Werkdag

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Werkdag

Bericht door sam »

Gisteren een thuiswerkdag gehad. Ofschoon het weer beter was dan een paar dagen geleden is het geen zomerweer meer. Naast de stoute schoenen een zwarte rok van een lengte tot op de knie aangetrokken met een zwarte tranparante panty, lage schoenen en een zwart jasje met rode stropdas. De hele ochtend het gebruikelijke stramien van telefoongesprekken en mailverkeer. In de middag had ik een overlegje buiten de deur met een zakenrelatie. ik besloot om in deze outfit in de auto te stappen en naar het overlegje te gaan. De betreffende relatie weet dat ik zo nu en dan rokken draag en om voor dat overlegje iets anders aan te doen vond ik overdreven. Ik parkeerde mijn auto op het parkeerterrein naast zijn kantoor en meldde mij bij de receptie. De receptioniste merkte eerst niks bijzonders aan mij en ze belde mijn zakenrelatie. "Gaat u daar maar zitten", zei ze en ik deed dat. Ik werd opgehaald en uit mijn ooghoeken zag ik dat ze mijn outfit nu wel had opgemerkt, ze glimlachte. In zijn kantoor suggereerde mijn gesprekspartner dat ik wel veel bekijks zou hebben met mijn outfit. Ik zei dat dat wel meeviel maar dat het zijn receptioniste wel was opgevallen. Het gesprek duurde 1,5 uur en daarna ging ik weg. Ik groette de receptioniste die vervolgens zei dat ze mijn outfit in een eerste instantie niet had gezien maar dat ze het wel mooi vond staan. Ik vertelde haar dat ik zo nu en dan zo rondloop en dat ik dat zelf ook wel mooi vind en dat het wel lekker zit. "ja, de platte schoenen maken het verschil ten opzichte van mij."daarop zei ik dat ik zo ver ook niet ga omdat het praktisch moet blijven. Intussen kwamen er andere mensen het gebouw in en ik merkte dat mijn outfit niet onopgemerkt bleef. hier en daar werd wat gegrijnsd maar verdere reacties bleven achterwege. Ik nam mijn koffer mee, ging naar de auto en reed naar huis. Onderweg haalde ik bij een kleine buurtsuper nog een paar boodschappen en bij de wijnhandelr een doos wijn. Het meisje bood aan om de doos met wijn in de auto te zetten: "Dat zal ik wel doen, want u bent er niet op gekleed!". "Nou dat valt wel mee hoor, wat dat betreft maakt het geen verschil tussen nu en wanneer ik een lange broek draag". Thuis gekomen heb ik nog een paar uurtjes gewerkt. Een mmoie werkdag.
Gebruikersavatar
Arie
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 sep 2013 14:51
Locatie: Utrecht

Re: Werkdag

Bericht door Arie »

Dat klinkt zeker als een mooie werkdag! Wat een zelfvertrouwen ;). Had je werkrelatie je al een keer in een rok gezien? Of alleen gehoord dat je ze wel eens droeg?
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Re: Werkdag

Bericht door sam »

Nou, met dat zelf vertrouwen valt t wel mee. Ik doe het zeker niet altijd en sporadisch doe ik dat als ik naar kantoor ga. ik weet dan wel wie van mijn collega's er dan zijn. Deze zakenrelatie was ik al wel eens tegengekomen in mijn stamkroeg toen ik een rok droeg. Ik hoorde overigens vandaag dat ik gisteren op dat kantoor wel de 'talk of the town' was geweest. Maar ook de discussies over: "waarom vrouwen wel in mannenkleding en waarom zouden mannen dan geen rok mogen dragen? het heeft in elk geval de tongen los gemaakt. Ben trouwens vanmiddag met mijn vriendin de stad in geweest en heb een nieuwe rok gekocht. op zich niks bijzonder: een linnen rok. (iets voor de volgende zomer denk ik)
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Werkdag

Bericht door willi »

Ik vertelde haar dat ik zo nu en dan zo rondloop en dat ik dat zelf ook wel mooi vind en dat het wel lekker zit. "ja, de platte schoenen maken het verschil ten opzichte van mij."

Kijk, dat bedoel ik nou. De hak is in de Franse tijd voor de man uitgevonden, maar is nu (nog erger dan de rok) voor mannen verboden.
Natuurlijk, het hoeft niet. En het is wellicht ook niet comfortabel (Al valt dat in sommige gevallen nog te bezien). Maar weer dat toontje van "Dat is het verschil tussen M en V". . . Welk verschil! En met welk recht!
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Werkdag

Bericht door beachlion »

Volgens mijn geschiedenisboekje is aan het Franse hof de hoge hak voor mannen een symbool voor de aristocratie geworden. Vrouwen van goede klasse droegen toen ook al hoge hakken, met name aan het hof. Het gebruik van hoge hakken is al veel ouder. Zolang er modder bestond had met schoenen die nu als plateauzolen beschouwd kunnen worden waarbij de hiel nauwelijks hoger was dan de teen maar waar je wel mee boven de modder en ander vuil in de straat bleef. Toen in de vroege middeleeuwen de horden te paard uit het oosten kwamen aangesneld introduceerden zij ook het gebruik van hoge hakken voor ruiters in Europa. Daarmee bleef je beter in de stijgbeugels zitten. Met de Franse revolutie verdween het gebruik van hoge hakken voor mannen grotendeels en werd het symbolisch verschil tussen mannen en vrouwen pas echt een sociaal voorschrift.
Maar we dwalen af.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Werkdag

Bericht door Jos »

een mooie dag voor jou, Sam.
Geweldig om dit soort ervaringen hier te lezen. Voor mij is de rok op het werk taboe, voorlopig.
een fervent rokdrager
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Re: Werkdag

Bericht door sam »

willi schreef:Ik vertelde haar dat ik zo nu en dan zo rondloop en dat ik dat zelf ook wel mooi vind en dat het wel lekker zit. "ja, de platte schoenen maken het verschil ten opzichte van mij."

Kijk, dat bedoel ik nou. De hak is in de Franse tijd voor de man uitgevonden, maar is nu (nog erger dan de rok) voor mannen verboden.
Natuurlijk, het hoeft niet. En het is wellicht ook niet comfortabel (Al valt dat in sommige gevallen nog te bezien). Maar weer dat toontje van "Dat is het verschil tussen M en V". . . Welk verschil! En met welk recht!
Willi, ik begrijp je ergernis, maar ik ben nou eenmaal een pragmaticus. Er zijn nou eenmaal verschillen.... Irritant is dat de garderobe van de vrouw maar wordt uitgebreid en uitgebreid en het tobben is voor de man. vandaar dat ik toen die dag het ook verrekte om mij te gaan omkleden om naar die zakenrelatie te gaan. Gewoon een statement maken en gesprekken voeren. over het algemeen is dat het minst bedreigend. Maar we blijven doorgaan.
Gebruikersavatar
Arie
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 sep 2013 14:51
Locatie: Utrecht

Re: Werkdag

Bericht door Arie »

beachlion schreef:Volgens mijn geschiedenisboekje is aan het Franse hof de hoge hak voor mannen een symbool voor de aristocratie geworden. Vrouwen van goede klasse droegen toen ook al hoge hakken, met name aan het hof. Het gebruik van hoge hakken is al veel ouder. Zolang er modder bestond had met schoenen die nu als plateauzolen beschouwd kunnen worden waarbij de hiel nauwelijks hoger was dan de teen maar waar je wel mee boven de modder en ander vuil in de straat bleef. Toen in de vroege middeleeuwen de horden te paard uit het oosten kwamen aangesneld introduceerden zij ook het gebruik van hoge hakken voor ruiters in Europa. Daarmee bleef je beter in de stijgbeugels zitten. Met de Franse revolutie verdween het gebruik van hoge hakken voor mannen grotendeels en werd het symbolisch verschil tussen mannen en vrouwen pas echt een sociaal voorschrift.
Maar we dwalen af.
Hier heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Maar inderdaad, vroeger droegen de mannen hakken! Al hoeft dat nu van mij niet terug te komen hoor maar ik snap wat je ermee duidelijk probeert te maken.
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Werkdag

Bericht door musa »

10.000 BC droegen de mensen geen kleren.........
Vroeger is vroeger nu is nu.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Werkdag

Bericht door beachlion »

musa schreef:10.000 BC droegen de mensen geen kleren.........
Vroeger is vroeger nu is nu.
Inderdaad, en in het nu kunnen we genieten van de ontwikkelingen van vroeger.
Waar het mij om gaat is dat we als mannen de vrijheid hebben om zonder opgetrokken wenkbrauwen of erger van het gangbare kledingstramien af kunnen wijken. Ofwel gelijkberechtiging voor man en vrouw. En dan hoef je niet gelijk het hele palet over te nemen, slechts datgene waar je je goed in voelt..
Plaats reactie