Dagje Amsterdam

Algemene ervaringen met het rok dragen
Plaats reactie
Peter v

Dagje Amsterdam

Bericht door Peter v »

Ik was vandaag zaterdag 10 feb. 2008 de gehele dag in Amsterdam, in rok, enkele cm's boven de knie, gebloemde pantys, pumps, half open v nek vest, en daar over ivm de frisse temp, een zwarte heren jas. Met parel hals ketting en oor bellen. Nee geen travi. :? ;) Wel prettig gekleed, "vrolijk" "vrouwelijk". Maar omdat ik man ben, "anders" mannelijk.... 8-)

Ik ben niet door heel Amterdam geweest, maar wel de gehele dag in kleding winkels gesneupt en gepast vanzelf. Ik vind het nog altijd prachtig om al het mooie mode te zien en wanneer het budget het toe laat, wat leuks te kopen, het liefst in de opruiming, dat lijkt tegenwoordig de gehele jaar rond te duren.

Heb geen enkele negatieve blik of opmerking gehad. heb er echt weer van genoten. Alleen een paar keer natuurlijk giegelend teener meiden en een enkele verbaasde jongen. Wel weer heel prettig contact met verkoopsters in de winkels, verschillende kleding stukken gepast en getoond. "kan ook nog met een riem gedragen worden"en hup daar worden riemen gehaald, etc.

Terug in de trein, geen enkel probleem, wel een leuke reis gezelschap tegenover mij gehad, die het ook weer maar gewoon vonden, het volledig begrepen.

Nog in de bus naar huis, zat er een jonge vrouw, en die gaf mij nog een veel betekenend glimlach, dat ik zo heb geinterpreteerd: van acceptatie en genoegen, zoiets van "wat flink van je, goed dat je voor je zelf op komt, en het staat ook nog netjes. complimenten. " Dat uit haar uitdrukking te lezen.

Dus mijn dag kon weer niet stuk.

Een dag niet gedragen is een dag niet geleefd. (anders geleefd)
Peter v
Andro Gyn
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:32

Re: Dagje Amsterdam

Bericht door Andro Gyn »

Hoed af, Peter! Klinkt, voor mezelf, qua keuze, misschien iets te "vrouwelijk". Heel subjectief natuurlijk; het plaatje zal wel geklopt hebben!
Belangrijkste is dat je jezelf bent, en dat kan uitstralen. Tof! ;)
Peter v

Re: Dagje Amsterdam

Bericht door Peter v »

Ja zeker, ik houd van een kloppend geheel, houd ook van wat wij hier noemen, "vrouwelijk". Meer dan "mannelijk".
Ik laat mij in ieder geval niet beperken tot wat anderen nog "acceptabel vinden" dat je als mannen rok drager "mag dragen", iets wat ik bang voor ben dat diverse mannen onder ons wel hebben. Zich schuilen achter "dit is nog wel acceptabel". maar niet wat zij voelen en willen. Waarom dan half werk?

"Als het maar mannelijk is" dan mag ik als man van mijn vrouw / omgeving een rok dragen. En met die gedachte eventueel een ruimere kleding keuze verdrukken. Wanneer het wel zo is, doorbreek dat, doe sieraden om, draag een vlottere rok, een leuke panty enz. Hoeveel levens heb jij? Ik maar één.

"Als het maar veilig is" Dat is geen manier om het rok dragen te doen. Wil je je anders gaan kleden, doe het. Zoals jij dat wenst. Draag wat jij wilt. Alleen dan ben je en gelukkige mens, jezelf. Geen leugens, geen verloochening. Trots zijn op wie / hoe je bent.

Ik heb een korte aanloop gehad, en ging vrijwel iedere dag een stap verder. Ik wou dit al lang, maar wist het niet zeker, pas tot ik daadwerkelijk het had gedaan. Voor mijzelf op komen. Leren dat wat ik mooi vond dat ik dat niet hoefde te verbergen.
Je hoeft je alleen te schamen voor het niet zijn dan wie je echt bent. En dan is dat jou persoonlijk verlies.

Vele manen zullen ongetwijfeld een "gewoon" rok aan willen ipv een broek. puur "mannelijk". Uitstekend. De stap van het broek dragen naar het rok dragen opent een oneindige keuze en combinatie mogelijkheid, dat ruimte biedt om jezelf zo aan te kleden zoals dat jou aanspreekt. Van puur stoer herkenbaar ( naar de huidige algemeen beeld) mannelijk, tot super vrouwelijk, maar nog net niet een vrouw imiteren.
Alles mag, als het maar een beetje "staat". (ook subjectief) Ook bij vrouwen staat niet alle kleding.

Het gaat hier om de vrije keuze.

Ik voel mij er heerlijk in, en geniet er vol op van. Van eindelijk mijzelf kunnen zijn. Met alle opties vol open, van zeer mannelijk, met broek, tot zeer vrouwelijk. Dus een zeer breed scala aan opties. En daarbij ben ik nog altijd gewoon man.

Peter v.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Dagje Amsterdam

Bericht door rokwens »

Peter, ik begrijp dat je al die taboes weg wil en ook het erg vrouwelijk ambieert maar ik stel me daar toch wat vragen rond.
Stel dat je een vrouw was, hoe zou jij dan naar zo'n man kijken ? Wat zou er dan in je omgaan ? Ik denk dat een vrouw in de eerste plaats een mannelijke uitstraling wil zien, net zoals een man zich eerder gaat aangetrokken voelen tot de vrouwelijke "look" bij een vrouw. Heb je daar al eens met vrouwen over gesproken ? Welke ? Wat was hun reactie ?
Heb jij een vriendenkring ? Zoja hoe gaan zij daarmee om ? Krijg je geen tegenwind van vriendin of familie ?
Hoe reageren je collega's op het werk ? Kortom, vanuit welke hoek bekijk jij de dingen ?
En zijn we hier niet in hoofdzaak bezig met de man van de broek te bevrijden ? Dat is al een hele klus. Laat ons de rest
misschien maar niet zo in de verf zetten. Uiteraard vind ik ook dat het kleurenplaatje moet passen. Dat je in je kleding een harmonisch geheel moet vormen. Maar dat kan ook met een groot deel van de herenkleding.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: Dagje Amsterdam

Bericht door Peter v »

Ja, rokwens, eerst, krijg ik alleen positieve reacties van de meeste mensen. Tot op dit moment van schrijven heb ik geen werk, ben al jaren werkloos. Dus ook geen collega's.
Bijna alle reacties van wie dan ook, zijn van doe je eigen ding. Geweldig, eindelijk iemand die durft zich zelf te zijn. Uiteraard hebben vele mensen bij de eerste keer zien een moment van "zie ik dat goed" maar dat heb ik ook als ik een ferrari in de straat zie.

Discriminatie, mj de toegang weigeren, enz. is nog niet gebeurd, op basis van wat men misschien denkt hoe ik ben.
Dus is het helemaal geen probleem. Waarom zou je niet zo kleden als je dat zelf wil?

Als ik een vrienden kring zou hebben, nu, dan zou het allemaal mensen zijn die er niets van maken, want eventueel anderen die er ZELF problemen hebben met wat ze zien, vallen toch af, en blijven de echte vrienden over. Daar heb je wat aan. Om ter wille van bestaande "vrienden" aan hun kortzichtige discriminerende gedachten te voldoen, je niet te kleden zo als je dat zelf wil is gekken werk. Wat is het leven dan waard, want je bent toch niet jezelf. Ieder die "anders" is zal voor zichzelf op moeten komen.

"Liever dea als slaaf" (liever dood dan als slaaf) is maar al te waar. Wees niet een slaaf van een ander, ook niet in je kleding. Vergeet niet, kleding is / kan meer zijn dan stof alleen. Het kan een deel van jezelf zijn, hoe je zelf voelt. Als anderen dat verbieden, is dat een ernstige zaak. Als je je eigen identiteit verloochent ter wille van het in een ander zijn wereld passen, ben je niet verstandig bezig.

De stap van mannen om een rok te gaan dragen op dit tijdstip, is een grote stap. Is een teken van zelfstandigheid, van verbreking met de gevestigde machten. Geef niets van dat op. Daarom zeg ik, voor zij die kleurrijk willen kleden, anders dan mannen nu dat doen, ga vooral je gang. Hitler is verslagen, Mao zijn doctrine van allemaal een zelfde pak aan is voorbij. Doe je eigen ding. En als dat dan is als man kleding aan trekken dat voorheen merendeels door vrouwen werd gedragen, nou en?

Ik heb ook mijn momenten van bedenking, voor bijvoorbeeld werk, mocht ik ooit weer een kans krijgen, dat ik zeker alles er voor wil inzetten om in rok te kunnen werken, al of niet mannelijk of vrolijker. Commentaar van collega's? Ze kunnen dan barsten. Niets mee te maken. Je schiet er voor jezelf helemaal niets mee op om aan de wensen van de anderen te voldoen. Het moet wel qua werkzaamheden en herkenbaarheid van het bedrijf kunnen natuurlijk.

Strijdbaar?? Ja zeker, hoe ver ik het kan of zal brengen weet ik nu niet. Dat ik onder het werken een rok wil dragen indien mogelijk staat vast. Ik wil ook solliciteren in rok, nu. Tenzij ik eerst aangenomen wil worden, om vervolgens dan wel te verschijnen in rok. Het is een enorme vraagstuk dat voor de meeste rokken dragers nog en extreme taboe is, bang dat ze op straat komen als ze er voor hun rechten gaan staan. Je kunt je hele leven aan de grillen van anderen voldoen, maar op en gegeven moment zeg je tot hier en niet verder. Nu ben IK aan de beurt. Dat is echt even slikken, je bent dan beslist niet meer populair. Het kan dan erg moeilijk zijn, en daardoor zullen maar weinig zelfs een poging wagen om het rok dragen wat werk betreft aan te kaarten. Collegas wil ik wel, maar hun goedkeuring ten koste van het niet meer dragen van rokken hoeft voor mij niet. Ik hoef het niet van mijn collega's te hebben, graag zo als ik ben of niet. Als het normale gezond denkende mensen zijn, is het rok dragen geen enkele bezwaar. Zijn het echter andere mensen, dan zul je je voor jezelf op moeten komen. Leuk? Nee. Voor behoud van je eigen ik nodig? JA.

Het is maar hoe je het bekijkt. Zie je iemand, zomaar iemand, ..... :roll: maakt het jouw uit wat hij / zij is, hoe die er uit ziet? Moet die aan een standaard beeld van bv een man in een broek, T shirt, peuk en een fles bier voldoen? Of moeten vrouwen allemaal pumps, kousen, mini rokken, diepe decolletés en een geile blik in hun ogen hebben? Dacht het niet.

Ik kleed mij voor zover mogelijk nu zoals ik mij prettig voel. Ik trek mij niets aan van een willekeurige beeld dat een ander heeft van hoe een ideale man er uit zou moeten zien.

Ieder heeft een beeld van wat hij wil zien en toetst wat hij ziet aan zijn "standaard" norm.

Als je het uit het perspectief bekijkt van de partner zoekend, testosteron, hormonen drang tot een zwart / wit man / vrouw samenkomen, dan zal de vrouw neem ik aan, een man zoeken die aan haar beeld van super mannelijk voldoet. Wat dat ook mag zijn.

Wanneer dat niet aan de order is, doet het er niet toe hoe iemand gekleed is, wat hij / zij draagt, of zelfs poedel naakt is. En denk ik dat je dan naar de mens in de omhulsel kijkt. En trouwens, de meest stoere binken kunnen ook nog Homo's zijn. ( ik denk dat vrouwen dat niet echt willen opzoeken in een man) Dat zie je niet aan de buiten kant. Dus uiterlijk is ook niet alles.

Als jij als man een vrouw zoekt die gek is van motorrijden, dan zul je je kleden als motorrijder. Enz.

Ik denk heus niet, dat ik zo als ik gekleed ga vrouwen aantrek, dat is ook helemaal niet mijn bedoeling daar mee, en is het niet van belang, met de gedachte erbij dat die "aangetrokken" tot mij zijn. Als een vrouw al wat in mij ziet, kijkt ze naar de mens in mij, naar IK. En kijkt dwars door de kleding heen.

Als je als man, als zodanig erkend / herkend wil worden, volgens de normen van veel mensen, wat dat ook mag zijn, dan zou je denk ik een broek, en zeker niet een rok dragen, en verder dragen wat de generatie voor welk je het meest wil bij passen ook dragen.

Ben je dan wel jezelf? Of ben je bezig als "slaaf"? aan de wensen van de anderen, de "meesters" te voldoen?
Er bij horen, ten koste van je eigen identiteit. Daar zijn wij te oud en wijs voor. Het is nu tijd om (eindelijk) ons zelf te zijn.
Kleed je hoe dan ook, zoals je ZELF wilt.

Heftig? ja, maar ik schrijf wat ik denk, en wat misschien anderen ook denken maar niet aan anderen durven zeggen.

Waar "wij"denk ik allemaal voor staan is de recht van eigen keuze van de individu. Van de vrijheid om als man een rok te dragen in een tijd waar het nog niet en alledaags gezicht is. Niet alleen een rok, maar hoe je je zelf zo wie zo kleedt, dat zijnde eventueel anders dan andere mannen / leeftijd genoten.

Vr. gr.
Peter v.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Dagje Amsterdam

Bericht door rokwens »

Peter, bedankt voor je eerlijk antwoord. Je bent een strever en een volharder. Met die kwaliteiten moet je zeker aan de slag kunnen. Een tip voor jou. Aan het cinemacomplex in Antwerpen (Metropolis) is een taverne waar de kelners elke dinsdag in kilt serveren. Helaas het is daar dan een vrouwenavond en mannen mogen er niet in.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: Dagje Amsterdam

Bericht door Peter v »

Was ik maar in alles zo "strijd vaardig".
Maar als je de 50 gepasseerd bent en nog wat jaren van het rok dragen wil genieten, is het zaak om dat NU te doen. Zo simpel is het. Er zullen ongetwijfeld veel mannen zijn die het rok dragen als een soort spelletje, een verkleed partijtje beschouwen, hun recht, en dat kan dan meestal zonder veel problemen. Die zullen er weinig drukte over maken als het een keer NOG minder wordt.

Voor de anderen die het rokdragen vrijwel dagelijks willen ( kunnen ) doen, maar zich zelf nog niet helemaal met vertrouwen in het straat beeld zien, zullen voorlopers de strijd als die er is, moeten aanbinden, maar zonder de gezamenlijk inzet van die anderen wordt het nooit wat, althans voor zij die er op WACHTEN dat er een erkende algemene acceptatie voor het mannen rokdragen komt. Het mooie daar van is, dat als je dagelijks draagt, doe je het al en word je geaccepteerd, als rok dragend man. Één keer zo ver, is er weinig om je druk over te maken met het rok dragen. immers je doet het al.

Rok dragen en niet als een man in rok gezien willen worden is nu nog niet rieel. Wie niet wil opvallen verstopt zich in de menigte, de anderen na-apend.

De beste acceptatie is nog altijd DOEN. In feite wordt het geaccepteerd, maar diegene die er niet zo zeker van zijn , een persoonlijke onzekerheid over het rok dragen hebben, verschuilen zich eigenlijk achter het feit dat het niet als zodanig in het Groot Nederlandse woordenboek staat of zoiets. Het wordt gewoon geaccepteerd. Je wordt wel aangezien als man in een rok. Zorg er zelf voor dat het een prettig, positieve beeld is, door het zelf te doen. En door het echt veel en intensief zelf te doen wordt het al doende als maar een bekende verschijning, waarin ieder zich steeds pretiger zal gaan voelen, zowel de drager als de toeschouwer.


Vrijheid blijheid.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: Dagje Amsterdam

Bericht door ecokilt »

Bij "Stel dat je een vrouw was, hoe zou jij dan naar zo'n man kijken ?" dacht ik "Hoe kijk ik naar "mannelijk" geklede vrouwen. Enkele vrouwen die ik tegenkom en zich heel neutraal (en dus mannelijk?) kleden zijn voor mij helemaal ok, kledingvrijheid. Ik begrijp dat ze dat comfortabel of ... vinden.
Zelfs als ik vrouwen tegenkom die er echt wel heel mannelijk uitzien is dat nog ok, sommigen staan er zelfs heel goed mee.
Wil niet zeggen dat ik vrouwen in rok niet apprecieer.
Uiteraard verwachten we van alle vrouwen en mannen acceptatie.
Als er over "man in rok" gepraat wordt denk ik dat veel mensen snel een beeld voor ogen hebben van een minder mooie-ouder-.. man met een rok die hem niet staat. Bij "vrouw met rok" denken we aan een jong stralend iemand, en niet aan de oude bomma (met alle respect) ...

ecokilt
Peter v

Re: Dagje Amsterdam

Bericht door Peter v »

In feite is het niet belangrijk wat mensen er van vinden, op het moment, want het is nu eenmaal nieuw. Zou je daar wat van aantrekken, en dus bv niet dragen, of juist zo macho / mannelijk mogelijk alleen om in het beeld van ANDEREN te passen, zou een verkeerde basis zijn om te dragen. je moet het doen omdat JIJ dat wil. Ongeacht wat anderen ervan vinden.

Nu wil ik beslist NIET over Travestie hebben, maar het is al lang bekend dat er heel veel mannen zijn die toch wel zoals anderen dat noemen "een vrouwelijke kant " hebben, wat niets meer wil zeggen dan dat zij niet eenzijdig zijn met hun gevoelens en een brede gevoelens gebied hebben die deels de vrouwen gevoel eigenschappen overlappen. Wanneer die mannen ook rokken gaan dragen kan het zijn dat zij ook in hun kleding veel vrijer en uitbundiger zijn dan andere """gewone""" mannen. Vooral zij dienen zich helemaal niets van anderen aan te trekken en zich zo te kleden met smaak, zoals zij dat willen, en juist zij moeten niet puur ""Mannelijk"" gaan kleden in rok om maar iets te doen wat door anderen dan zou """Geaccepteerd"""" zijn.

Draai de rollen om.... Ik "accepteer" niet dat anderen mannen in rokken niet zouden accepteren ( ik heb daar geen zeggenschap in, maar puur voor deze discussie)

Dus hoe je ook kleedt in en rok, doe het zoals jij wilt, en nooit hoe en ander (hoe je jezelf wijs maakt dat een ander zou denken) wil dat jij er uit ziet.

terug naar Amsterdam, Bij "Stel dat je een vrouw was, hoe zou jij dan naar zo'n man kijken ?" Het is natuurlijk wel zo dat een deel van de mensen een man in een rok niet zullen ( willen ) begrijpen. Maar dat heb je met ALLE zaken op de wereld. Laat mensen denken wat ze willen. Als je wilt dat IEDEREEN jij als een volwaardige man aanziet, kleed je dan zo. En dan sowieso NIET in een rok.

Er zijn genoeg mensen die de moeite nemen naar de persoon in de kleding te kijken en zij zien echt wel de echte persoon die jij bent. Het is met die mensen waar wij mee communiceren, op gelijke niveau, die wat voor ons en wij voor hun betekenen. Maar rekening mee houden? Beslist niet. Wij zijn er, net als ieder ander, zo als wij zijn en daar heeft ieder het mee te doen. Voor anderen die niet willen "zien" ( een man in rok op een positieve manier) of het nog moeten leren, is het dan wel jammer voor hun. Met zulke mensen houden wij zeker geen rekening.

Gewoon jezelf zijn. Heb jezelf lief, de mens dat je bent, niet wat een ander stelt dat je zou moeten zijn. Waar anders leef je voor?........

Dus rok around the clock.

Peter v.
Plaats reactie