Het zou moeten kunnen ! !

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Nielske
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2007 09:51

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Nielske »

Ik sluit me volledig bij je aan,
ik vind dat het moet kunnen, mannen met rokken.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door rokwens »

Bedankt heren voor jullie uiteenzetting, ik vond het erg interessant. Ik meen ook dat we hier niet verder over hoeven te praten. Uiteindelijk is travestie een woord dat snel gegrepen wordt als mensen een man in rok zien aankomen en dus hebben we ermee te maken. De vraag die ik gesteld had aan het begin van deze discutie ontstond uit de vrees dat sommige mannen aan travestie ( als onherkenbaar individu) gaan doen enkel om het aangename gevoel van een rok te kunnen beleven zonder problemen. Een beetje zoals jezelf in complete Schotse outfit steken temidden van de Schotten (om van een rok te kunnen genieten)
Ervoor uitkomen dat je als man een rok wil dragen vraagt natuurlijk een grote dosis durf. Daar moet je kl(*) voor aan je lijf hebben. Daarom zou ik het erg spijtig en zielig vinden dat travo hiervoor de uitweg moet zijn. Uiteraard zijn de vrouw-man-gevoelens binnen elke persoon zo verschillend dat we binnen dit scala geen duidelijke lijnen kunnen trekken en zal iedere man het voor zichzelf moeten uitmaken waar hij goed mee staat (of laten bijstaan) , of waar hij zich goed bij voelt.

Ik heb mijn standpunt reeds eerder neergezet in RVM. Niemand moet zich verplicht voelen om hier rekening mee te houden behalve wanneer hij idealist genoeg is om te helpen "de rok voor de man" een plaats te geven in onze Westerse samenleving. We moeten m.i. onderscheid maken tussen wat we in "bedekte" omgeving dragen en wat we aan hebben als reclameplaatje op straat. Couturiers zijn al bijna 20 jaar bezig met mannenrokcreaties en het slaat maar niet aan. Onze maatschappij is nog te zeer gericht op het macho-beeld van de man en daardoor is acceptatie erg moeilijk. Ik meen dat de drempel kan verlaagd worden door ons in kilt of kiltachtige rokken (wikkelrokken) te vertonen. Dit is drempelverlagend voor de rokdrager en voor het onwetend publiek. Eens de kilt in het straatbeeld als normaal wordt beschouwd zal de weg geopend zij voor meer fantasie.
Momenteel zijn er veel meer soorten kilts verkrijgbaar, niet alleen ruiten maar ook effen (zwart, blauw...)en zelfs leder. De utilitikilts hebben ook een heel gamma. Op de festivals zie ik ook de gewone goedkope dameskilts dragen (de man/vrouw in de straat kent toch het verschil niet)
De kilts van Dries van Noten hebben ruiten, maar zelfs geen plooien en worden ook als kilt aanzien.
Ik denk dat we hiermee de beweging kunnen versnellen. Dit voor de man in kwestie, zijn vrouw, zijn kinderen, de omgeving. En eerlijk gezegd, wat het ook wordt, als we al van de "broekverplichting" af geraken hebben we reeds een grote stap gezet. Lopen doen we nadien wel. (*) eren
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Roktom »

Babs,
Ik woon ook in de buurt van Rotterdam.
Maar ik loop bij ons ook in een rok, en heb daar geen problemen mee ondervonden.
Ik ga ook niet in Rotterdam zelf in rok lopen, dat gaat helaas niet, maar in Schiedam, Vlaardingen,Maassluis of Hoek van Holland is het geen probleem.
En dan loop ik in rok Bas v/d Heiden of C%A binnen, H%M noem maar op.
Ik heb er nog geen rare dingen mee gemaakt.
Neem kontact met me op, praten we daar verder over.
Ik ben getrouwt en heb drie kinderen.
En rok al jaren.

Roktom.
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door mikvanes »

1. Het dragen van een rok door een man geeft in de praktijk helemaal geen of amper problemen volgens mij (naar het werk toe zou ik het liever niet doen). Dus eens met de vorige reactie.

2. Hoe moet ik weten dat een man in rok geen luie travestiet is? Alleen omdat hij stoer probeert te doen? Als ik de reacties in dit draadje lees, weet ik niet of al die stoere mannen wel zo zuiver op de graat zijn. Voor mij is het travestie als je het doet om je fijn of prettig te voelen. Dus voor je eigen gevoelens. Maar is dat erg? Voor mij is het mode als je het doet om er mooi, apart, bijzonder, stoer of sexy uit te zien in de ogen van anderen. Maar als je er nu stoer uit probeert te zien, terwijl je je daardoor ook nog eens fijn voelt?

Ik vind het niet erg als een man er stoer uit probeert te zien, dat moet kunnen, maar ik vind het wel wat zielig als een man stoer probeert te doen omdat hij denkt dat anders die rok niet kan. In feite zegt hij dan: als man durf ik dit anders eigenlijk niet te dragen. Een beetje een mietje dus.

3. Je kunt aan de buitenkant niet zien, waarom iemand een rok draagt. Dus ik zou me er maar niet al te druk over maken. Maar wat andere mensen wel belangrijk vinden, is het plaatje. Zie het er goed/leuk uit? Maar dat argument ''het ziet er zo gaaf uit" heb ik dus maar weinig gelezen tot nu toe. Dus toch vooral travestie?
Gebruikersavatar
Natuurmens
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 feb 2008 08:32
Locatie: Berltsum Friesland

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door Natuurmens »

mikvanes schreef:1. Het dragen van een rok door een man geeft in de praktijk helemaal geen of amper problemen volgens mij (naar het werk toe zou ik het liever niet doen). Dus eens met de vorige reactie.

2. Hoe moet ik weten dat een man in rok geen luie travestiet is? Alleen omdat hij stoer probeert te doen? Als ik de reacties in dit draadje lees, weet ik niet of al die stoere mannen wel zo zuiver op de graat zijn. Voor mij is het travestie als je het doet om je fijn of prettig te voelen. Dus voor je eigen gevoelens. Maar is dat erg? Voor mij is het mode als je het doet om er mooi, apart, bijzonder, stoer of sexy uit te zien in de ogen van anderen. Maar als je er nu stoer uit probeert te zien, terwijl je je daardoor ook nog eens fijn voelt?

Ik vind het niet erg als een man er stoer uit probeert te zien, dat moet kunnen, maar ik vind het wel wat zielig als een man stoer probeert te doen omdat hij denkt dat anders die rok niet kan. In feite zegt hij dan: als man durf ik dit anders eigenlijk niet te dragen. Een beetje een mietje dus.

3. Je kunt aan de buitenkant niet zien, waarom iemand een rok draagt. Dus ik zou me er maar niet al te druk over maken. Maar wat andere mensen wel belangrijk vinden, is het plaatje. Zie het er goed/leuk uit? Maar dat argument ''het ziet er zo gaaf uit" heb ik dus maar weinig gelezen tot nu toe. Dus toch vooral travestie?
Ik begrijp het niet helemaal wat je bedoelt. Zeg je dat iedere man die een rok draagt een travestiet is? Wil je uitleggen wat je bedoelt? En als het kan wat simpeler?

Als een man een rok draagt en zijn mannelijkheid uitstraalt moet je wel naar het gehele plaatje kijken niet alleen de rok maar ook de kleding combinatie die hij draagt. Ik zelf ben bi en heb ook een vrouwelijke kant. Ik vind een sweater, t-shirt of een vest mannelijker uitstraling geven dan bijvoorbeeld: een polo met strepen en je haarstijl is ook een belangrijke factor daarbij dit kan dit een vrouwelijke indruk scheppen. Het ligt natuurlijk ook hoe je lichaamsbouw is. Maar pantys toch naar de vrouwelijke kant gaan, dan vind ik kniekousen toch meer een mannelijke uitstraling hebben. Dat is mijn mening dan.
Je kunt je in rok/kilt mannelijke kleden. Dan staat en zit het berengoed. Ik vind dat het forum de vrouwelijke richting is uitgaan, en kan me daarmee niet verenigen. Om deze reden heb ik besloten dit forum te verlaten.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Het zou moeten kunnen ! !

Bericht door rokwens »

In bovenstaand bericht lijkt het of we weer persé in een of ander hokje moeten gecatalogeerd worden.
Ik denk als je dit wil doen dat er waarschijnlijk niet genoeg hokjes zullen zijn.
Het dragen van kleding in het algemeen kan al voor zovelen verschillend van betekenis zijn en de gevoeligheden
rond andere kleding dan wat we gewend zijn ligt nog veel subtieler.

Maar laten we het eens over een andere boeg gooien !
Moeten we vrouwen ook in allerlei hokjes gaan rangschikken ? Als je het voor mannen doet, dan moet je het
ook maar voor vrouwen doen hé. Hoe staan zij tegenover kleding ? Op welke basis maken zij hun keuze ?
Wat voelen zij daarbij ? Hoe voelen ze zich bij welke kleding ? Bij welke kleding gaan we hen in het hokje
van travestie plaatsen ? Of Lesbienne ? Hebben zij meer rechten dan mannen ?

Hoe staan wij mannen tegenover al die soorten vrouwen ? Hoe gaan wij om met hun kledinggewoontes ?
Hebben we daar vooroordelen , misprijzen , verachting , omwille van bepaalde outfits ? Moeten
zij zich verantwoorden ? Moeten zij zich een bepaald imago aanmeten ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie