De conditionering van de samenleving

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2106
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door Jos »

masker schreef:maar goed: I have a dream.....
keep dreaming masker, there is still hope

dit geldt eigenlijk ook voor jou rokster, blijven dromen ....... ooit moet het beter worden ;)
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
w-sure
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:08

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door w-sure »

willi schreef:Behalve in het matriarchaat, zoals bij de hyena's, maar daar hebben de mannetjes dan ook niets te vertellen.
Vrouwelijke hyena's hebben sterk vergrote uitwendige geslachtsdelen die doen denken aan een penis. Daarom werd vroeger geloofd dat hyena's tweeslachtig waren. Vrouwelijke hyena's zijn ook groter en feller dan mannetjes en zijn daarom in de hyenasamenleving dominant. De mannelijke eigenschappen van hyenavrouwtjes worden toegeschreven aan een grote hoeveelheid testosteron in hun systeem.

[sorry om off topic te gaan]
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door willi »

Inderdaad w-sure, dit is wellicht het onderwerp voor een verhaal op off topic.
Het heeft volgens mij wel degelijk iets van doen met de achtergronden van ons rokdragen.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door Viqueen »

En over de topictitel gesproken...gisteren lijsttrekkersdebat bij RTL4 de enige vrouw,Halsema...in jurk en zwarte panty....en ik maar denken dat er mbt werk en vergaderingen een dresscode gehanteerd werd.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door RokSterNL »

De heren leken wel of ze ieder hetzelfde kostuum aan hadden. Halsema had inderdaad een groene jurk aan. Ik heb helaas niet gezien dat ze een panty daaronder aan had. Dat zal je wel gezien hebben toen ze bij die journaliste moest komen voor die 3 moeilijke vragen. Toen was ik even weg bij de televisie.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door willi »

Ja, die Femke Halsema is een leuke meid om te zien en ze maakt daar tijdens haar openbare optreden goed gebruik van; ik heb haar bijvoorbeeld nog nooit in een broek gezien, maar alleen in lieftallige jurkjes en rokken. . . En waarom ook niet!
Ik heb sterk de indruk dat het haar tot voordeel strekt tussen al die grijze mannetjes. Ze wordt zelden overdreven hard aangepakt en ontvangt zelfs regelmatig complimentjes, die haar doen blozen. Hartveroverend! En . . . ze is ook nog ‘ns behoorlijk slim.

Wat zijn die kerels dan toch een stel stomme . . . oenen dat ze daar in trappen. Maar ja, ze verdienen waarschijnlijk ook niet beter. Het zou bijzonder spannend worden als alle partijen als lijsttrekker een vrouw als Femke zouden kiezen. Ik zie het al helemaal voor me: een flink aantal mooie meiden in sexy jurkjes, die met elkaar bekvechten over een partijprogramma.
“Mevrouw de voorzitter . . . mevrouw Halsema noemt mij een bitch!!”.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2106
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door Jos »

dan zou politiek nog leuk worden :)

maar ja zoals gezegd, de mannen blijven grijze muizen en de vrouwen beeldige plaatjes
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door mikvanes »

RokSter schreef:
Hoe hoort een man er uit te zien volgens de maatscbappelijke norm ?
1.Behaarden benen lopen
2. Korte broek in de zomer
3. Lange broek in de winter
4. Sokken
5. Dertien in een dozijn hetzelfde model schoenen
6. Witte katoenen onderbroeken, al dan niet tot de enkel
7. Witte hemden
8. Witte overhemden
9. Colberts
10. Donker gekleurde truien, alles recht toe recht aan
11. Zandkleurige regenjas
Ja, dat klopt wel ongeveer. Maar ik zie dat als een groot voordeel. Op al die punten kun je je dus als man onderscheiden. Dat geeft een gigantisch aantal mogelijkheden om er apart uit te zien. Mogelijkheden die vrouwen dus niet hebben.

Pas op het moment dat je je aan die code gaat houden, wordt het knellend en vervelend en een nadeel. Maar waarom zou je je door een code laten leiden die niet eens een wettelijke basis heeft?
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door willi »

Voor gemakzuchtige mannen is het inderdaad een uitkomst; die lijst van standaardkledingstukken. Je hoeft je niet druk te maken over 'wat trek ik aan naar . . .', zoals vrouwen dat doen.
Pas als je het als man wél belangrijk vindt om je kleding aan een situatie of stemming aan te passen, wordt het lastiger. Dan blijkt pas goed hoe gering de mogelijkheden zijn; hoe beperkt de herengarderobe is.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: De conditionering van de samenleving

Bericht door RokSterNL »

Vandaag moest ik voor het eindgesprek komen bij het reïntegratiebedrijf wat voor het UWV werkt.

Ik had dezelfde outfit aan als naar dat automuseum. (Zie wederom de foto).

Na binnen geroepen te zijn, kreeg ik eerst een compliment over dat ik er netjes uitzag. Dit werd door de vrouw gedaan die dit eindgesprek voerde. Ze zei verder dat ik de kleuren netjes op elkaar had afgestemd. Een compliment is natuurlijk nooit weg.

Eerst een heel gesprek gehad over het rokdragen, want ja, het was per slot van rekening toch geen gesprek meer waar echt concrete inhoudelijke informatie met betrekking tot het zoeken van werk besproken hoefde te worden.

De vrouw zei, eigenlijk is het toch raar, dat je bij je geboorte geconditoneerd wordt door je ouders als je als jongen of meisje geboren wordt, dat je daar de bij behorende kleding bij draagt. Ze zei, terwijl als je volwassen begint te worden je in werkelijkheid een vrij mens bent om te kiezen wat je zelf wil. Daar is niets verkeerds aan. Alleen zei ze, het is zo jammer dat mensen altijd maar zo snel hun oordeel klaar hebben als iets niet past binnen zoals de maatschappij dat gewend is.

Ze zei het zal dan ook misschien niet makkelijk zijn om een werkgever te vinden die hier geen punt van maakt, jammergenoeg is de maatschappij zo zei ze. Ik zei ja, maar voor de rest ging ik daar nu niet op in, want het was toch het eindgesprek.

Terwijl vrouwen nu ook zonder problemen rokken, jurken en broeken kunnen dragen op de werkvloer, en waarom zou dat dan voor een man niet kunnen reageerde ze.

Toen stelde ik haar wel de vraag, van of zij wist hoe dat dan bij de vrouwen toch uiteindelijk wel er door is gekomen.

Nou zei ze, ik kan mij zelfs nog herinneren, ik had alleen maar broers en ik was het enige meisje. Mijn moeder kocht dus nooit jurkjes en rokjes voor mij. Ik kreeg gewoon de broeken van mijn oudere broers aan. Dus ik ben eigenlijk van oudsher met broeken opgegroeid, en bovendien kan ik mij in een broek veel vrijer bewegen. Ik zei, ja, misschien ook wel doordat er van die mannen zijn die zitten te gluren, want die heb je. Buiten dat, ik vind het lekkerder zitten.

Ze zei maar je moet gewoon dragen wat jij prettig vind, en wat een ander daar van vindt, heb je niets mee te maken.

Het gesprek is eigenlijk grotendeels dus over rok dragen gegaan. Toen vroeg ze aan haar mannelijke collega die erbij zat of hij rokken zou dragen, het antwoord was zoals vaker gehoord, nee ik zou geen rok gaan dragen. Dus dat bemoeilijkt ons doel om een kentering in de mode te krijgen ook. Het enige antwoord wat ik hier dus op heb, is zodra je het in het openbaar draagt, gewoon blijven dragen. Je doet het in eerste instantie voor jezelf en niet voor een ander. Als je het dus nu niet doet, heb je later spijt van had ik het maar eerder gedaan.

Haar mannelijke collega zei wel, je bent een pionier. Dat klopt wel zei ik, maar niet alleen ik. Er is een forum waar ik dus ook aan deel neem waar mannen over het rokdragen praten, en allerlei kledingkeuzevrijheid.

De vrouw zei wie weet is het over zoveel tijd ook algemeen geaccepteerd dat mannen rokken dragen, net zoals wij nu broeken dragen. Ik zei, ik vermoed dat dat bij ons wel langer zal duren als dat de vrouw aan de broek is geraakt. Nou zei ze, bij ons is het natuurlijk in een iets sneller tempo geraakt, toen je de zogenaamde 'Dolle Mina's' kreeg. Vrouwen die streden voor emancipatie van de vrouw, en daar kwam dit dus ook ineens tot uitdrukking. Echter zei ze, mocht je als vrouw in het begin niet in een spijkerbroek op het werk verschijnen. Het moest wel een nette broek zijn. En je mocht maar 1 x per week in een broek op het werk komen. De rest van de week was je dus verplicht om een rok of jurk te dragen.

Wie weet komt het er nog eens van, tot zover gewoon blijven dragen anders leg je jezelf alleen maar een beperking op.
Bijlagen
RokSterNL in bruine rok bij Louwman automuseum.439.jpg
Plaats reactie