Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkheid?

Algemene ervaringen met het rok dragen
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkheid?

Bericht door treintje »

In zijn laatste posting wierp Jan een interessante redenering op, maar om de discussie daar niet af te laten dwalen start ik er maar even een nieuw topic over.
jan reijman schreef:Ik ken Rokster persoonlijk en weet dus ook wel dat hij het soms zwaar te verduren heeft maar hij krijgt ook leuke reacties zoals hij van de week heeft gepost.
Misschien moeten we het als volgt zien:
Ik loop in een stevige rok. Als ze al kijken ziet het publiek dat en sommigen worden een tikje op het verkeerde been gezet.
Maar Rokster draagt een (ook wel stevige) rok EN panty's EN dameslaarzen. Het publiek wordt dan DRIE tikjes op het verkeerde been gezet.
Dom publiek kan dus heftiger reageren dan op alleen een rok. Lijkt me niet onlogisch.
Wat jan hier in feite zegt is: hoe meer vrouwelijke elementen in de outfit, des te heftiger de reacties. Hoe sterk mensen reageren hangt dan af van de mate van vrouwelijkheid die je uitstraalt. Hoe vrouwelijker het plaatje, des te sterker de reacties.
Geen idee of dat echt zo is, maar het zou best wel eens kunnen.
Maar dan neem ik aan dat dat beide kanten op werkt.

Dat betekent dat ze op Jan in alle opzichten gematigder reageren dan op bijv. Rokster of mij.
Een negatieve reactie is bij ons dan negatiever dan bij Jan, maar een positieve reactie is bij ons dan ook positiever dan bij Jan. Interessant, zo heb ik het nog nooit bekeken.

Reacties die Jan krijgt zouden dan altijd gematigd moeten zijn. Nooit heel negatief, maar ook nooit heel positief.
@Jan: klopt dat?

Zijn er meer die dit herkennen? Of kraam ik nu onzin uit?
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
jan

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door jan »

Het is een feit dat ik opmerkelijk weinig reacties krijg. Wel meer positieve dan negatieve waarvan even een bloemlezing:
Lopend in het stationstracé kom ik twee jongens tegen. De ene zegt "mooie rok, meneer" en de andere voegt daaraan toe "staat U goed". Het waren Turkse dan wel Marokkaanse jongens van het type waar Rokster nog al eens last van heeft.
In de Dorpsstraat 2 dames waarvan er een tegen de ander zegt: "Kijk eens hoe leuk die vent eruit ziet".
Vlak bij huis op de fiets ook weer twee buitenlandse schooljongens: "Kijk eens wat een gave kilt, zo een wil ik later ook wel".
Op een warme zomerdag lopend langs een terras hoor ik een man tegen een andere zeggen: "Die man heeft het beter bekeken".
Op de Nyhavn in Kopenhagen, toch 30 jaar geleden, gingen veelvuldig de duimen omhoog. Modern volkje die Denen. Zuipen kunnen ze ook.
Verleden jaar kwam ik bij de C1000 een Braziliaanse vrouw tegen die lyrisch werd van mijn rok. Vandaag kwam ik haar weer tegen en ze knoopte gelijk weer een gesprek met me aan. Ze begreep dat het nog te koud is voor een rok maar vond het wel jammer. Ze heeft duidelijk trek in mij.
Maar scheldpartijen of andere agressie heb ik gelukkig nooit meegemaakt.
Je moet natuurlijk ook wel uitkijken waar je het doet. Tussen ADO-matjes een rok dragen lijkt mij niet zo'n gelukkige optie!
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2106
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door Jos »

Dit herken ik zeker. Ik heb zelf van de week een paar stoere laarzen gekocht (via mp) met een schuine hak van ca 4 cm, zie foto onder, daarboven draag ik een langere rok tot halverwege de kuit. Toen ik de laarzen ben gaan halen, eerst passen natuurlijk, ben ik een uur blijven hangen bij de vrouw, die ze verkocht en over van alles en nog niets gepraat. Bijna het enige wat bij dit onderwerp hoort, was dat zij zei, dat de laarzen prachtig bij de rok pasten, zoals boven beschreven, daarnaast vertelde zij nog, dat zij meestal ruimzittende broeken of stretch spijkerbroeken draagt, dat vindt zij prettiger, maar wel regelmatig een jurk of rok probeert om wat vrouwelijker over te komen. Ik zelf vond haar hele uiterlijk, ondanks stoere broek en min of meer mannelijke kleding, toch echt wel vrouwelijk en heb haar dat ook verteld.

Ik krijg hierop meer reacties, ofschoon niet openlijk, maar ik merk dat meer mensen op mijn verschijning reageren als anders.
Negatieve reacties krijg ik zelden. Meestal reacties van mensen, die geinteresseerd zijn in mijn kleding en er specifiek naar vragen, zo liep ik een paar jaar geleden (nog niet geheel uit de kast) in rok en een paar laarzen met stevige hoge hak van ca. 7 cm om een uur of 1 's nachts over straat: een paar opgeschoten jongens, die op hun brommer langs reden, vroegen mij of het wel lekker liep op die hoge hakken, waarop ik antwoordde, dat dat prima liep. Eigelijk hoopte ik die nacht niemand tegen te komen zo dichtbij, omdat ik nogal onzeker was over de rok en dan vragen ze alleen naar de hoge hak, hoe raar kunnen dingen lopen. Nu hoeven die hoge hakken niet meer zo voor mij.
bruine stoere laarzen.JPG
een fervent rokdrager
jan

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door jan »

Vind je het geen vies idee, Jos, om laarzen te dragen waar andere voeten in hebben gezeten met misschien wel voetschimmel?
Ik zou er niet aan moeten denken! Daarom heb ik nooit meegedaan met bowlen. Ik ging wel mee voor de gezelligheid maar vertikte het om schoenen aan te doen die door anderen gedragen waren. Ik heb geloof ik een beetje een hygiënetic. Ik vind het ook geen prettig idee als anderen van mijn toilet gebruik maken...............
Ik heb trouwens nog aan je gedacht toen die Braziliaanse me gisteren aansprak. Ze valt blijkbaar op mannen met rokken. Misschien moet je wat vaker boodschappen doen bij de C1000 in Leidse Wallen te Zoetermeer. Zie mijn vorige posting.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door willi »

Jij hebt dus smetvrees Jan.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door willi »

Wat jan hier in feite zegt is: hoe meer vrouwelijke elementen in de outfit, des te heftiger de reacties. Hoe sterk mensen reageren hangt dan af van de mate van vrouwelijkheid die je uitstraalt. Hoe vrouwelijker het plaatje, des te sterker de reacties.

Heren, heren . . , ik word hier toch zó verschrikkelijk moe van.

Net als Jan ben ik zo’n 30 jaar geleden (op verzoek van mijn vrouw) begonnen met het dragen van v . . . lijke (ik krijg ‘t m’n strot niet meer uit) elementen in combinatie met gewone m . . . lijke kleding.
Eerst oorringen en halskettingen, toen fleurige sjaaltjes (brrrr), toen paarse laarzen ‘in de broek’ (gadver. . .), daarna fleurige (dames) shirts en blouses (nee hè! . .) en als laatste (dames)spijkerbroeken (onmogelijk! . . .).

Daar bleef het heel lang bij. Geen rokken en jurken dus; zelfs geen leggings. Maar wel jazzballetkleding zoals catsuits/jumpsuits, maillots, strings en beenwarmers.
. . . Toch viel niemand mij lastig; ik was nog steeds ‘gewoon’ voor iedereen; ondanks al die v . . . lijke elementen van jullie!

Pas met het dragen van de meest elementaire rokken zoals halflange rechte spijkerrokken kreeg ik zo hier en daar wat te horen. “Dag mevrouw!”. En moet ik natuurlijk oppassen om niet in bepaalde ‘buurten’ te komen.
De verkoopsters van de damesmodezaken vonden het de gewoonste zaak van de wereld mij van alles en nog wat te verkopen; tot aan ondergoed aan toe. Maar . . . toen ik voor het eerst om een rok vroeg; tja . . . toen keken ze toch wel even moeilijk en dachten zelfs me niet goed te hebben verstaan. Terwijl ze me even daarvoor nog met het grootste gemak een jurk als ‘tuniek’ verkochten. Dat kon best, zeiden ze.

Nee mensen, die rók doet 't ‘m. Die enkele lap zonder pijpen, die een deel van de (mannen)benen vrijlaat. Dat is eng. Het mag natuurlijk wel en het staat me ook goed (dat móéten ze wel toegeven), maar het blijft eng.

Niet bij iedereen natuurlijk; bij hoogopgeleide, moderne vrouwen zit ’t wel goed.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door RokSterNL »

Ik moet jullie dan toch even uit de droom helpen.

Ik ben in 2003 ooit begonnen met echte zwarte lange gothicrokken en stoere mannenschoenen er onder. Ik liep een keer ergens en toen ook werd ik al uitgescholden voor homo. Dat snapte ik toen niet, omdat het een stoere rok was. Je kunt dan toch niet gaan zeggen dat dat aan de persoon ligt die die rok draagt. Het zijn gewoon een stelletje ........ Dat zeg ik dan maar niet, maar ieder voor zich kan hier wat invullen.

Voor mij is de ervaring dat dat achteraf bezien niets uitmaakt. Dus dat zou betekenen dat de ene man wel in zo'n lange mannenrok kan lopen zonder al te veel problemen en een ander zoals ik zelf ook niet zonder dezelfde kritiek te kunnen krijgen als dat ik zo'n jeansrok draag. Vandaar dat ik op een gegeven moment dacht, de groeten, het maakt geen moer uit. Bovendien was ik totaal uitgekeken op die saaie rokken en vond de damesmodellen zoveel malen leuker staan. Smaken verschillen ook hier op het forum, en dat vind ik ook geen enkel probleem. Iedereen moet dragen wat hij prettig vind, zolang we elkaar hier maar in onze waarde laten.

Zie hieronder hoe ik ooit begonnen ben. Dit was zelfs nog in mei 2007 voor het artikel in het AD Haagsche Courant.

Overigens zal ik dit niet meer dragen. Heb deze rok toen ook weg gedaan.
Bijlagen
Zo ben ik ooit begonnen
Zo ben ik ooit begonnen
Gebruikersavatar
Markus
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 feb 2011 20:20
Locatie: Gent Belgie

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door Markus »

Ach vrienden bij ons is het net zo.
Ik heb bij ons in Gent een kleding winkel waar ik vaak shop, dame misty, en de verkoopster snap er nog steeds niets van.
Is het voor u, o ja......................
Maar gij zijt een man, ja ik ben een man maar wil wel die rok passen.
Waar op zij den ganse winkel door kijk en zegt ga maar even in den kleedhok passen.
Als een hoen in het kippenhok staat ze wel voor het kleedhokje, u moet er wel een ander onderbroekje onder doen.
Ik heb wel een mooie boxer voor u.
En voor dat ik er erg in heb ,heb ik kleding waar ik eigenlijk niet om heb gevraagt .
€ 120,00 armer verlaat ik de winkel met een rok en twee boxers, nee niet zo een die blaft.
Mijn vriendin keek me aan , van wat heb u nu gedaan.
Dien boxers had u van mij wel kunnen krijgen, en dat rokste is ook niet om aan te zien, dus zij gaat voor taan mee met den aan kopen.
Dus dat was de laatste keer, ga nu niet meer alleen.
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door musa »

Soms ga ik naar de C&A in Middelkerke - Oostende met mijn vrouw en terwijl zij naar kleren kijk kijk ik mee 'lol naar rokken,ik zeg dan wat denk je van die rok en zij moet lachen dan ,zeg ze ,welja pas hem eens aan,en dan gaan we samen naar het pashokje en pas ik dan die rok aan ,lol,moet je die mensen eens zien kijken als we samen in het pashokje binnen gaan ,grappig ,
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Heftigheid reactie afhankelijk van mate van vrouwelijkhe

Bericht door RokSterNL »

@Markus: Triest om te horen dat je met kleding de winkel verlaat die je in werkelijk niet had willen kopen. Alleen die rok was je keus. Nu gaat dus je vriendin mee, en die gaat voor jou bepalen wat voor rokken je in haar ogen mag dragen. Je bent toch een volwassen persoon, die niet om goedkeuring hoeft te vragen. Je weet zelf toch best wel wat acceptabel is en niet, al zal je vriendin bepaalde rokken niet altijd mooi vinden. Ieder mens heeft toch een andere smaak. Zo word je in een curselife gedrukt.

Begrijp mij niet verkeerd hoor Markus, maar het is positieve kritiek. Je hoort alleen de toonzetting niet waar ik het mee zeg. Ik bedoel het uiterst vriendelijk. :D

@Musa: Ik vind het ook wel lachen. Laat de mensen maar denken, wat heb je met die mensen te maken. Jullie zijn een echtpaar en buiten dat het zou toch kunnen dat je je vrouw met iets moet helpen. Bijvoorbeeld als zij een jurkje zou kopen waar een ritssluiting aan de achterkant zit, en zij niet bij kan.
Plaats reactie