Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Algemene ervaringen met het rok dragen
Peter v

Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door Peter v »

Hallo, wanneer is een rok volgens de leden op deze forum, een rok een mannen rok of een dames rok.
Waar aan zou je kunnen aflezen dat een rok niet meer voor een man als (stoere) man zijnde te dragen is? (erg persoonlijk vanzelf)

Kunnen wij als man nu wij er een beetje aan het idee van rok dragen gewend zijn, ook anders dan strakke werk schorten achtige rokken dragen?

Ook welke kleuren zou je kunnen dragen? Er gat eenmaal een wereld voor je open, met rokken. Als man zijnde zul je niet zo ver gaan als de vrouwen, maar er is vast meer mogelijk dan veilig blauw spijker stof.

Hoe zit jij inelkaar, houd je van kleur, maar was het niet mogelijk met broeken mogelijk dat te uiten?

Ongetwijfeld zou de hulp van een nuchtere mode ontwerper een enorm hulp zijn. Haden wij er maar één op de forum!!!!!!!!

Wie heeft er hier een gedachte over?
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door RokSterNL »

Tot zover ik nu in de ledenlijst heb kunnen zien, is er zeker iemand die zijn eigen rokken/kilts maakt. Deze man zat voordien ook op het voormalige MSN Rok voor mannenforum. Ik moet je zeggen ik heb hem al eens ontmoet, en het zag er echt fantastisch uit. Hij is echt heel goed daarin. Ik vind dit bijzonder knap, als mensen dat zelf kunnen maken. De kilt die hij toen aan had was volgens mij gemaakt van jeans als ik mij nog goed kan herinneren. Alleen maakt hij geen ontwerpen voor anderen. Dan heeft deze man dag en nacht werk, en komt niet meer toe aan zijn eigen bezigheden.

En er is er nog eentje die mannenrokken maakt en is hier ook lid. Kijk maar eens op zijn website en webshop. Je kunt ze bij hem bestellen.

http://www.manynuff.com/

Groetjes van RokSterNL
kiltair
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2007 15:28

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door kiltair »

Rokster: bedankt voor het compliment... :-)

Een herenrok is gewoonlijk soberder van kleur, meestal effen. Ik gebruik gewoonlijk donkerbruin, grijs, zwart, jeans. Als er zakken op zitten (hoeft echt niet!), dan liefst in dezelfde stijl & grootte als in een normale herenbroek.

Een enkellange of een knie-rok gaan het beste. Korter doet al te vrouwelijk aan. Als je een kilt aandoet, kan dat natuurlijk in tartan - dat is gekleurd, maar dan is er meestal de associatie met Schotland. Alhoewel een kilt heel aangenaam om dragen is, ben ik geen Schot, en wens ik er eigenlijk ook niet mee verward te worden. Vandaar dat de kilts die ik maak ook effen van kleur zijn (grijs, zwart, groen..)

Het belangrijkste is echter je lichaamstaal: Als je met 'schuldige' gedachten schichtig rondomkijkt, dan zullen de mensen je pas raar aankijken.. Echter, loop in het midden v/d straat met opgeheven hoofd: "HIER BEN IK", en er is geen vuiltje aan de lucht...

Als je op mijn website doorklikt, zul je veel voorbeelden tegenkomen.
http://users.telenet.be/jbruyndonckx

Jan
Laatst gewijzigd door kiltair op 07 aug 2007 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door Wiha »

Jan,

Leuk dat je ook reageert. Inderdaad knie lang tot lang is het meest normaal voor de man volgens mij.

Peter, wat betreft het onderwerp had dit beter in een andere catagorie geplaatst kunnen worden. We zitten over rokken te praten in een laarzen catagorie
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door RokSterNL »

Juist Kiltair, dat was jij toen in Tilburg tijdens de opnamen van de Club van 100 van de RVU. Ik vond die er toen echt heel mooi uitzien. Ik weet dat jij bijzonder handig bent, wat betreft heb je 'Gouden handen'.

Dat is ook mijn mening. Knielang of langer.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door Peter v »

Ja Wiha, nog even wennen met hoe met de site om te gaan.. 8-)

Peter v
Peter v

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door Peter v »

RokSterNL schreef:Juist Kiltair, dat was jij toen in Tilburg tijdens de opnamen van de Club van 100 van de RVU. Ik vond die er toen echt heel mooi uitzien. Ik weet dat jij bijzonder handig bent, wat betreft heb je 'Gouden handen'.

Dat is ook mijn mening. Knielang of langer.

Groetjes van RokSterNL
Ja, de lengte, natuurlijk een persoonlijke mening.

Maar wees voorzichtig met uitspraken over de lengte, vordat je het weet, wordt het de norm.
Wij maken een doorbraak met rokken voor mannen, kunnen geheel fris opnieuw beginnen, en moeten, vind ik, geen beperkende invloeden, gebaseerd op de nog sterke mannen kleding kultuur, daar in mee nemen.

Net als de korte broek, vind ik dat een mini van... misschien 10 tot 15 cm boven de knie ook haalbaar voor mannen moet zijn, immers alle rokken voor mannen zijn in principe nieuw ( Kilts uitgezonderd) anders doen wij onszelf tekort.

Peter v
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door RokSterNL »

Ik denk dat dat best nog wel mee zal gaan vallen. Uiteindelijk zijn de broeken bij de dames ook geëvolueerd. Als de mannenrok er eenmaal door is, zal ook deze zijn eigen vorm krijgen, en zullen er ook steeds meer nieuwe modellen komen, met andere vormgevingen. Echter zal het wel eerst bekend moeten zijn, dat er heel veel mannen graag ook een rok willen naast de huidige garderobe die we nu hebben. Zolang veel mannen nog te kampen hebben met allerlei problemen in de familiesfeer met het dragen van een rok, of buitenshuis (werk), zal het een lange weg te gaan zijn. Publiciteit zoeken is ook al een middel om meer mensen te bereiken. Mits je dit zelf durft. Die problemen zullen eerst overwonnen moeten worden, of je zult je coming out moeten maken. Dat zal in de meeste gevallen niet eenvoudig zijn, maar is uiteindelijk wel de enige oplossing om als man ook zonder spanning in een rok de straat op te kunnen. Zodra men heel veel mannen in rok op straat gewaar wordt, zal de modebranche daar pas op in springen. Zo is het uiteindelijk bij de vrouwen ook gekomen. En neem maar van mij aan dat dat ook niet altijd zonder slag of stoot verlopen is. Een voorbeeld was destijds de bezetting van het Maagdenhuis in Amsterdam. Daar pleitten studenten voor o.a. voor meet progressiviteit. Ik spreek uit ervaring van een vrouw die ik ken uit mijn buurt, die zelf in die tijd studeerde aan de universiteit van Leiden. Meisjes/vrouwen waren verplicht om in de collegezaal altijd in rok te verschijnen. Desalniettemin droeg zij in haar vrije tijd toen al ook broeken. Na die bezetting van het Maagdenhuis is ook daar verandering in gekomen. Meisjes/vrouwen waren niet langer meer verplicht om alleen maar in een rok in de collegezaal te komen.

Wat kleur betreft in bijv. poloshirts begint het nu toch wel een beetje gevarieerder te worden. Ik zelf draag de laatste maanden graag dit soort shirts, en heb ze in diverse kleuren aangeschaft. Zelfs eentje in roze. Wat jammergenoeg bij een aantal mensen nogal snel gelinkt wordt met homo. Waarom zouden wij mannen altijd alleen maar van die sobere kleuren moeten dragen, en de dames alle kleuren van de regenboog ter beschikking hebben. Wij willen ook weleens meer keuze hebben in allerlei varianten. Dus zo zal het hoogstwaarschijnlijk ook wel gebeuren met de mannenrok. Ik zeg expliciet mannenrok, omdat je in veel reclamefolders vaak de aanduiding ziet rok, of damesrok. Vooral bij dat laatste denk ik de laatste tijd het volgende. Waarom vermeldt men in dit geval damesrok, het merendeel van de mensen, weet nog niet eens dat er mannenrokken zijn, al zijn ze vaak alleen nog maar te koop binnen het alternatieve (Gothic) circuit. Kijk de vermelding damesbroek en herenbroek, zeg ik ja, omdat beiden sexen een broek dragen heden. Maar beiden sexen dragen nog niet in het overgrote deel een rok. Dus men zou in principe pas het woord 'dames' bij rok er voor mogen zetten als er rokken in overvloed te koop zijn voor beiden sexen. Staat er rok, dan kan je het zo uitleggen is hij ook voor mannen.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door Peter v »

Hallo, wat dragen wij allemaal in het openbaar?

Dragen wij allemaal alleen spijker rokken? Met uitzondering van de echte kilts en kilt varianten oa utilkilt?
Of ook andere rokken, en hoe zien die er uit?
Hebben ze zakken, steek of opgenaaid?
Zijn ze geplooied of juist strak?

De volgende vragen zullen vast een bescheidenheid van de man aan het licht brengen, bang om op te vallen, bang om kleur, vrolijkheid te erkennen, val niet al te veel op, liever helemaal niet, en als dat zo is, dan is de mannen rok gedoemd te falen voordat het aanslaat. Het is net zo schokkend voor het publiek, ( als het schokkend is) als ze mannen in rokken zien, en niet "mannen in kilts", waar ongetwijfel vele mannen achter willen schuilen om maar niet te veel anders te zijn.

Het is een hele nieuwe ontdekking voor vele mannen dat er met kleding onder de riem ook vrolijkheid, emotie getoond kan worden, en dat niet alle kleding altijd functioneel hoeft te zijn. Dit voor zover dat ze er behoefte aan hebben, of voor zo ver dat ze zich los kunnen maken van de hun aangeleerde eenvoudig denken wat kleding emotie onder de gordel betreft.

Iets waar vrouwen al decennia van genieten en profiteren, vrolijkheid, frivoolheid, emotie in hun kleding.

Moet er altijd een rien in kunnen?
Spijker en andere broeken worden ook niet altijd met een riem gedragen.

Wie houdt van lang soepele vloeiende rokken, zoals de dames in het gothic scene hebben?

Ik denk dat ook andere rokken, "geleend van de vrouwen rekken," oftewel dames rokken (what's in a name?) ook best kunnen. Al zullen er veel zijn waar geen zakken in zitten.

Welke lengte bevalt het best?

Somers zal vaak een boven de knie midi of knie lang model zal de voorkeur genieten.

Swinters stel ik mij voor dat knie lang modellen met dikke pantys / majo's gedragen kunnen worden. En uiteraard de lange rok, lekker smoek om de benen.

Zakken in rokken?
Praktisch, noodzakelijk of omdat het een rok is, kunnen wij er zonder, en dan een strakker rok hebben?
Is het hebben van zakken bepalend voor een mannen rok, en wie heeft dat voor ons al bepaald? Ik werd niet gevraagd. 8-)

Welke KLEUREN vind je een rok mooi staan?

Zijn wij aan zwaar en stug stoffen overgeleverd, of mogen wij ook genieten van alle prachtige stoffen, dat ook bij de dames mode worden teogepast?

Wat wij ons goed moeten beseffen is dat met rokken wij mannen ons veel meer qua stemming en gewoon voor de leuk kunnen kleden. Het voort zetten van de functioneel spijker broek gedachte is hokjes denken en smoort alle creativiteit.

Vrouwen kleden zich veel voor de leuk. Dat kennen wij mannen niet zo. Met de rok voor de man erbij is dat wel mogelijk.
It's all about choice!
Keuze, dat is de sleutel hier. Wil je het bij kilt en berg schoenen houden? Helemaal OK. Wil je echter meer, dan moet dat kunnen.

Lengte, model, stof, snit, rechte stof, geplooid, kilt model, kleur en wat relatief nieuw voor mannen onder de taille is motief, al is er veel motief in de lange "zwembroeken" van tegenwoordig. Daarmee geef je aan vrolijk te voelen, "in tropische sferen te verkeren".

Dat zelfde doen vrouwen ook, prachtige fleurige (op het moment veel zwart / wit patronen) patronen op zowel de bloes al de rok.

Zo eerst weer genoeg food for thought.

Wordt vervolgd.

vr gr.
Peter v
Nielske
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2007 09:51

Re: Onderscheid: mannen rok of vrouwen rok?

Bericht door Nielske »

Ik wist niet dat er onderscheid was tusse manen en vrouwen rokken, sterker nog, ik wist niet dat er mannenrokken bestaan ( kilt niet meegerekend)
Plaats reactie