De Kilt in de openbaarheid

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

john schreef:Hoewel het weer afgelopen zaterdag niet echt aardig was, heb ik toch ook de hele dag lekker in kilt kunnen rondlopen op de Elfia Fantasy Fair in Haarzuilens.
Eigenlijk wel een beetje zot dat je om de kleding te dragen die je leuk vindt, naar dergelijke events moet.

Aan de andere kant, je ziet er wel de meest bijzondere creaties. Dat maakt het dan weer leuk (ondanks de kou en af en toe een regen- of hagelbui).

Wanneer is nu toch die "rokjesdag"?

John
Mijn kilt draag ik overal en dat valt echt goed mee. Er zullen altijd wel mensen zijn die je aangapen, maar dat is ergens normaal als je kleding een beetje extravagant is, dus niets van aantrekken is mijn motto.

Het volgend experiment dat ik zou willen doen is met de kniehoge jeansrok, maar daar moet het eerst wat zonniger voor zijn zodat men niet dadelijk opkijkt van mannelijke blote benen. Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit ook wel zal lukken zonder al teveel aandacht te trekken van de medemens. Misschien is "rokjesdag" wel het uitgelezen moment om het eens uit te proberen. ;)
Marina is over haar angst heen als ik in kilt openbaar rondloop, ik denk dat de kniehoge jeansrok ook geen probleem zal zijn.

Grtz
Yvan
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door beachlion »

Het gaat met kleine stapjes of baby steps volgens de Amerikanen. Ik ben een soort van charme offensief bezig door dagelijks in kilt in en om het huis te lopen. Binnenkort hoop ik de kiltachtige rok aan te trekken maar dan moet de temperatuur ook hier iets prettiger worden.
Maar ga zo door, de vooruitzichten voor jou zijn goed.
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

beachlion schreef:Het gaat met kleine stapjes of baby steps volgens de Amerikanen. Ik ben een soort van charme offensief bezig door dagelijks in kilt in en om het huis te lopen. Binnenkort hoop ik de kiltachtige rok aan te trekken maar dan moet de temperatuur ook hier iets prettiger worden.
Maar ga zo door, de vooruitzichten voor jou zijn goed.
Thanks, ik hoop dat uw charme offensief lukt. Veel succes.
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door john »

Ik zie voor komende donderdag wel voldoende mogelijkheden (qua weer dan) om de kilt maar weer eens te pakken.

John
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door john »

Afgelopen vrijdag-avond heb ik zelf weer eens een kilt gedragen naar een borrel. Soms wel wat langer durende blikken, maar geen vragen.

En zaterdag zag ik zowaar in Zoetermeer een man met dochter, die bij het boodschappen doen een groen-zwart geruite kilt droeg.
Het was jammer dat ik hem net niet kon aanspreken.

John
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door john »

Het Kilt-dragen in het openbaar in NL lijkt me steeds gemakkelijker te gaan. Het is meer de eigen onzekerheid, dan gedoe met de omgeving.
Afgelopen donderdag was ik in Apeldoorn. Het was heerlijk weer, dus liep zowat half Apeldoorn er luchtig bij.
Slechts van een dame een vreemde blik gezien. Verder geen enkele negatieve reactie.

John
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door Yvan »

john schreef:Het Kilt-dragen in het openbaar in NL lijkt me steeds gemakkelijker te gaan. Het is meer de eigen onzekerheid, dan gedoe met de omgeving.
Afgelopen donderdag was ik in Apeldoorn. Het was heerlijk weer, dus liep zowat half Apeldoorn er luchtig bij.
Slechts van een dame een vreemde blik gezien. Verder geen enkele negatieve reactie.

John
Yep, de eigen onzekerheid speelt een grote rol, zelf worstel ik er soms ook nog mee.

Vandaag had ik een luchtig, zwart linnen rokje tot net boven de knie aangetrokken. Iets na de middag belde de buurman van de overkant aan om een praatje te maken. In eerste instantie twijfelde ik, maar ik had toch het idee van: "wtf, het is MIJN levensstijl" en deed gewoon mijn praatje, in rok, met de buurman. Na een half uurtje was het kwebbelgroepje a uitgegroeid tot een zestal mensen en de enige die opgemerkt had dat ik een rok droeg, was één van de jonge kinderen van de buren, de rest had het zelfs niet gezien. Van eigen onzekerheid gesproken... :roll:

Het kan allemaal openbaar, zolang je maar jezelf blijft en geen aandacht zoekt. Het enige wat ik als reactie al gehad heb is een glimlach, maar wat is er nu leuker dan iemand anders zijn dag net iets leuker te maken dan het al was. ;)
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door WesleyN »

Ja gewoon jezelf blijven. En zijn soms van die mannen die trekken een rok aan en gaan dan heel stoer doen, van kijk eens wat ik durf. Dat wordt echt niet gewaardeerd en je trek je dan meer naar beneden. Ik heb gemerkt als ik een rok aan heb, dan zijn de mensen eerder vriendelijker dan dat ze op je neer kijken.

Iemand zei een keer tegen mij dat ik lef had een rok aan te trekken en zei verder nog wijzend naar zijn collega hij durft het niet. De volgende dag zag hij me weer en gaf mij een hand. Sorry ik wist niet meer wie hij was. Ik reageerde van Sorry, ik ben meer herkenbaar dan jij. (Werchter)

Maar toch heb ik ook nog een beetje die onzekerheid ook al ben ik al een aantal jaren in het openbaar in rok. En dat is met name tijdens een festival. Maar in die weken draag ik alleen maar rokken.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door musa »

De onzekerheid ebt ook snel weg voor mij,ik heb heel de dag tussen de toeristen in Brugge een wandeling gemaakt en een speciaal biertje gedronken in een bierhuis....en ik had er geen enkele moeite mee...ik denk zolang je gewoon doet gaan ze die rok pas later opmerken of soms helemaal niet.
Gebruikersavatar
john k 1963
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:16

Re: De Kilt in de openbaarheid

Bericht door john k 1963 »

Als je met een rok, kilt of jurk in het openbaar loopt, moet je gewoon je zelf blijven. Uit mijn ervaring is dat je steeds meer positieve reacties krijgt. Door goed te combineren van kleding pluk je hier dab de vruchten van, dat is mijn ervaring.

Groetjes

John K 1963
Plaats reactie