De rok is nu een feit

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

De rok is nu een feit

Bericht door beachlion »

Een klein jaar terug begon ik met kilts te dragen in en om het huis naar aanleiding van een als grappig bedoelde opmerking hoe een kilt mij zou staan. En de kilt beviel m'n vrouw en ook haar vriendinnen. Maar de uiteindelijke bedoeling is natuurlijk het dragen van een rok.
Zo'n maand geleden begon ik met het dragen van een kilt als dagelijks tenue. Alleen als ik het huis verliet voor bijvoorbeeld boodschappen doen wisselde ik om naar jeans. In de tussentijd werkte ik aan een zogenaamde werkrok. Ik had stevige khaki stof besteld en begon met het maken ervan. Om de stap niet te groot te maken kreeg de rok een overslag aan de voorkant zoals bij een kilt. Met een overlap van 20 cm stelde dat weinig voor maar het ging om het visuele effect. En verder een overdaad aan zakken want het is een werkrok. Zelfs kwam er een zak voor de duimstok. Het model was gebaseerd op de berekening volgens het Skirtolator programma en komt net iets boven de knie.
http://www.poppyrecords.co.uk/dressmaki ... tCalcs.php

Afgelopen zaterdag was de eerste openbare vertoning van de rok. M'n vrouw moest er even aan wennen maar uiteindelijk vond ze het wel sexy staan. Op zondag kwam de beste vriendin van m'n vrouw die beslist geen blad voor de mond neemt. Ze leek me iets positiever dan neutraal maar voor haar is het belangrijker dat er been te zien is. Ik loop nu vier dagen in deze rok rond en heb gisteren de achtertuin gemaaid. Daar bij hield ik ook een praatje met een buurvrouw en ik had de indruk dat ze het wel kon waarderen.

Over enige tijd zal ik een rok maken zonder overslag en al die zakken maar verder wel in dezelfde vorm en lengte. En daarna wel iets korters want het is tenslotte zomer. ;)
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: De rok is nu een feit

Bericht door musa »

Vrijdag naar Grasspop geweest ...welliswaar in broek maar ik heb tientallen mannen in rok gezien ..het waren natuurlijk allemaal kilt varianten maar toch :).
Gebruikersavatar
john k 1963
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:16

Re: De rok is nu een feit

Bericht door john k 1963 »

Goedemorgen Musa
jij was naar een festival geweest en nu is mijn vraag waarom had je een broek aan i p v een rok. Als ik van mijn eigen uit ha is een rok veel prettiger dragen als een broek. Daarom draag ik geen broek meer en wordt gewoon over geaccepteerd. Laatst torn we in kortrijk waren het was gewoon heel gewoon.

met vriendelijke groeten

John k 1963
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: De rok is nu een feit

Bericht door musa »

Mijn familie en mijn vrienden waar ik mee was zijn nog niet op de hoogte van mijn rokdragen maar als ik misschien eens alleen ga zal ik zeker een rok dragen.
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: De rok is nu een feit

Bericht door john »

Wat let je dan om ook naar zo'n festival in kilt te gaan.

Eind mei ben ik voor de 3e of 4e keer naar Keltfest geweest. Daar loopt bijna 50% van de mannen in kilt. Dus val je nauwelijks op.
Vorig jaar kwam ik net uit Schotland en had ik een uitje met mijn spoorclub. Toen heb ik ook de hele dag (lekker0 mijn kilt aangehad.
Na wat eerste opmerkingen, werd het als gegeven geaccepteerd.

Ook op andere festivals zie ik veel mannen in rokachtig gewaad, zoals bijv. Castlefest, Fantasy Fair.
Iedereen mag daar lekker zichzelf zijn en daar maakt jou rokdragen ook deel van uit.

John
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De rok is nu een feit

Bericht door Yvan »

Inderdaad, op festivals is er niemand die er van opkijkt. Enkel het vrouwelijk geslacht wil graag weten wat je onder die kilt draagt. :lol:
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: De rok is nu een feit

Bericht door john »

Ik draag er altijd schoenen en sokken of kousen onder.
What else -;)
Bijlagen
Op de schotse grens (juli 2015)
Op de schotse grens (juli 2015)
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: De rok is nu een feit

Bericht door Jos »

nu weer terug naar Beachlion, die dit topic begonnen is.

Fijn dat je vrouw zo meegaand is en de manier waarop jij te werk gaat is natuurlijk heel slim.
Uiteindelijk gaat het gewoon om een kledingstuk en de man erin blijft hetzelfde
een fervent rokdrager
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: De rok is nu een feit

Bericht door rokwens »

Musa, je bent al 6 jaar bij dit forum. Het verwonderd me dat je nog steeds niet in rok of kilt naar een festival durft.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel !
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: De rok is nu een feit

Bericht door musa »

rokwens schreef:Musa, je bent al 6 jaar bij dit forum. Het verwonderd me dat je nog steeds niet in rok of kilt naar een festival durft.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel !
Ik durf wel in rok naar festivals gaan (alleen) maar met vrienden of kennissen gaat het niet ,het is een kwestie van prioriteiten stellen en afwegen wat belangrijk is,een rok dragen is leuk maar er zijn belangrijker dingen
in het leven dan alleen maar die rok.
Je reactie vind ik ook enigsins erover,het is ik die beslist wanneer ik een rok draag en wanneer niet dat is ook mijn vrijheid en mijn beslissing en niet van een ander.
Al zit ik 20 jaar op dit forum ,mijn gezin ,mijn vrouw en vriendenkring hebben prioriteit,en geloof me ik krijg meer vrijheid van mijn vrouw dan ik ooit kan dromen.
Plaats reactie