Aanschaffen rok

Algemene ervaringen met het rok dragen
slaus
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2007 15:45

Aanschaffen rok

Bericht door slaus »

als oudere rok dragende man (sinds enkele jaren) blijft het een moeilijk onderwerp vooral voor de nieuwe aanschaf van z'n rok. In veel winkels word je toch een beetje als mietje behandeld, is mijn ervaring dus toch maar via het web aangeschaft ???. Ik vind de keuze in een winkel veel ruimer en kan ook nog aan passen.heb dan ook gelijk de goede maat.leuke panty erbij en klaar.
Ik draag ook leuke pumps of enkel laarsjes echt stoer die ik wel via het web aanschaf.hebben andere deze ervaring ook .??
Peter v

Re: Aanschaffen rok

Bericht door Peter v »

Hallo Slaus, Ik koop het meest in winkels, en heb helemaal niet het idee als mietje of wat dan ook behandeld of bekeken te worden. Misschien is het plaatselijk dat men zo denkt. Niet waar ik kom, here in het noorden.

Peter v.
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Aanschaffen rok

Bericht door Roktom »

Hoi,
Ik heb ook die ervaaring niet, koop en pas ook bij grote winkel als C&A, H&M noem maar op.
Nog nooit een probleem gehad.
Eerder leuke ervaringen, staat u leuk meneer of nee zou ik niet kopen staat u niet u kunt beter deze passen.
Ja zelf voor een panty of bij Livera ondermode voor ondergoed, altijd netjes geholpen.
Wel wordt er in eerste instantie gevraag wat de maat van mijn vrouw is, maar als ik dan zeg nee het is voor mezelf, geen probleem al hier, lees Zuidholland.
Zelfs in Zeeland heb ik spullen gekocht in een kleine damesmode zaak, prima geholpen.
Het is hoe je overkomt denk ik, goed bedoelt hoor.
Niet bang zijn gewoon doen.
Hoe meer mannen dit gaan doen, wordt het van zelf gewoon.
Hier kijken ze er niet meer van op, ler open bij ons al vijf mannen in rok.
Bij het dorp verder op drie.
En ik het in Rotterdam er wel eens meer dan tien gezien.
En dat waren geen trafoos.
Dus het gaat goet met de mannenrok.

Roktom
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
Peter v

Re: Aanschaffen rok

Bericht door Peter v »

Ja, het is geen probleem, ten eerste zijn de meeste mensen gewoon open en nuchter, ten tweede, ze willen ook verkopen. Maar dat verkopen staat wel op de tweede plaats wat hun openheid naar mij toe betreft. Verreweg de meeste mensen zijn zo vriendelijk en echt belangstellend. Ik sta er dan wel ook in rok in de winkels. Dus hoeven ze mij niet te vragen voor wie het is.

Dus nogmaals, gewoon doen.

Peter v.
Gebruikersavatar
Natuurmens
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 feb 2008 08:32
Locatie: Berltsum Friesland

Re: Aanschaffen rok

Bericht door Natuurmens »

Jaren geleden is er een mode ontwerper geweest die mannen rokken ontwerpte. Helaas is hierin geen doorbraak gekomen in de mode wereld. Hoewel deze rokken nog getoont zijn in het Jouraal. Ik spreek over meer als 10 jaar geleden.

Ik heb zelf ook wel wat aan mode er is een richtlijn een mannerok stuiting hoort van links over rechts en vrouw andersom te zijn. Maar ja nu is alles unisex geworden, en word hier niet zoveel op gelet.

Alleen als je een rok koopt in een dameszaak koopt. Vind ik toch vaak dat de mannelijke uitstraling verdwijnt. De officele prijzen van killts vind ik nog niet erg betaalbaar. Ik vind toch dat een mannerok minimaal tot en iets over de knie hoort te vallen.
Er zullen weinig mannen zijn die 200 euros of meer voor een killt willen uitgeven. Ik zag een hele mooie maar wel met een behoorlijk prijs kaartje.

Veel van de goedkopere killts vind ik een te veel te vrouwelijke uitstraling hebben. Ik zal het niet in mijn hoofd halen om pantys onder een rok te dragen. Maar niet geschikt om buiten te dragen.

Als danser heb ik verschillende keren een rok gedragen, maar die hebben toch een manlijke uitstraling. En daar zoek ik naar en betaalbaar.

Ik weet ieder heeft zijn eigen smaak heeft. Maar Ik hier over mijn smaak.

Groetjes
Laatst gewijzigd door Natuurmens op 07 feb 2008 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt je in rok/kilt mannelijke kleden. Dan staat en zit het berengoed. Ik vind dat het forum de vrouwelijke richting is uitgaan, en kan me daarmee niet verenigen. Om deze reden heb ik besloten dit forum te verlaten.
Peter v

Re: Aanschaffen rok

Bericht door Peter v »

Nog over de richtlijnen, Het is net als alles, puur persoonlijk. Als er behoefte toe is, prima.
Waar zijn die voor bestemd?
Voor een onderscheid tussen mannen kleding en dames kleding?
Eigenlijk achterhaalde ouderwetse onzin. Traditioneel zo, maar is dat van deze tijd?
Behalve als je voor anderen aan een herkenbare mannelijke vertoning wilt meedoen.
Dat mag natuurlijk.
Is het belangrijk, en dan waarom?

Ik voel er iets van "als het herkenbaar als mannelijk is, kan ik er mee weg komen" wat inhoudt dat bij een deel van de dragers van rokken de wens om verder te gaan aanwezig is, maar dat zij zich schuilen met het rok dragen in herkenbaar mannelijke rokken. Dit kan ook het geval zijn bij mannen waarvan ik regelmatig lees dat zij een kilt kiezen, om te "mogen" rok dragen in publiek, door hun partner of familie/vrienden. Wie houdt wie voor de gek.

Doet mij denken aan een oorlogs film waarin gevangenen ontsnapten en in een trein probeerde mee te reizen. Wat ze moesten doen was met de linker hand eten. Het schijnt dat dat toen moest (als het historisch correct was) ieder met links eten omdat Hitler dat eiste.

Wat maakt het uit aan welke zijde een rits afdekking of bloes knoop afdekking is?
Het is de belijning, snit, model, pas vorm dat bepalend is of het jouw PAST.
Duidelijk is een mannen rok, met een lange rits.
( kan dan eindelijk net iets langer dan in een broek, en dus eindelijk lang genoeg om zonder de broek te moeten laten zakken de handelingen voor het plassen verrichten)
pv de korte rits die een dames rok heeft, puur ivm het aan / uit trekken.

Dat zijn gender specifieke aanpassingen. Verder is de snit vaak, maar niet altijd, anders voor mannen en vrouwen. Niet zo opvallend bij rokken als bij jurken / bloezen.

Alle ritsen zouden of naar rechts of naar links afgedekt kunnen worden. Of zijn vrouwen links handig en mannen rechts handig?

Het is volgens mij, voor hardliners voor de mannelijk herkenbaarheid belangrijk.
En voor freestylers lijkt het mij gewoon meer wat zij mooi vinden.
Een discussie zal er altijd blijven hier over.

Als het met links en rechtshandigen te maken zou hebben, kan ik mij er wat bij voorstellen.
Mannen die rokken dragen die voorheen alleen door vrouwen werden gedragen, maken door het dragen daarvan ook die rokken "mannelijk"kleding stukken, tenminste wanneer zij ze dragen.

Peter v
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Aanschaffen rok

Bericht door rokwens »

De gevoeligheden liggen bij elk van ons anders. Als we hetero zijn dan willen we daar graag voor uitkomen, zeker als we nog geen vriendin hebben. Het is dan onaangenaam om als homo bekeken te worden en de vrouwen aan ons voorbij te zien gaan. Door de manier van kleding kunnen we de toeschouwer op het verkeerde been zetten. Zo is het ook met de rok die men zondermeer associeert met "vrouwelijk", dat is nu eenmaal zo. En hoe meer vrouwelijke aspecten je toevoegt, hoe meer ze je vrouwelijk gaan vinden. ( pantys, oorbellen, juwelen, gelakte nagels enz...) Als je die associatie onaangenaam vindt kan je dat beeld enigzins rectifieren door je houding, gedragingen en het contact met de mensen , voor zover daar de gelegenheid toe is. Maar voor de gewone omstaander , de mens in de straat, kan dat beeld ook gedeeltelijk gecorrigeerd worden door daarbij ook nog de hele uitstraling zo mannelijk mogelijk te maken. Uitstraling doet vermoeden wie je bent.
Als ik in een half-donkere dansgelegenheid kom in een witte 3/4-broek, fijne sandalen, turkoois t-shirt is het me al overkomen dat de eerste beste zatlap me ten dans vraagt. In een kilt, of stoere mannenrok met zwart hemd met opgerolde mouwen en bottinnen is dat nog nooit voorgevallen. In tegendeel, dan willen vrouwen eens graag met een man in rok dansen. Dus als je een rok koopt, bedenk dan eerst welke uitstraling je wil geven voor welke gelegenheid.
Ps. Mijn duurste kilt kostte 130 € (gekocht op Schots feest in Alden Biesen)
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Andro Gyn
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:32

Re: Aanschaffen rok

Bericht door Andro Gyn »

Voor mij bestaat er ook niet echt een onderscheid tussen een "mannenrok" en een "vrouwenrok" met de bijhorende details van ritssluiting voor(man) of zij(vrouw), ... Volgens mij moet het plaatje gewoon kloppen en je er gewoon goed in voelen!
Ik draag b.v. graag een kaki cargorokje, gecombineerd met panty, bruine laarzen en een strakke "dames"souspull; is dat dan een vrouwenrok?
Heb ondertussen al lang die periode van het-schichtig-kiezen-en-betalen-zonder-passen achter me gelaten! Als ik een rok koop, moet ik ze altijd eerst aan gezien hebben. Ik heb daar nog geen opmerkingen op gehad! Eén verkoopster in de H&M vroeg me eens of mijn vrouw al in een kleedhokje was... Gewoon geantwoord dat het voor mij was zonder meer... :D

Andro
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: Aanschaffen rok

Bericht door Ludwigcw »

Te vrouwelijke of te mannelijk, dat is iets dat iedereen voor zichzelf moet invullen.
Ikzelf zal bij rokken ook wel meer naar de stoere modellen kijken, alhoewel een echte kilt mij minder aanspreekt.
Voor schoenen zitten mijn favorieten smaken dan wel meer bij de echte vrouwelijke modellen.
Panty's zijn heden den dage zowel een mannelijke als vrouwelijke kledingsstuk, dus daar mag men eigenlijk geen probleem meer mee hebben. ;)

In de vrouwenmode gaat men van stoer mannelijk tot verfijnd vrouwelijk zonder dat er daar nog vragen bij gesteld worden.
Nu staan zijn daarin al enkele jaren verder dan de mannen, maar uiteindelijk zou het voor ons ook zo mogelijk moeten zijn.

Wat Rokwens verteld komt mij heel begrijpelijk over, moest ik terug alleen vallen en op "jacht" gaan, zou ik mij waarschijnlijk terug mannelijker gaan kleden bij het uitgaan. Omdat het spijtig nog altijd zo is, dat als hetro zijnde, men meer kansen maakt om van straat te geraken als men er mannelijker uitziet .
Langs de andere kant is dat dan ook jezelf en toekomstig partner dat je bedriegt, want we weten hier allemaal ondertussen dat het vroeg of laat toch terug naar boven zal komen . :roll:

Ludwigcw
Peter v

Re: Aanschaffen rok

Bericht door Peter v »

Ja, Ludwig,
"Langs de andere kant is dat dan ook jezelf en toekomstig partner dat je bedriegt, want we weten hier allemaal ondertussen dat het vroeg of laat toch terug naar boven zal komen."

Dat is nu juist zo belangrijk. Als je EEEEEINDELIJK zo ver bent dat je openlijk er voor je zelf en anderen uit komt, moet je niet al de voorheen verloren jaren, en al het gedane moeite om zo ver te komen weer zo maar weg smijten. Of je bent niet een ""echte"" rok drager. Er is niets mis met een "half" rok drager, gelegenheids drager, maar ik mag aan nemen dat het op de forum uiteindelijk gaat om mannen die er voor gekozen hebben om vaak ( liefst minstens één keer per week of veel vaker ) een rok te dragen. Mannen die hun keuze bepaald hebben en er voor staan. In bovenstaande betreft het ook nog vrijgezellen, die op de versier toer gaan. Die zijn dan ook niet beperkt in hun doen en laten door vriendin, vrouw of kinderen, familie.

Verloochen jezelf niet. Je ontmoet juist open minded mensen als je in een rok loopt. Ieder heeft zo zijn redenen, maar je bent een rok drager (ACTIEF) of je bent een één keer per jaar Carnaval drager. Dat klinkt cru, maar wat is het als je het alleen doet wanneer je vrouw er niet is? En dat misschien maar enkele keren zich voordoet per jaar. :roll: :cry:

Er voor uit komen hoe en wat je bent, en er trots op zijn, is belangrijk. Aan de mensen die er door afgeschrikt worden heb je niets aan. Daaren tegen, ontmoet je juist mensen voor wie het een teken van zelfstandigheid, bewustzijn is, Mensen die het juist waarderen. Daar heb je wat aan. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat een vrouw niet direct in het bijzijn van anderen wil laten blijken interesses te hebben in een man in een rok, maar dat is dan wel een onzekere begin waarvan het maar de vraag is hoe dat verder zal gaan, misschien toch tot onacceptatie.

Ook zo bij het shoppen voor wat nieuws. Ga gewoon in rok, dan weet ieder dat het voor jou is. De assistenten zijn over het algemeen erg enthousiast.

Ik ben een man van 52, en ga in rok gewoon passen, en heb heel vaak erg leuke gesprekken en reacties van de assistenten. Ik toon ook de gepaste kleding, rokken, jurken, schoenen ( pumps) bloezen etc. Behalve dat het hun werk is om de klant te helpen, en te verkopen natuurlijk zijn ze duidelijk uit hun zelf geinteresseerd en enthousiast. Mochten ze anders denken, dan laten ze dat op geen enkele manier merken. Ik wordt bij herhaling ook altijd weer hartelijk ontvangen.

Gewoon jezelf zijn, in rok. Leef geen leugen. Mensen mogen gerust weten dat je net als de vrouwen, diverse kleding draagt, waaronder broeken en rokken / jurken.

Peter v.
Plaats reactie