Naar het strand

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Naar het strand

Bericht door beachlion »

Gisteren was het misschien de laatste stranddag van het jaar zodat ik er vroeg op uit trok. Tevens wilde ik m'n nieuw gemaakte denim rok weer proberen. Ik kleedde me om achter wat struikgewas en liep over het zandpad naar m'n bestemming op het strand. Toen ik in de namiddag vertrok trok ik m'n rok aan, liep naar de parking en ik kreeg niet de indruk dat de paar mensen, die me zagen, de rok opmerkten. Ik stapte er mee in de auto en pas vlak bij huis kleedde ik me om in de auto. Het was inmiddels donker zodat het nauwelijks opviel.
Omkleden in een auto zal geen hobby voor me worden vrees ik.
Bijlagen
IMG_0771qq.jpg
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Naar het strand

Bericht door Jos »

heerlijk nog zo'n mooi weer te hebben. Wij hadden afgelopen weekend het geluk nog op een terras te kunnen zitten in de zon met ca. 20 ºC

jij en je rok zien er prima uit.
steeds meer kom je er achter dat het dragen van een rok helemaal niet zo opvalt, als we denken.

omkleden in de auto doe ik elke dag na mijn werk. voor ik thuis ben is zo'n half uur rijden en dan draag ik liever een rok, want dat zit veel comfortabeler
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Naar het strand

Bericht door beachlion »

Als het weer meewerkt probeer ik één keer in de week naar het strand te gaan. Een paar weken is het er bij ingeschoten vanwege een medische belemmering. Ik geef geen details want ik weet niet wanneer de eerste volgende maaltijd plaats vindt.
Ik rij in een rok, die een paar centimeter boven de knie is, naar het strand. Op het pad naar het strand wissel ik om naar iets korters. Afgelopen woensdag was dat een rok van 35 cm dat lekker luchtig aanvoelde in de straffe bries.
P1010376qq.jpg
Op de terugweg leg ik altijd aan bij het eerste de beste tankstation voor benzine en iced tea. Alleen deze keer had een zomerhulp de verkeerde iced tea in de soda fountain gedaan. Bij de kassa nam ik een teug en bemerkte de vergissing. De kassadame liep met me mee naar de fountain om aan te geven dat ik de vloeistof in de goot kon gooien en iets nieuws kon tappen. Dat werd Mountain Dew, een soort van 7-UP met een overdosis aan caffeïne. Dat houdt je wel bij de les op de weg. De service van de kassière had ongetwijfeld met m'n rok te maken want ze had een glimlach van oor tot oor.
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Naar het strand

Bericht door wimjansma »

Mijn beste Beachlion,
Uit nieuwsgierigheid op Google World eens gekeken naar Allentown. Daar kreeg ik Allentown, Pennsylvania. Zo te zien een heel eind van de zee, in jouw geval beter, de oceaan. Bedoel je met jouw strand de stranden van de rivier Lehigh die kennelijk langs en door Allingtown lopen, of zit ik verkeerd Het ziet er wel als een mooi en afwisselend gebied uit.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Naar het strand

Bericht door beachlion »

Was het maar zo dichtbij. Maar met de rijzende zeespiegel komt het wel dichterbij.
De afstand is ongeveer die van Den Haag naar Arnhem of Nijmegen, zo rond de 160 km. Het is een rit van zo'n 2 uur maar als fervente strandganger heb ik dat er graag voor over. Noem het maar een verslaving.
De route zelf is een beetje gecompliceerd omdat je gebruik maakt van drie erg drukke snelwegen. Maar na zoveel ritten weet je precies waar je op moet letten op de juiste afslag en op welke strook je moet voorsorteren. Het wegennet is vergeleken met Europese standaards vrij chaotisch. Je kunt zowel links als rechts afslagen en invoegingen verwachten. Ook bij splitsingen kan een strook zomaar in twee stroken splitsen zonder voorsorteren.
Afslag 287.jpg
Als je hier niet aan gewend bent zit je zo op de verkeerde weg. Ondanks het rustiger verkeer en de lagere maximum snelheden (meestal 65 MPH = ca. 105 kmh) is het aantal dodelijke slachtoffers relatief zo'n 3 tot 4 keer hoger dan in Nederland.

Hier onder zie je de route die ik onderdehand bijna met m'n ogen dicht zou kunnen rijden, maar wel met één hand aan de vangrail.
Sandy Hook route.jpg
Nu heb je een beetje een indruk van de barre tocht die ik moet ondernemen om wat zeelucht op te kunnen snuiven.
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Naar het strand

Bericht door wimjansma »

Jij moet er inderdaad veel voor over hebben om naar het strand te gaan. 160 km is niet niks. En dan moet je bedenken, dat voor ons de Noordzeekust maar een dikke 100 km is. Wij gaan dan meestal naar het strand van Ter Heyden of Kijkduin, allebei vlak onder Den Haag. Als het erg warm weer is en je wilt naar het strand ben je natuurlijk niet de enige. Er staan op dat soort dagen dan ook grote files op de wegen naar de kust. En daar zijn overvolle parkeerplaatsen, bovendien zeer prijzig. Daardoor komt het er dikwijls niet van, maar ik heb begrepen, dat je in Amerika altijd al in veel grotere afstanden moet denken dan in ons kleine landje.
Niettemin: niets zo gezond en verrukkelijk als een warm zeebriesje langs je blote benen.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Naar het strand

Bericht door beachlion »

Ik ben geboren en getogen in Den Haag. Op 20 jaar na heb ik er bijna m'n hele leven gewoond. De laatste periode was van 2005 tot 2010, toen ik in Amerika trouwde. Toen woonde ik 10 fietsminuten van het dichtstbijzijnde strand.
Ik vraag me trouwens af hoe m'n rokavonturen zouden zijn verlopen als ik niet naar Amerika was vertrokken.

Ik was in Europa al gewend aan lange ritten, zowel per auto en motor als op de fiets. Om een idee van afstand te hebben: hemelsbreed is het van mijn huis naar San Fransisco ongeveer even ver als van Gibraltar naar Moskou. En we plannen nog steeds een cross country tour. ;)
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Naar het strand

Bericht door beachlion »

Gisteren was het weer een stranddag voor mij. Was er de laatste keer een file die ruim een uur oponthoud gaf, deze keer was het grind op de weg. Ik hoorde het op een gegeven moment al ratelen en voor ik snelheid kon minderen had ik al twee flinke knallen op de voorruit. Resultaat: een sterretje ter grootte van een Euro muntje en een klein putje. Deze morgen met de verzekering gebeld en morgen kan ik terecht voor reparatie. Net als in Nederland op kosten van de verzekering. Alleen als de hele ruit vervangen moet worden kost dat $100.
Maar de schade had ik pas in de gaten toen ik weer weg wilde rijden van Sandy Hook. Maar toen had ik een zeer warme dag achter de rug. Er was weinig wind zodat de zee enige verkoeling moest brengen. Blijkbaar vonden meer mensen het te warm voor het strand want ik zag op m'n weg naar "mijn" strandje maar twee vissers. En geen wandelaars dus ik had het strand voor mezelf.
In de auto reed ik in een blauwe rok, met 40 cm iets langer dan op de foto hierboven.
IMG_1144q.jpg
Voor het del over het strand had ik een mini kilt rok meegenomen. Deze heb ik gemaakt van de laatste restjes khaki stof. Het vergde flink wat passen en meten en dit was het langste dat er nog uit kon, 32 cm. Ondanks de afwezigheid van een stijve bries voelde het toch luchtig aan.
IMG_1148q.jpg
Op de terugweg gewoontegetrouw weer benzine en wat te drinken getankt op m'n favoriete stek. Alle maten soda 99 cent dus ik liep met twee 1,3 L bekers met iced tea en Mountain Dew de deur uit. Door de warmte had ik een stevige grote mensen dorst ontwikkeld. Ik bereikte thuis zonder incidenten.
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Naar het strand

Bericht door wimjansma »

Stoer van jou, mijn beste strandleeuw. Hier in Nederland ben ik gewend om na zo'n stranddagje eerst ter plaatse een lekker koud wit wijntje, een chardonnaytje of zoiets te drinken. En dan achter het stuur te stappen en terug te rijden. Natuurlijk is een iced tea veel gezonder en veiliger.

De kans dat je hier aan de Nederlandse kust nagenoeg in je eentje bent op het strand is nihil. Maar toch wil ik het nog eens meemaken, dat ik daar eens met mijn blote voeten en in een heerlijk kort rokje, met de zeewind rond mijn benen en fladderend met mijn rokje, langs de vloedlijn een lange wandeling mag maken.
Overigens: jouw rokjes passen altijd perfect bij jouw figuur. Je bent een meester in de vormgeving van de door mij zo graag gedragen jeans. Komt natuurlijk, omdat jij ze zelf ontwerpt en kunt maken. Chapeau.

Ik ben op zoek naar een heel kort, maar tegelijk ook naar beneden heel wijd jeansrokje. Ooit vind ik het, of anders inspireer jij mij het misschien wel om het zelf te maken.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Naar het strand

Bericht door beachlion »

Door de strenge alcoholwetgeving, die ook nog per staat verschilt, is het in ieder geval voor mij lastig een terrasje te vinden voor een alcoholische verfrissing. Wat dat betreft is Europa veel gastvrijer.

Als je met een naaimachine uit de voeten kunt is de cirkelrok, zoals ik die maak, simpel te maken. Het lastigste is het aanbrengen van de rits. Die heb ik het liefst verdekt. Maar je kunt de rits ook gewoon in een naad verwerken. Ik heb een spreadsheet op het Internet gevonden om de vorm van de panelen van de rok te berekenen.

Als je wilt kan ik je coachen om zelf zo'n rok te maken. Daar moet je dan wel zelf de stof voor inslaan. Voor die korte rokken heb je bij een volle stofbreedte (ca. 1,5 m) aan een halve meter genoeg. Dus als je een stoffenzaak weet, online of offline, dan kun je een lichte denimstof bestellen en er mee aan de slag gaan.

Ter ontluistering van m'n foto's het volgende: bij de meeste foto's trek ik m'n buik in.
Plaats reactie