De Kilt in de openbaarheid

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

Gisteren een telefoontje gehad van een oud-collega. Hij vroeg of ik eens kon langskomen omdat hij een paar probleempjes heeft met zijn pc. We kennen mekaar al zo'n dertig jaar en uiteraard laat ik een vriend niet in de steek en ga deze namiddag bij hem langs. Hij zal wel raar opkijken als ik in kilt voor zijn deur sta. :P
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

Verleden week was het weer min of meer stabiel genoeg om de hele week een kilt te dragen tijdens mijn dagelijkse bezigheden buiten de werktijd. Mijn eerste reactie was, "waarom ben ik hier niet eerder aan begonnen". Werkelijk, vanaf nu, als het even kan, zal de kilt zowat de standaard worden in de plaats van de broek, zeker weten. Er worden nog een aantal kilts bijgekocht zodat ik gemakkelijk de week kan doorkomen zonder dat Marina om de haverklap haar strijkijzer moet bovenhalen en dan ben ik vertrokken tot het te koud begint te worden om met blote benen rond te lopen.

Binnen veertien dagen gaan Marina en ik op bezoek bij haar zus en het zal mijn eerste familiebezoek in kilt zijn.

De enige tijd dat de kilt in de kast blijft, of ingeruild voor een broek, is:
- Motorrijden (Oom agent zou me wel zien komen, dacht ik :lol: )
- Tijdens het koken ( de kilt wordt te snel vies)
- Tijdens het luieren op de bank (Marina krijgt een hartverzakking als ik haar strijkwerk in no time naar de maan help).
- Als er thuis al eens een andere rok gedragen wordt

Voor de rest wil ik dagelijks genieten van de luchtige vrijheid die de kilt mij biedt. Het enige attribuut dat nog moet worden aangeschaft is een extra heupzakje omdat de "sporran" net niet genoeg plaats biedt voor alle noodzakelijkheden als ik zonder vest op loop ben. Leve de vrijheid.
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door jan »

Redpoint,
Als je de ideale kilt wil voor elke dag , kijk dan eens op http://www.sportkilt.com.
55 cm lang, 48 tartans, je kunt kiezen voor twee (diepe) steekzakken waarin je veel kwijt kunt en ze zijn heerlijk lichtgewicht.
Je vrouw zal er ook blij mee zijn want ze zijn kreukvrij!!! Kies bij voorkeur voor de Original Sportkilt. Ik heb er zelf ook twee.
Ze zijn een pláátje, kijk maar:
20131113102429.jpg
Jan.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

Hoi Jan, bedankt voor de link. Veel keuze en mooie tartans.

Yvan
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

Vandaag mijn zwarte, katoenen kilt aangetrokken. De kilt weegt zwaar, maar zit wel goed. Een groot nadeel is dat de plooien dadelijk naar de haaien zijn als ik ga zitten. Het is nu 15:00 uur en de kilt is achteraan al niet meer om aan te zien. Mijn wollen kilts vergeven gemakkelijker een "zitfoutje", de katoenen kilt is onverbiddelijk.

Grtz
Yvan
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door jan »

Je hebt groot gelijk Rood punt, katoen laat zich niet plooien.
Ik heb diverse utility kilts geprobeerd en heel wat geld daaraan uitgegeven maar het was steeds weer een drama.
De duurste, Utilikilts, zijn nog het ergste. Vooral als je de fotogalerij doorloopt zie je één grote kreukel.
Bovendien zijn al die utility kilts loeizwaar en zakten altijd van mijn kont, met of zonder riem.

Jan.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

jan schreef:Je hebt groot gelijk Rood punt, katoen laat zich niet plooien.
Ik heb diverse utility kilts geprobeerd en heel wat geld daaraan uitgegeven maar het was steeds weer een drama.
De duurste, Utilikilts, zijn nog het ergste. Vooral als je de fotogalerij doorloopt zie je één grote kreukel.
Bovendien zijn al die utility kilts loeizwaar en zakten altijd van mijn kont, met of zonder riem.

Jan.
Aangezien de kilt HET kledingstuk bij uitstek geworden is om tegenwoordig buiten te gaan, heb ik nog een paar wollen kilts bijbesteld zodat Marina niet om de haverklap het strijkijzer moet bovenhalen. Er is nog een bijpassende sporran bijbesteld om de afwezigheid van zakken te compenseren. (De broekzak is wel iets dat ik mis sinds ik de broek aan de wilgen gehangen heb). :lol:

De katoenen kilts zullen dienst blijven doen, maar dan liefst bij werkjes waar ik niet teveel op mijn krent hoef te zitten. ;)

Yvan
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

De laatste werkdag van deze week zit erop en daarmee ook de eerste twee weken met de kilt in de openbaarheid. Als ik terugkijk op die veertien dagen, dan vraag ik me af waarom ik er niet vroeger mee begonnen ben. Van reacties valt het reuze mee en op het werk kijken ze er ook niet meer van op als ik mijn kilt aangesp.

Aan iedereen die nog twijfelt: Doe het gewoon, zet het verstand even op nul bij het openen van de voordeur en ga naar buiten. Denk op dat ogenblik niet na want anders geraak je niet voorbij de deur. Wees zelfzeker en laat dit ook uit je houding blijken. Verwacht wel dat sommige mensen verrast zullen opkijken, maar dat is wel normaal als je extravagant gekleed gaat, "get used to it". Wees eerlijk, als jij morgen een man in kilt of rok tegenkomt dan ga je hem ook bekijken, misschien wel uit bewondering omdat je een lotgenoot tegen het lijf loopt, maar jij gaat dus ook extra aandacht aan zijn outfit schenken. Dus: soms bekeken worden hoort erbij.

Een paar tips:

- Als je veel autoritjes voor de boeg hebt, kies dan voor een wollen kilt. Deze stof heeft minder last van plooien tijdens het zitten in de autozetel. Leer zitten met een kilt en in- en uitstappen van een auto hier.
- Een katoenen kilt rimpelt als gek en is niet aangewezen om veel mee te zitten. Het voordeel van een katoenen kilt is dat de stof sterk is en uiterst geschikt om te klussen of stevige wandelingen in de natuur te maken.
- Veel kilts of rokken hebben geen zakken, dus een sporran of heuptas is onontbeerlijk.

Genoeg gepraat nu, trek maar alvast een kilt of rok aan en hop, de straat op. :lol: :)

Veel succes
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

Met het gure weer van de laatste tijd blijft zelfs de kilt in de kast hangen. Een korte broek met legging kan nog net, maar met blote benen is het me te fris.
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door john »

Hoewel het weer afgelopen zaterdag niet echt aardig was, heb ik toch ook de hele dag lekker in kilt kunnen rondlopen op de Elfia Fantasy Fair in Haarzuilens.
Eigenlijk wel een beetje zot dat je om de kleding te dragen die je leuk vindt, naar dergelijke events moet.

Aan de andere kant, je ziet er wel de meest bijzondere creaties. Dat maakt het dan weer leuk (ondanks de kou en af en toe een regen- of hagelbui).

Wanneer is nu toch die "rokjesdag"?

John
Plaats reactie