De rok is nu een feit

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 867
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: De rok is nu een feit

Bericht door WesleyN »

We willen geen van allen gedwongen worden iets te doen waar je niet achterstaat. En zo willen wij de ander ook dezelfde vrijheid geven. Wij leven in een vrij land en dan willen wij ook de vrijheid om te dragen wat we willen. En Beachlion en Musa krijgen die vrijheid. Ik moet iets meer voor vrijheid vechten. Maar mijn vrouw en dochter kennen mijn geheimen. En nog een aantal mensen.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De rok is nu een feit

Bericht door Yvan »

musa schreef: Ik durf wel in rok naar festivals gaan (alleen) maar met vrienden of kennissen gaat het niet ,het is een kwestie van prioriteiten stellen en afwegen wat belangrijk is,een rok dragen is leuk maar er zijn belangrijker dingen
in het leven dan alleen maar die rok.
Je reactie vind ik ook enigsins erover,het is ik die beslist wanneer ik een rok draag en wanneer niet dat is ook mijn vrijheid en mijn beslissing en niet van een ander.
Al zit ik 20 jaar op dit forum ,mijn gezin ,mijn vrouw en vriendenkring hebben prioriteit,en geloof me ik krijg meer vrijheid van mijn vrouw dan ik ooit kan dromen.
Ik denk niet dat het Rokwens zijn bedoeling was om iemand te dwingen. ;) Gezien de gemiddelde leeftijd van de mannelijke rokkendrager worden we er inderdaad niet jonger op. Zelf ben ik 53 en geniet van elk moment dat het kan. Er zijn inderdaad momenten dat de rok beter in de kast blijft, maar DAT is nu eenmaal onze sterkste troef. We dragen waar we zin in hebben.
Real men wear skirts
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: De rok is nu een feit

Bericht door rokwens »

Uiteraard is iedereen vrij om te dragen wat hij wil. Daar gaat het niet om. Ik zie dit forum als een hulp om het dragen van rokken als gemeen goed te verwerven in onze Westerse maatschappij door elkaar te informeren en aan te moedigen. Door firma's bewust te maken dat er vraag naar is. Dus stilaan evolueren tot dragen van rokken in de omstandigheden die zich daar goed toe lenen. En dat is voor iedereen verschillend. Vanaf dag 1 ( nu ruim 10 jaar geleden ) ben ik gestart met een kilt op een festival. Dat is daar echt niet moeilijk. Maar tegelijkertijd heb ik de mensen rondom mij erover gesproken en foto's van mannenrokken getoond. Dat heeft me stap voor stap verder gezet. Het gaat er niet om dat mannen in hun eentje eens een rok dragen tussen 4 muren. Het ideaal dat ik zie ligt veel hoger. ik streef naar gelijke mogelijkheden tussen man en vrouw, ook wat kleding betreft. Wat iemand op zijn slaapkamer doet is hier vlg mij niet relevant. Dat kan zelfs in adamskostuum zijn. Daar heeft niemand een boodschap aan. Dat interesseert me zelfs niet. Als we mannen in rok op straat willen zien is er wel wat meer nodig. Ik durf te veronderstellen dat iemand hierin wil evolueren. Waar gaan we anders de gangmakers halen als het hier al niet kan ? Maar ik begrijp dat de risiko's voor iedereen anders zijn en dat mannen niet de mogelijkheid hebben of de kracht of de moed om verder te gaan als het hun levenskwaliteit neerhaalt. Dat is natuurlijk erg jammer . Dat is zich gewonnen geven en zich neerleggen bij de situatie. Ik ben inmiddels 67 en sinds ik rokken draag ( niet altijd want niet alle situaties zijn gunstig) besef ik maar al te goed wat ik mijn hele leven gemist heb en die luxe zal ik nooit meer lossen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: De rok is nu een feit

Bericht door beachlion »

Iedere man in rok heeft zo z'n eigen beweegreden om in een rok te willen lopen. Dat kan het draagcomfort zijn zoals bij mij grotendeels het geval is. Het kan het idee zijn om anders te zijn wat ook een klein beetje meespeelt bij mij. En het kan allerlei gradaties doorlopen tot en met travestie. Voel je vrij om te doen wat je wilt.
Daarnaast zijn er allerlei redenen om de rok niet te dragen. Zoals op sociale gronden. Je wilt niet dat je vrouw/vriendin/collega het weet. Of een zekere mate van schroom zodat je niet in je eigen omgeving in rok gaat. Of het is onpraktisch zoals op een fiets of motor. Ook in dat geval is aan jou om te beslissen om al dan niet een rok te dragen.
Sinds het begin van dit onderwerp is er in mijn rokdragen niet veel veranderd. De rok met overslag draag ik dagelijks in en om het huis tenzij ik weet dat ik op korte termijn het huis verlaat om bijvoorbeeld boodschappen te gaan doen. Ik ben bezig om een rok te maken die lijkt op de huidige versie maar dat lukt nog niet erg. En het is veel te warm in de ruimte waar het naaimachien staat. Maar het gaat er wel van komen.
Plaats reactie