Saaibestrijding

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Saaibestrijding

Bericht door Jos »

Paul Tieman schreef:Nog even een overzichtje van de drie waar ik het meeste vandaan heb gehaald:
wat een keuze en wat een aparte kleding, daar mag je wel een paar uur voor uittrekken om enig idee te krijgen wat ze allemaal in de aanbieding hebben en veel is heel betaalbaar
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Saaibestrijding

Bericht door treintje »

Hee, deze had ik nog niet gezien. Leuk topic. Welkom op dit forum ook nog, Paul!

Ik heb ook even op je blog gekeken, en ik moet zeggen: ziet er goed uit. Het doet allemaal wat middeleeuws aan, maar ik begrijp uit je postings dat dat niet specifiek het uitgangspunt was. Het is gewoon min of meer dezelfde stijl. Ik zou het zelf niet zo snel dragen, maar het staat je wel erg goed. De links zal ik zeker een keer gaan nakijken. Als ik Jos goed begrijp moet ik daar wel even voor gaan zitten.

Ik ben wel benieuwd naar wat voor soort werk je doet. Je noemde al rondleidingen. Wel, dan is die kleding nog best functioneel, lijkt me. Ik kan me echter voorstellen dat in veel beroepen dit soort kleding niet geaccepteerd zou worden. In veel beroepen is jasje-dasje toch de standaard dresscode. Hoe zit dat bij jou?
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

dag

Bij mij is acceptatie van mijn kleding helemaal geen probleem. Ik ben een 'zzp-er' (zelfstandige-zonder-personeel) in de culturele sector. Ermee verbonden is mijn bestaan als beeldend kunstenaar. In de cultuurwereld, zeker hier in Maastricht, heb je nou eenmaal een grote vrijheid om te dragen wat je zelf leuk vindt. Gelukkig maar. Maar ook in de uitoefening van mijn tweede vakgebied als bouwhistoricus heb ik nooit gemerkt dat het enig probleem was in de communicatie, terwijl dat toch een erg droge, wetenschappelijke wereld is. Ik let altijd wel op wat ik aantrek. Het hangt van de gelegenheid af. Als ik iets gedaan moet hebben van een Belangrijk Iemand dan kleed ik me iets minder uitbundig en vrij en zal een rok altijd over zo'n wijde broek dragen. Maar altijd kleed ik me in mijn eigen stijl. Ook op openingen, bij vergaderingen waar een wethouder zit, enzomeer. Ik draag trouwens niet alleen rokken, maar ook vaak shorts en een maillot. Die laatste zijn altijd ondoorzichtig maar wel vaak heel bont, met strepen, patronen of aparte kleuren. Ik draag zelfs wel eens hoge hakken, maar altijd in een niet-feminiene vorm. Ik kan er wel een plaatje van laten zien, maar kan iemand me dan even instrueren hoe je die in een post plakt??
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Saaibestrijding

Bericht door Jos »

Paul Tieman schreef:Ik kan er wel een plaatje van laten zien, maar kan iemand me dan even instrueren hoe je die in een post plakt??
je kunt bij je posting een <Bijlage toevoegen> (links onder), let erop dat het niet meer als 512 kb groot mag zijn !!

via bladeren kun je dan je bestand opzoeken, vervolgens klik op <Bestand toevoegen> en even later: <Plaats in bericht>
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Saaibestrijding

Bericht door treintje »

Ja, kunstenaars, musici, en andere ambachtslieden in de culturele wereld hebben inderdaad wat grotere vrijheidsgraden in hun kledingkeuze. Daar ben ik soms wel eens jaloers op. In je andere beroep luistert het misschien iets nauwer, maar volgens mij is de dresscode daar ook nog niet zo heel erg strikt. In het zakelijke verkeer luistert dat helaas veel nauwer. Maatpak, Jasje-dasje, of op zijn best smart-casual, daar houdt het wel mee op. Zelf tast ik altijd zo snel mogelijk af wat het moment is om de dresscode naar smart casual te laten zakken ;) .
Het scheelt ook dat je een zelfstandig beroep hebt. Bij een werkgever wordt toch van je verwacht dat je de daar geldende normen in acht neemt. Als zzp-er heb je daar geen last van, al heb je natuurlijk wel met opdrachtgevers te maken.

Het maakt natuurlijk ook wel verschil of je er "ineens" mee begint, of dat je, zoals in jouw geval, je altijd al zo hebt gekleed. Als je plotseling op rokken over gaat terwijl je collega's je alleen maar in broek kennen, is de cultuurshock vele malen groter dan wanneer men je vanaf het eerste moment altijd al zo bent gekleed en men je niet anders kent.

Ik ben trouwens gek op hakken, dus ik ben benieuwd naar het plaatje! (zelf kleed ik me overigens wel feminien, maar dat had je misschien al begrepen)
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

goedenavond,

Dank voor de instructie. Als het goed is belandt het plaatje onder deze regel.
touwzolenhakken 2.jpg
Ik denk dat het wel klopt dat het veel moeilijker is om je anders dan anders te kleden als je daar ineens mee begint. De buitenwereld kent mij echter niet anders dan in mijn aparte kledingstijl en vindt dat volkomen normaal. Het is zelfs omgedraaid: de uitzonderlijke keren dat ik een gewone broek draag wordt er vreemd opgekeken. Overigens komt dat eigenlijk nooit meer voor. Ik ben zo gewend geraakt in al die jaren aan wijdvallende kleding en/of precies passende maillots (een tweede huid!) dat ik me heel ongelukkig voel in een gewone broek of een spijkerbroek met al dat stugge stof in je kruis en knieën.
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

goedenavond nogmaals

Hieronder nog een plaatje, waarbij de schoenen niet schuil gaan achter een "broekspijp". Overigens draag ik er een ensemble bij dat een ontwerpster uit Frankrijk voor me heeft bedacht. Het zijn allemaal laagjes: een 'sarouel' (=harembroek met kruis ter hoogte van enkels), daarover een kortere rok, daarover weer een schort.
touwzolenhakken 4.jpg
touwzolenhakken 3.jpg
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Saaibestrijding

Bericht door treintje »

Ah, sleehakken op een touwzool. Past perfect bij je outfit. Mooi en comfortabel.

Even een andere vraag: De outfits zijn perfect op elkaar afgestemd. Zo perfect dat een normale (winter)jas afbreuk zou doen aan de outfit. Wat voor jas draag je erbij? Is dat ook speciaal gemaakte bijpassende jas, of val je dan toch terug op een reguliere winterjas?
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

dag

Deze jas van vilt heb ik al jaren, en als hij versleten is maakt Maria Bobrovski weer een nieuwe voor me. Past bijna overal bij.
Hier is de link naar het plaatje:
http://saaibestrijding.blogspot.com/200 ... ertig.html
Ricky
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:52

Re: Saaibestrijding

Bericht door Ricky »

Goedenavond,

Leuk dit forum over rok voor mannen waar ik me een aantal maanden geleden voor heb aangemeld.
En ik een aantal keren een aantal topics op dit forum heb gelezen.
Zelf wil ik ook dat de rok voor de man een normaal/geaccepteerd kledingstuk wordt.
Maar nadat ik een aantal foto's van leden heb gezien vind ik dat het op deze manier niet zal lukken,omdat jullie op deze manier te hard van stapel lopen en het te veel naar de vrouwelijke kant gaat .
Daarmee wil ik zeggen hou het wat mannelijker en normaal en combineer goed,dus mannentrui/blouse/t-shirt ,vrij normaal ogende damesrok / mannenrok(niet te kort) ,in de winter mailot als je een rok draagt ,en stoere mannenschoenen.
Laat zien aan andere mannen/jongens dat je in een rok ook stoer kan zijn!!
En veel naar kledingwinkels bellen en vragen of ze ook mannenrokken verkopen, dan komt het vanzelf ooit wel.
Stoere mannen dragen een rok
Plaats reactie