In rok naar buiten.

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: In rok naar buiten.

Bericht door Rik »

WesleyN schreef: 03 nov 2020 00:19
Rik schreef: 02 nov 2020 22:39 Ik heb al een hele collectie rokken maar nog geen kilt omdat ik de mannenkilts ook te lang vindt. Waar heb je die vrouwenkilt dan besteld? En hoe zit het dan met de maten? Ik heb tussen 53 en 55 cm nodig als je de taille vlak op tafel legt.
Bij https://www.large.nl/. De doelgroep ligt denk ik bij de muziekliefhebbers: Punkrock, Gothic, Alternative en Metal. Dus rock-georiënteerd.

Ik heb jeansmaat 31/32 of 32/32. Ik ben 175 cm en iets van 75 kg. De omtrek (dus de meetlat helemaal rond je lichaam) van je taille is er een maattabel aanwezig. En meestal kan je de winkels kiezen waar je vaker koopt. Ik kwam tot maatje L of 40. Redelijk standaardmaten. Maar dat kan zelfs per kledingstuk anders zijn.
Bedankt voor de info maar met de vrouwenkilt kom ik net iets te kort qua omtrek, 2-3 cm.... (185 cm en 95 kg) maar die mannenkilts zien er mij te lang uit, ik draag niet graag rokken die onder de knie uit komen. Het gekke is... als ik de achterkant van zo'n kilt bekijk met al die plooitjes ziet er dat er voor mij veel vrouwelijker uit dan de gewone jeansrokken die ik nu draag :lol: Die jeansrokken worden van op afstand doorgaans gezien als een jeans short en ik heb daar nog nooit opmerkingen over gehad. Over mijn kaki rok ook niet, lijkt op een kaki short ;) Het zal dus niets worden zo'n kilt met al die (frivole) plooitjes achteraan. Waarom maken ze dat niet zoals de voorkant, gewoon met 2 stoere achterzakken er op ! Geen plooirok voor mij... doet me zelfs denken aan het rokje van een schoolmeisjesuniform :o
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: In rok naar buiten.

Bericht door Redhawkje »

Daarom ben ik nog steeds erg gek op die Unaligned Rokken van Skirtcraft.com. Oersterk denim, grote zakken, daar word je gewoon blij van. Ik heb er zelf 4.
Marica
william
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 apr 2020 15:29
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: In rok naar buiten.

Bericht door william »

Ik zit al maanden thuis , om te revalideren, en draag dus de hele dag,
één van mijn kilts. (rok met plooien)
Nu het wat kouder wordt een kabeltrui erop,
Lange kousen, maat 48, grote got die zijn duur,
en zwarte schoenen.
De buurvrouw durft geen goeie dag meer zeggen, als ik in de tuin ben,
maar verder alles oké.
Sta ik deze zomer langs de straat takken te ruimen, komt er een knaap van, pak em beet,
8 jaar, en wat is het eerste wat hij vraagt.
"Waarom heb je een zakmes in je kous, en niet in je zakken?"
Heb hem uitgelegd dat een kilt geen zakken heeft, en dat je met een Sporran niet kan werken.
Heb toen mijn "buiktas" laten zien , en kind tevreden, en ma met excuses.
Heb gevraagd waarom?
Draag een kilt alleen in eigen tuin ,maar vele zien me daar lopen,
dus van kinderen krijg je leuke vragen.
Beter als die mensen die vragen, wat heb je er onder aan.
Mijn antwoord is steevast:" Als ik dat aan een vrouw vraag, wordt ik opgepakt"
Al je denkt dat je als individu "anders " bent, bedenk dan "iedereen is uniek" :D .
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: In rok naar buiten.

Bericht door WesleyN »

Ik word weleens aangesproken. Maar meestal heel positief hoor. Ook als ik een broek draag en met een koptelefoon op de bus staat te wachten. Dan begint er iemand ineens een gesprek met me. En over mijn kleding zijn mensen veelal positief en vinden mijn kleding vaak stoer of mooi. Ja vrouwelijk is dat vaak ook wel. Maar mijn kleding is zeker niet over de top... denk ik dan. En ik wil zeker niet dat mijn rokken erg kort zijn. En als ze het niet mooi vinden, dan hoor je dat meestal niet.

Ja en als je in rok over straat loopt, dat vinden ze dat je wel lef hebt. Je moet wel sterk in je schoenen staan en niet te veel bij nadenken. Van wat zullen ze van je denken.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Kortrokje
Berichten: 497
Lid geworden op: 19 aug 2020 03:48
Locatie: België.

Re: In rok naar buiten.

Bericht door Kortrokje »

guido schreef: 28 aug 2020 23:09 Hoi,

Een paar weken geleden ben ik op de fiets naar de manicure geweest, gekleed in een korte rok, panty en pumps .
Ik heb geen reacties gehad van omstanders, alleen van de manicure zelf die deze foto's heeft gemaakt.

Vandaag heb ik deze rode pumps gekocht en een zwarte midi rok en zwarte jurk besteld.

Mooi...ikzelf draag sinds vorige zomer nog enkel jurken..Is heel leuk om dragen als je wat gewicht hebt zoals ik...(119kg).dikbuikige lichaamsbouw...rokken met vaste tailleband zitten niet zo safe op een buikfiguurtype zoals ik.
Elastische tailleband is makkelijker...
Maar jurk is hét makkelijkst.
Ik hou van rokken en jurken.... En ik draag ze elke dag, sinds vorige zomer (2020) vóóral jurken....7 maart 2019 is voor mij een mijlpaal... Toen ben ik voor de eerste keer naar de winkel geweest in een jeansrok...
jaguar
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mar 2021 07:28

Re: In rok naar buiten.

Bericht door jaguar »

Woensdag ben ik gaan winkelen in een supermarkt wat verder van huis weg.
Ik had gewone bruine schoenen aan (liever draag ik hakken maar kom) en gewone kousen.
Een gewone pull en een vrij korte wijdvallende kaki kleurige rok.

Ik was al enige keren gaan wandelen in deze outfit maar winkelen was de eerste keer.

Het was vrij druk maar ik heb het als zeer positief ervaren. Ik had heel wat meer blikken verwacht en misschien wel een opmerking.
Niets daarvan, de vrouw die me bediende aan de versafdeling keek wel enige keren naar mijn rok en benen maar deed alsof haar neus bloedde.
Een wat jonger meisje (zo rond de 20) liep wel opvallend paar keer langs maar ik deed of ik haar niet zag.

Ook aan de kassa's was het even aanschuiven maar ik had niet de indruk dat iemand zich stoorde laat staan een opmerking wilde geven.

Het was voor mijn toch wel een hele leuke ervaring. Wat denken jullie: zou ik dit meer doen ?
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: In rok naar buiten.

Bericht door Rik »

Absoluut meer doen Marpie, waarom niet.
Ik zie er doorgaans vrij stoer uit, baardig outdoor type en 1m85 zo'n 95 kg. De laatste anderhalf jaar draag ik niks anders meer dan rokken (meestal denim, zwart, bruin, camo...) zo'n 5 cm boven de knie. Zowel voor de wandelingen met de hond, de boodschappen naar diverse supermarkten, de dokter, apotheek, tandarts, bakker, slager... vaak met de fiets daarheen.
Er wordt inderdaad wel eens extra naar me gekeken maar er komen geen nare opmerkingen. Soms wel een leuke opmerking van de dames :P
DOEN, niet te veel nadenken, gewoon DOEN. Ik draag ook vaak hoeden en daar wordt meer naar gekeken dan de rokken LOL
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
jaguar
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mar 2021 07:28

Re: In rok naar buiten.

Bericht door jaguar »

Bedankt Rik !

Wel, je hebt wellicht wel gelijk. Zou ik inderdaad meer moeten doen.
Zoals al zei : geen haan die er naar kraaide, hahahaha !
Ik denk dat ik er meer mee zit dan de de mensen rondom mij.
En het zal wellicht wel zo zijn dat alle begin wat onwennig voelt maar na een tijd zal het heel gewoon aanvoelen.
Zodra ik thuis kom van het werk gaat de broek uit en de rok aan.
Was in het begin ook onwennig maar nu de normaalste zaak van de wereld.
Ik moet zelfs oppassen als ik nog een boodschap moet doen hier in de gemeente dat ik me nog moet omkleden en een broek aandoen. ;)
jaguar
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mar 2021 07:28

Re: In rok naar buiten.

Bericht door jaguar »

Heel mooi en klassevol ! Proficiat met je look !!
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: In rok naar buiten.

Bericht door Rik »

marpie schreef: 05 apr 2021 17:48 Bedankt Rik !
Wel, je hebt wellicht wel gelijk. Zou ik inderdaad meer moeten doen.
Zoals al zei : geen haan die er naar kraaide, hahahaha !
Ik denk dat ik er meer mee zit dan de de mensen rondom mij.
Ik moet zelfs oppassen als ik nog een boodschap moet doen hier in de gemeente dat ik me nog moet omkleden en een broek aandoen. ;)
En waarom zou je je nog moeten omkleden als je in de gemeente een boodschap doet?
Je zegt zelf al dat er geen haan naar kraaide :lol:
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Plaats reactie