Saaibestrijding

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

dag

Ik kan je verzekeren dat een vrouw er heel vreemd uit zou zien als ze mijn kleding zou dragen. Het ìs mannenkleding die op de vorm van een mannenlichaam is toegesneden. Een enkele keer wijk ik daarvan af, als ik vind dat bepaalde vrouwenkleding een voldoende unisex karakter heeft, maar dat is het dan ook wel. Het zijn dan vooral schoenen, omdat mannenschoenen vaak te lomp ogen aan mijn voetjes. Vindt.... mijn echtgenote!
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Saaibestrijding

Bericht door willi »

Beste Ricky.
Je hebt ongetwijfeld gelijk met je bewering over dat mannelijker en zo.
Mijn probleem is echter dat ik ‘mannenkleren’ zo verschrikkelijk lelijk vind.
Ik weet ‘t, dat ligt aan mij; anderen vinden ’t ruimschoots voldoende.

Ik draag al enkele tientallen jaren niets anders dan damesbroeken, -truien, shirts en –schoenen. Die zien er (in mijn ogen) veel aantrekkelijker uit. Ook voor een man.
En . . , niet onbelangrijk, mijn echtgenote is ’t met me eens. Evenals ‘alle’ andere vrouwen in mijn omgeving.

De rok is er pas veel later bijgekomen. En in tegenstelling met de rest, was mijn vrouw daar niet zo blij mee.
Ze begrijpt het overigens wel, dat rokdragen van mij, en vindt ook dat ‘de man’ daar recht op heeft, sinds vrouwen ook broeken dragen.

Met andere woorden, je kunt als man gerust vrouwenkleren dragen, zolang het maar geen rokken zijn. Gek hè?
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Ricky
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:52

Re: Saaibestrijding

Bericht door Ricky »

Beste Willi,

Je wilt dat de rok door zoveel mogelijk mannen gedragen gaat worden ,en het dus geaccepteerd wordt.
Dan moet dat zo subtiel en stoer mogelijk tot uiting worden gebracht naar andere mannen/jongens toe,om deze op een normale mogelijke manier er aan te laten wennen aan dit beeld.
Dus niet een heel kort ruitjesrokje met een panty eronder en damesschoenen met een hak dragen, want daar hebben de mannen /jongens gelijk een raar beeld bij.
Kwam dit artikel tegen op internet dat een aantal ontwerpers bezig is de rok aan de man te krijgen,weet niet of het op dit forum al geplaatst is.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/ente ... rlopig-aan
Stoere mannen dragen een rok
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

dag

Dat is een interessant artikel, vooral omdat het op zo'n veelgelezen plek is gepubliceerd. Maar wat een verschrikkelijke reacties eronder. Op de laatste na dan.
Ricky
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:52

Re: Saaibestrijding

Bericht door Ricky »

Een andere manier om meer mannen/jongens in rok te krijgen is op alle grote en kleine evenementen die in een jaar plaats vinden zoals dance feesten waaronder Dance Valley,Sensation enz. enz. een speciale dresscode te hanteren,met een slogan van:Doe eens stoer trek allemaal een rok aan.
Stoere mannen dragen een rok
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Saaibestrijding

Bericht door willi »

Ricky:
Je wilt dat de rok door zoveel mogelijk mannen gedragen gaat worden ,en het dus geaccepteerd wordt

Dit is juist de misvatting die op het forum rondwaart.
Wat mij betreft hoeft dat niet. Mannen moeten gewoon kunnen dragen waar ze zin in hebben. Ik zal de laatste zijn die hen in een rok wil lokken, laat staan pushen.

Nee, het gaat bij mij alleen om de acceptatie. Desnoods in de vorm van gedogen.
De samenleving moet maar eens accepteren dat de vrouw niet het alleenrecht heeft op de rok en dat er mannen zijn die dat kledingstuk (om wat voor reden dan ook) óók willen dragen.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Ricky
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:52

Re: Saaibestrijding

Bericht door Ricky »

willi schreef:Ricky:
Dit is juist de misvatting die op het forum rondwaart.
Wat mij betreft hoeft dat niet. Mannen moeten gewoon kunnen dragen waar ze zin in hebben. Ik zal de laatste zijn die hen in een rok wil lokken, laat staan pushen.

Nee, het gaat bij mij alleen om de acceptatie. Desnoods in de vorm van gedogen.
De samenleving moet maar eens accepteren dat de vrouw niet het alleenrecht heeft op de rok en dat er mannen zijn die dat kledingstuk (om wat voor reden dan ook) óók willen dragen.
Ja maar Willi met een minimum aantal rok dragers bereik je dit nooit,het moet eerst een rage/trend worden voor er normaal tegenaan gekeken wordt.
Aan de andere kant begrijp ik het antwoord op een mailtje wat iemand van dit forum naar kledingwinkels gestuurd had niet 'van in Nederland zijn we er nog niet klaar voor'.
Dan denk ik wanneer zijn we er dan wel klaar voor? Op deze manier zoals het nu bij kledingwinkels gaat bereik er dus ook niks mee door eerst beloven dat er een mannenrok in de winkel komt bij H&M ,en later zeggen dat hij alleen in brussel in de winkel ligt.
Waarom het bij vrouwen/meisjes wel lukt om alles te gaan dragen weet ik wel, omdat je die niet mag slaan,en dus ook niet zo snel uitgescholden worden omdat ze wat anders dragen.
Bij jongens tegen jongen/man ligt dat anders.
Stoere mannen dragen een rok
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Saaibestrijding

Bericht door willi »

Ja maar Willi met een minimum aantal rok dragers bereik je dit nooit, het moet eerst een rage/trend worden voor er normaal tegenaan gekeken wordt.

Dat is zo, maar we kunnen nu eenmaal niets afdwingen. Onder de mannen zijn wij helaas nog steeds uitzonderlijk. Vooral wij, Laaglandmannen, zijn niet of nauwelijks toegankelijk voor mode, laat staan voor zoiets vooruitstrevends als de rok.
Ik ben bang dat we de mannenrok z’n eigen weg moeten laten vinden.

Waarom het bij vrouwen/meisjes wel lukt om alles te gaan dragen weet ik wel, omdat je die niet mag slaan, en dus ook niet zo snel uitgescholden worden omdat ze wat anders dragen.
Bij jongens tegen jongen/man ligt dat anders.


Ongetwijfeld zit daar een kern van waarheid in. Maar de belangrijkste reden lijkt me toch de toegankelijkheid voor mode bij vrouwen, met als gevolg dat het de moeite loont in kleding voor vrouwen te investeren. Er gaan vermogens in om. Het is een wereld apart.
Bovendien is er nog iets dat tegen de invoering van de rok (voor de man) werkt. Travestie!
Het begrip travestie (bij mannen) is zo ingeburgerd, dat het voor het publiek vrijwel onmogelijk is de rok als een ‘normaal’ kledingstuk voor ‘mannen’ te zien.
Wellicht moeten we met een bord op onze rug lopen, met de tekst: “dit is een demonstratie / ik ben geen travestiet!”.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

goedemorgen

Ik kan enkel vaststellen dat mijn ervaringen van een andere orde zijn. Zometeen heb ik een vergadering met een aantal vastgoedmensen, leden van een dorpsraad en een paar belangrijke mannen-in-grijze-pakken, over een ontwerp van mij voor een experimenteel restauratieproject. Maar ook daar ga ik gewoon naar toe in mijn eigen kledingstijl. Vandaag een heel wijde sarouel in de vorm van een driehoek (is dus eigenlijk een rok) daarover een jurk, en daarover een heel wijd shirt met vleermuis-mouwen. Alles chique in het zwart, behalve de col en de mouwuiteinden van de laatste die zijn uitgevoerd in paars en felgroen. En ik weet bij voorbaat al dat geen mens in die vergadering ervan zal opkijken. Volgens mij is het toch belangrijker wat je te melden hebt, dan wat je draagt...

Paul Tieman
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Saaibestrijding

Bericht door mikvanes »

Paul Tieman:
Volgens mij is het toch belangrijker wat je te melden hebt, dan wat je draagt...
Hmmm, dat geloof ik niet. Wat je draagt, levert de eerste indruk. Verder is en blijft het heel zichtbaar. Wat je te melden hebt, is van een andere orde.

Ik ging een aantal jaren geleden met mijn baas naar een bijeenkomst waarop hij een presentatie zou geven. Door omstandigheden waren we een paar uur te laat. Maar voordat hij aan de presentatie begon, ging hij eerst rustig naar het toilet om daar zijn uiterlijk te checken. Ik verbaasde me daarover en maakte daar een opmerking over. Hij reageerde met: ''Mik, over drie maanden is iedereen vergeten wat ik precies gezegd heb, maar als ik er niet goed uitzie, weten ze dat over drie jaar nog."
Plaats reactie