Excuus

Algemene ervaringen met het rok dragen
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Excuus

Bericht door willi »

Excuus.

Na hèrlezing van mijn laatste verhaal over mijn verschijning als cross dresser, (deze engelse benaming klinkt veel beter) vind ik een excuus tegenover die leden van het forum, die zich puur bezighouden met het als man (zonder vrouwelijke poespas) dragen van een rok, op zijn plaats. Ik wil absoluut niet de indruk wekken, mee te werken aan een deling in onze gelederen; . . . als deze deling al mocht bestaan.
Natuurlijk gaat het bij ons in de eerste plaats om het dragen van de rok, 'en niets anders dan de rok’, geaccepteerd te krijgen bij het grote publiek. Voor travestieten (sorry) is op deze site eigenlijk geen plaats; daar zijn andere, zeer uitgebreide site’s voor te vinden.

Mijn bedoeling met de plaatsing van het aangehaalde verhaal was dan ook alleen maar aan te willen tonen hoe verschillend de reacties van het 'volk' kunnen zijn; een goede travestie geeft kennelijk minder problemen dan een ‘gewone’ man die in plaats van een broek een rok draagt.
Ik meen dat RokSter al eens een situatie heeft beschreven, waaruit bleek hoe slecht mensen kijken. Zie je een rok mèt make-up, dan is het gewoon een vrouw; maar zonder make-up, ook een vrouw. . . . , sorry meneer, maar ik zag een rok dus. . .
Er zijn overigens duizenden voorbeelden te vinden over het slechte waarnemingvermogen van het publiek (waartoe ook wij behoren). Vraag maar ‘ns na bij de politiediensten; bij getuigenverklaringen bijvoorbeeld.

Over slecht waarnemen gesproken, ik heb daarvan genoeg voorbeelden uit eigen ervaring.
De verwarring kan namelijk nog veel grotere, en ingewikkelder vormen aannemen; bijvoorbeeld die keer dat ik met mijn vrouw op bezoek was bij een ons goed bekende ‘kunstenares’ (dát verwacht je toch niet). Ik droeg toen een open ‘heren’overhemd met daaronder een weliswaar opvallend mooie, en versierde witte spijkerbroek en witte sportschoenen. Wat kon er fout gaan? O.k., ze had een excuus; ze was in gesprek met een klant en moest haar aandacht dus verdelen. ‘Ik kom zo bij u mevrouw’, sprak ze tegen mij. Mijn vrouw en ik moesten daar hartelijk om lachen; maar nóg had ze het niet door.
Toen we op het punt stonden te vertrekken, kwam ze ons met een rood hoofd achterna, en riep: 'sorry Wil, ik herkende je niet met die ‘oorringen’'. Dat was het, ik droeg twee gouden oorringen van ± twee centimeter in doorsnede; nog een cadeautje van mijn vrouw.
We hebben er later samen met haar, enorm om gelachen; ze vond het zelf ook helemaal ‘fout’ dat ze zo slecht had opgelet. Voor een kunstenares nog wel!

Voetnoot.
Ik heb eens ergens gelezen dat het vooral de vrouwen zijn, die zo slecht opletten. Vrouwen zijn namelijk geprogrammeerd op het zien van kleding; ‘iemand in een rok is dus een vrouw’! Want mannen dragen geen rokken.
Mannen daarentegen kijken eerder naar lichaamsbouw en beweging; daarom herkennen wij mannen, zelfs in broekdragers nog de vrouw. Als dit niet zo was geweest, zou de introductie van de vrouwenbroek tegen de dezelfde problemen zijn opgelopen; ‘dag meneer’.


Willi
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Excuus

Bericht door rokwens »

Dat klopt. Wij zijn gewend "vrouwen" te detecteren aan de hand van gestalte omdat we er ondertussen rekening mee houden dat het niet de broek of de rok is die bepalend is. Een man gaat daarom veel sneller door hebben dat hij een man in rok ziet.
Dat heb ik al vele malen ondervonden. Terwijl ik gerokt met een vriendin over straat loop zie ik sneller een ander man in rok terwijl zij dat niet opmerkt. Ik heb nog nooit een man zich weten vergissen in mij en excuseren, vrouwen daarentegen wel.
En soms levert dat een gratische pint op, dat is dan weer meegenomen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: Excuus

Bericht door ecokilt »

een goede travestie geeft kennelijk minder problemen dan een ‘gewone’ man die in plaats van een broek een rok draagt.
Ben er zelf ook ooit ingetrapt. De eerste paar keren dat ik in rok op straat (ver ver van huis) kwam, dacht ik dit: baard afscheren, pet opzetten - dan gaan ze niet zien dat ik een man ben en dan is het veilig. Volkomen fout idee natuurlijk.
Het geeft wel aan dat zelfs wij(of ik) niet ontsnappen aan de grote westerse rok-vrouwconditionering.

Overigens vraag ik me in dit verband af hoeveel mannen die een rok willen zich vergissen door te vermoeden dat ze met een soort travestie bezig zijn.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Excuus

Bericht door RokSterNL »

Ik heb toch ook een aantal maanden zoiets meegemaakt. Ik heb dit toen ook hier op het forum geschreven.

'Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Berichtdoor RokSterNL op ma 04 aug 2008, 17:08 uur
Vanmiddag moest ik nog wat boodschappen doen.

Ik stond bezijden de kassa, omdat ik niet wist of de vrouw naast mij er al eerder stond. Toen de verkoopster/cassiere vroeg wie er aan de beurt was, gaf de vrouw naast mij als antwoord: 'Help die mevrouw maar eerst' Die mevrouw was ik dus. Ik gaf als antwoord: 'Ik ben een man, al draag ik een rok'. Zei antwoordde toen: 'Ja maar ik zag een rok, en kon dat dus ook niet weten'. Kan je nagaan hoe sommige mensen kijken. Gaan alleen maar af op een kledingstuk, en kijken niet verder naar de persoon. Overigen had ze wel een bril op. Ik dacht: 'Die moet nodig weer naar de oogarts toe, als ze niet ziet dat ik anatomisch en uiterlijk een man ben'. Daarna zei ik nog tegen een klant, ook een man, kan je nagaan hoe ze kijken, zeggen ze mevrouw tegen je. Hij antwoordde op een beetje denigrerende wijze : 'Ja dat heb je nu eenmaal als je rok draagt, maar dat wil je toch ook ?' Ik zei toen: 'Nee dat niet, ik vind trouwens die opmerking erg stom, moet je dit artikel maar eens lezen dan weet je waar het over gaat'. Hij heeft het niet bekeken. Toen zei hij: 'Je zal wel meer dit soort opmerkingen krijgen als je in een rok loopt'. Ik op mijn beurt antwoordde toen: 'Ik vind dat kortzichtig, maar ja zulk soort antwoorden kun van mensen zoals jij verwachten. Toen moest ik maar ophouden van hem. Ja kennelijk voelde 'meneer' zich door deze opmerking aangesproken. Toen ben ik weg gegaan. Voorlopig had ik hem wel even in de shit gedrukt.

Later vertelde ik het hele verhaal tegen mijn buurman die naast mij woont. Die zei: 'Lekker in de shit laten zakken'.'
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Excuus

Bericht door Roktom »

Mensen zo als deze man, moet je in zijn waarde laten.
Of te wel, in zijn eigen schit laten.
Is het niet waar daar mee in diskussie te gaan.
Heeft met de opvoeding te maken.
Kan hij niets aan doen, is zijn moeder.
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Excuus

Bericht door rokwens »

Als je niet als man "herkend" wordt kan je de gedachte "man in rok" niet overdragen en zodus brengt het geen zoden aan de dijk om met dergelijke "onnauwkeurige" outfit de straat op te gaan. Je verdwijnt dan in de vrouwelijke massa en de man in rok bestaat dan niet. Zo staan we binnen 100 jaar nog geen stap verder.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Excuus

Bericht door Roktom »

Ja rokwens zo is het.
Nu de rest van de massa nog.
Ik stuntel daar nog elke dag mee.
Zo lang de ROK vrouwelijke is, hebben wij een probleem.
Ga maar op het station van de NS staan in rok.
.......................................................
En?
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Excuus

Bericht door RokSterNL »

Ik heb er op dit moment helemaal geen zin meer in.

Door het hele gebeuren bij mij in mijn buurt ben ik op dit moment niet meer gemotiveerd om wat te doen hier en op mijn eigen site. Terwijl ik zo strijdbaar was. De reden ligt in de privesfeer in mijn buurt wat met mijn rokdragen te maken heeft.
Ik vind het wel zwaar balen en hoop dat het snel rustig wordt voor mij, zodat ik de draad weer op kan pakken met het rokdragen.

Wiha kent de reden inmiddels.

Daarnaast dit was ik vergeten te schrijven, maar heb aan mijn posting van 28 maart 2009 nu nog iets toegevoegd. Ik zag gisteren toen ik weer na lange tijd op het forum kwam, dat er ten tijde van mijn afwezigheid meer activiteit bij de leden onderling is. Er wordt op elkaar gereageerd, in tegenstelling tot toen ik nog bijzonder actief was. Blijft toch opmerkelijk, nietwaar ? Dit is de tweede reden waarom ik ook niet meer gemotiveerd en actief ben.
Hier uit blijkt toch overduidelijk dat het toch iets met mij te maken heeft, anders was het nu hetzelfde geweest. Niet om dat ik dat van mijzelf vind, maar vanuit de positie van derden. Ik word gewoon door allerlei loze reacties hier, dat het zgn. niets met mij persoonlijk te maken heeft/zou hebben, en niets met mijn schrijfstijl, om de tuin geleid. :twisted:
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Excuus

Bericht door RokSterNL »

rokwens schreef:Als je niet als man "herkend" wordt kan je de gedachte "man in rok" niet overdragen en zodus brengt het geen zoden aan de dijk om met dergelijke "onnauwkeurige" outfit de straat op te gaan. Je verdwijnt dan in de vrouwelijke massa en de man in rok bestaat dan niet. Zo staan we binnen 100 jaar nog geen stap verder.
Ik vind dat je te vlug oordeeld terwijl je niet eens mijn outfit gezien hebt. Je gaat alleen maar af op de reactie van die kerel. Dat hij zo'n bekrompen inzicht heeft, komt doordat zijn geest ook zo bekrompen is.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Excuus

Bericht door rokwens »

RockSter, ik heb dit neergezet als een algemene beschouwing zonder iemand te fixeren. ik weet dat jij ook oplet om niet over een bepaalde grens te gaan en dat je ook al vele jaren aan de kar trekt in het algemeen belang van ieder van ons.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie