De rok en de familie

Algemene ervaringen met het rok dragen
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: De rok en de familie

Bericht door rokwens »

De volgende stap kan zijn : effen kilts...... Je moet er wel bij vertellen dat het een kilt is want mensen zien alleen geruite stoffen als kilts, zelfs al is het een gewone rok. Toen ik jaren geleden op TV kwam , op club 100, om de nieuwe mannenrok van de Nederlandse couturier "Hans Noordstrand " te presenteren, vroeg de filmploeg of ik mijn kilt zou aan doen. Ik heb toen mijn effen zwarte kilt gewisseld voor een mooie geruite rok in Schotse stof. Toen was het goed ! (dat was samen met een Nederlandse rokdrager)
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: De rok en de familie

Bericht door WesleyN »

Ja ik ken dat verschijnsel. Ach liep er iemand op Dour met een schotse rok aan. Dacht hij dat hij een kilt aan had. Ik heb toen niet gezegd dat hij zich vergiste. Maar toen ik zelf een schotse rok aan had, kreeg ik van iemand te horen dat hij een echte kilt aan had. Ja dat zie ik ook wel. Maar dan zeg ik gewoon dat ik toch liever een rok aan had, dan een kilt. Dat snapte hij weer niet. Nou ja. Dat geeft ook niet. We kunnen elkaar niet altijd begrijpen.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: De rok en de familie

Bericht door Redhawkje »

Daarom zet ik bij mijn kilt al een / erbij gevolgt door rokje. want een echte kilt is geloof ik 6 tot 7 meter stof en dat is die van mij absoluut niet. Linkerpunt vast en rechterpunt vast en ik kan net niet mijn armen strekken. Dan is het voor mij een overslagrok met schotse ruit. Je leert gauw de aparte namen in het rokwereldje kennen als het om een type rok gaat. En zo is de overgang naar een effen rok ook makkelijker denk ik.

Ik heb een bod gedaan op marktplaats waarbij gemeldt werd dat het een zwierig rokje was. :D Die is voor mij ! 8-)
Marica
Bruno
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 sep 2017 19:58

Re: De rok en de familie

Bericht door Bruno »

Dat iedereen een rok en een kilt verwisselt komt vooral omdat iedereen, mannen en vrouwen, een rok tegenover een broek eigenlijk volkomen onbelangrijk vinden. Heel veel vrouwen vinden een rok totaal niks en onderdrukkend en mannen hebben bijna allemaal minachting voor het fenomeen rok. Men heeft wel eens gehoord van een Schotse rok en van Schotse ruitjes en verder gaat hun kennis niet. Ik vind een kilt niet prettig om te dragen, want een kilt is voor mij precies verkeerd om, van achter wijd en van voor nauw. Daarom draagt men op een kilt ook een tas om die onvermijdelijke bobbel te verbergen. Ik draag veel liever een wijde 360 graden cirkelrok, aub niet te lang, maar wel bij voorkeur met ruitjes, want dan is het een "kilt" en ben je verontschuldigd! Ik heb wel een kilt, maar die hangt bijna altijd in de kast. Ik vind mijn roklengte goed, als die rondom net vrij hangt boven de vloer als ik op mijn knieën zit. En ik draag er altijd kousen, "overknees", bij, niet in lichte kleuren.

Sommige mannen hebben helemaal geen hekel aan een rok en willen er zelf een dragen, dat weten wij allemaal. Maar ik heb al heel vaak toegefluisterd gekregen: "Dat zou ik ook wel willen, maar ik durf niet!" Onlangs liep ik ergens een lift in en tegelijk kwam er een man uit, die direct zei: "Ik heb ook een kilt!" Ik vroeg meteen "Waarom draag je die dan niet?" "Nee, dat durf ik niet!" Toen liepen de liftdeuren dicht. Zo zie je maar.

Maar om iedereen gerust te stellen: als je een rok overal wil dragen, gewoon doen, je krijgt nergens commentaar. Ik heb er ook lang over gedaan om zover te komen, ik ben niet de jongste meer, maar de laatste jaren ben ik niet zo bang meer. En ik ben niet van plan om de laatste levensjaren, die ik nog heb, mij te beperken. Ik krijg tot mijn verbazing wel het gevoel dat men mij met meer respect behandelt als ik een rok draag en hoe dat kan begrijp ik voorlopig niet.

Ik ben er eigenlijk wel blij mee dat niemand iets begrijpt van rokken/kilts, want als ik een rok draag, hoe dan ook, wijd of nauw, lang of kort, als het Schotse ruitjes zijn, is het altijd goed. En het is veel eenvoudiger om een wijde rok te maken, dan een kilt, vind ik, want dat doe ik altijd zelf. Heb ik ook moeten leren. Kun je hem ook precies zo maken als je hem hebben wilt. Probeer het maar!

Mijn groeten aan iedere lezer! "Lectori salutem", zei men vroeger. Bruno.
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: De rok en de familie

Bericht door Redhawkje »

Gisterenochtend gewoon het zwierige rokje aangetrokken dat mijn vrouw nog niet gezien had. Toen ze wakker werd en ook beneden kwam had ze niet eens in de gaten dat het een ander rokje was. Ze is al snel gewend aan mij met een rok aan. Toen ik haar er op wees riep ze " maar dat is een vrouwenrokje" Ik andwoorde " waar staat dat? ". Na deze woordewisseling vond ze het mij echter wel goed staan en was lovend over het stofje en onderrok van doorschijnend materiaal en afgezet met fluweel kantwerk.
De rok zelf is heel wijd en valt iets over de knie. Als
ik loop dan zwiert de rok heerlijk om mijn benen.
Marica
Johnny Rocks
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 okt 2017 13:24

Re: De rok en de familie

Bericht door Johnny Rocks »

Bruno schreef: 03 nov 2017 12:57 Ik krijg tot mijn verbazing wel het gevoel dat men mij met meer respect behandelt als ik een rok draag en hoe dat kan begrijp ik voorlopig niet.
Zou het niet kunnen komen omdat men niet weet hoe er mee om te gaan? Bij een rok gaat de gedachte toch snel uit, dat is een vrouw, maar bij nadere bestudering blijkt het een man te zijn. Verwarring alom.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: De rok en de familie

Bericht door WesleyN »

Ik denk dat het vaak andersom gaat. Eerst zien ze een man en dan pas dat hij een rok draagt. Ik denk dat ook niet iedereen in de gaten heeft dat de betreffende man een rok draagt. Maar de meesten wel. En lopen dan weer door. Zeker als je er niets mee kan.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: De rok en de familie

Bericht door beachlion »

Het is dan wel geen familie maar als ik in winkels ben dan wordt ik in de meeste gevallen vriendelijker geholpen dan voorheen. Een enkele keer is er iemand die het niet kan plaatsen en die doet dan wat schichtig. Dat zijn meestal de wat jongere lichtingen.
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: De rok en de familie

Bericht door Redhawkje »

Zaterdagavond uit eten met excollega en zijn vrouw waarbij ze vorige week al kennis maakten met mijn rok. Ik ben benieuwd, maar eigenlijk weet ik het al, in het restaurant krijg ik geen enkele reactie, op die enige blik van een vrouw. Want vrouwen zien alles wat mannen niet zien tenslotte. :mrgreen:

Dan is zondagmiddag nog de verjaardag van mijn 15 jarig neefje. Ook mijn broers gezin weet van mijn rok, maar nu zal de rest van haar familie er kennis mee gaan maken. Ik ben er helemaal niet zenuwachtig voor of zo. Ik zie het rokdragen voor mijzelf al als volledig normaal.
Ik ben een gelukkig man, met zo'n familie, dat mogen jullie best weten :)
Marica
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: De rok en de familie

Bericht door beachlion »

Je mag je zeker gelukkig prijzen met de houding van je familie, zowel van de warme als de koude kant. Veel mannen met rok-aspiraties moet het met minder, soms met heel veel minder stellen.
Plaats reactie