DIY uit een oude spijkerbroek

Algemene ervaringen met het rok dragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door beachlion »

Ongetwijfeld zal dit onderwerp hier al eens aan de orde zijn geweest maar ik kon het niet vinden.
Hoe kom je aan een rok? Je kan er een kopen, maar je kan er ook een maken. Voorlopig zie ik het kopen, direct of online nog niet zo zitten dus blijft maken over. Maar wat als je geen stof hebt en geen naaimachine? Ik had een paar oude spijkerbroeken bewaard en dat leek me een goede basis voor een denim rok.
Uit Nederland had ik gelukkig m'n naai-attributen meegenomen dus naald en draad was voorhanden. De pijpen waren op kniehoogte snel afgeknipt. Vervolgens de binnenbeennaad losgetornd en de voornaad tot de rits en de naad aan de achterkant tot de strook eveneens losgetornd. Ik heb eerst geprobeerd of ik met het simpelweg aan elkaar naaien van de voor- en achterflappen kon lopen. Dat ging indien de rok tot zo'n 5 cm boven de knie kwam. Vanaf het einde van de losgetornde flappen trok ik een rechte lijn naar de waar de voor- en achterflappen aan elkaar zouden komen op de juiste hoogte van de zoom. Met een grove zeemanssteek de flappen samen genaaid en de reststof er af geknipt. Daarna de rok afgezoomd op een hoogte van ca. 42 cm. Ik had in de tussentijd al wat rondgesnuffeld op het Internet voor informatie over het handmatig naaien. Daar vond ik ook een paar keer hoe je van jeans een rok maakt. Daardoor kreeg ik het idee dat ik niet de enige was met zo'n afwijking.
Bij het uitproberen viel het me gelijk op hoe luchtig het onder de rok was en wat een bijzonder gevoel het was de zoom bij elke stap tegen je benen te voelen.
M'n eerste rok viel me niet tegen, zowel het uiterlijk als het dragen. Het ziet er wat grof uit maar m'n moeder zei altijd:"Als je er snel voorbij loopt zien ze het niet." Nu zien dat ik een naaimachine in huis krijg.
M'n eerste probeersel
M'n eerste probeersel
P8231552q.jpg
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door jan »

Ga naar de homepage, klik op INFO en links staat hoe je van een broek een rok maakt.
Jan.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door beachlion »

jan schreef:Ga naar de homepage, klik op INFO en links staat hoe je van een broek een rok maakt.
Jan.
Leuk om te weten. Het kan ook met de hand, zij het niet zo professioneel. Een tweede afgedankte spijkerbroek ligt al klaar op de operatietafel. Zoals in het getoonde voorbeeld ga ik in het voor- en achterpand een stuk van de pijp zetten. Dan heb ik meer bewegingsvrijheid en kan dan waarschijnlijk zelfs fietsen.
Kiltmans
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 okt 2011 22:19
Locatie: Brielle

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door Kiltmans »

Goed hoor dat je dit op zo'n manier oppakt.
Toch is er een verschil tussen een broek en een rok:
De plek waar de broekband zit, is over het algemeen zo'n 10 lager dan waar de rokband zit.
en dat kun je niet goedmaken met het "omturnen" van een spijkerbroek naar een rok.
De taille van een rok zit het lekkerst ter hoogte van je "bellybutton" (je navel) en daar zijn broeken niet op gebouwd.

Er zijn plenty websites waar je voor een zeer redelijk bedrag ( en zonder al die moeite) een leuke kilt of Utility kilt kunt kopen.
www.utilikilts.com
www.kilt.org
www.bikerkilt.com
www.got-kilt.com (hierover ben ik niet zo bijzonder tevreden, ze stuurden een kilt die van erg grove stof gemaakt was en zelfs tot bloedingen leidde)
www.skilt.co.uk
www.carynette.com

google maar eens even en je vind ze wel.
Marktplaats: type kilt in en regelmatig vindt je daar kilts in de aanbieding met verschillende taille maten zodat je kunt kiezen.
Prijzen varieren tussen 20 en 600 euro dus keus genoeg!

groeten

Kiltmans
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door Jos »

dat ben ik niet met eens Kiltmans. net zo goed als er heupbroeken zijn, zijn er ook heuprokken, hierbij zit de band dus in beide gevallen op dezelfde plaats.
Zelf draag ik uitsluitend heuprokken
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door beachlion »

Of het op de heup gedragen wordt of in de taille, het blijft voor mij een rok met het daarbij behorende draaggevoel. Als ik me de broeken uit de jaren 50 en 60 nog enigszins herinner droegen de spijkerbroeken op de heup prettiger. In de taille lijkt het me wat meer omsloten en ook zaken als het bukken zullen iets meer weerstand van schuivende stoffen veroorzaken. Maar dat lijkt me iets marginaals. Voorlopig sta ik aan het begin en zal nog een hoop ervaring moeten opdoen.
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door jan »

In Kiltmans' lijstje van kilt suppliers staat een foutje: Het is niet kilt.org maar www.kilts.org
Ze rekenen veel te hoge prijzen voor "shipping" , maar liefst 3 x zoveel als de rok die ik uit Amerika liet komen terwijl ze in Wales "zitten" op 1/10e van de afstand van de US.
Jan.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door beachlion »

We zitten ondertussen in een nieuw jaar en ik heb er in de tussentijd twee rokken bijgemaakt.
Nr 2 was ook van een oude spijkerbroek maar iets langer. Tussen de pijpen heb ik voor en achter een driehoek genaaid. Hiermee werd de bobbel die ontstaat doordat de rits iets naar achteren loopt in het kruis enigszins verminderd. Alleen bij de laatste handeling, het afknippen van de restjes stof, ging het mis en knipte ik in de voorkant. Ik heb het grof dicht genaaid en het garen wat gekleurd maar het blijft een leleijk gezicht.
Nr 3 kwam uit een nieuwe zwarte spijkerbroek van een goedkoop merk maar met een prijs van $10 (€7) kan je niet zeuren. De lengte kwam op 42 cm en door de zijsplitten van 10 cm had ik een ruime bewegingsvrijheid. Ik kon er zelfs mee fietsen.
P6011823q.jpg
P6011824q.jpg
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door wimjansma »

beachlion schreef:. Ik heb het grof dicht genaaid en het garen wat gekleurd maar het blijft een leleijk gezicht.
P6011824q.jpg
Mijn vrouw heeft voor spijkerstof speciaal een klos oranje garen gekocht. Lijkt geen gezicht, maar het past wonderwel bij indigo.

Overigens mijn beste Lion, nice to see you here again.
Dashond
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2014 16:02

Re: DIY uit een oude spijkerbroek

Bericht door Dashond »

Hi allemaal,
Ik ben tamelijk nieuw hier, maar wil toch graag even reageren:
niet iedereen heeft natuurlijk even veel te besteden, zodat een utilitykilt of echte kilt voor mij onbetaalbaar is.
Ik heb wel mijn eerste rokken gemaakt van vermaakte spijkerbroeken (op internet zijn verschillende handleidingen te vinden), maar ben later eens gaan kijken bij Kringloopwinkel en Terre des Hommes.
Vooral bij de laatste kom je zeer goede kwaliteit tegen voor 5 - 8 euro. :P
Ik heb inmiddels zo'n 20 rokken, van over de knie tot ultra-kort.
De helft nieuw gekocht, oa bij de C & A, de andere helft 2e hands.
Mijn laatste aanwinst is een echte wollen kilt (splinternieuw!), tot op de knie, 40 plooien en speld voor 6 euro, met een Iers overhemd, je weet wel: wijde lange mouwen met overslag, stevige glanzende stof (type Lord of the Dance) voor 2,50 euro.
A.s zondag gaan we uit eten bij de chinees met deze combi voor het eerst aan.

p.s.Van vermaakte spijkerbroeken vind ik meestal dat de rok niet mooi vlak valt aan de voorkant. :oops:
Plaats reactie