gesnapt door een bekende

Algemene ervaringen met het rok dragen
Plaats reactie
Rinus54
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:25

gesnapt door een bekende

Bericht door Rinus54 »

Vandaag natuurlijk ook weer een heel mooie dag geweest. Te warm voor in de tuin op een gegeven moment, wel s morgens gesport, dat ging nog net met relatief veel schaduw.
Lekker op de fiets gestapt, koel briesje, in de tuin was het niet uit te houden. Bijna terug thuis nog even de fiets aan de kant gezet en in de Leidse Hout ook onder het lommerrijk een stukje gelopen.
Ik was weer bijna bij mijn fiets toen ik werd gezien door een bekende van mij, een vrouwtje van de hardloopvereniging waar ik lid van ben. De schrik maar gelijk enthousiast "hallo" gezegd. Gelukkig maar, in het allereerste begin had ik waarschijnlijk door die schrik mijn hoofd afgekeerd, dan zou ik nu met een rotgevoel hebben gelopen. Dat ze me heeft gezien in mijn korte spijkerblauwe rokje was duidelijk.
Het valt mij op dat mijn gevoel er een is van opluchting. Ik ben blij dat ik wat dat betreft gesnapt ben en dat ik haar gewoon gedag heb gezegd. Zij zal zeker zoiets niet bij mij hebben verwacht. In feite kennen we elkaar al jaren. Maar als ik haar, nadat het loopseizoen zo rond september weer gaat beginnen weer zie, dan ga ik haar toch eens benaderen wat ze ervan vond. Dan heb ik ook de kans uit te leggen waarom ze me zo zag lopen.
Ik ervaar nu zelf het gevoel om gesnapt te worden waar je niet op rekent. Ik vind het helemaal niet erg eigenlijk en waarom ook. Ik voel me erg opgelucht, weer een barriëre zo ze er nog zijn, overwonnen.
Het valt mij trouwens op dat het in dit weer op de fiets helemaal niet opvalt dat ik een rokje draag blijkbaar omdat iedereen schaars gekleed is.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door RokSterNL »

Ik snap dat je geschrokken bent dat je haar net tegen kwam. Aan de andere kant, er zit altijd een risico in dat je in je eigen omgeving een bekende tegenkomt. Vandaar dat ik het toen ook heel snel tegen alle bekenden gezegd heb indien ik ze op straat tegenkwam. Waardoor ze er ook al bij voorbaat niet negatief op reageerde. Dus ik weet niet hoe hun reactie geweest zou zijn, als ik ze niet in had gelicht.
Iedereeen die je kent bereiken lukt niet, en ook in dat geval moet ik zeggen, ook die mensen reageren gewoon tegen mij. Het heeft te maken wat ik al zo vaak gezegd heb, hoe gedraag je je, en hoe draag je de rok als man uit. Kennelijk doe ik het op een positieve manier, wat ook 1 buurtgenote ooit tegen mij gezegd heeft. Zij zei, je draagt het zo natuurlijk uit naar buiten alsof het de normaalste zaak van de wereld is, waardoor veel mensen niet snel negatief zullen reageren. Ik zei, nou die zijn er wel degelijk. Ja maar dat zijn nu juist die mensen die denken dat ze alles tegen iedereen mogen roepen. Die moet je laten waaien.

Gisteren heb ik ook nog 3 1/2 uur gefietst in rok. Het was heerlijk. Ik was vlak bij De Deyl, Rinus jij weet wel waar dat is in Wassenaar. Ineens hoor ik een vrouw op een snorfiets zeggen, jij bent een eind uit de buurt. Ik kijk om, is het een vrouw die ik een paar weken geleden voor het eerst bij mij in de buurt tegenkwam. Die had mij nog nooit daarvoor gezien, alleen die eerste keer wel in rok. Zij vind wel dat je een rok uit moet kiezen op je man zijn, anders maak je het ongeloofwaardig.
Ik had toevallig mijn camouflagerokje aan, wat ik zaterdag tijdens de bijeenkomst in Antwerpen ook aan had. Zij vind dat prima kunnen voor een man evenals een jeansrok. Maar geen rokken met rouches en tierlantijntjes. Ik ook niet, of de rok voor de man zou er helemaal door zijn, en ze gaan dat soort rokken ook maken voor ons. Dan is dat wat anders.
Je merkt als mensen je eenmaal kennen, dat er toch relatief weinig mensen vreemd tegenover staan. Tegenstanders hou je natuurlijk ook. Maar moet je zien die lui die kritiek hebben op ons zoals de bekende 'petjescultuur', moet je zien hoe die er bij lopen. Als je daar wat van zegt, dan voelen ze zich ineens aangesproken. Dan zeg ik hou dan ook je mond tegen een ander als je zelf niet tegen kritiek kunt. Je kunt dan verwachten dat je een tegenreactie gaat krijgen. We hoeven ons niet onderuit te laten schoffelen. Wat dat betreft is respect in Nederland dan ver te zoeken. Als ik dan zaterdag zie in België geen enkele reactie van het volwassen publiek. Ik neem echt aan dat er best gekeken is geworden. Toen ik bij de bank samen met Masker stond te pinnen, kwam er een moeder met haar dochtertje binnen. Dat kleine meisje zei vrijwel direkt, 'ik zie en rokje'. Dat vind ik leuke opmerkingen, want kinderen zijn totaal onbevooroordeeld.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door Jos »

een heel bekend verhaal rinus.
Natuurlijk is het altijd zo, dat de eerste keren, dat je bekenden tegen komt, dat je schrikt en eigenlijk wil je je zo snel mogelijk verstoppen, maar dat gaat natuurlijk niet. Dit zal nog wel vaker gebeuren en elke keer zul je merken, dat je eigen reaktie gemakkelijker wordt.
Ik ben dit voor mezelf gaan oefenen door in vreemde wijken te gaan wandelen, waar ik alleen vreemden tegen kom en die dan gewoon gedag te zeggen. Dan was het voor mij in ieder geval veel eenvoudiger om gewoon te doen.
een fervent rokdrager
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door musa »

Wel eerlijk gezegd ,heb ik nog steeds niet de eerste stap gezet,ik voel me eigenlijk een beetje laf ,want jullie zijn zo moedig,ik ga een weekend naar Den Haag en daar zal ik in volledige anonimiteit met Rokster mijn eerste stappen in de buitenrokwereld zetten.

Ik heb veel respect voor jullie

Een treuzelende rokgroentje
Musa
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door willi »

Zet 'm op Musa, als je Rokster bij je hebt moet 't goed gaan
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door RokSterNL »

willi schreef:Zet 'm op Musa, als je Rokster bij je hebt moet 't goed gaan
Willi, komt zeker allemaal goed, en ik ga iemand niet lopen pushen. Ik zal vragen of hij ergens naar toe wil, en laat het dan aan hem over. Ik ben zelfverzekerd genoeg, en naar ik mag hopen zal Musa dat ook merken. Hij kan zich dan aan mij optrekken. Zo helpen we elkaar. Degene die al ver gevorderd is, helpt degene die nog zijn eerste stapjes moet zetten. Maar ik ben wel voor geen overhaaste stapjes. Je moet je er wel goed bij voelen, anders bereik je alleen maar het tegendeel.
Jan/Jannette
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 jun 2008 15:04

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door Jan/Jannette »

RokSterNL schreef:
willi schreef:Zet 'm op Musa, als je Rokster bij je hebt moet 't goed gaan
Hij kan zich dan aan mij optrekken. Zo helpen we elkaar. Degene die al ver gevorderd is, helpt degene die nog zijn eerste stapjes moet zetten. Maar ik ben wel voor geen overhaaste stapjes. Je moet je er wel goed bij voelen, anders bereik je alleen maar het tegendeel.[/i][/b]
Zoals RokSter al schreef de vergevorderde rok drager moet de beginneling over de denkbeeldige streep trekken maar dan wel in zijn tempo nooit overhaasten.
Dit heb ik ook gedaan alleen was het voor mij gewoon doen en je zelf zijn.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door RokSterNL »

Jan/Jannette schreef:Zoals RokSter al schreef de vergevorderde rok drager moet de beginneling over de denkbeeldige streep trekken maar dan wel in zijn tempo nooit overhaasten.
Dit heb ik ook gedaan alleen was het voor mij gewoon doen en je zelf zijn.
Ik heb mijzelf moeten overwinnen. Wel doordat ik heb gelezen dat er mannen waren die zelfs rokken in het openbaar droegen. Soms met een foto erbij dat ze ergens op straat stonden. Toen had ik zoiets, dat je dat durft. Vond dat toen wel heel erg knap, en besefte direkt dat je je dan wel heel vrij moet voelen als je dat al doet. Niet wetende dat ik jaren later zelf ook zo vrij als maar wezen wil in rok over straat zou lopen met de ++++++ en ------ in acht genomen. Nu ervaar ik het als vanzelfsprekend en alsof ik het al altijd gedragen heb op straat en mijn hele leven. Voor mij was en is het nog steeds de mooiste stap die ik ooit gezet heb, waar ik geen moment spijt van heb gehad. Een weg terug bestaat er voor mij niet. De stations, daarmee bedoel ik dus eigenlijk de fases waar ik door heen ben gegaan, liggen bij mij al ver achter mij. En Musa staat wat dat betreft nog in de beginfase. Het voordeel is wel als je met een ervaren rokdragende man naar buiten gaat, je daardoor op een ander level kan komen. Het vergemakkelijkt de volgende stap, in tegenstelling als je het helemaal in je eentje moet doen zonder hulp van de ander.
Gebruikersavatar
masker
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 nov 2009 13:13
Locatie: tilburg

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door masker »

Wat het ook mag worden, met of zonder rok ik wens jullie een fijne dag met mooi weer.
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: gesnapt door een bekende

Bericht door RokSterNL »

Dat hoop ik ook Masker. Hij komt 9 juli en gaat op 11 juli weer terug naar huis. Hij blijft hier dus 2 nachtjes slapen. Heb nog een logeerbed.
Plaats reactie