Dochters.............

Algemene ervaringen met het rok dragen
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

Zo is ’t Treintje. Haar reactie is heel normaal; in tegenstelling tot wat HIER nog wel eens wordt beweerd.
Het moet me ‘hier’ overigens wel van het hart, dat aan ‘mijn’ normale reactie nooit aandacht wordt besteed:
“Ik vind ’t maar niks dat mijn vrouw en dochter een broek dragen!”.
Maar dat is natuurlijk ‘geen’ normale reactie. ‘Zij’ hebben daar immers recht op!
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
Wim Jansma
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:32

Re: Dochters.............

Bericht door Wim Jansma »

karel schreef:
.........Het gaat haar om wat er met mij gebeurt als ik een rok aantrek: ik isoleer mezelf, ben happy met mezelf, heb haar of mijn omgeving eigenlijk nergens voor nodig. Althans zo lijkt het in haar ogen. Ik heb dan de neiging me te gedragen op een manier die mijn status beschadigt; die mijn succes of wat daarvan over is, en onze relatie, bedreigt.
Mijn ervaring is weer een andere dan die van Karel. Het gaat mijn vrouw wel om dat rokje. Het gaat haar niet om wat er met MIJ gebeurt als ik een rokje aantrek (ik wordt dan altijd zachter en liever van karakter, zegt ze) maar wat er met HAAR gebeurt. Als iemand het zou zien of het zou weten (dochters, familie of kennissen) zal HAAR status beschadigd worden, zegt zij. Zij is dan kennelijk niet in staat geweest, zegt zij, om mij mijn vrouwelijkheid te doen vergeten. Zij is dan van mening dat haar vrouwelijkheid in onze relatie kennelijk is tekort geschoten. Zij denkt: Ik ben niet goed genoeg. Want hij gaat immers verder: hij wil dat zelf ook: vrouwelijk zijn. Dit is kort gezegd haar mening.

De situatie was hierdoor duidelijk verwoord en daarom zo helder als "le premier jour du printemps". Namelijk:
Ik persoonlijk zou mij best op het avonturenpad willen begeven en de reacties zouden MIJN probleem zijn.
Mijn vrouw echter, ziet dat echter anders en ziet bedoelde reacties als HAAR persoonlijk probleem.

Ik heb nooit geprobeert haar die bezwaren uit haar hoofd te praten. Zij ziet dat immers zo, en dat is haar goed recht. Het is haar mening, niet mijn mening, en waarom zou haar mening verkeerd zijn ? Het is een feit, haar mening, evenaals mijn mening ook een feit is. Wij delen elkaars mening niet, maar we hebben beide wel respect voor elkaars mening.

De oplossing die wij dus in gezamenlijk overleg hebben gekozen is als volgt: Ik loop in huis altijd rond in mijn huispakje (hyperkort rokje, verder overigens in gewone mannenkleren en geen opmaak, of zo). s'Zomers in de tuin (die zeer beschut ligt) kan ik ook in een rokje werken, zonnen en relaxen. Echter wanneer we gaan fietsen of wandelen of anderszins het huis uit gaan trek ik een broek aan. Ook wanneer we verwacht of onverwacht bezoek krijgen van wie dan ook, kleed ik mij razendsnel om. s' Winters in een lange spijker en s'zomers in een kort afgeknipt spijkerje (een door velen verafschuwde cut-off)

Mijn vrouw vindt het zo prima en ik vind het zo prima. Onze relatie ons belangrijker gebleken dan onze onverkorte mening door te drijven.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

Mijn ervaring is weer een andere dan die van Karel. Het gaat mijn vrouw wel om dat rokje. Het gaat haar niet om wat er met MIJ gebeurt als ik een rokje aantrek (ik wordt dan altijd zachter en liever van karakter, zegt ze) . . .

Helemaal correct. Dat vindt mijn vrouw ook. Door dat rokje of anderszins kreeg ik meer begrip voor haar kledingprobleempjes en dat vindt ze bijzonder prettig.
Zij vraagt mij vrijwel doorlopend advies over haar kleding.

. . . maar wat er met HAAR gebeurt. Als iemand het zou zien of het zou weten (dochters, familie of kennissen) zal HAAR status beschadigd worden, zegt zij. . . . . Zij denkt: Ik ben niet goed genoeg. Want hij gaat immers verder: hij wil dat zelf ook: vrouwelijk zijn. Dit is kort gezegd haar mening.

In grote lijnen is dat wat ook bij mijn vrouw speelt.
Maar ook dat heb je zelf in de hand, door het tegendeel te bewijzen.
Nee, er is iets anders wat kennelijk ingrijpender is voor een vrouw.
Ik zal de tekst uit dat boek nooit vergeten. (wel het boek overigens)
Daarin stond geschreven: “Wat de vrouw gemeen heeft met al hare zusters is de gedachte dat de ‘opvoeding’ van de man pas begint in het huwelijk. Lukt het echter niet de man op het juiste spoor te houden, zal zij hierover verantwoording af te leggen hebben voor het front van hare zusters”.
M.a.w. Als zij de man toestaat een rok te dragen o.i.d., heeft ze voor het oog van de wereld gefaald in het ‘opvoeden’ van haar man.
Laatst gewijzigd door willi op 18 jan 2012 16:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

XXX
Laatst gewijzigd door willi op 18 jan 2012 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
Wim Jansma
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:32

Re: Dochters.............

Bericht door Wim Jansma »

@Willi
..........M.a.w. Als zij de man toestaat een rok te dragen o.i.d., heeft ze voor het oog van de wereld gefaald in het ‘opvoeden’ van haar man."

Inderdaad een andere verwoording van wat mijn vrouw zegt. Eenzelfde kern van het gevoel om als vrouw mislukt te zijn. Maar met één uitbreiding, namelijk het opvoedkundig aspect. Hm....dat is nou iets om over na te denken. Het falen onderschrijf ik. Over dat opvoeden moet ik dus nog even nadenken.

In ieder geval is het in mijn situatie duidelijk geworden, dat het probeem niet zozeer mijn rokje is, maar de negatieve uitstraling dat zulk een vrouwelijk kledingstuk voor mijn vrouw als al of niet geslaagde echtgenoot heeft. En dat kan wel eens corresponderen met Willi's opvoedkundige taak. Hm. veel om over na te denken, lui.

Maar overeind blijft:
"Het is een feit; een gegeven: haar mening; evenals mijn mening ook een feit, een gegeven is." Nogmaals, wij erkennen dat wij op dit punt elkaars mening niet delen, maar we hebben het verlangen om wel respect voor elkaars mening te hebben. En....we willen elkaar dus ook geen andere mening aanpraten. Dat werkt, denken wij, al helemaal niet.

@ Karel
Wel zie ik nu, dat mijn vrouw en ik al een stel fases van Karel's voorgestane, zakelijke, maar wel erg praktische strategie hebben doorlopen. Fase vier is het belangrijkste ,Karel. Daar kan je mee vooruit. Daar komt het perspectief om de hoek kijken. Daar gloort de dageraad ! La lumiére (oeps, steepje had de andere kant uit gemoeten..) radieux !

Mijn dringend advies aan iedereen in zo'n situatie: doe dit: steek een hoop energie in je relatie. Je relatie en je welbehagen zijn allebei de moeite waard. Maar van die twee is, in ieder geval voor mij, de relatie het zwaarstwegend.

Ik denk en hoop dat mijn vrouw en ik zo ongeveer een eind op fase 5 van Karel plan zitten. Ich halte die Daumen !

Jongens, fijne avond gewenst !
Wim
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

Met dat opvoeden bedoelde schrijver voornamelijk het aanleren van het, in des vrouws ogen, juiste sociale gedrag; waarin ‘kledingvoorschriften’ een belangrijk onderdeel vormen.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
karel
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 feb 2011 14:08

Re: Dochters.............

Bericht door karel »

Willi, Wim,

of jullie hebben echt wondervrouwen die het rokdragen van hun man in de eerste plaats zien als een tekortkoming in hun eigen bijdrage aan de relatie, of jullie zijn gewoon te lief voor jezelf in het interpreteren van je eigen relatie strubbelingen. Het lijkt me eigenlijk nogal gek als het werkelijk niets met jullie zelf te maken zou hebben. Jullie definieren jezelf als onschuldige slachtoffers van wat er door de wereld en door je eigen vrouw met je gedaan of gelaten wordt. Mensen die dat doen kunnen altijd 'bewijzen' dat ze gelijk hebben, het is gewoon een keuze.

Op het (niet bestaande) roversforum staat dat het de schuld is van de wereld die ze arm maakte of liet, op het pedofielenforum staat dat het komt doordat de kindertjes naar liefde snakken, in het tuiniersforum kun je lezen dat het de schuld is van het weer ... En dat alles om te voorkomen dat ze zelf iets moeten veranderen.

Van elke gedragsafwijking kun je zeggen dat ze het gevolg is van het feit dat een ander je niet beter opgevoed heeft. In het (ook niet bestaande) forum van vrouwen van rokdragers is dat een legitieme benadering, want zij vragen zich misschien af wat zij (hadden) kunnen doen om de situatie te verbeteren of te voorkomen. Op het regenmakers-forum is het legitiem om je af te vragen of het goed zou zijn voor de rozen als we nu wat vorst stuurden. Maar hier hoort het niet thuis, want het heeft niks te maken met wat wij zelf kunnen doen.

Ik kies ervoor mezelf te zien als degene die de rok aantrok, op het ding gericht raakte, zijn relatie niet de aandacht gaf die ze verdiende, en zo problemen veroorzaakte voor zichzelf en zijn omgeving. Het is ook waar dat mijn vrouw meer had kunnen bijdragen, en dat het dan mogelijk niet gebeurd was, maar dat is niet waar ik direct invloed op heb, en het is dus niet waar ik verkies mijn energie in te steken. Ik vraag me af: wat kan ik doen om de situatie te verbeteren? Niet: wat moeten anderen doen zodat ik geheel of gedeeltelijk door kan gaan met mijn hobby? Nogmaals, je verander-strategie is gewoon een keuze tussen die twee.

Als je ervoor kiest je verantwoordelijkheid te nemen en zelf iets te veranderen, dan is er hoop; als je ervoor kiest dat het de fout is van anderen, dan word je heel gelukkig (want je hebt gelijk! en je kunt doorgaan met je hobby) in een krimpend wereldje. Op een dag word je alleen wakker en dan is er geen hoop meer. Je relatie(s) is (zijn) inderdaad het allerbelangrijkst. Je kunt zeggen ze zijn het enige dat belangrijk is. Een relatie is niets meer of minder dan wat je er zelf in investeert.

Maar zullen we ophouden dit draadje te kapen ... het ging toch om de crisis waar Roktom in zat.

We horen niets van hem en dat baart me zorgen.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Dochters.............

Bericht door willi »

Oké Karel, off topic dan maar, onder de rubriek: aanval op de stommelingen.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Dochters.............

Bericht door mikvanes »

Roktom:
Maar hier is een overmacht bezig, die mij in de broek terug drijft.
Daar staan ze dan de dames in broek mij vertellend dat ik mijn rok aan de wilgen moet hangen.
Na rijp beraad mag ik in rok op mijn zolderkamer/hobbykamer.
Het is te gek voor woorden, maar het zij zo.
Iemand een idee hoe dit kan worden opgelost, want ik ben hier niet bij mee.
Moeilijk om van een afstand advies te geven.

Om te beginnen: waar maak je je druk over? Is dat dat je die rok niet meer overal kunt dragen of is het dat je deze slag verloren hebt en dus erkent dat je vrouw het laatste woord heeft?

Je leeft nog, je hebt je vrouw en kinderen nog, je hebt nog onderdak. Hoe is de relatie met je vrouw dan? En met die dochter? Kun je daar nog mee door één deur?

Als jij op je kamer die rok aan mag en het loopt niet verder uit de hand, dan kun je nog heel oud worden.

Als jij op je kamer die rok aan mag en het loopt geleidelijk helemaal uit de hand, dan heb je een hoop ellende en word je niet zo oud.

Als jij in rok naar buiten gaat en blijft gaan, valt dat niet goed in je gezin, maar ook buiten het gezin valt dat niet altijd even goed. Dus dan krijg je ook gesodemieter.

Volgens mij is op je kamer in rok niet zo'n gekke optie als het tenminste niet geleidelijk helemaal uit de hand loopt. Hoe belangrijk is die rok voor je?
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Dochters.............

Bericht door mikvanes »

Willi:
Misschien zou het interessant zijn te vernemen wat de Mikken van deze wereld over de beweegredenen van ‘deze vrouwen’ te vertellen hebben.
Dank je wel, Willi. Volgens mij hebben vrouwen twee, soms drie, redenen om hun eigen man in rok niet leuk te vinden.

1. Wat zullen de buren wel niet zeggen? Als je man in rok gaat lopen, betekent dat statusverlies en mogelijk sociaal isolement. Daar zit je als vrouw niet op te wachten.

2. Die man draagt meestal die rok niet als neutraal kledingstuk dat hem niets zegt, maar die rok heeft een speciale betekenis. Die rok maakt de vrouw in de man wakker. De man richt zich op die vrouw die hij zelf is; hij richt zich naar binnen. Dus de echte vrouw is haar man kwijt. Er is in feite een tweede vrouw in huis die ze het huis niet meer uit krijgt. De echte vrouw wordt het derde wiel aan de wagen. Daar zit je als vrouw ook niet op te wachten.

Soms is er nog een derde punt. Die vrouw heeft van de man een bepaald plaatje en dat plaatje vond ze seksueel wel aantrekkelijk. Nu zet die man opeens een heel ander plaatje neer. Stel je voor dat ik getrouwd ben met Claudia Schiffer. Ik ben heel gelukkig en samen hebben we kindertjes. Dan komt Claudia op een dag beneden met plaksnor en in mannenkleren en verklaart dat ze nu pas echt gelukkig is. Het ziet er niet uit. Dan moet je als man even slikken. Als vrouw ook.

In de reactie van Karel denk ik die eerste twee punten ook te lezen.
Plaats reactie