Bewijs van in leven zijn

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Bewijs van in leven zijn

Bericht door beachlion »

Ik heb drie pensioenen en degene die dat uitbetalen willen zekerheid dat ze geen geld opsturen naar een lijk. Dus moet ik drie maal per jaar naar de notaris om een Verklaring van in leven zijn te laten passeren, oftewel te laten tekenen en stempelen door een bevoegd persoon. De laalste keer voor de AOW ging het mis. Die formulieren worden op een vrij idiote manier in elkaar gedraaid en je kunt het aan de ambtenaren wel overlaten om zich uit te leven op ambtelijke taal. En dan gaan ze het ook nog eens in het Engels vertalen.

De notaris, Tom's notary, is bijna anderhalve kilometer heuvel op aan dezelfde straat waar wij wonen. Het is een lekkere tippel en door de steile weg een goede exercitie. En natuurlijk in rok. Dit keer een dunne denim rok, een paar centimeter boven de knie. De dames van het kantoor kennen me nu wel en als het niet druk is kan er nog wel een praatje vanaf. Zo zei ik dat het beste bewijs van in leven zijn de weg te voet af te leggen.

http://tomsautotag.com/home/4156245

Toen ik weer terug kwam bij ons huis stond de overbuurman me op te wachten. Uit diverse gesprekken had hij onthouden dat ik techneut was. Hij had al weken een lekkende keukenkraan en na tevergeefs drie loodgieters gebeld te hebben kwam hij vragen of ik hem kon helpen. Geen probleem natuurlijk. Omdat hij en z'n vrouw mij regelmatig in rok hadden gezien baarde dat geen opzien meer.

Ik pakte wat gereedschap en ging aan de slag. De Amerikaanse kranen hebben vaak een heel ander systeem dan de Europese zodat het voor mij elke keer weer een verrassing is wat er onder de knop zit. Het is vaak een éénhendel systeem en dat maakt het wel wat kwetsbaarder dan twee-kraan-systemen. Ik heb bij mij daarom ook wat jaren terug onze keukenkraan daarop aangepast. Ik moest een soort van plunjer vervangen. Ik moest zelf ook naar de Home Depot dua dat kwam goed uit. Ook daar liep ik in rok rond, in het mannenbolwerk bij uitstek.

Omdat ik een nieuwe voorruit in de auto had gekregen moest ik ook inspectie stickers nieuw laten aanbrengen. Dat kan bij de garage waar je de inspecties laat uitvoeren. Toen ik aankwam liep er net een vrouw naar binnen terwijl een andere vrouw al in de receptieruimte aanwezig was. Beiden zagen er appetijtelijk uit. De vrouw op de stoel keek even en ging verder met haar telefoon. De vrouw die net voor mij binnen ging keek me met een bevreemde blik aan toen ze de rok ontdekte. Ik deed of ik niets merkte. Het gesprek werd technisch en de garage-eigenaar is een Armenier die goed thuis is in technische Engelse termen maar dat niet over weet te brengen op leken. Ik deed wat "vertaalwerk" om bepaalde zaken duidelijk te maken aan de vrouw. En ik kon haar verbazing zien groeien dat ik het haar kon uitleggen. De werking in detail van een automatische versnellingsbak met koppelomvormer zal niet aan elke vrouw bekend zijn. Toen ze vertrok kreeg ik een heel vriendelijk bedankje en verontschuldigde ze zich dat ze zoveel van m'n tijd in beslag had genomen.

Terug bij de lekkende kraan was het de nieuwe plunjer met siliconenvet insmeren en in de kraan steken. Een schroefje aandraaien, de hendel eer terug en de stopkranen opendraaien. Klus naar tevredenheid uitgevoerd. En ik kon weer naar huis en de lunch voorbereiden. Ik heb trouwens een adres ontdekt in de USA waar kaas wordt gemaakt volgens de Nederlandse methoden. De smaak is bijna eender aan de Hollandse smaak. De structuur is goed. De basissmaak is aanwezig maar heeft nog niet de echte smaak. Maar het is een verschil van dag en nacht als het het vergelijkt met wat je hier in de supermarkt koopt.

Ik realiseerde me net dat ik de notaris niet heb betaald. We waren zo aan het kletsen dat het aan onze aandacht ontschoten is. Ik stop $5 in een envelop en breng het vanavond bij ze langs. Dan leren ze gelijk dat een Hollander z'n principes heeft.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Bewijs van in leven zijn

Bericht door beachlion »

Gisterenavond ben ik zo rond 22:00 richting notaris glopen om die $5 in een envelop in de brievenbus te stoppen. Ik kon ter plaatse geen brievenbus ontdekken wat me eigenlijk wel logisch over kwam. Alleen in de dichtbebouwde stadskernen met apartementen heb je hallen met inpandige brievenbussen. Daar buiten zit er een brievenbus naast je deur of langs de straat als je een oprijlaan (driveway) hebt. Als je meer dan een paar meter oprijlaan hebt moet je al een brievenbus langs de weg hebben.

Maar de meeste post voor een notaris is vertrouwelijk en wordt door de postbode binnen aan de balie afgeleverd. Daarom was er dus geen brievenbus buiten. Een gleuf voor de brieven in de deur zie je niet veel. Je komt het wel tegen bij garages of autoverhuurbedrijven om de sleutels achter te laten van je (gehuurde) auto.

Omdat ik meer te doen had ging ik met de auto, maar wel in rok. Daarna ging ik naar onze normale supermarkt. Daar zit een dependance van de post en daar lever ik m'n brieven voor Nederland af. Als het adres niet midden op de envelop zit wordt de brief niet geaccepteerd. Een paar keer werd een brief geweigerd omdat het adres zichtbaar was in een venster linksboven. Dat doet bijvoorbeeld de Belastingdienst. Dan kon ik weer naar huis en een normale envelop pakken, het adres in het midden neer pennen en m'n retouradres sticker linksboven plakken. En kon ik weer naar de supermarkt.
Al doende leert men en liep alles goed af, voor $1,15 ging de brief mee met de eerstvolgende mogelijkheid.

Het was langzamerhand killer geworden, 15C tot 16C. Ik heb thuis toch maar jeans aangetrokken. En de verwarming heb ik ook maar opgestookt. Om 16:00 gaan we naar Philadelphia om de verjaardag van zoon #2 te vieren. Daarvoor zou ik m'n jeans sowieso hebben aangetrokken hebben om de lady of the house te gerieven. Ik ben benieuwd hoe het Nederlands eetcafe bevalt. Ik zag zelfs een broodje haring op het menu staan alsmede hutspot. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt. Ik heb wel gemerkt dat ik uitermate kritisch ben geworden als het de nederlandse smaak betreft. Ik heb al een paar keer boerenkool met rookworst gemaakt. Met Poolse kielbasa en kale kom ik een heel eind. Alleen moet ik de juiste jus nog vinden. Het komt uit een pakje en ik kom steeds dichter bij de juiste smaak. Nog even verder experimenteren.
Plaats reactie