
Daarentegen kan ‘vrouwelijk’ lastig voor een vrouw worden gebruikt; omdat ze dat al is. Een ‘vrouwelijke’ vrouw is dus dubbelop, tenzij als tegenhanger voor een ‘mannelijke’ vrouw.

er worden via marktplaats wel veel rokken verkocht als zijnde stoere rokken. Ik heb er daar nu een aantal van in de kast hangen. stoere jongen he.

Dat zijn dus rokken met een ‘krachtige’ expressie, als tegenstelling tot een ‘lieftallige’ expressie
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Hm, ik heb me regelmatig afgevraagd wat er nou eigenlijk onder 'stoer' moet worden verstaan. Hoewel ik er niet echt uit kom, kan me ik toch niet aan de indruk onttrekken dat er iets van 'mannelijk' in doorklinkt.
Een online woordenboek geeft:
synonyms:
flink, fors, gespierd, kloek, kordaat, potig, stevig, struis, viriel, kloek, robuust, stevig, struis
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door willi »

In het Engels zijn dit de synoniemen voor stoer.
Hoe luiden deze in het Nederlands?
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door treintje »

willi schreef:Het zegt iets over de vorm van presentatie; voornamelijk ‘krachtig’.
Krachtig is in beginsel een mannelijke eigenschap, niet vrouwelijk.
willi schreef:Dat zijn dus rokken met een ‘krachtige’ expressie, als tegenstelling tot een ‘lieftallige’ expressie
Daar zit hem weer de crux: Mannen worden niet geacht lieftallig te zijn. Vrouwen kunnen daarentegen wel krachtig zijn. (qua presentatie) Dus toch weer mannelijk versus vrouwelijk.
mikvanes schreef: flink, fors, gespierd, kloek, kordaat, potig, stevig, struis, viriel, kloek, robuust, stevig, struis
Ook dit zijn in mijn optiek voornamelijk mannelijke eigenschappen.

Het spijt me, maar jullie reacties bevestigen wat ik zelf ook al vond. De term 'stoer' heeft iets mannelijks; het geeft als het ware een mannelijk tintje aan vrouwen en hun kleding.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door willi »

Treintje:
Krachtig is in beginsel een mannelijke eigenschap, niet vrouwelijk.


Alleen als het de spierkracht betreft, verder niet. Sorry.

willi schreef:
Dat zijn dus rokken met een ‘krachtige’ expressie, als tegenstelling tot een ‘lieftallige’ expressie
Treintje:
Daar zit hem weer de crux: Mannen worden niet geacht lieftallig te zijn. Vrouwen kunnen daarentegen wel krachtig zijn. (qua presentatie) Dus toch weer mannelijk versus vrouwelijk.


Waarom kunnen mannen niet lieftallig zijn? Omdat ’t van de ‘schoolmeester’ niet mag?
Kom nou, dat is gewoon homo-angst of een prehistorisch overblijfsel van de Australopitecus.
Nee beste Treintje, als een man niet ‘L’ kan zijn, dan kan de vrouw niet ‘K’ zijn.

mikvanes schreef:
flink, fors, gespierd, kloek, kordaat, potig, stevig, struis, viriel, robuust, stevig,
Treintje:
Ook dit zijn in mijn optiek voornamelijk mannelijke eigenschappen.


Vind je? Dat is pure taal-vooringenomenheid.
Een vrouw kan ook flink, fors, gespierd, kloek, kordaat, stevig, ‘struis’ en stevig zijn.

Het spijt me, maar jullie reacties bevestigen wat ik zelf ook al vond. De term 'stoer' heeft iets mannelijks; het geeft als het ware een mannelijk tintje aan vrouwen en hun kleding

Nee dus, ik zei het al, pure taal-vooringenomenheid. Stammend uit de tijd dat de vrouw nog weggecijferd werd.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door treintje »

willi schreef:Treintje:
Daar zit hem weer de crux: Mannen worden niet geacht lieftallig te zijn. Vrouwen kunnen daarentegen wel krachtig zijn. (qua presentatie) Dus toch weer mannelijk versus vrouwelijk.[/i]

Waarom kunnen mannen niet lieftallig zijn? Omdat ’t van de ‘schoolmeester’ niet mag?
Dat zei ik niet. Ik zei dat mannen niet geacht worden lieftallig te zijn. Het kan natuurlijk wel, maar het hoort niet. Dat zit in feite niet in onze mannelijke rol. Mannen worden geacht stoer te zijn.
willi schreef: mikvanes schreef:
flink, fors, gespierd, kloek, kordaat, potig, stevig, struis, viriel, robuust, stevig,
Treintje:
Ook dit zijn in mijn optiek voornamelijk mannelijke eigenschappen.


Vind je? Dat is pure taal-vooringenomenheid.
Ja, dat vind ik. Begrijp me goed, Het mag van mij, ik veroordeel het niet. Ik constateer slechts dat de term "stoer" afkomstig is uit het mannelijk vocabulaire. En dat die in vrouwelijke context gebruikt wordt om de vrouw iets mannelijks mee te geven.
willi schreef: Een vrouw kan ook flink, fors, gespierd, kloek, kordaat, stevig, ‘struis’ en stevig zijn.
Jazeker kan dat, met dank aan de emancipatie. Op dezelfde manier kunnen mannen ook sierlijk, elegant, fragiel en lieftallig zijn. Het verschil is alleen dat het één normaal en geaccepteerd is, terwijl het ander een rariteit is.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Ik zei dat mannen niet geacht worden lieftallig te zijn.
Ja, dat is een punt, zeker voor showgirls.

Een vrouwelijke vrouw die zich wat al te vrouwelijk kleedt en al te sexy kleedt, kan in bepaalde beroepen gewoon niet.
Dat geeft geen problemen, omdat vrouwen dat weten en zich qua kleding aanpassen.

Maar nu gaat een man die rol spelen. Voor een vrouw is die rol al beladen, maar als de man die typische vrouwenrol gaat spelen, wordt het echt te veel. In ieder geval voor andere mannen. Die weten niet goed hun verhouding tot zo'n tussengeval te bepalen en dus wordt het iets bedreigends.

Ik zie Andrej Pejic zich ook nog niet echt staande houden in een mannen-organisatie.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door willi »

Toch staat er in het woordenboek niét dat deze bijvoeglijke naamwoorden ‘mannelijke’ synoniemen zijn. Het betreft dus alleen jouw gevoel en het abusievelijk gebruik van deze woorden bij het beschrijven van mensen.
Het kan mij niet schelen of het mag; het gebruik is gewoon fout.
Waarom zegt men bijvoorbeeld: ‘een stoere man’ als een man al stoer is’? Wel, ik denk omdat ook een man niet ‘automatisch’ stoer is.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door treintje »

Klopt, het is mijn interpretatie.

Maar een stoere man is iets vanzelfsprekends, een stereotiep. Een stereotiepe man is stoer. Een stereotiepe vrouw is lieftallig. "Stoer" hoort dus als het ware bij "man". Op dezelfde manier hoort "lieftallig" bij "vrouw".
Een vrouw kan ook stoer zijn, maar een lieftallige man, dat hoort niet. Daaruit leid ik af dat het begrip "stoer", samen met de mannelijke kledingstukken en gedragingen, door de vrouwen is meegeadopteerd in de emancipatie.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: verplicht in de openbaarheid?

Bericht door willi »

Heel juist, en met die adoptieve emancipatie, of emancipaire adoptie heeft de samenleving totaal geen problemen, want het gaat om de vrouw en dan is ’t oké.
Wanneer zijn wij aan de beurt?
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie