In een rok naar

Algemene ervaringen met het rok dragen
Jan/Jannette
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 jun 2008 15:04

Re: In een rok naar

Bericht door Jan/Jannette »

Wel Willi je moet wel blijven posten hoor anders dat krijgen we de maatschappij niet op andere gedachten.
We moeten het rok dragen blijven uitdragen en ook kleur willen en kunnen dragen. In de winter draag ik zelf wat donkerde kleuren dan zomers het is bij mij dus seizoen gebonden.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In een rok naar

Bericht door RokSterNL »

Willi, please blijf bij ons, want jij bent ook van onschatbare waarde voor dit forum. Ik heb makkelijk praten, want ook ik heb al menige keer de handdoek in de ring gegooid. Toch kan ik het niet laten. Het is een soort van verslaving geworden, om je los te maken van het traditionele mannenkloffie.

Vooral doorgaan, Willi !
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: In een rok naar

Bericht door willi »

Natuurlijk blijf ik actief op dit forum. Alleen word ik zo moe elke keer weer opnieuw die, in mijn ogen, 'foute' argumenten te moeten lezen.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In een rok naar

Bericht door RokSterNL »

Snap ik, het wordt dan zo eindeloos, iedere keer maar weer hetzelfde verhaal op te moeten rakelen. Uiteindelijk de ene vrouw loopt er ook vrouwelijker gekleed bij dan de ander. Zo moet het met mannen ook worden. De ene man loopt er gewoon bij uit het jaar nul, en de ander loopt er trendy bij, zoals in rok, jurk, laarzen, met panty, maillot enz. Om dan direkt al weer zo'n beperkt plaatje allemaal neer te gaan zetten, nou dan weet je wel hoe het gaat. Het blijft dan alleen maar bij dat ene model rok/kilt, en niets anders. De gemiddelde man is gewoon tevreden met wat hij heeft. Dat blijkt nu al, hoe moeilijk het is om het dragen van rokken door mannen doorbroken te krijgen of te populariseren.
Rinus54
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:25

Re: In een rok naar

Bericht door Rinus54 »

Ik beperk me echt niet tot stoere modellen of tot mannenmodellen voorzover dat het juiste woord al is. Mijns inziens is de rokdragende man in ieder geval niet stoer. Ikzelf heb helemaal niets met stoer zijn.
Kijk, zuurstokrose, of bloemetjesmotief. Ik zal daar niet snel in gaan lopen. Wel opteer ik gewoon voor de gewone rok, voor vrouwen bestemd, graag niet teveel zakken, maar wel een paar op de kont gestikt, zonder klepjes.
Dus ja, wat is een mannenrok en wat is de kleur? Moeilijk te zeggen. De mini is zeker geen mannenrok, maar die ga ik van de zomer echter wel dragen. Heerlijk toch met warme dagen? Zo ben ik er tenslotte ook aan begonnen.
manrokkilt
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 sep 2008 21:54

Re: In een rok naar

Bericht door manrokkilt »

Beste Willi,

Vrouwenbroeken zijn wel degelijk verschillend van vorm van de mannenbroeken. Wanneer je een vrouwenbroek aantrekt voel je onmiddellijk dat 'het kruis' hoger zit dan bij mannen. Mannen hebben daar nu eenmaal wat meer plaats nodig. Ook zijn de heupen relatief gezien breder. Een broek die perfekt past voor een vrouw, zit slecht voor een man met dezelfde maat, en vice versa. Over kleuren, motieven en soorten stof kan je uiteraard wel discussieren.

Een rok hoeft inderdaad niet echt verschillend te zijn voor mannen en vrouwen. Daarin geef ik je volledig gelijk. Vergeet dit punt maar uit mijn vorige post.

Wat de overige punt betreft: ook hierin heb je strikt genomen gelijk. Ik wil alleen maar aangeven wat er leeft bij de meerderheid van de mensen. De meeste mensen zijn eigenlijk totaal niet bezig met het begrip 'mannenrok'. De meeste mannen weten niet beter en voelen eigenlijk ook niet de behoefte om iets anders te leren kennen. Ze zijn perfekt gelukkig met de beperkte keuze. Ook vrouwen staan niet stil bij het flagrante verschil tussen de mogelijkheden die zij hebben en de mogelijkheden die de man heeft. 99% van de mensen denkt hier dus helemaal niet over na. En als deze mensen dan plots geconfronteerd worden met een man in een rok die er naar hun mening op het eerste zicht ook nog uitziet als een vrouw, dan grijpen ze automatisch terug naar hetgeen ze reeds kennen : de man wordt in het vakje van de travestieten gestopt (ten onrechte).
Voor deze 99% van de mensen zouden we dus voorzichtig tewerk moeten gaan, en niet overdrijven met de attributen die in hun optiek als exclusief 'vrouwelijk' gelden.

UIteraard is iedereen vrij om te doen wat hij of zij wil. Van mij mag iedereen zo ver gaan als hij wil. Daarvan ben ik reeds jaren overtuigd. Mij moet je dus niet meer overtuigen, maar het komt er nu nog op aan om ook een heel groot stuk van de overige 99% te overtuigen. En dat kan niet door ze te shokeren, vrees ik.

prettige avond,

manrokkilt.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: In een rok naar

Bericht door willi »

Zo zie maar weer, hoe makkelijk het kan zijn om nader tot elkaar te komen.
Nog even over de vrouw die als vrouw toch herkenbaar is in een broek. Natuurlijk worden veel ‘damesbroeken’ op de vrouwelijke maatvoering gemaakt. Smallere taille, bredere heupen; voor de breed geschapen vrouw. Maar er lopen ook heel wat jonge vrouwen rond in mannen-spijkerbroeken. (wordt zelfs aanbevolen door modestyliste ‘Diane’)
Ook deze vrouwen blijven herkenbaar als vrouw, omdat zelfs in een mannenbroek hun ‘vormen’ blijven overheersen.
Nee. Het typische van de damesbroek zit meer in de opsmuk. (vergeef me het woord) Er wordt gewoon meer mee gedaan. Bijvoorbeeld: ik heb een ogenschijnlijk gewone, zwarte damesbroek, die ik juist heb gekozen om de leuke uitvoering; riemlussen met drukkers, overmatige opgestikte zakken en . . . de mogelijkheid om de buitenzijde van de pijpen op te binden met een lint en een gesp. En daar begint dan ook meteen het probleem; daarin word ik geacht een vrouw te zijn. Want voor mannen zijn we niet zo fantasierijk. Stel je voor, een broek die ook nog leuk is.
Maar het is en blijft een broek; per definitie een mannenkledingstuk!

Ik ben het met je eens dat we het voorlopig nog moeten zoeken in de gulden middenweg.
Niet alles tegelijk toepassen. Intelligent afwegen waarvoor je je kleed en niet de behoefte willen hebben die 90% mannen onmiddellijk in een rok te krijgen. Want net wat je zegt, het gros van de mannen heeft geen modegevoel.
Maar soms, beste manrokkilt, is een flinke schok wel eens nodig om iedereen weer bij de les te krijgen. Vrouwenmodemakers doen dat bijna dagelijks. Wij zullen dat zelf moeten doen, maar wel op een intelligente, weloverwogen manier.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: In een rok naar

Bericht door Ludwigcw »

Ik weet niet hoe het zit met de klassieke linnen of katoenen vrouwenbroek. Maar mijn meeste jeansbroeken komen van de vrouwenafdeling, zijn wel altijd in stretchs, en staan mij meestal mooier en aangnamer dragen dan de mannenjeans. Dat is wel de enige type broek dat ik van de dames draag.

Enkel jaren terug een effen jeanskleur stretchs broek gekocht bij de heren, het jaar daarop wilde ik terug zo'n type jeans maar dan in een afgewassen kleur. In dezelfde winkel ( JBC ) bij de mannen enkel in karton gevoel te krijgen, bij de dames in stretchs. Deze laatste gekocht en thuis tot de vaststelling gekomen dat het juist dezelfde model is ( buiten de kleur )van de mannenjeans dat ik het jaar daarvoor gekocht had. Dus ik denk dat bij die rekbare broeken ze niet veel onderscheid meer maken tussen heupen en bobbels.


Ludwigcw
mannenrok
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2007 08:59

Re: In een rok naar

Bericht door mannenrok »

Kijk,
Het maakt mij niet uit wat iedereen draagt maar in dit forum doen we veel uitspraken die er toe moeten bijdragen dat uiteindelijk de man ook het dragen van rokken omarmt en de samenleving dit ook als normaal gaat zien. Ik denk dat dit ons algemene doel moet zijn. Individueel zul je afweging moeten maken hoe men je ziet en vooral waarin je je lekker voelt. Het probleem echter wat gaat ontstaan is dat als je bijvoorbeeld op hoge hakken met een bloemetjes jurk gaat lopen, dit een beeld geeft waarvan veel mensen de gordijnen in gaan. In mijn vriendenkring maak ik gebruik van adviezen die de vrouwen mij geven. Op basis van wat zij mij adviseren denk ik dat laarzen met een klein hakje, een maillot of panty en bijvoorbeeld een rok in effen kleuren prima kunnen. Daar krijg ik ook vaak complimenten over als ik dat draag. Voor mijn vrouw echter blijft de angst bestaan dat ik gepest kan worden als ik hiermee over straat ga. Ik constateer echter ook dat er mensen zijn die je echt gaan mijden (ze lopen een andere kant op). Maar misschien doen ze dit al automatisch. Ben ik nu lekker thuis dan draag ik al gauw extremer. Dan heb ik bijvoorbeeld een knalrode panty aan met een leer rokje en laarzen met hoge hak. Thuis geen probleem maar op straat denk ik niet echt te doen.

Samenvattend. Iedere aktie een reactie. Draag wat je leuk vindt maar hoe extremer of vrouwelijk, hoe heftiger de reactie die je kunt verwachten. Mijn mannelijke vrienden echter blijven bij hun mannelijke kledingkeuze en zoals bij vrouwen ook voorkomt. Bij sommige vrouwen staat het dragen van een rok niet maar bij sommige mannen ook niet hoor.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: In een rok naar

Bericht door willi »

Het is jammer dat de jongere mannen en jongens nog de behoefte hebben om er ‘stoer’ uit te zien en zich daarom op twee knopen nauwkeurig kleden volgens de heersende regels.
Regels die in stand gehouden door . . . ja door wie eigenlijk.

Voor jonge mannen (bijvoorbeeld tieners en twintigers) zou het, alleen al door hun jeugdige uitstraling, een stuk makkelijker zijn zicht te bevrijden van de mannenkledingkluisters. Zij zijn veelal nog ongebonden en kunnen het zich permitteren om ‘geinig of spannend gekleed’ uit te gaan.
Zie bijvoorbeeld ‘Lucas’. Die ziet er fantastisch uit in een rok.
Ik ben er dan ook van overtuigd, dat de écht grote doorbraak bij deze groep moet en zal beginnen.

Ik heb nogmaals de foto’s van Lucas bekeken en zie ondanks de idiote kritieken die er onder staan nog steeds een jonge man. Iemand die de vrouw eindelijk heeft ‘onttroond’ en haar het vermeende ‘monopolie’ op leuke kleding heeft ontnomen.
Zo zou de toekomstige man – eruit – moeten – kunnen – zien!
Dus ‘niet’ als een Afrikaanse knuffelbuffel.

Licht ’t nu aan mij, of is iedereen ziende blind!
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie