Herkenning

Algemene ervaringen met het rok dragen
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Herkenning

Bericht door RokSterNL »

mikvanes schreef:RokSter:
laat die gasten eerst maar eens proberen zelf een ouwelul te worden
Verstandige vader.

Laten we dat maar proberen.
Dank je, Mik.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Herkenning

Bericht door willi »

Beste Mik, niet opvallen is in mijn geval me niet opvallend te gedragen, zodat ik zo min mogelijk tot geen aandacht trek tussen doodgewoon alledaags publiek. Tussen mensen die wel wat anders te doen hebben dan op mij letten. En dat werkt; in ieder geval bij mij. Maar ik draag dan ook geen rood minirokje met een zwarte panty.

Wellicht wordt ik ‘beschermd’ door m’n lange haar, neutraal gezicht, m’n manier van voortbewegen en . . . nogmaals, m’n eenvoudige (onopvallende) kleding.

Je bent vrij om te doen, wat je wilt doen. Maar als je niet wilt opvallen, als je gemakkelijker geaccepteerd wilt worden, helpt het als je plaatje duidelijk of heel mannelijk is, of heel vrouwelijk. Juist in het middengebied heeft men de meeste moeite met je uiterlijk.

Sorry, maar ik ben het hier niet mee eens. Juist de extremen vallen op, positief of negatief. Afhankelijk van de instelling van de toeschouwer.
Dat men wellicht moeite heeft met ‘het middengebied’ is pas van toepassing als je opvalt. ‘Gezien’ wordt.
Ik heb hier echt wel ervaring mee.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Herkenning

Bericht door RokSterNL »

Ja ik val ondanks mijn, al vind ik niet al te opvallende kleding toch op. Ik zou ook niet weten hoe ik ongezien in een rok over straat kan. Dat lijkt mij nogal een onmogelijke opgave.

Ik ben zeker ook niet van plan om in een kartonnen doos die mijn kleding verbergt te gaan lopen. Waar draag ik anders die kleding voor. Om er openlijk van te genieten. Dan kan ik bij wijze van spreken net goed een broek aantrekken.

Dat je daar helaas ook met de domme der aarde dan te maken krijgt, is zeker niet leuk. Helaas kan dat hetzij de sporadisch en soms wat meer de keerzijde van de medaille.

Maar als je daarom dan maar geen rok meer aantrekt, heb je alleen jezelf er maar mee. Wat ik al eerder heb gemeld hier. Dan ben jij de verliezer en hebben zij gewonnen. Nogmaals 'vooral doorgaan'.

En helaas zolang de rok nog geen gemeengoed is in de mannengarderobe kunnen we hier hoe spijtig ook nog zo af en toe mee te maken krijgen. Laat dat je niet weerhouden, jij ook niet Willi. Dat ben je toch ook wel met mij eens ?
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Herkenning

Bericht door willi »

Beste Rokster, ik wil beslist niet beweren dat ik 'niet gezien' word. Natuurlijk zien de voorbijgangers mij vanuit hun ooghoeken, en een enkeling zal zelfs de moeite nemen beter en wellicht achterom te kijken. Maar zolang je er beschaaft, dus niet 'adverterend' bijloopt, zal het daarbij blijven.
Ik merk heel goed dat het rokdragen door mannen de laatste tijd bij een groter publiek bekend is geworden. Dus toch hoera voor de media. Positief of negatief.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Herkenning

Bericht door RokSterNL »

willi schreef:Beste Rokster, ik wil beslist niet beweren dat ik 'niet gezien' word. Natuurlijk zien de voorbijgangers mij vanuit hun ooghoeken, en een enkeling zal zelfs de moeite nemen beter en wellicht achterom te kijken. Maar zolang je er beschaaft, dus niet 'adverterend' bijloopt, zal het daarbij blijven.
Ik merk heel goed dat het rokdragen door mannen de laatste tijd bij een groter publiek bekend is geworden. Dus toch hoera voor de media. Positief of negatief.
Mijn persoonlijke ervaring is ook, dat je merendeels geen tot iets meer negatieve kritiek kan ontvangen dan dat je positieve kritiek krijgt.

Waar merk jij dat aan dat het rokdragen door mannen de laatste tijd bij een groter publiek bekend is geworden ? Als ik het aan mensen vraag hadden ze dit nog nooit eerder gezien of van gehoord.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Herkenning

Bericht door willi »

Negatieve kritiek uiten is ook makkelijker en vooral leuker. Daar wil men wel even voor blijven staan. Vooral de jongeren die toch niets beters te doen hebben.
Zij die positieve kritiek hebben zijn meestal zeer bescheiden. Die vallen je liever niet lastig met hun verhalen.

Dat er een grotere bekendheid met het fenomeen ‘man in rok’ is ontstaan leid ik af aan de grotere ongeïnteresseerdheid van voorbijgangers. ’t Is wellicht niet meer dan een gevoel van mij.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Herkenning

Bericht door RokSterNL »

willi schreef:Negatieve kritiek uiten is ook makkelijker en vooral leuker. Daar wil men wel even voor blijven staan. Vooral de jongeren die toch niets beters te doen hebben.
Zij die positieve kritiek hebben zijn meestal zeer bescheiden. Die vallen je liever niet lastig met hun verhalen.

Dat er een grotere bekendheid met het fenomeen ‘man in rok’ is ontstaan leid ik af aan de grotere ongeïnteresseerdheid van voorbijgangers. ’t Is wellicht niet meer dan een gevoel van mij.
En het zijn stuk voor stuk mensen die naast hun hersenloze hoofd in wezen zelf met andere problemen kampen. Dan is het ook makkelijker om kritiek te uiten tegenover je medemens. Zo hoef je niet naar je eigen problemen te kijken. Dit heb ik niet van mijzelf, maar van meerdere kennissen en vrienden gehoord. Het is wel waar.

Hou dat vast dat een gevoel van je is. Dat geeft je alleen nog maar meer kracht om door te gaan. Ik kijk ook nooit achterom of de mensen die ik passeer hun hoofd omdraaien. Interesseert mij ook niet, want ik weet toch wel dat er mensen zullen zijn die dat doen. Zolang het bij kijken blijft vind ik het best. Ben ik tenminste nog de moeite waard. Alhoewel ik af en toe ook weleens een plaagstootje uit kan delen.

Vorige week reed een kerel van pakweg 30 jaar op een fiets over de stoep. Hij doorkruisde mijn weg op pakweg 50 meter afstand. Hij zag mij aan komen lopen en bemerkte kennelijk toch iets wat volgens hem niet klopte, dus keek voor hem en weer opzij. Toen riep ik, hee joh, je moet voor je kijken anders rij je dadelijk nog tegen een paal aan. Niet dat mij dat in dit geval zou interesseren. Ik zou het zelfs nog wel een beetje vermakelijk vinden. Niet vanwege dat ik wil dat hij een ongeluk moet krijgen, maar vanwege de onoplettendheid door naar mij te kijken.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Herkenning

Bericht door willi »

In een rok balken sjouwen. . .
. . . Specifiek gedragspatroon van de man?
Ja . . , met een stel zware, 2 meter lange balken op je schouders ben je een man, ongeacht wat je aan hebt; al is ’t een bloemetjesjurk.
Een vrouw wordt geacht dat niet te doen of te kunnen. Larie natuurlijk, maar zo zitten de gedragsvoorschriften nu eenmaal in elkaar.

Dáár herken je dus óók het geslacht aan.

Als man in een stevige spijkerrok achter de kinderwagen, loopt het al gauw verkeerd.
. . . Achter een kinderwagen wordt geacht een vrouw te lopen.

Maar goed, ik liep dus in de vestiging van een bouwmarkt balken te sjouwen (pfff), in dat pakje van m’n laatste foto, maar dan zonder jas. (te warm)
Bij de kassa werd ik ontvangen met: “Dag meneer”. . .

Ja mensen, ze zijn er nog allemaal; die typerende bezigheden voor vrouwen en mannen.
Dus wil je geen gezeik aan je kop als je een rok draagt, sleep dan een complete badkamerinrichting achter je aan, of stel dakspanten. . . Als ’t maar goed zwaar is.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Herkenning

Bericht door treintje »

Nou, ik betwijfel of het daar echt mee te maken heeft. Ik word in mijn rok meestal gewoon met meneer aangesproken, ook al ben ik bepaald vrouwlijk gekleed. Maar het komt ook wel voor dat mensen soms opzettelijk "dag mevrouw" zeggen, terwijl ze heus wal zien dat ik een man ben. Om te provoceren dus. Daar reageer ik dus niet op. Maar meestal is het dus gewoon "meneer" en ik hoef daar niet met zware balken voor te gaan sjouwen.
Ik heb trouwens ook vaak genoeg achter de kinderwagen gelopen en ik ben toch nooit met mevrouw aangesproken.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
mrcsk
Berichten: 386
Lid geworden op: 30 okt 2010 17:20
Locatie: oost-vlaanderen,Lebbeke

Re: Herkenning

Bericht door mrcsk »

Ja treintje;
Ook ik kom het wel soms eens tegen dat ik in de winkel aan de kassa sta en "hallo mevrouw of meisje"maar toch zonder rok aan.Soms zijn ze dat zo gevoon aan die kassa's.
Meestal wel in een kleedingzaak "C & A" en dan zien ze mij daar staan ho ,ik zeg beleefd geef niet ben het gewoon.
maar' loopt zeer graag in rok(je) dan in lange broek'
laat de vrouwen maar in broeken lopen, en wij mannen in rokken.
Plaats reactie