over kilts gesproken

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: over kilts gesproken

Bericht door treintje »

Vechten voor een vrouw?een vrouw kan ook verliefd worden op een man.

Natuurlijk, maar het gaat om de achterliggende reden waarom ze voor elkaar kiezen.
Zeker in het dierenrijk is het zo dat het vrouwtje vaak kiest voor het sterkste mannetje.
Dat is ook logisch; het mannetje moet immers op voedsel jagen en het gezin beschermen dus dan is het logisch dat een vrouwtje kiest voor zekerheid, een sterk mannetje dus.

Dat doet de man in 1e instantie voor zijn eigen lustgevoel.ieder1 wil naast een mooi aantrekkelijk persoon lopen,dat heeft niks met nageslacht te maken.

Dat ben ik slechts ten dele met je eens.
Natuurlijk wil iedereen graag een aantrekkelijke partner, maar andermaal gaat het om de onderliggende drijfveren.
Volgens mij zijn er twee redenen die hier een rol spelen.

1. Als je als mannetje een mooi vrouwtje hebt ben je succesvol. Iedereen wil graag succesvol zijn. Een statussymbool dus.
Aangezien in het dierenrijk de rangorde vaak een belangrijke rol speelt, is dit dus een zwaarwegend punt.
2. Voortplantingsdrang is zo ongeveer de meest primaire drift die er in de natuur is, naast overlevingsdrang.
De partnerkeuze heeft direct invloed op de mate waarin de voortplanting succesvol verloopt.
Logisch dus dat de dieren selectief zijn in hun keuze. Ze gaan voor de beste optie.

"Aan de paring gaat de bronsttijd vooraf. Mannetjes lokken vrouwtjes en andersom. Onderling concurreren de mannetjes fel. Bij de meeste diersoorten bepaalt het vrouwtje wanneer en met welke partner zij paart. Vaak worden de mannetjes gekozen die het meest succesvol waren in de concurrentiestrijd."

Bron: Wikipedia

Kortom: de mannetjes vechten met elkaar om de vrouwtjes maar het vrouwtje bepaalt uiteindelijk met wie ze paart.
En dat gedrag met de achterliggende drijfveren zie je heden ten dage bij de mens nog steeds terug, ben ik bang.
En dat is het obstakel wat wij moeten overwinnen om de rokken in de mannengarderobe geaccepteerd te krijgen.



Dat dit gedrag niet meer van deze tijd is ben ik hartgrondig met jullie eens, maar ik moet wel constateren dat wij met die opvatting ver voor de muziek uit lopen. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort oerinstincten in de hedendaagse samenleving nog altijd een belangrijke rol spelen. De overgrote meerderheid van de mensheid zit nog altijd vastgeroest in die oude patronen. Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel daarvan zelfs onbewust verloopt. Je bent je niet eens bewust dat dit soort zaken een rol speelt maar instinctief laten ook mensen zich toch door deze drijfveren leiden.

Een man die zijn vrouwelijke kant durft te tonen wordt nog altijd als zwak gezien door zijn soortgenoten en wordt daar dan vaak ook genadeloos op afgerekend. Er wordt al snel de spot mee gedreven. Dat is nog altijd de aloude concurrentiedrang die mannen onderling hebben.

Ook denk ik dat de meeste vrouwen bewust of onbewust nog altijd het "mannelijkheidsgehalte" laten meewegen bij hun partnerkeuze. Het is dan ook ook niet voor niets dat de meeste vrouwen not amused zijn als ze horen dat hun man rokken draagt. In feite komt dat doordat het indruist tegen alles wat we vanuit de evolutie hebben meegekregen.

En daarom denk ik dat er nog een lange weg te gaan is voordat "vrouwelijke" kledingstukken voor mannen een geaccepteerd fenomeen worden bij zowel mannen als vrouwen.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: over kilts gesproken

Bericht door willi »

Verder op off topic?
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: over kilts gesproken

Bericht door Viqueen »

Hallo treintje,

Jij vergelijkt mensen met dieren,of het dierenrijk...daar gaan wij al uitelkaar qua mening...

maakt verder ook niet uit.

Maar hoe moet ik al die positieve reacties hier dan uitleggen,van forummers die van vrouwen horen ' dat het mooi staat ' of ' gewoon dragen wat je wilt '

Zeggen ze dat uit medeleven,vinden ze het echt niks..?Volgens mij zijn er genoeg moderne vrouwen,die het wel waarderen.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: over kilts gesproken

Bericht door treintje »

Viqueen schreef:Hallo treintje,
Maar hoe moet ik al die positieve reacties hier dan uitleggen,van forummers die van vrouwen horen ' dat het mooi staat ' of ' gewoon dragen wat je wilt '
Zeggen ze dat uit medeleven,vinden ze het echt niks..?Volgens mij zijn er genoeg moderne vrouwen,die het wel waarderen.
Dat is dan een teken van de vooruitgang, dan gaat het de goede kant op :D
Positieve reacties kunnen we niet genoeg krijgen!

Maar let op, laten we niet de fout maken om de positieve reacties tot norm te verheffen.
De positieve reacties zijn m.i. nog altijd een minderheid. Net als wijzelf.
De meesten zeggen helemaal niets maar denken er van alles over.

En als iemand een positieve reactie geeft wil dat nog niet zeggen dat hij of zij "bekeerd" is; vaak is slechts een uiting van respect of sympathie. Als je een positief reagerende man of vrouw vraagt of hij c.q. de echtgenoot nu ook een rok gaat c.q. mag dragen, dan wil ik het antwoord nog wel eens horen.

Mijn eigen vrouw zit iig nog vastgeroest in die ouderwetse patronen en ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt.
Met mijn verhaal heb ik slechts getracht te verklaren waar dat vandaan komt, en daarbij meteen voor een gezonde dosis realisme te pleiten.

En dan nu maar weer ontopic!

Groetjes,
Treintje
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: over kilts gesproken

Bericht door willi »

Naar on topic?
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie