Het rokleven blijft moeilijk.

Algemene ervaringen met het rok dragen
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door willi »

Zo, dat was even wat. Op de fiets naar het winkelcentrum voor wat kleine boodschappen. Toch maar in een (zwarte) lange broek en een zwart jack, want het sterft daar van de jeugdige leeglopers die elke gelegenheid aangrijpen om iemand ‘te pakken’.
Ik had echter buiten het effect van de zon gerekend. Gisteren was het krap aan 12 graden met een kille noordenwind en vandaag ruim 20 graden zonder wind. Dat is zweten!
En wat loopt er in dat overdekte, dus hete centrum tussen die leeglopers rond? Inderdaad, dames in luchtige zomerjurkjes. Verdomme!

Even snuffelen bij Shoeby in de uitverkoop, ook voor wat luchtigs.
Luchtige rokken genoeg, voor slechts €10-, maar helaas, veel te leuk; met plooitjes, stroken en strikken. Niets eenvoudigs; iets voor een man. Maar wel om van te watertanden.
Jammer! Het rokleven blijft moeilijk.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door RokSterNL »

Al zou de rok voor de man er doorheen komen, wordt er van ons mannen nog een behoudende saaie kledingstijl verwacht. Daar ben ik het dus niet mee eens.

Willi, en toen je die dames in die luchtige jurkjes zag lopen, begrijp ik uit je reactie dat je misschien toch spijt had, dat je zelf ook geen rok aangetrokken had ? Of had het meer te maken met het feit zoals het onderwerp van je topic al vermeld, 'Het rokleven blijft moeilijk' ?

Pas geleden hoorde ik van een vervangende thuiszorg die bij mij was, dat ze de mannen er steeds meer te vrouwelijk uit vind gaan zien, met al die kleurtjes en skinnyjeansbroeken. Daarna vroeg ze, (ik was in rok), wat ik zo mooi vind aan dameskleding om dat te dragen. Ik antwoordde ik zal niet alles dragen, mits het gemaakt zou worden voor ons. Maar als ik je een antwoord geef waarom ? Dan zeg ik, er is veel meer diversiteit en vormgeving. Daarnaast een rok zit heerlijk, knelt niet, luchtig met warm weer en zo zijn er nog wel meer voordelen te noemen. Toen vroeg ik aan haar, maar hoe kijk jij dan aan als je rok draagt, wat is jou ervaring daarmee ? Zij zei, ja ik draag normaal ook zo nu en dan een rok, omdat zoals jij ook zegt het gewoon lekker zit. Ik vertelde haar dat ik in het begin van die herenschoenen onder een rok droeg, maar dat diverse dames mij vertelde dat laarzen er juist mooi onder staan. Zij vond onder een rok horen laarzen en geen herenschoenen. Ik heb het niet gezegd, maar hieruit klinkt een beetje als je goed luisterd, en ik citeer: 'Onder een rok horen laarzen', laarzen zijn van origine toch merendeels een schoeisel wat door dames gedragen wordt in de winter, en daarmee is een rok ook direkt vrouwelijk. Dat heeft ze dus niet letterlijk gezegd. Kennelijk ziet zij dus een man die een rok draagt nog steeds als vrouwelijk. Dat vind ik klinkklare onzin. Als je het gaat bekijken naar de algemene normen van kleding zoals die al decennia lang bestaan, dan klopt dit. Het hoeft en moet alleen niet zo blijven dat bepaalde kleding sexe gebonden is. Vrouwen hebben inmiddels ook al heel wat kledingstukken uit de garderobe van de man naar zich toegetrokken, terwijl wij nog steeds het nakijken hebben. Praat men nog over dat er meer gelijkheid moet komen tussen man en vrouw. Ja ik zie het zo, en ik denk dat ik hierin wel gelijk heb. Vrouwen, gelukkig niet alle vrouwen, willen alleen die zaken voor zich hebben, waar zij voordeel van hebben, de rest mag de man houden. Dan kan je dus niet spreken van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het is alleen maar op maatschappelijk gebied dat vrouwen dus gelijk willen staan met de man. De arbeidsmarkt, waar nog genoeg door vrouwen te bereiken is, maar ook nog moeizaam gaat. En dat is bij ons mannen die graag rokken dragen eigenlijk vergelijkbaar. Alleen daar hebben niet alle mannen voordeel van, want het gemiddelde gros van de mannen hoeft niet zo nodig een rok. Bang om verwijfd gevonden te worden. Je moet er met recht figuurlijk wel de ballen voor hebben om als man in rok op straat te gaan lopen. Dan kan je toch niet zeggen dat je dan een mietje bent. :ugeek:
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door musa »

Eerlijk gezegd kan ik RokSter alleen maar gelijk geven,want als je denkt als sommige bovenstaande mensen,dan word er ons weer een kleding code opgelegd ,in plaatst dat het vrijheid word word het een verplichting om bepaalde combinaties te volgen,ik zie niks verkeerds in" a touch of male awareness" als je een rok draagt.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door willi »

Rokster, ik bedoelde met: ‘. . . inderdaad, dames in luchtige zomerjurkjes. Verdomme.’, precies wat er staat. ‘Zij wél, verdomme!’. Het was zonder meer het uitdrukking geven aan mijn ergernis; ergernis over de kledingrol die ons door de samenleving is opgedrongen en door de grijze massa fanatiek wordt gehandhaafd. En ook over ons onvermogen om de massa te overtuigen van haar ongelijk; zoals jij met die thuiszorgdame.

Waar haalt ze de moed vandaan om kritiek te leveren op mannen in een rok. ‘Te vrouwelijk!’, hoe durft ze. Terwijl vrouwen zichzelf steeds mannelijker kleden.
Ik pieker me suf om in een paar woorden te kunnen uitleggen waarom het allemaal draait, maar dat is onmogelijk; het is teveel omvattend. Het gaat om het ingrijpend wijzigen van een maatschappelijk patroon, een geordende rij elementen van ingesleten gewoonten, die het voor een individu of een kleine minderheid vrijwel onmogelijk maakt zich naar eigen wens of inzicht te profileren, zonder zich daarmee het ongenoegen, de spot of de agressie van de grote meerderheid op de hals te halen.
Er was eens een filosoof, ik ben z’n naam kwijt, die beweerde dat de meerderheid ‘altijd’ ongelijk heeft. Laten we ‘t daar maar op houden.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door musa »

Mijn filosofie

Karl Popper

"De totalitaire utopie ‘een nieuwe mens ’ te kunnen scheppen is gevaarlijk maar helaas ook aantrekkelijk."

Als je dat vertaalt naar ons toe is het streven van een wereld waarin een man met een rok als vol aanvaard word een aantrekkelijk idee maar een idee die niet zonder slag of stoot zal gebeuren.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door RokSterNL »

Ook een mooie filisofie, Musa :D
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door john »

Rokster schreef:
laarzen zijn van origine toch merendeels een schoeisel wat door dames gedragen wordt
Volgens mij is dat dus helemaal niet waar. Kijk maar eens naar die (ouderwetse) Sissi-films en zo.
De militairen in deze periode dragen allemaal LAARZEN.
Ook in landen met veel paardenculturen zie je MANNEN met LAARZEN.

Het zijn weer de vrouwen die zich de laars hebben toegeëigend.

John
Laatst gewijzigd door john op 22 mei 2010 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door musa »

Lol

This boots are made for walking
One day they will do
this boots are made for walking
And one day they gona walk all over you

sorry,kon het niet laten :D
Laatst gewijzigd door musa op 21 mei 2010 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door Jos »

willi schreef:Luchtige rokken genoeg, voor slechts €10-, maar helaas, veel te leuk; met plooitjes, stroken en strikken. Niets eenvoudigs; iets voor een man. Maar wel om van te watertanden.
Jammer! Het rokleven blijft moeilijk
helemaal mee eens, willi
gisteren met mijn dochter diverse folders bekeken en de reacties van haar: o papa, dat is leuk zo'n heerlijk flodderend, luchtig zomergeval. En ik denk dan: zou ik ook wel lekker vinden om te dragen, maar realistisch gezien absoluut geen haalbare kaart
RokSterNL schreef:en ik citeer: 'Onder een rok horen laarzen', laarzen zijn van origine toch merendeels een schoeisel wat door dames gedragen wordt
voor mij zelf vind ik ook dat laarzen prachtig onder een rok staan en dat moet ook zeker kunnen, maar ik ben een mens, die houd van zo weinig mogelijk aan zijn voeten en daarom ook heel weinig laarzen draag
een fervent rokdrager
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Het rokleven blijft moeilijk.

Bericht door willi »

gisteren met mijn dochter diverse folders bekeken en de reacties van haar: o papa, dat is leuk zo'n heerlijk flodderend, luchtig zomergeval. En ik denk dan: zou ik ook wel lekker vinden om te dragen, maar realistisch gezien absoluut geen haalbare kaart.

Ja die folders Jos, die zorgen voor een verhoogde bloeddruk; ook al omdat er de mooiste vrouwen in staan! Vrouwen in kinderkleding. Oja? Ja! Want laten we nu redelijk zijn, die superkorte niemendalletjes met strikjes, glimmertjes en strookjes zijn toch eigenlijk voor kleine meisjes bedoelt. Volwassen vrouwen horen die poppenkleertjes toch niet meer te dragen. Onee? Nee! Ook dat is namelijk bedoelt om mannen op het verkeerde been te zetten. “Kijk die schattige afhankelijke vrouwtjes toch, op wankele naaldhakjes”. Dat haalt bij mannen de beschermingsdrift naar boven.
Zo tegen de zomer hangen de damesmodezaken vol met poppenkleren.

Nee Jos, dat is niks voor ons, hoe leuk ’t er ook uitziet.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie