In een rok naar

Algemene ervaringen met het rok dragen
mannenrok
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2007 08:59

In een rok naar

Bericht door mannenrok »

Mensen,
Het is al weer heeeel lang geleden dat ik een berichtje achter heb gelaten, maar drukke werkzaamheden en sociaal leven verhinderen dit wel eens. Ik ben al heel lang rokdrager en om uiteindelijk in de samenleving in een rok gezien te worden is best wel moeilijker dan meesten denken. In mijn vriendenkring is het al een heel lange tijd geen probleem dat ik in een rok loop maar nu komt er een fenomeen bij. Bij veel vrienden die kinderen hebben worden de kinderen inmiddels al zo oud dat vriendinnetjes en vriendjes op visite komen. De kinderen hebben er helemaal geen moeite mee maar de "aanhang" moet wel wennen. Het maakt echter wel veel uit of je een rokdragende man bent of er uit ziet als travestiet. Ik bedoel, je moet kunnen blijven zien dat je man bent en dus niet in een bloemetjes jurk of met hoge hakken moet gaan lopen. Dat beeld verstoort het beeld wat men van jou heeft. Een paar vriendinnen helpen me inmiddels met kledingadviezen. Vaak kan je makkelijk laarzen dragen maar een hak eronder kan volgens de deskundigen niet. Ik ga nu naar mij moeder in het bejaardenhuis in een knielange bruingrijze suede rok met lichtbruine laarzen eronder en platte hak.
Ik heb rokken in alle maten en sinds kort bij de C&A ook corduroi rokken (donkerbruin en donkerblauw) gekocht. Doe je daar een gekleurde maillot onder met laarzen zonder hak dan vindt iedereen het fantastisch staan.

Let dus op wat je draagt. Ook al vind je een bepaalde stijl leuk, dan nog moet je geen beeld maken die eruit ziet als vrouw.

Henk
jan

Re: In een rok naar

Bericht door jan »

Even over de reactie van 'aanhang' zoals "mannenrok" het beschrijft.
Ik draag weleens kilts naar klanten en collega's en op een gegeven moment zei Cobi, de vrouw van een collega, dat haar zoon een rok van haar had aangetrokken bij het studeren. Vond 'ie lekker!
Het dragen van rokken kan dus ook aanstekelijk werken. Ook hier geldt dat goed voorbeeld goed doet volgen.
Ik ben vroeger ook regelmatig benaderd door echtparen als ik op een terrasje zat in een kilt waar ik die kilt gekocht had. Ik zei dan dat ik hem zelf gemaakt had. Eenmaal is het voorgekomen dat mij vervolgens werd gevraagd of ik een kilt op maat kon maken en dat heb ik ook gedaan, zeer tot tevredenheid van de man (en vrouw). Maar het loont niet want het is teveel werk. Tegenwoordig kun je voor een luttele 47 euro een leuke kilt kopen (Rotterdam 'Black widow') (Leiden 'Basta') en daar kun je niet tegenop met de stofkosten en het vele werk.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: In een rok naar

Bericht door willi »

Beste ‘Mannenrok’.
Leuk dat we weer eens een berichtje van je mogen ontvangen.
Het blijft interessant te weten hoe anderen over dit onderwerp denken en te ontdekken waar de wat meer gematigden onder ons hun grenzen trekken.

Velen van ons (ook jij) meten hun mannelijkheid nog steeds af, aan de hand van de voor mannen voorgeschreven recht toe, recht aan, kleding. Elke frivoliteit, elke versiering wordt daarbij afgedaan als ‘vrouwelijk’ . . . en volgens de massanorm is ‘t dat ook. Alleen voor mannen met een artistiek beroep wordt een uitzondering gemaakt. (Waarom eigenlijk? Heeft verfraaiing dan toch iets te maken met kunstzin?)

Het pertinent afwijzen van ‘bijvoorbeeld’ hoge hakken toont m.i. aan, dat we toch aan statusbevestiging doen. Een echte man doet zoiets niet; dat zijn versieringen, en die horen thuis bij mindere goden. Vrouwen! En daarmee blokkeren we definitief de weg naar verdere emancipatie. De emancipatie van de man.
De behoefte ons manzijn te willen aantonen met het plaatje van de geweldige stier, is een primitieve behoefte. Ons manzijn bevindt zich nochtans in onze geest en in ons handelen. En dat is vaak al erg genoeg. WOI/WOII, WOIII?

Laat als voornemen de rok voor de man een start zijn en niet ook meteen het eindpunt.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2106
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: In een rok naar

Bericht door Jos »

goed gezegd willi,
voor mezelf houd ik, in grote lijnen, dezelfde redenering aan als mannenrok, maar vind wel dat eenieder vrij moet zijn in wat hij wel of niet draagt, zolang je als man maar herkenbaar blijft.
willi schreef:Alleen voor mannen met een artistiek beroep wordt een uitzondering gemaakt. (Waarom eigenlijk? Heeft verfraaiing dan toch iets te maken met kunstzin?)
blijkbaar worden kunstzinnige mensen als buitenbeentjes in de maatschappij gezien en wordt van hun veel meer normaal :?: gevonden

En Jan goed om te horen, dat meer mensen rokken gaan dragen, al is het alleen maar tijdens het studeren. het is in ieder geval een goed begin
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
w-sure
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:08

Re: In een rok naar

Bericht door w-sure »

jan reijman schreef:Tegenwoordig kun je voor een luttele 47 euro een leuke kilt kopen (Rotterdam 'Black widow') (Leiden 'Basta') en daar kun je niet tegenop met de stofkosten en het vele werk.
Ik liep laatst in Kilt voor de Black Widow (dat ligt op mijn route van werk naar station v.v.) toen ik werd gecomplimenteerd op mijn leuke kilt. wel toevallig, had niet gezien of de betreffende commentator net daar vandaan kwam.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: In een rok naar

Bericht door ecokilt »

de rok voor de man een start zijn en niet ook meteen het eindpunt.
Vanzelfsprekend tot en met.

Maar Mannenrok haalt wel een belangrijk punt aan wat betreft het verhogen van maatschappelijke aanvaarding:
Dat beeld verstoort het beeld wat men van jou heeft....
Neem nu hoge hakken (om een gemakkelijk voorbeeld te nemen): iedereen mag dat dragen natuurlijk maar veel toeschouwers kunnen dit mentaal niet aan en in hun individueel concept "mannenkleding" verandert er niets want in hun visie is die man met de hoge hakken (of bloemenjurk of ..) in het beste geval exentriek of travestiet.
Als je een goed beeld maakt, verander wel je een heel klein beetje mentaliteit. En dan kan je binnen een paar jaar een stapje verder...
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: In een rok naar

Bericht door willi »

Natuurlijk heb je gelijk Eco, Maar ik doe ook regelmatig aan vooruitblikken.
En . . . op mijn leeftijd krijg je haast, want ik wil de totale 'verlossing' nog graag meemaken.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In een rok naar

Bericht door RokSterNL »

willi schreef:Maar ik doe ook regelmatig aan vooruitblikken.
En . . . op mijn leeftijd krijg je haast, want ik wil de totale 'verlossing' nog graag meemaken.
Ik begrijp wat je bedoeld Willi, Het is een feit. Ieder jaar ouder worden is er eentje. Het kan mij ook niet hard genoeg gaan. Daarom doe ik het nu al. Zodat ik straks, mocht ik ooit bedlegerig worden als gevolg van een ernstige ziekte, nooit kan zeggen, had ik maar...... Dan ben je te laat. Draag nu wat je fijn vindt, anders heb je spijt als haren op je hoofd. Haren op mijn hoofd hou ik liever ook, al heeft alopecia areata, simpelweg de mannelijke kaalheid al zijn plekje achtergelaten rond de kruin :( . Daar ben ik persoonlijk niet blij mee, en dat meen ik echt. :cry:
manrokkilt
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 sep 2008 21:54

Re: In een rok naar

Bericht door manrokkilt »

Ook ik ondersteun het idee dat je als man in rok nog een zekere herkenbaarheid moet hebben.
Trouwens, de meeste vrouwen in broek zien er ook duidelijk vrouwelijk uit (het 'kostuum' even niet meegerekend).
Dit is omdat de stof, de kleur en de snit voor vrouwenbroeken doorgaans anders is dan voor mannenbroeken.
Net zo zou het ook voor de rok moeten zijn, en zo is het ook voor de kilt.

UIteraard ben ik voor de totale vrijheid, en mag iedereen dragen wat hij/zij wil. Maar het is nu eenmaal een feit dat een outfit die met travestie verward kan worden veel minder aanvaard wordt dan een man in rok die er onmiskenbaar als man uitziet.
De ervaring leert trouwens dat deze laatsten over het algemeen nauwelijks opvallen in de menigte. Vooral dan in de zomer, wanneer de rok verkeerdelijk als korte broek gepercipieerd wordt.

Het is maar wat je doel is. Als je enkel je eigen zin wil doen, dan draag je wat je wil. Maar wie enigszins wil bijdragen tot het aanvaardbaar maken van de mannenrok, dient zich voorlopig nog te beperken tot de typische mannenkleuren en de stoerdere modellen.

Aan ons de keuze.

gegroet,

mrk
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: In een rok naar

Bericht door willi »

Manrokkilt schreef:

. . . de meeste vrouwen in broek zien er ook duidelijk vrouwelijk uit.
Dit is omdat de stof, de kleur en de snit voor vrouwenbroeken doorgaans anders is dan voor mannenbroeken.

Nee, omdat bij deze vrouwen hun vrouwelijke vormen duidelijk zichtbaar zijn!

. . . zo zou het ook voor de rok moeten zijn, en zo is het ook voor de kilt
Alsjeblieft niet. Weer die lompe, grove, saaie en fantasieloze troep!

. . . een man in rok die er onmiskenbaar als man uitziet.
Hoe ziet een man er dan uit! Waar herken je een aangeklede man aan! Aan het dragen van een broek, of er slordig en onverzorgd bijlopen?

. . . dient zich voorlopig nog te beperken tot de typische mannenkleuren en de stoerdere modellen.
Wat zijn mannenkleuren! En vooral, wat zijn dan ‘geen’ mannenkleuren!
En wat is stoer! Een synoniem voor lomp en grof en wellicht een anoniem voor sierlijk en gracieus?

Sorry, maar ik heb het helemaal gehad met deze, in mijn ogen primitieve, terminologie, die altijd gevolgd wordt door de nietszeggende uitspraak: ‘het is nu eenmaal zo’.

Misschien hoor ik toch niet thuis bij ‘rok voor mannen’.
Als ik lees aan welke eisen ik moet voldoen om een bijdrage te kunnen leveren aan het nut van deze site, bekruipt mij het gevoel op een verkeerde golflengte te zitten.
Ongetwijfeld heeft Manrokkilt gelijk met zijn hierboven beschreven stellingen, die in alle achter ons liggende tijden op de samenleving van toepassing waren; maar wat mij betreft betreden we nu een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin de man zich eindelijk ontdoet van alle, zichzelf aangelegde, kluisters.
Hoogdravend geleuter? Misschien, maar dan wel van iemand die niet het geduld kan opbrengen, tot aan het eind van zijn dagen te blijven wachten op de grote verlossing.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie