Kaftans en aanverwanten

Algemene ervaringen met het rok dragen
Plaats reactie
Jonas
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:09

Kaftans en aanverwanten

Bericht door Jonas »

(Ik weet niet goed waar ik deze moet plaatsen in de verschillende fora, ik zet 'm dus maar "ergens" neer)

Het gaat hier vooral over rokken voor mannen, en ook een beetje over panty's en laarzen, maar ik wil toch nog eens even de aandacht voor het mannenkleed. (misschien moet dat ook maar eens een aparte rubriek worden bij de andere alternatieve mannenmode ? als hier interesse voor is ?)

De link van mannenrok naar mannenkleed is er toch vaak hé ? Bij de jongste berichten op de fora zijn er twee die de kaftan voor mannen vermelden:
"Boek Men In Skirts Andrew Bolton" in het forum "Winkels" en
"Foto van 1960s advert for the Dorcus 'He-skirt'" in "In de krant of op tv", dat verwijst naar een pagina waar een foto van een man in kaftan te zien is.

Ik ben zelf een liefhebber van de traditionele arabische of noord-afrikaanse mannenkleding, hoewel ik het, net als rokken, enkel thuis draag.
Probleem is dat ik niet uit de terminologie wijs geraak.
Dat djellaba's bestaan voor mannen en vrouwen was me al duidelijk. Maar tot nu heb ik eigenlijk gedacht dat de kaftan voor vrouwen was. Je ziet ze op het internet alvast enkel voor vrouwen te koop, voor zover ik al gezien heb.
En wat is het verschil tussen een kaftan en een djellaba ?
Soms heb ik de indruk dat het allemaal ook wat verschilt volgens het land van herkomst.

Is er iemand onder ons die hier meer verstand van heeft en dat eens kan uitleggen ?

Jonas
Peter v

Re: Kaftans en aanverwanten

Bericht door Peter v »

Hallo Jonas, die "Foto van 1960s advert for the Dorcus 'He-skirt'" Was gericht op de tweede pagina denk ik van foto's, met een man en een vrouw in mini rok. Er waren inderdaad vele verschillende andere rok vormen ook te zien. Probeer es eens te dragen buiten huis, het kan gewoon. Is echt een aanrader. verstoppertje hebben wij lang genoeg gedaan.

Ik denk dat op minieme details na, misschien met het voorgeschreven gebruik en de betekenis van bepaalde opdrukken de kleding stukken vrijwel hetzelfde kunnen zijn. Hebben wij hier iemand die van buitenlandse klederdracht op de hoogte is?

Een kaftan is toch gewoon in principe een jurk? Vaak wel heel uitbundig, kleurrijk en met grote mouwen. Al is er ook en kaftan bij Nekkerman te koop die volgens mij een kleurrijk jurk is.

Wij praten hier hoofdzakelijk over mannen die hun broek willen veruilen voor een rok, met behoud van zijn zelfde mannelijke uitstraling, maar er is veel meer dan dat alleen. Dus ook rokken die een bovenstuk eraan vast als één geheel hebben, jurken dus. Of kaftans enz. Die worden wel genoemd, maar terwille van de "Mannelijke"imago wordt getracht daar niet al te veel aandacht voorlopig aan te schenken. Ter behoeve van de overzichtelijkheid. Wat begrijpelijk is.

Maar daarentegen, vind ik dat alle vormen van mannen in / met rokken en ook de ander vorm van rokken, jurken dus wel degelijk besproken moeten worden en aandacht aan besteed.
Zolang er niet sprake is van 100 procent travestie, is daar niets mis mee. Echte travestie hoort hier niet thuis, maar een zeer eenzijdige beperkte mannen rok thema ook niet. Het hele mannenrok gebeuren is constant in ontwikkeling en met de huidige leden is er genoeg variatie in smaken en ideeen. Dus vind ik dat kaftans e.d. ook aandacht verdienen, al zou het alleen zijn om juist beter de mannen rok te kunnen defineren.

Vr. Gr.
Peter v.
Jonas
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:09

Re: Kaftans en aanverwanten

Bericht door Jonas »

Peter v.,

Je reactie bevat een aantal elemanten i.v.m. te volgen strategie. Zo leer ik het ook een beetje begrijpen.
Ik ben voor de algehele emancipatie van de mannenkleding, maar ik denk daar zelf niet echt stratefgisch over na. Ik heb zelf geen flauw idee wat we zouden moeten doen om het te verwezenlijken. Ik hoop alleen dat het er komt. Ik leer hier op het forum veel over hoe anderen er wel strategisch over denken.
Maar ik wil hier i.v.m. de mannanjurk toch even meegeven wat ik jaren geleden ooit gelezen heb van een mode-journaliste in Vlaanderen. Haar naam ontsnapt me even. Ik denk dat het rond de eeuwwisseling was, en dat gevraagd werd naar tendenzen voor de nieuwe eeuw.
Eén van de dingen die ze zei was dat de mannenrok nog erg veraf was. Ze had er sterke twijfels over of die er wel ooit zou komen.
Het eneig dat ze eventueel kans op slagen gaf was de mannenjurk, en dan wel als huisjurk. Ze dacht dan net aan de arabische en noordafrikaanse kleren waar ik het over had.

Het doel hier op het forum is natuurlijk ruimer: het in het openbaar kunnen dragen. En daar vringt de schoen. Die arabische kleren kan je nu helemaal niet meer buitenshuis dragen. Er zijn al eens arabisch sprekende mensen in djellaba's met rugzakken van de trein gehaald, omdat men dacht dat ze terroristen waren. Door die hele toestand kunnen we het wel voor even vergeten nog in zo'n kleren buiten te komen.

Dan toch maar de rok die het meeste kans heeft ?
Ik zou erg blij zijn als de rok ooit zou kunnen, maar het zal voor mij nooit de ultieme emancipatie zijn. Als je eenmaal een kleed op enkellengte hebt gedragen, hoe zou je ooit nog iets anders willen ?
Nou ja, da's mijn gevoel hé.

Jonas
Peter v

Re: Kaftans en aanverwanten

Bericht door Peter v »

Hallo Jonas, mooie reactie. Leuk dat je spreekt van een KLEED. Wij in Nederland spreken normaal van een jurk. ;) :P

Een jurk is een kleding stuk dat van de schouders hangt en het lichaam bedekt en een zeer vrije gevoel geeft. Zo ongeveer. En is zeker NIET alleen iets voor de vrouwen.

Het klopt dat het dragen van kleding wat gelinkt kan worden met landen waar terroristen vandaan komen ( Eigenlijk onzin, want normaal gesproken loop je niet als terrorist met een bord op je rug "ik ben een terrorist) niet het geijkte kleding is om aan te trekken, tenzij je daar iets mee heb, zoals van die landen afkomstig bent.

Je kunt wel Europese jurken dragen, maar dat gaat dan moeilijker, als man zijnde, want dan ZOU men misschien er wat raar van opkijken, een man in een jurk, maar je zal het eerst moeten proberen om het echt te weten.

Belangrijk met rokken en jurken dragen is om jezelf als persoon te presenteren. Een mens op zich. Ongeacht wat je aan hebt. Dat kunnen mensen gemakkelijker accepteren dan wanneer ze DENKEN b.v. een travestiet te zien die vergeten is zijn pruik en make-up op te doen, bij wijze van spreken. Ik heb zelf al verschillende kleding combinaties aan gehad en nog alleen complimenten gehad, terwijl ik overduidelijk als mijzelf, als man in rokken op straat loop! 8-) 8-) 8-) :lol: :lol:

Verder heft de man niet zo veel "vrije "kleding om te dragen, ook niet in huis. In bed moet hij een pyjama aan, terwijl een Big shirt "pyjama" ook heerlijk slaapt.

Het blijft dat de enige manier om rokken dragen bekend te maken is het openlijk te doen.

Dus las wij wat willen moeten wij er zelf letterlijk de straat op.

Overigens wel erg leuk, jou inbreng, een ander "insteek" wat rokken / jurken betreft.

Vr. gr
Peter v.
Jonas
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:09

Re: Kaftans en aanverwanten

Bericht door Jonas »

"Jurk" is een beetje een raar woord in het vlaams. Het wordt natuurlijk wel gebruikt in kranten en tijdschriften en zo, maar minder in de spreektaal. Waarschijnlijk omdat het woord "jurk" niet in onze dialecten bestaat. "Kleed" klinkt een stuk natuurlijker voor ons. Alleen jammer dat het geen meervoud heeft. Kleedje natuurlijk wel, dat wordt kleedjes.
("Kwark" is trouwens ook zo'n woord dat voor een vlaming niet goed in de mond ligt.)
Misschien beeld ik me maar wat in, maar ik denk dat je hier toch iets gemakkelijker een kleed aan een man kan verkopen dan een jurk.

Dat je in bed als man een piyama MOET dragen, daar ben ik het toch niet mee eens. Nachthemeden (hier noemen we dat ook "slaapkleed") voor mannen zijn toch nog gewoon te koop, al moet je wat zoeken. In de postorder of in de winkel. Er zijn nog wel duurdere lingerie-boetieks die die dingen hebben, en ook zo van die winkels waar de tijd is blijven stilstaan hebben ze nog, en goedkoop.

De keuze is echter heel beperkt, en wordt kleiner met de tijd. Bijna alleen oudere mannen dragen dat nog.

Op het oude MSN forum heb ik gelezen dat er ooit wel iemand problemen mee heeft gehad, omdat die zei dat hij een slaapkleed droeg. Het gaat dus de verkeerde kant op. Terwijl je het nog gewoon kan kopen, is er al een deel van de mensheid die een slaapkleed voor een man even erg vind als een rok. Dit kan je dus misschien ook maar beter niet meer op het werk vertellen.

Het mannenslaapkleed is nog niet dood, maar het is wel vijf voor twaalf. Dus, mannen op dit forum: kopen die dingen ! Anders gaat wat eens normaal was gewoon verloren. En dan gaan we achteruit in de vrije kledingkeuze, terwijl we hier met de rok net vooruit willen.

Jonas
Peter v

Re: Kaftans en aanverwanten

Bericht door Peter v »

Hallo Jonas, ik begrijp de taal verschillen, en ik vind het geen enkel probleem, het is zelfs leuk. Als je hier een kleed aan iemand wil verkopen denkt ie gelijk aan een tafel of vloer "kleed" terwijl het woord "kleding" ook het "kleed" bevat. kled ing

Wij "moeten" natuurlijk niets. maar ik denk dat het algemeen normaal is dat mannen een pyjama of short ama ( met korte broek ) dragen, en niet een nacht hemd. Wij kunnen vanzelf ook nachthemden kopen op de dames afdeling maar die zijn veelal voorzien van vrouwelijk teksten of bloemen. op een enkele na. Ook kan de maatvoering niet helemaal aansluiten, meestal de mouw lengte.

Maar wij dwalen af.
Waar wij niet van afdwalen is hoe de mannen mode verloopt, dus ook in het nacht kleding gebeuren.
De zomer seizoen voor wat de mode betreft is een ideaal moment om b. v. vrolijke kaftan achtige ( Jurk ) achtige creaties mee te voegen aan de collecties. de laatste paar jaren is de heren mode al wat vrolijker, "tropische r " gaan uitzien met o.a. witte linnen broeken, vrolijke gebloemde bloezen, kettingen en armbanden. In die voortzetting van de vernieuwend trend zou de rok, solo of als combi's ( jas & rok, Jas, vest en rok, ) ( zie de laatste catwalk foto's) ideaal ingepast kunnen worden. Met een knipoog naar de tropen is een rok gemakkelijk te accepteren als lekker luchtig kledingstuk. Tenslotte als ze overmaats, veel te brede en veel te lange broeken ( skater broeken? ) kunnen verkopen ( geen gezicht) dan moeten rokken ook kunnen. Maar ja ik ben bevooroordeeld, als rok drager.

Vr. Gr.
Peter v
Plaats reactie