kerst shoppen in rok

Algemene ervaringen met het rok dragen
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door treintje »

Ach, Er zijn goed zittende rokken en slecht zittende rokken.
Net zoals er naast slecht zittende broeken ook broeken zijn die wel goed zitten.
Ik heb uit alle categorieën voorbeelden in de kast.
Het voordeel van een rok is wel dat ik mezelf niet af hoef te vragen in welke broekspijp het klokkenspel gehangen moet worden.:lol:
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
jan

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door jan »

Als een rok bij het passen niet lekker zit koop ik hem niet, zo simpel is dat.
Mik, voor mij is er een heel verschil tussen een broek en mijn rokken. Van broeken wrijven de binnennaden tegen mijn dijen en in het kruis. Bovendien is de wrijving op de knieën geen pretje met artroseknieën.
Een zware spijkerbroek kan ik niet eens meer aan; dan kom ik niet ver. Dat geldt ook op de fiets.
Rokken zijn een uitkomst voor mijn kwaaltjes. Misschien moet ik maar eens proberen bij de dokter of ik ze op kosten van het ziekenfonds kan kopen.
Dat ik bij het Zilveren KRUIS ben is toeval :)
Laatst gewijzigd door jan op 26 dec 2010 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door mikvanes »

Vroeger kon je toch de kosten van al die rokken aftrekken bij de belasting als ziektekosten? :D
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door mikvanes »

Wat jij beschrijft Mik, is alleen technisch gesproken nog een rok; een strak kokertje rond heupen en bovenbenen, waarin zitten vrijwel onmogelijk is. Eerlijk gezegd ontgaat me de zin van een dergelijk kledingstuk.
Het gaat er niet om dat het lekker zit, het gaat erom dat het er leuk en apart uitziet. Of zoals Gaga zegt als ze haar vragen of dat doorschijnende latex-jurkje prettig zit: "Well, ... it's fashionable."

Heeft het voordelen om er leuk en apart uit te zien? Afgaande op het applaus dat Gaga bij het begin van haar recente optreden in Parijs kreeg: ja, dat heeft soms voordelen.

Ik was zelf kort geleden in een druk en bomvol restaurant de enige persoon die daar alleen binnenkwam en een maaltijd bestelde. Het duurde even, maar daarna heb ik de rest van de avond gekletst met twee leuke vrouwen. Ach, het heeft niks te betekenen, maar het was toch een leuke ervaring.

En als we de rok voor mannen willen promoten, dan helpt het misschien wel als de zeldzame mannen die een rok durven dragen er ook wat leuk uitzien. Of gaan die zeldzame mannen de hele dag met een spandoek lopen: "Dit voelt zo lekker"?
jan

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door jan »

Zoals ik al zo vaak heb gesteld; Er wordt mij nooit wat gevraagd dus hoef ik ook niet uit te leggen dat het mij om draagcomfort gaat. Mik, jij vindt uiterlijk belangrijker dan ik, ieder zijn voorkeur.
Nog even over het verschil broek/rok: Als ik zin heb naar Amsterdam te gaan om wat rond te strompelen ga ik uitsluitend als het rokweer is. Wanneer het me te koud is en dus een broek aan zou moeten ga ik niet. Een broek is te oncomfortabel en ik kom minder ver.
Een spandoek kan ik niet tillen.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door mikvanes »

Ja, Jan, ik vind uiterlijk soms belangrijk. Maar hoe kwamen we op dit hele punt?

Er werd gesteld dat rokken zo lekker zitten. Toen kwam ik met het voorbeeld van een soort rok dat niet lekker zit. Volgens mij gaat dat argument om rokken te dragen dus niet altijd op. Want sommige rokken zitten lekker, maar andere vreselijk. En hetzelfde geldt eigenlijk voor broeken. Ik neem dat draagcomfort als argument om een rok te dragen dus met een korreltje zout.

Jij zegt dan heel handig: ik draag alleen maar rokken die lekker zitten. Goed, maar dan is het koud. Wat doe je dan? Dan ga je niet volgens eigen zeggen. Hmm, ik weet niet of dat zo verstandig is. Een beetje beweging iedere dag is goed voor een mens zeker als je last van je knieën hebt.

Ik moet zo meteen een uurtje de hond uitlaten. Het vriest vier graden en mogelijk waait het daarbuiten ook nog wat. We lopen over een dijk die een slingerend riviertje afscheidt van de weilanden rondom. Een aantal kilometers verder zie je de lichten van de stad en van de autoweg, maar daar is het in beginsel pikdonker. Dit even om de situatie te schetsen. We lopen op gras dat op het moment bedekt is met een laag ijs en sneeuw met op onverwachte plekken grote molshopen die keihard bevroren zijn. Trek eens een comfortabele lange rok aan zonder panty (want een panty is in feite een soort broek) en ga daar een uurtje lopen. Volgens mij ben je dan na een aantal 'behandelingen' wel weer even genezen van je vooroordeel dat rokken zo heerlijk zitten.

Ik heb dus gewoon een fietsbroek aan als ik daar loop. Zit zalig en voel je niet bij het lopen. Als het echt koud wordt, doe ik daar soms nog een legging onder aan. Eventueel doe je er nog een outdoorbroek overheen als het nat is of hard waait. Voel je ook niet.

Dus waarom dan toch beslist een rok willen dragen?
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door willi »

Kleding draag ik om een aantal redenen. De mate van belangrijkheid bepaalt, welke van die redenen de eerste plaats inneemt.

Ons klimaat stipuleert dat ‘bescherming’ op die eerste plaats staat. In een altijd warme omgeving zou ik ’t liefst niets dragen. Maar dan komt meteen reden twee om de hoek kijken. . . Naaktheid is uitgesloten, want aanstootgevend en kan tot problemen leiden met onze overheden. . . Aankleden dus, maar met wat?! . .
Dan komt ineens die gore aap uit de mouw. . . Aankleden met van hogerhand voor mijn geslacht vastgestelde kledingstukken. . .

Maar ik heb schijt aan hogerhand. Dus trek ik – als ’t dan toch moet – kleding aan die ‘ik’ om wat voor reden dan ook, aantrek(kelijk) vind; bijvoorbeeld een rok. En dan niet zomaar een rok; maar een die samen met de rest van de kleding, aan mijn gevoel voor schoonheid, bekoorlijkheid en elegantie voldoet. (reden 3)

En dan beste Mik, klop ik bij jouw aan . . . en wellicht bij Gaga.

Maar hoe dan ook . . . kleding moet lekker zitten! Verreweg de meest broeken zitten niet lekker, vind ik.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door mikvanes »

En een legging dan?
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: kerst shoppen in rok

Bericht door willi »

De legging is als broek de grote uitzondering. Onze middeleeuwse voorvaders waren zo gek nog niet.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie