Saaibestrijding

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

dag

Maar zou misschien niet juist dat verzorgde uiterlijk die eerste indruk bepalen en niet zozeer de kleding? Ik kan mijn eigen ervaringen anders niet goed verklaren omdat ik er meestal heel opmerkelijk uitzie voor een man, maar (voor zover mij bekend natuurlijk) daarop nooit negatief beoordeeld ben.

Paul Tieman
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: Saaibestrijding

Bericht door Viqueen »

Als je kunstenaar bent of anderzins spelen andere criteria een rol...het is dus meten met 2 maten.In de gewone wereld word het niet serieus genomen,en daar leven de meesten van ons in helaas...
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Saaibestrijding

Bericht door treintje »

Ik denk dat Mik gelijk heeft, al wil ik het wel iets nuanceren.
Maar in de basis zal men zich jou na een ontmoeting waarschijnlijk herinneren als "die excentriekeling". Als je inhoudelijk echt goed bent kan dat waarschijnlijk nog wel het één en ander goedmaken, maar in de basis denk ik dat het uiterlijk nogal bepalend is, zeker als het duidelijk afwijkend is. Dat hoeft overigens geen negatieve beoordeling in te houden, maar het kan er wel voor zorgen dat mensen je misschien minder serieus nemen.

Verder spelen een paar dingen m.i. wel een rol; Om te beginnen kennen de mensen je niet anders; dat scheelt al veel, en verder is men in de branche waarin je werkzaam bent waarschijnlijk wat minder kritisch op dit punt. Ik meen te hebben gelezen dat je ook stadswandelingen doet, en dan is een dergelijke outfit eigenlijk nog best functioneel. Daarnaast ben je zelfstandig; je hebt dus ook niet te maken met enige bedrijfscultuur. Maar in het zakelijke verkeer draait het toch veel meer om representativiteit en status, en daarbij kan ik me een dergelijke outfit dus echt niet voorstellen.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

dag

Voor een deel klopt deze visie zeker: ik heb niet te maken met een bedrijfscultuur die vervelend doet over mijn uiterlijk. Voor zover het mijn eigen bedrijf betreft. Maar ik wèl veel te maken met verwachtingspatronen van, èn culturen waarin opdrachtgevers en zakelijke partners zich in bewegen en thuis voelen. Dat die cultuur voor wat betreft het kledinggebeuren conservatief is weten we allemaal. En toch heb ik het idee dat ik eerder gemakkelijker dan moeilijker ergens 'binnenkom'. Juist omdat ik er wat anders uitzie en daarin ongetwijfeld een zeker zelfvertrouwen uitstraal is een opdrachtgever volgens mij sneller overtuigd dat hij met een authentiek en origineel denkende zakelijke partner van doen heeft. Overigens zou ik me zonder enig probleem aanpassen als ik het gevoel zou hebben dat mijn kleding me 'in de weg zou zitten' in mijn zakelijke of culturele contacten. Dat doe ik ook wel een enkele keer, maar een jasje-dasje-pantalon-pak heb ik nog nooit hoeven te dragen. Nou ja, op één keertje na dan, toen ik een paar jaar terug een performance heb verzorgd als dr. Stojkasjuk uit Wit-Rusland die in het kader van de dag van de mensenrechten zijn foute ideeën daarover uiteenzette. Wat hebben we toen gelachen. Het was in Maastricht, nota bene in het theater waarboven ik zelf mijn atelier heb, maar er was geen mens die me herkende. Juist door dat pak!
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Saaibestrijding

Bericht door mikvanes »

Dat laatste voorbeeld hierboven geeft al aan dat het uiterlijk / de kleding toch een bepaald effect heeft.

Dat jij denkt, dat je nooit negatief beoordeeld bent vanwege je kleding, kan gemakkelijk. Om te beginnen heb je dit soort kleding altijd aan. Daardoor weet je dus ook niet hoe er anders op je gereageerd zou worden.

Verder kunnen negatieve reacties heel subtiel zijn. T's verkleden zich als vrouw en lopen door de stad. Niemand kijkt, denken ze. Als je echter foto's bekijkt, waar ze op staan, dan zie je achter hun rug allemaal mensen kijken. Ook mensen die ze tegenkomen, weten later vaak te vertellen dat ze een t gezien hebben en ze vertellen er zelf bij, dat die t dacht absoluut niet op te vallen, terwijl hij dat beslist wel deed. Dus je eigen perceptie van de reacties van andere mensen is soms maar beperkt.

Verder kan het best zijn, dat er niet openlijk negatief gereageerd wordt, maar dat men toch minder gemakkelijk conctact zoekt doordat dat afwijkende uiterlijk afstand schept.

Van post-ops hoor je vaak dat het uiterlijk absoluut geen problemen geeft. Uit onderzoek weten we echter dat ze veel sociale stress ervaren. Op grond daarvan zou je dus denken dat het uiterlijk dan wel degelijk problemen kan geven, terwijl men dat zelf niet zo wil zien.

Maar daarmee wil ik niet zeggen, dat je het niet zou moeten doen. In dit stadium zou dat ook weinig zin hebben en vermoedelijk alleen maar verkeerd uitwerken.
Plaats reactie