rok in de jeugdbeweging

Algemene ervaringen met het rok dragen
Plaats reactie
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

rok in de jeugdbeweging

Bericht door rokwens »

Bij jeugdbewegingen worden er vaak grapjes uitgehaald, scetchen en toneeltjes gevoerd. Ik herinner me nog van die tijd dat er wel eens rokken bij te pas kwamen. Ik zag ook scouts in Schotland, allen netjes in kilt met gewone schoenen, witte shirt.
In het museum voor schone kunsten in Brussel heb ik ook eens een groepje Schotse leerlingen ontmoet waarvan zowat de helft in een kilt getooid was.
Vandaag kwam mijn zus bij mij om enkele Schotse rokken te vragen voor haar zoon. Hij is bij een jeugdbeweging en dit jaar staat hun kamp in het teken van Schotland. Ik ben benieuwd hoe dat daar afloopt.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: rok in de jeugdbeweging

Bericht door Peter v »

Als de jeugd op een open, correcte en nuchtere manier met het rok dragen in contact komt, het leert kennen vanuit het normale en niet vanuit het discriminitieve, wie dan zou die juiste, goede kennis van het rok dragen omverwerpen?

Die jongeren zullen niet in de val trappen van het ziekelijke discriminatie van mannen in rokken. Het is ook niet perse wat je aan hebt, maar dat het te zien is dat de persoon in die kleding nog altijd de zelfde ( goede ) persoon is als dan wanneer hij / zij hun normaal dagelijkse "geaccepteerde" herkenbare kleding dragen. De jeugd leren kijken met hun ogen en gezond verstand. Leren om volwaardige respectabele volwassen mensen te worden. Wanneer de jeugd correcte begeleiding krijgt, volwaardige oprechte nuchtere mensen worden, dan wordt niet alleen mannen in rokken op de juiste manier bekeken, maar alle dagelijkse zaken. Dat kun je niet zeggen van de zo veel ontspoorde jongeren van vandaag de dag. Zij die wat negatiefs maken van mannen in rokken, zullen naar alle waarschijnlijkheid ook met vele andere dingen niet sporen.

Het moet kunnen, een "verkleed " partij, jongens in en rok, wat tevens ook een uitstekend gelegenheid is om voor de betrokkenen te zien dat je niet verandert in iets heel anders wanneer je een ander kleding stuk aantrekt. Wat dat betreft, is denk ik ook toneel les op scholen wel goed voor de vorming.

Draaf ik door? :? ;)
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: rok in de jeugdbeweging

Bericht door RokSterNL »

Ben het in grote lijnen met je eens. Alleen vind ik de vergelijking 'verkleedpartij' niet de juiste benaming. Net alsof wij rokken aantrekken als of we een clownspak aandoen voor de carnaval. Ik vind het gewoon mijzelf kleden net als dat ik een broek gedragen heb. Al mijn zomerbroeken liggen nog netjes opgevouwen in de koffer. Ik draag nu nog alleen maar rokken, omdat ik het een verademing vind en het gewoon heerlijk draagt. Geen gezweet, geknel, en vrij kunnen kiezen, heerlijk gewoon. Het valt mij alleen wel op dat ik soms ook vaak voor de kledingkast sta, en denk, wat voor rok zal ik vandaag eens aantrekken. Dat valt dan soms niet altijd mee, als je een behoorlijke collectie hebt.

Groetjes van RokSterNL
Peter v

Re: rok in de jeugdbeweging

Bericht door Peter v »

Als je het goed ( opnieuw ) leest, zou je kunnen zien dat wat ik daar mee bedoel inderdaad een "verkleed" partij is. Dwz, een voor de jongeren een verkleed partij. Een moment waarop zij in andere kleding gaan kleden dan wat hun dagelijkse keuze is. Voor toneel spel wordt ook "verkleed". ( Het is voor ONS GEEN verkleed partij. ) Doordat het onder het mom van een verkleed partij gaat wordt niemand er persoonlijk voor aangezien, en kan er dan rokken openlijk gedragen worden zonder het wel of niet hoeven toegeven of je het zelf wel wat vindt of niet. Op die manier zouden jongens kennis kunnen maken met andere manieren van aankleden, openlijk voor de ogen van iedereen, zonder zich daar voor aangezien te worden of zich daar voor te schamen. Want ook met carnaval wordt de gekste kleding aangedaan, en niemand kijkt je daar voor op aan, omdat het allemaal onder het mom van Carnaval gaat. Maar ook dan weet alleen jij of je ervan geniet of het je koud laat.

Bij toneel les, waarbij verkleed wordt, kan dan in de anonimiteit van de openheid anders gekleed worden. Door het daadwerkelijk te doen, wordt het minder beladen, en is de stap om evt het te gaan doen uit eigen beweging gemakkelijker, en heeft het grote voordeel dat ook de anderen er mee bekend zijn met mensen die anders gekleed gaan dan hoe de massa zich kleedt. Daar zijn scholen ook voor. Sociale vorming. 1 & 1 = 3 kunnen wij allemaal. Ja het klopt, 1 is één, & is ook één en 1 is ook weer één ........ teken, dus drie tekens.... :roll: :? 8-) ;)

Aan sociale vaardigheden, zelfbewustzijn, respect valt veel meer te doen dan wat er nu schijnt te gebeuren. Jongeren leren dat ook zij, ook wanneer zij de "alles mag" leeftijd verlaten en volwassenen worden dan ook nog een eigen weg kunnen volgen, ook achter kunnen staan voor waar zij in geloven. Zoals de eigen bewustzijn van een behoefte om rokken te dragen.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: rok in de jeugdbeweging

Bericht door RokSterNL »

Het kwam bij mij niet helemaal duidelijk over, maar met de toelichting die je nu gegeven hebt, is het wel duidelijk.

Groetjes van RokSterNL
Plaats reactie