Saaibestrijding

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

een goede avond

Het doet er in dit kader niet zoveel toe of Willem of Karel zo'n broek droeg. Het gaat niet om 's mans ideeën, maar om zijn kleding. Zelf vind ik overigens de dracht van een eeuw of wat eerder net iets mooier en eleganter.

Ik had het eerder over gedrag in het openbaar. Daar versta ik ook het internet onder. Ik vind het bizar om te zien wat mensen allemaal zomaar op het www over zichzelf zetten. Ik ben daar een beetje voorzichtiger mee. En soms haal ik er ook wel eens wat af (voor zover dat kan) als bijvoorbeeld foto's op een vervelende manier gebruikt worden. De Saaibestrijding-foto's waren tot voor kort op mijn Flickr-account ook te vinden. Het nadeel van de blog is dat het voor de kijker nogal wat werk betekent als hij/zij alle foto's wil bekijken, zodat ik ze passend vond voor een fotosite als Flickr. Het viel me echter op dat de foto's waarop ik zichtbaar een maillot draag absurd vaak werden bekeken, en regelmatig werden beschouwd als favoriete foto door lieden waar ik liever verre van blijf. Om die reden heb ik alle foto's van Flickr verwijderd zodat je daar nu alleen voorbeelden van mijn kunstwerken kunt zien.

Ik heb zelf wel wat ervaring met publiciteit. Ik ben er aan gewend dat meer mensen mij kennen dan andersom. Door mijn werk verschijnt er ook wel eens een stukje over mij in de krant, en de lokale tv is me ook niet bepaald vreemd. Ook dan draag ik wat ik zelf wil en dat kan dus ook soms een rok zijn. Nooit is er speciale aandacht voor, laat staan dat het vragen oproept. Het lijkt erop dat heel Maastricht het de normaalste zaak van de wereld vindt. Op één keer na, in een artikel in Dagblad De Limburger, ik denk een jaar of twee geleden, over een tentoonstelling waar Saaibestrijding een hoofdrol mocht vervullen. Toen is voor het eerst een journaliste dieper ingegaan op mijn kledingstijl. Maar ook weer op een positieve manier...
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Saaibestrijding

Bericht door musa »

Dan komt alles weer op hetzelfde neer,je bent een bekende Nederlander (denk ik) en je bent een kunstenaar,maar in de eerste plaats ben je een gewoon mens met een eerlijke visie ,ik heb je foto's gezien en ik persoonlijk vind je kledij niet mooi maar dat is dan mijn eerlijke mening.

In feite wil ik benadrukken dat ieder maar voor zichzelf moet uitmaken hoe hij wil overkomen op de mensen en niet één iemand trendsetter moet spelen voor de rest.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Saaibestrijding

Bericht door willi »

Musa:
je bent een bekende Nederlander (denk ik) en je bent een kunstenaar, . .
. . . ik heb je foto's gezien en ik persoonlijk vind je kledij niet mooi maar dat is dan mijn eerlijke mening.


Jij vindt deze kleding niet mooi zeg je. Dat kan; het is kleding die een aparte, andere instelling vereist van de drager.
Het is geen eigentijdse kleding, maar historische.

In feite wil ik benadrukken dat ieder maar voor zichzelf moet uitmaken hoe hij wil overkomen op de mensen en niet één iemand trendsetter moet spelen voor de rest.

Daar ben ik het volmondig mee eens Musa.
Toch is en blijft ’t een goede zaak dat creatieve mensen bezig blijven met het vormgeven van (mannen)kleding. Wellicht zit daar op een gegeven moment toch iets van je gading bij.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

Nou, of ik een bekende Nederlander ben waag ik ernstig te betwijfelen. Ik denk dat je me dan veel te veel eer toezwaait. Maar dat maakt ook niet uit. In ieder geval heb ik er helemaal geen behoefte om een trend neer te zetten. Ik heb niet voor niets het woord Saaibestrijding gebruikt. Het laatste dat ik zou willen bereiken is andere mensen iets aansmeren, opleggen of dicteren. Het gaat juist om diversiteit, vrijheid en individuele creativiteit. Daarom vind ik het helemaal niet vervelend als je mijn kleding niet mooi vindt. Dat hoeft ook niet. Ik heb immers geen verkoopbedrijf voor kleding :)

Overigens zijn de kledingstukken geen kopieën uit het verleden. Er zit alleen inspiratie in. Soms zijn ze ook helemaal nieuw, zoals de asymmetrische broeken.
Kiltmans
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 okt 2011 22:19
Locatie: Brielle

Re: Saaibestrijding

Bericht door Kiltmans »

Paul,
Gefeliciteerd met je blog!
Originele gedachten over kleding voor mannen zitten we allemaal op te wachten.
Fijn dat je ons komt versterken. Ik hoop dat je naar de volgende samenkomst van mAnnen in rokken komt.
Dan kunnen we eens ged bijpraten. Wellicht in Maatricht?
Groet, Kiltmans
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Saaibestrijding

Bericht door mikvanes »

Paul Tieman: "Typ 'mannen rok' in zoekvenster.Zoek op plaatjes.Wat je dan ziet, tart elke beschrijving. Wat een smakeloze bagger!" #maninrok
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Saaibestrijding

Bericht door mikvanes »

Paul Tieman:
Het viel me echter op dat de foto's waarop ik zichtbaar een maillot draag absurd vaak werden bekeken, en regelmatig werden beschouwd als favoriete foto door lieden waar ik liever verre van blijf.
Hallo Paul,

Kun je misschien iets specifieker zijn? Ik ken Flickr maar beperkt. Op basis van wat voor soort informatie kwam je tot dat oordeel?

Groet,

Mik
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Saaibestrijding

Bericht door mikvanes »

Paul Tieman:
Als je als man in rok serieus genomen wil worden moet je twee dingen in het oog houden naar mijn overtuiging: stijl en kleding die past bij je figuur aantrekken en -misschien nog wel belangrijker- je normaal gedragen in het openbaar als je een rok, schort, jurk of tuniek draagt.
Als ik serieus genomen wil worden (een vergadering, een presentatie of iets dergelijks), trek ik een colbert met een broek aan of een mannenpak. Ik zie een IBM-verkoper nog niet in een rok naar een klant toestappen.

Zelfs bij onze presentatie op de Transgender Informatiedag in Groningen droeg ik een mannenpak. En qua hoe het overkomt, werkte dat prima.

Ik zou dus eerder denken, dat als je als man serieus genomen wilt worden, niet een rok moet aantrekken. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Saaibestrijding

Bericht door mikvanes »

Ik zal nooit zo maar een rok aantrekken, dat weten jullie wel. Als ik me wat opvallender kleed, krijg ik vrijwel altijd wel positieve reacties en kan ik ook aan de reacties merken dat mensen het leuk vinden. Dus tot zover is alles perfect.

Maar tegelijkertijd merk ik regelmatig dat het feit dat men weet, dat ik me soms wat anders/afwijkend kleed, toch voor heel veel mensen een punt is om mij als anders en als iets lachwekkends te zien en te behandelen. In ieder geval als minder en lager. Lady Gaga beweerde over de tijd dat ze nog niet beroemd was, precies hetzelfde. Maar goed, die kleedde zich altijd zo, dus dat zou ook door het uiterlijk kunnen komen.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Saaibestrijding

Bericht door RokSterNL »

Of het nu wel of niet onze smaak is wat Paul draagt, het getuigd in ieder geval wel om uit die vicieuze cirkel te stappen en iets anders te willen dragen dan gemiddeld. Ik moet zeggen dat het hem juist heel goed staat. Vandaar ook de titel 'saaibestrijding' Ikzelf draag dit niet, maar ieder heeft zo zijn eigen kledingstijl. Ik wil hierbij wel zeggen, dat ik het wel vind passen ook in deze tijd. Het heeft met recht iets historisch uit de Middeleeuwen. Ik hou juist van mensen die niet gemiddeld gekleed gaan. Ja en dat je daardoor dan opvalt, ja dat is helaas de keerzijde. We moeten natuurlijk ook niet gaan doen anno 21e eeuw of iedereen er zo over denkt dat wij opvallen. Een heleboel mensen zijn alleen maar met zichzelf bezig en merken het niet eens op dat wij in een rok of andere kleding lopen. Ja de dombo's, maar ja, die hebben ook niet de capaciteit dit te bevatten. Er zijn ook mensen, en dat zijn de mensen met intellect, die kunnen wel wat denken, maar zullen dat niet openlijk ten toon spreiden.
Plaats reactie