Herkenning

Algemene ervaringen met het rok dragen
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Herkenning

Bericht door mikvanes »

Treintje: Vertel mij eens hoe ik onopvallend kan zijn als een man in rok?
Volgens mij is dat een contradictio in terminis...
Simpel.

1. Je moet niet proberen niet op te vallen. Je moet juist proberen op een positieve manier wel op te vallen. De ene keer straal je angst en verlegenheid uit; de andere keer kracht, zelfbewustzijn en trots.
2. Loop rechtop en rustig. Glimlach. Als je spanning voelt, reguleer dan bewust je ademhaling. Straal kracht en zelfvertrouwen uit.
3. Je moet aansluiten bij één van de bestaande stereotypen. Of je probeert heel mannelijk over te komen, of je probeert heel vrouwelijk over te komen. Maar de oplossing die de meesten kiezen: je gewone kleren aan en dan de broek uit en de rok aan, levert nooit het beste resultaat.
4. Nog belangrijker is dat je er verzorgd, mooi, apart uitziet. Dat je het idee oproept dat je heel speciaal bent. Dat je outfit heel bijzonder is. Dat je outfit zeldzaam, kostbaar is. Dus je best doen, tijd investeren, geld investeren. Niet zo maar even wat aantrekken. Stel je outfit zorgvuldig samen. Zorg dat je schoon en gedoucht bent en perfect verzorgd.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Herkenning

Bericht door treintje »

mikvanes schreef:
Treintje: Vertel mij eens hoe ik onopvallend kan zijn als een man in rok?
Volgens mij is dat een contradictio in terminis...
Simpel.

1. Je moet niet proberen niet op te vallen. Je moet juist proberen op een positieve manier wel op te vallen.
Helemaal mee eens. Natuurlijk vallen we op. En dus moeten we proberen om daar iets positiefs van te maken, dat is het doel.
Vorige week ben ik nog aangesproken door een vermoedelijk marrokaanse jongere die er niet over uit kon dat ik als man een rokje droeg.
Hij vroeg honderduit. He, wat is dat nou? Ben je man? Waarom draag je een rokje? Ziet er gek uit, een man in een rokje. Ben je wel hetero? (opvallend: hij vroeg niet of ik homo was) Ben je getrouwd? En je vrouw zit thuis terwijl jij in een rokje door de stad loopt? Hij kon er niet over uit en stak zijn verbazing niet onder stoelen of banken. Desondanks was er geen enkel afkeurend woord bij. Er sprak juist verbazing, verwondering maar ook respect uit. Mission accomplished, dacht ik toen. 8-)
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Herkenning

Bericht door mikvanes »

Treintje: Er sprak juist verbazing, verwondering maar ook respect uit.
Heel goed!
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Herkenning

Bericht door willi »

1. Je moet niet proberen niet op te vallen. Je moet juist proberen op een positieve manier wel op te vallen. De ene keer straal je angst en verlegenheid uit; de andere keer kracht, zelfbewustzijn en trots.

Niet opvallen betekend voor mij: correct gekleed bij de groep aansluiten. Geen overdadige of opvallende kleding dragen, maar net als het gros van de vrouwen, correct en beschaafd.

2. Loop rechtop en rustig. Glimlach. Als je spanning voelt, reguleer dan bewust je ademhaling. Straal kracht en zelfvertrouwen uit.

Oké!

3. Je moet aansluiten bij één van de bestaande stereotypen. Of je probeert heel mannelijk over te komen, of je probeert heel vrouwelijk over te komen.

Is dit niet een beetje seksistisch? Is het niet voldoende gewoon jezelf te zijn?
Ikzelf heb geen typisch ‘mannelijk’ voorkomen, maar ook geen ‘vrouwelijk’.
Eerder ‘neutraal’, of zo je wilt ‘onzijdig’ en dat bevalt me best.

Maar de oplossing die de meesten kiezen: je gewone kleren aan en dan de broek uit en de rok aan, levert nooit het beste resultaat.

Dat is maar al te waar. Dat heb ik al zovaak beweerd.

4. Nog belangrijker is dat je er verzorgd, mooi, apart uitziet. Dat je het idee oproept dat je heel speciaal bent. Dat je outfit heel bijzonder is. Dat je outfit zeldzaam, kostbaar is.

Oké, verzorgd en wellicht mooi, maar waarom apart. Dan vraag je om aandacht die niet voor iedereen wenselijk is.

Dus je best doen, tijd investeren, geld investeren. Niet zo maar even wat aantrekken. Stel je outfit zorgvuldig samen. Zorg dat je schoon en gedoucht bent en perfect verzorgd.

Helemaal oké!
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: Herkenning

Bericht door Viqueen »

Waarom zou je iets moeten?Zo krijg je nooit meer mensen over de streep om hier te gaan deelnemen.Ik ben al trots dat ik met een legging en laarzen durf te lopen,en ben herkenbaar als man.Maar wel als een man die er mooi en verzorgd bij loopt.Ik vind dat persoonlijk veel gewaagder dan 1 van de stereotiepe sexen te kiezen.

Ik laat me niet onder 1 geslacht wegzetten,en dat moet eindelijk eens als een kwartje gaan vallen bij alle mensen.En uitgelachen word je toch wel,of je er nou als man of als verklede man bij loopt...
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Herkenning

Bericht door RokSterNL »

Ik weet nog 5 jaar geleden dat ik dat tegen mijn vader zei, ze hebben zo nu en dan kritiek op mij. Ik zei dan tegen mijn vader ik zie dat ze tegen jou nooit iets zeggen. Mijn vaders antwoord was dan steevast, je bent er niet altijd bij. Je moest eens weten wat die scholieren als ik bij de supermarkt loop weleens zeggen. Ik vroeg dan, wat dan ? Nou dan zeggen ze: 'Moet je die ouwelul daar zien lopen. Mijn vader zei: Ik zeg niets tegen die lui. Ik vind het niet leuk, maar het gaat voor de rest mijn ene oor in en mijn andere uit. Ik dacht dan wel bij mijzelf zo zei hij tegen mij, laat die gasten eerst maar eens proberen zelf een ouwelul te worden.
Mijn vader droeg tot aan zijn dood op 6 januari 2008 gewoon de gebruikelijke herenkleding.
Ik vroeg hem weleens zou jij een rok gaan dragen als hij in de mode kwam ? Hij zei ja dat kan ik nu moeilijk zeggen. Als ik het zou doen, dan moest het wel een mannenrok zijn, maar ja jij bent jij en ik ben ik. Zoveel mensen, zoveel smaken. Hij veroordeelde het niet dat ik voor een ander soort rok koos dan dat hij misschien zou kiezen als hij mijn leeftijd gehad zou hebben. Maar zekerheid kon hij daar niet over geven, en of hij ook een rok zou zijn gaan dragen. Hij kon wel begrijpen dat er mannen zijn die dat ook bij hun garderobe erbij wilden hebben.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Herkenning

Bericht door mikvanes »

Willi:
1. Je moet niet proberen niet op te vallen. Je moet juist proberen op een positieve manier wel op te vallen. De ene keer straal je angst en verlegenheid uit; de andere keer kracht, zelfbewustzijn en trots.

Niet opvallen betekend voor mij: correct gekleed bij de groep aansluiten. Geen overdadige of opvallende kleding dragen, maar net als het gros van de vrouwen, correct en beschaafd.
Ja, maar jij bent geen vrouw. Als jij dus een rok draagt, is dat wel belangrijk anders. Ik heb een stel t-kennissen. Die zijn er zelf heilig van overtuigd dat ze niet opvallen. Dat stralen ze kennelijk ook uit. Dus andere mensen beschrijven hen op de volgende manier: ze dachten zelf absoluut niet op te vallen, maar ze vielen juist ontzettend op. Moraal: probeer nooit bewust niet op te vallen, want juist dan val je op.

Als je je best doet om wel wat op te vallen met je outfit, maak je er juist mode van. Je straalt dan ook iets anders uit.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Herkenning

Bericht door mikvanes »

Willi:
3. Je moet aansluiten bij één van de bestaande stereotypen. Of je probeert heel mannelijk over te komen, of je probeert heel vrouwelijk over te komen.

Is dit niet een beetje seksistisch? Is het niet voldoende gewoon jezelf te zijn?
Ikzelf heb geen typisch ‘mannelijk’ voorkomen, maar ook geen ‘vrouwelijk’.
Eerder ‘neutraal’, of zo je wilt ‘onzijdig’ en dat bevalt me best.
Je bent vrij om te doen, wat je wilt doen. Maar als je niet wilt opvallen, als je gemakkelijker geaccepteerd wilt worden, helpt het als je plaatje duidelijk of heel mannelijk is, of heel vrouwelijk. Juist in het middengebied heeft men de meeste moeite met je uiterlijk.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Herkenning

Bericht door mikvanes »

RokSter:
laat die gasten eerst maar eens proberen zelf een ouwelul te worden
Verstandige vader.

Laten we dat maar proberen.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Herkenning

Bericht door mikvanes »

Viqueen:
Waarom zou je iets moeten?
Je moet niks.
Plaats reactie