Vroeger is vroeger?

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door wimjansma »

evrouwcipatie

Een trouvaille. Je moet het wel driemaal lezen !
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door wimjansma »

beachlion

"op de barricades voor evrouwcipatie"

Een vondst, dit woord.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door beachlion »

De eerlijkheid gebied me te vertellen dat het geen vondst van mezelf is maar van waarschijnlijk een conferencier van jaren terug, toen conferenciers nog leuk waren. Het is me al die tijd bijgebleven.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door WesleyN »

beachlion schreef:Ze moeten in de loopgraven en op de barricades voor evrouwcipatie. ;)
Als ik over mannenmode lees dan krijg je steevast als reactie te horen, dat de mode steeds vrouwelijker wordt. Nou ik vind het eerlijk gezegd niet snel genoeg gaan. Volgens zit ik al sinds de pubertijd op te wachten dat de rok bij mannen ingeburgerd raakt. Voor mij geldt als het maar als iets normaals wordt gevonden. Zover zijn we nog lang niet.

Maar toch we krijgen beetje bij beetje toch iets meer keus al is het in de kleuren van de kleding of de soort jeans. En in de H&M-etalage al de eerste meggings gezien. H&M is toch de meest vooruitstrevende modeketen van de wereld, tussen de grote modeketens bedoel ik.

We moeten met de rok steeds op verschillende plekken voor de dag komen. Op locaties waar je je het meest op je gemak voelt. Voor mij geldt dat op locaties waar ik in de anonimiteit zit, waar niemand mij kent. Maar mijn vrouw denkt dat ik overal "scheid" aan heb. Nou dat valt helaas erg tegen. Ik houd wel degelijk rekening met mezelf en mijn gezin.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door sam »

beachlion schreef:De eerlijkheid gebied me te vertellen dat het geen vondst van mezelf is maar van waarschijnlijk een conferencier van jaren terug, toen conferenciers nog leuk waren. Het is me al die tijd bijgebleven.
Dat is dan een enorme domme conferencier geweest want "Emancipatie" heeft niks van doen met de issue man/vrouw. Emancipatie heeft te maken met het latijnse woord 'mancipere', dat 'handelen' betekent :D
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door beachlion »

sam schreef:
beachlion schreef:De eerlijkheid gebied me te vertellen dat het geen vondst van mezelf is maar van waarschijnlijk een conferencier van jaren terug, toen conferenciers nog leuk waren. Het is me al die tijd bijgebleven.
Dat is dan een enorme domme conferencier geweest want "Emancipatie" heeft niks van doen met de issue man/vrouw. Emancipatie heeft te maken met het latijnse woord 'mancipere', dat 'handelen' betekent :D
Misschien was die conferencier dom en onwetend op het gebied van Latijn maar hij had wel een gevoel voor humor wat trouwens weldegelijk een Latijns woord is. Met betrekking tot de oorsprong van het woord 'emancipatie' vond ik de volgende verklaring op het Internet (mijn Latijn is ook niet meer wat het geweest is): Het woord is een samenstelling van het voorzetsel ë (uit) en de woorden manus (hand) en capere (nemen). En volgens mijn Latijns woordenboek wordt handelen vertaald als: agere. Gelukkig is het Latijn een taal van vroeger zodat we niet te veel off-topic raken.
Nog een fijne dag verder.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door Jos »

ik vind het toch nog even leuk om over vroeger te praten.
Ik ben net terug uit Macedonië en ben daar een paar leuke dingen te weet gekomen. Enerzijds kwam ik in het museum van de revolutie in Skopje een leidende strijder in rok tegen, helaas is zijn naam mij ontschoten. Anderzijds vertelde een inlandse gids mij, dat zo'n 150 jaar geleden alle mannen een rok droegen :D
een fervent rokdrager
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door sam »

Ja Jos, vandaar dat bij menig Balkan land nog in de traditionele kleding de rok voorkomt. Bijv ook in Griekenland
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door wimjansma »

In alle films die spelen in de Romeinse tijd dragen vrouwen lange jurken en mannen korte, tot zeer korte rokjes. Dat wordt gestaafd door de vele afbeeldingen uit die tijd, zoals muurschilderingen en vloermozaïeken.
Ik had mij daar direct thuis gevoeld, maar helaas, behalve Suske en Wiske kan niemand de tijd terugdraaien. !
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door willi »

Emancipatie staat voor het ‘gelijkberechtigen’ van mannen & vrouwen in de samenleving.
Ik stel dus keihard: ‘mannen hebben in onze samenleving ‘niet’ dezelfde rechten als de vrouw!’.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie