Dochters.............

Algemene ervaringen met het rok dragen
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Dochters.............

Bericht door mikvanes »

Willi:
En die vermeende beschadiging van status speelt bij mij ook geen rol. Ik heb geen ‘mannelijke’ status, dus kan deze ook niet beschadigd raken. Godzijdank.
Ik dacht wel een paar keer iets van je gelezen te hebben waaruit bleek dat je vrouw negatieve sociale reacties kreeg omdat haar man er nogal afwijkend bijliep. Dus kennelijk had het ook voor jouw status en voor die van je vrouw niet een positief effect om het zachtjes te zeggen.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Dochters.............

Bericht door mikvanes »

Willi:
Beste Roktom en Karel, ik denk dat het in de kern draait om de ‘intentie’ waarmee je rok, legging, tuniek en de rest draagt.
Op dit punt ben ik het eens met Mik. “De intentie is allesbepalend”. Je moet die omstreden kledingstukken werkelijk als ‘neutrale’ kledingstukken gaan zien, om te kunnen ontkomen aan ondeugdelijke bijwerkingen.
Ik zou haast zeggen: ‘lees eerst de bijsluiter’, voor je er aan begint.
De reden waarom je die rok draagt, is belangrijk. Maar maakt voor de sociale reacties maar beperkt uit, wel voor je uiterlijk.
Als je het voor de show doet, levert dat in eerste instantie meestal meer positieve en minder negatieve reacties op. Maar het sociale effect op de wat langere termijn blijft. Je wijkt af en je overtreedt een sociale norm die mensen geleerd hebben. Dus je status keldert en veel mensen vinden je te vreemd om contact te willen. Zelfs iemand als Andrej moet ik nog zien, hoe dat gaat en afloopt.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Dochters.............

Bericht door mikvanes »

Willi:
Voor mij is een rok niets meer dan een ontbrekend kledingstuk in mijn garderobe, net als de legging en de tuniek.
Willi, dat klopt gewoon niet met wat je eerder heel vaak hebt geschreven. Het klopt ook niet met de plaatjes die ik van je gezien heb.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Dochters.............

Bericht door mikvanes »

Willi:
“Wat de vrouw gemeen heeft met al hare zusters is de gedachte dat de ‘opvoeding’ van de man pas begint in het huwelijk. Lukt het echter niet de man op het juiste spoor te houden, zal zij hierover verantwoording af te leggen hebben voor het front van hare zusters”.
Wel een mooie passage. De strekking is: de vrouw is de baas. Zij moet de man goed temmen. Anders gaat ze af bij haar vriendinnen. Zo is het ook precies.

Dat is in feite ook wat op mijn blog stond, alleen gaf ik daar ook nog de methode aan.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Dochters.............

Bericht door mikvanes »

Karel:
Wat moet Roktom wel doen? Nou, als je het mij vraagt moet hij zijn vrouw (en dochter als hem dat in de situatie passend lijkt) laten merken dat hij hun verontrusting begrijpt. Dat moet in enig detail, anders gelooft ze je niet - zo werkt dat althans bij mijn vrouw. Je moet dus vertellen hoe je de ongerustheid / boosheid begrijpt.
Hij zit al in het hok en moet nu ook nog diep door het stof. Goed, maar zal dat hem helpen? Zijn vrouw heeft een duidelijke mening en heeft hem nu waar ze hem wil hebben. Gaat ze nu concessies toestaan omdat hij zo lief zich voor haar op de grond werpt? Of is ze even praktisch en laat ze hem gewoon in zijn hok. Volgens mij is ze praktisch.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Dochters.............

Bericht door mikvanes »

Karel:
Ik vraag me af: wat kan ik doen om de situatie te verbeteren?
Dat is niet zo moeilijk: het echt alleen doen met je vrouw. Het vraagt even wat wennen, maar dan heb je ook wat. Sorry als het wat plat klinkt, maar het valt moeilijk anders te zeggen.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

Niks nieuws dus! Dit wisten we allemaal al en ik vind deze beweegredenen nogal simplistisch; niet bepaald wereldschokkend.
1. Negatieve buren blijven negatief, wat je ook doet.
2. Is dit niet wat overdreven? Als dit werkelijk gebeurt, heb je in mijn ogen geen goed huwelijk gesloten.
3. Dit snijdt wellicht hout, als de vrouw een echte macholover is; gek op testosteronbommen of egotrippende ambtenaren in pak.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

Voor mij is een rok niets meer dan een ontbrekend kledingstuk in mijn garderobe, net als de legging en de tuniek.
Mik:
Willi, dat klopt gewoon niet met wat je eerder heel vaak hebt geschreven. Het klopt ook niet met de plaatjes die ik van je gezien heb.


Ik geef onmiddellijk toe dat ook ik een periode de rok idealiseerde.
Daarna volgde de periode van nieuwsgierigheid: “wat gebeurt er als ik dit doe, of dat; hoe zie ik er dan uit! En vooral, waarom mogen vrouwen dit wel, en mannen dit niet!
Maar beste Mik, dit is allemaal over. Ik draag momenteel de gewraakte kleding alleen nog als kleding. Gewone kleding. En de overgangen liepen vloeiend in elkaar over, als een logisch gevolg van elkaar.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

Mik:
De reden waarom je die rok draagt, is belangrijk. Maar maakt voor de sociale reacties maar beperkt uit, wel voor je uiterlijk.

Als je de intentie, 'het is een gewoon kledingstuk', uitstraalt, zal het toch makkelijker zijn.

Als je het voor de show doet, levert dat in eerste instantie meestal meer positieve en minder negatieve reacties op.

Natuurlijk, als je in begin december in een pietenpak rondloopt vindt iedereen dat gewoon. En als je in een toneelstuk van Shakespeare een vrouwenrol speelt is dat heel normaal.

Maar het sociale effect op de wat langere termijn blijft. Je wijkt af en je overtreedt een sociale norm die mensen geleerd hebben. Dus je status keldert en veel mensen vinden je te vreemd om contact te willen. Zelfs iemand als Andrej moet ik nog zien, hoe dat gaat en afloopt.

Dit klopt wel, maar ik vind het te algemeen gesteld.
Omstandigheden, ook sociale, kunnen voor elk individu zo verschillend zijn, dat het niveau van de overtreding niet in een algemene regel valt te vatten.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

Mik:
Ik dacht wel een paar keer iets van je gelezen te hebben waaruit bleek dat je vrouw negatieve sociale reacties kreeg omdat haar man er nogal afwijkend bijliep. Dus kennelijk had het ook voor jouw status en voor die van je vrouw niet een positief effect om het zachtjes te zeggen.

De afspraak met mijn vrouw is: ‘niet in de buurt van school of andere plaatsen waar mijn vrouw in haar functie gekend wordt’. En dat is bedoelt voor de rok.
Alle andere kleding, die als mannenkleding gekwalificeerd kan worden (legging - tuniek – laarzen) vallen daarbuiten.
Natuurlijk zijn er altijd mensen te vinden, die zelfs daar problemen mee hebben, maar die zijn ver in de minderheid. Daar hebben mijn vrouw en ik geen last van.
En nogmaals, status moet je ‘hebben’ om door mensen te worden herkend. Het soort status wat jij bedoelt heb ik niet.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie