Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te dragen

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Ricky
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:52

Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te dragen

Bericht door Ricky »

Hieronder een aantal tips voor mannelijke gasten die niet lid zijn van dit forum,en al een rok of kilt hebben ,of er een willen gaan kopen, maar de stap in het openbaar nog niet durven te maken:

- Bouw het langzaam op door op een laat en rustig tijdstip een route thuis uit te stippelen en dit te gaan bewandelen. En maak de wandelroute's steeds groter en er overdag in te gaan wandelen.

- Ga tijdens een tankbeurt van je auto in rok of kilt (je kunt deze ook stiekem meenemen en in de auto omkleden)

- Of draag een rok of kilt als je kleine dingen rond het huis moet doen zoals bijvoorbeeld het vuilnis buiten zetten of in de tuin werken.

- Een andere manier is als je bang bent om opmerkingen te krijgen als je echt op pad wilt gaan in een dorp of stad,zet een hoofdtelefoon in de vorm van oordopjes op met muziek,en bouw dit na verloop van tijd af door de muziek steeds zachter te zetten totdat je de hoofdtelefoon helemaal niet meer nodig hebt.

Probeer het mannen het zit veel beter dan een lange of korte broek!
Laatst gewijzigd door Ricky op 03 jul 2013 22:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Stoere mannen dragen een rok
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door jan »

Bedankt voor de gebruiksaanwijzing.
Een jaar of 40 geleden kocht ik in Arnhem mijn eerste echte Lee jeansrok en het voelde zo goed dat ik hem gelijk maar aanhield.
Ieder zijn tempo, denk ik.
Overigens had ik een van de schaarse vervelende momenten bij het tankstation aan de A20, terwijl ik toch een duidelijk herkenbare kilt aan had.
Jan.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door Jos »

het zijn goede tips Ricky.

Ik wil nog iets toevoegen:
door het veelvuldig dragen van een rok in (en om het) huis, wordt het heel normaal voor je een rok te dragen en voel je je steeds zekerder en dat straal je dan ook gemakkelijker uit als je de stap naar buiten waagt. Ik begon in plaatsen in de omgeving, waar niemand mij kende, daardoor voelde ik me veel vrijer
een fervent rokdrager
Ricky
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:52

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door Ricky »

Weet je wat ook een goeie tip is voor de man,dat je meer open staat voor andere ervaringen op kledinggebied,zoals dunnere stoffen die veel koeler zijn dan zware kleding stoffen.
Laatst gewijzigd door Ricky op 08 jul 2013 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Stoere mannen dragen een rok
Ben
Berichten: 284
Lid geworden op: 29 jan 2013 22:06

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door Ben »

Wat is dit nu voor een rare reactie. :?: :shock: :|
Rok in Hongarije
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 aug 2013 21:52

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door Rok in Hongarije »

Misschien ook een tip: "gooi jezelf direct in het diepe".

Tot voor afgelopen week had ik nog nooit een rok gedragen, afgelopen donderdag (of was het woensdag?) mijn eerste rok gekocht en daar dezelfde dag mee de openbaarheid in gegaan. Sindsdien geen broek meer aangehad, een paar rokken bijgekocht en er zijn er ook nog een paar via een webshop onderweg. Kunnen er misschien opmerkingen komen in de trend van: "jij zit in een vreemd land, weinig mensen kennen je daar". Welnu, niets is minder waar. Ja, ik woon in Hongarije, maar al dusdanig lang dat wij daar inmiddels heel veel mensen kennen, vrienden, kennissen en mensen die je alleen gedag zegt. Vandaag bijvoorbeeld naar supermarkt, tuincentrum, bouwmarkt en terras geweest waar we overal vaste klant zijn en daar velen van het personeel kennen; wij hen bij naam, zij ons bij naam. Overal in rok.

Als je zelfverzekerd overal naar binnen gaat, zelfverzekerd rond loopt dan is de enige 'negatieve' aandacht die je ten deel valt een ietwat verbaasde blik van een enkeling, de rest merkt het niet op dat je in een rok loopt of accepteert het volledig vanwege je zelfverzekerde uitstraling. Vandaag heeft mijn vriendin bewust een paar keer een paar meter achter me gelopen om de reacties van anderen beter te kunnen zien, zij kwam tot dezelfde conclusie!

Het enige, maar wel zeer belangrijk, wat ik op velen hier op het prikbord voor heb, is dat mijn vriendin het prachtig vind dat ik nu in een rok loop. Ze vind het stoer en bij mijn persoonlijkheid passen.

Hoe dan ook, tot voor een paar dagen terug had ik nog nooit een rok gedragen, ook niet 'stiekem' thuis. Rok gekocht, aangedaan en niet meer voor een broek verruild. En zoals ik het nu inschat: van de 365 dagen per jaar zal ik vanaf nu nog hooguit ergens tussen de 10 en 30 dagen een broek dagen, alle ander dagen, waar ik ook naar toe ga, loopt deze jongen in rok!

Wellicht ook nog een aanvullende tip:
Een beetje verder op dit forum rond gekeken, ook bij de foto's. Dan valt het me op dat toch velen kiezen voor een behoorlijk vrouwelijke uitstraling, dat veroordeel ik absoluut niet maar ik denk wel dat de acceptatie van een man in rok toch vele malen sneller zal verlopen als 'wij mannen in rok' in ieder geval in eerste instantie kiezen voor een mannelijke uitstraling. Als 'de man in rok' iets meer geaccepteerd is kun je best een stapje verder gaan, iets korter, iets gekleurder, hoge hak eronder.
Nogmaals: ik veroordeel het niet, in tegendeel, maar ik denk wel dat de 'stoere man in rok' eerder geaccepteerd zal worden. Ik heb in ieder geval in een paar dagen tijd ervaren dat ik in rok net zo, misschien wel meer, geaccepteerd wordt als in broek.

Nog een aanvullende tip:
Komend weekend geven wij hier een tuinfeest voor een 25-tal Hongaarse vrienden/vriendinnen. Ik ben die dag in rok, zeker weten! Voor hen de eerste confrontatie met mij in rok. Voor die gelegenheid heb ik een t-shirt laten drukken met de volgende tekst: "You think I'm NUTS? Your NUTS are cooked, mine NOT!"
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door WesleyN »

@Rok voor Hongarije. Ik ben het met je eens dat een rok met een stoere "mannelijke" uitstraling makkelijker wordt geaccepteerd. De maatschappij is ook zo mannen moeten echte mannen zijn en vrouwen echte vrouwen. Dat merk je aan alles. En dat wordt nog versterkt door reclameboodschappen en de modewereld. Ook al wordt in het laatste geval door de bevolking vaak gesuggereerd dat de man steeds vrouwelijker moet worden door de modewereld. De voorbeelden zijn de roze of paarse kleding voor mannen, skinny jeans of de diepe v-hals shirts. In Nederland heb je nu zenders RTL7 (Meer voor mannen) en RTL8 (met de slogan Wat vrouwen willen). Het moet het verschil tussen mannen en vrouwen alleen maar groter maken. En mijn wens is eigenlijk een grotere verscheidenheid in mannenkleding. Die tendens is wel aan de gang, maar schoorvoetend.

Dus ik snap dat je het rustig moet opbouwen. Mannen mogen inmiddels laarzen dragen. Het enige jammere aan de stoere mannenrokken is dat zij mijn inziens vaak lomp overkomen. En die "vrouwelijke" mannenkleding is nog vaak bizar duur ook.
Alleen zo'n kilt of een nepkilt, mits hij tot boven de knie is, vind ik een acceptabele mannenrok. Wat mijzelf betreft probeer ik er toch zo mannelijk mogelijk uit te zien. Alleen de rok (en af-en-toe panty/legging) zijn dan vrouwenkleding. Ik ben helaas niet in staat om dat dagelijks aan te trekken. Het hoeft ook niet. Maar ik ben wel zeer kritisch in het kopen van mijn eigen kleding. Ik heb vrijetijdskleding en kleding voor mijn werk gescheiden. Dat zijn kleding waar ik mij goed bij voel.

Ik ben naar diverse festivals in een rok verschenen (met blote benen). En de reacties waren heel divers. Maar ik voelde mij zelfverzekerder dan ooit. Wel was ik alleen en in het buitenland. Lekker anoniem. En daar verlang ik dan ook naar. De aandacht die ik kreeg vond ik fijn tot zeer prettig, terwijl ik eigenlijk een persoon ben die niet zo verlangt naar extra aandacht.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Rok in Hongarije
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 aug 2013 21:52

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door Rok in Hongarije »

@WesleyN Ik droeg al langere tijd shirts met diepere hals en korte kapmouwtjes, ik heb meer roze (in alle kleurvariëteiten) dan 'grijze' shirts, zelfs roze schoenen die ik veel een graag aan heb/had met een strakke jeans. Maar nu ik 'in rok ga' laat ik mijn roze schoenen en mijn roze shirts doelbewust, ook al combineren ze vaak prima, in de kast. Ik ga nu qua kleur iets somberder gekleed over straat, maar wel in rok! Later, als men er een beetje aan gewend is, zal mijn 'out-fit met rok' gegarandeerd ook weer kleurrijker worden. Vooralsnog ben ik gewoon heel blij dat ik ongestoord in rok overal naar toe kan en mijn vriendin daar trots naast loopt.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door WesleyN »

Bij mij is dat ook zo het geval. Sobere kleuren bij een rok. En dan heb ik nog genoeg variatie. In mijn kledingkast ontbreekt alleen bruin en beige. En marineblauw houd ik ook niet zo van. Maar de rest prima.
Ik heb de laatste dag op een festival een rok gedragen, met een shirt die meer een "Punk"-uitstraling heeft. En ik kreeg direct complimenten van het vrouwelijk publiek.

Paars en roze draag ik dan maar bij mijn "gewone" kleding.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Kiltmans
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 okt 2011 22:19
Locatie: Brielle

Re: Tips voor mannen om rok of kilt in het openbaar te drage

Bericht door Kiltmans »

Hallo,
Ben even buiten beeld geweest. /had het nogal druk met rondlopen in Nederlandse en Buitenlandse dreven met een Kilt aan (zo'n 6 dagen per week; compromis met mijn vrouw om het op zondag bij een broek te houden). Dat heeft meer dan 1,5 jaar geduurd.
Nu evenwel is er complete oorlog uitgebroken, zowel onze kinderen als de schoonfamilie keren zich tegen mij en EISEN dat er geen rokken meer gedragen worden.
Vrouw is nu van het een en ander ziek geworden. Spanning alom.
Dus een moeilijke situatie, want ik wil niet meer zonder rok door het leven.
Jullie tips worden op prijs gesteld.

groeten,
Kiltmans
Plaats reactie